PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1984 | Rem oliedruk probleem



Calibretto
02/06/2011, 18:21
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn remsysteem, deze bouwt pas tegen het einde van de slag rem druk op. Genoeg rem druk om de wielen, (rijdend) te laten blokkeren maar wel aan het einde van de slag en dus niet echt prettig rijden/remmen.

Eerst even een opsomming van gedane acties,

Remleidingen vervangen met koperen leidingen
Ontluchting nippels vervangen
Hoofdrem cilinder vervangen met het zelfde model als ervoor inzat. (23mm Ate)
Rem blokken vóór vervangen
Remschoenen achter opgesteld (wel nog maar 2mm voering over)
Schoonmaken remklauwen en trommels met remmenreiniger en borstel
Een week lang bezig geweest met ontluchten (dus echt ontlucht, lijkt me)
Algemene inspectie van remzuigers en stofrubbers op conditie, werking en eventuele lekkages
Dubbele controle op lekkages van alle koppelingen in de remleidingen
Remslangen zijn uit 2010 en 2011 en in visueel goede conditie

Dus, ik sta een beetje met mn handen in het haar, ik kan mij niks meer bedenken waarom het systeem niet fatsoenlijk op druk komt...

Het eerste dat ik zou roepen zou "ontluchten!" zijn, maar geloof me dat ik daar echt m´n best heb gedaan en het zelfs gewoon op de meest simpele, ouderwetse, en nimmer falende manier heb gedaan.
Ik krijg ook niet meer druk en hoger in de slag als ik een paar keer achter elkaar pomp, wat zou zeggen dat er nog lucht in kan zitten.

Mijn opties zijn uitgeput, zelfs een vriend van mij, monteur op oude Jaguars weet het ook niet meer! Is het op een of ander manier een rare slag van de 924 of zien we nog wat opties/oplossingen over het hoofd?

Dus geliefde forum leden hier is een uitdaging. :wink: Ik doe een beroep al uw wijsheid, vernuft en kunde. Plemp hieronder maar neer wat eventueel de reden kan zijn, misschien is het wel net dat ene wat ik niet zie... mijn dank is groot.

-Bassie-
02/06/2011, 18:23
zijn de remmen wel goed geweest?

anders eens rijden met een vergelijkbare 924 kijken of dat beter is.

ik woon zelf wel redelijk in de buurt ;)

Frenske
02/06/2011, 18:38
hoe heb je de achterremmen afgesteld? ik vermoed niet dus daar ligt je probleem. De slag van de zuiger is dan te groot voor de remvoering de trommel raakt. vandaar dat het pedaal onderin gewoon keihard aanvoelt.... Trek de handrem aan en voel dan naar je drukpunt ...

jimfrey944
02/06/2011, 20:52
ik zou er voor die 20 euries toch even nieuwe remschoenen in de trommels stoppen
dat moet al een hoop schelen denk ik
heeft ook een goed efect op het probleem dat frans hier boven uitlecht

Meneer aard
02/06/2011, 21:03
Veel remproblemen kunnen getraceerd worden naar onjuist afgestelde remschoenen. Wat Jimfrey zegt gewoon even nieuwe remschoenen erop zetten en dan weer goed afstellen. Maar het kan maar zo dat er toevallig nog lucht in zit, wat altijd prettig werkt is een easy bleed setje erop..Dan pak je alle lucht eruit.

Calibretto
02/06/2011, 22:39
Achter zijn de remschoenen inderdaad ver gesleten maar wel goed gesteld. Ik heb ze zo afgesteld dat ze net slepen tegen de trommel, wat betekend dat de zuiger weer een kleine slag maakt.

Trouwens, dan zou ik dus toch al vóór dat ik mijn remleidingen ging vervangen al een diep zittende rem moeten hebben gehad (wat dus niet zo was..) De achter remmen zelf zijn immers niet veranderd in de tussentijd.

Hmmm... maar het is idd een mogelijkheid. Morgen maar eens naar nieuwe schoenen gaan kijken.

jimfrey944
02/06/2011, 23:42
schoenen zijn niet duur daar hoef je het niet voor te laten
en als dat het probleem mogelijk oplost
diep liggende rem is meestal niet afgesteld of versleten

M.B.H.
03/06/2011, 09:25
Hoofdremcilinder lekt binnen in !!!

jimfrey944
03/06/2011, 09:46
Hoofdremcilinder lekt binnen in !!!

moet hij dan niet sponzig aanvoelen ?
hij zegt dat hij onderin wel hard aanvoeld

maup
03/06/2011, 10:23
De hoofdremcilinder is al vervangen en als die lek is kan je je pedaal naar de bodem trappen. Maar misschien een raar idee, kunnen de draaipunten van het pedaal of de drukstift niet kapot/versleten zijn? Ikzelf heb een keer een hoofdremcilinder gehad waarvan 1 circuit lek was, dan heb je ook een diep hard pedaal maar ook een slecht remmende auto. Bij een aantal keren hard remmen staat dan 1 voorrem bijna in de fik en de ander blijft lauw. Maar dit zal hier niet het geval zijn.

Frenske
03/06/2011, 10:54
als de remmen goed afgesteld zijn, ga ik met Martin mee. Inwendige lekkage levert na een bepaalde weg van de zuiger ook een drukpunt op. Doordat het systeem gescheiden is heb je twee zeg maar drukkamers die tegen elkaar gaan drukken waardoor er voor het gevoel een drukpunt ontstaat .......

Als de hoofdremcilinder vervangen is door een nieuw exemplaar heb je waarschijnlijk nog garantie, was het een gebruikte, tja dan maar zoeken ...

Meneer aard
03/06/2011, 11:00
Martin en Frenske slaan de spijker op hun kop.
Die 2 gescheiden remsystemen in je HRC zijn puur voor de veiligheid, als er eentje failed heb je altijd het andere systeem nog. Door de jaren heen maken de cupjes binnen in de HRC dezelfde slag constant wat opgeven moment een soort laagje gaat slijten en je een soort stootrandje krijgt bij de maximale slag van de cupjes die jij elke keer uitvoert wanneer je op het pedaal gaat.

Misschien door het toch te diep trappen tijdens het ontluchten, dat je de cupjes inwendig heb beschadigd. Een 2e handse geeft immers nog geen zekerheid en kan binnen de kortste keren weer hetzelfde euvel bieden. Enkel nieuw geeft je de garantie voor komende jaren zorgeloos remplezier. Ga niet lopen kloten met HRC revisie kitjes dat werkt niet.

Ik gebruik daarom altijd bij oude auto`s gewoon een easybleed setje of een vacuum potje waarmee je het spul eruit trekt. Met easybleed houd ik wel de druk zeer beperkt en trek er een ty-wrap om het remolie potje mocht die eraf knallen (je weet immers maar nooit). Hiermee krijg je je systeem mooi ontlucht. Echter geeft dit geen garantie door sommige geweldig geplaatst ontluchting nippels waardoor je de klauw eraf moet halen en moet kantelen om het nippel op de hoogste punt te houden.

Frenske
03/06/2011, 11:13
.

Ik gebruik daarom altijd bij oude auto`s gewoon een easybleed setje of een vacuum potje waarmee je het spul eruit trekt. Met easybleed houd ik wel de druk zeer beperkt en trek er een ty-wrap om het remolie potje mocht die eraf knallen (je weet immers maar nooit). Hiermee krijg je je systeem mooi ontlucht. Echter geeft dit geen garantie door sommige geweldig geplaatst ontluchting nippels waardoor je de klauw eraf moet halen en moet kantelen om het nippel op de hoogste punt te houden.

hahaha, ik gebruik dus ook een easybleed en de eerste keer was ik, zoals Maxima dat zo mooi kan zeggen, een beetje dom. Dacht lekker met 3 bar op de band ontlucht zich dat snel. Reservoir sprong er niet vanaf maar scheurde en sproeide alles rond. Geloof me, remolie is niet lekker ......:faint:

Meneer aard
03/06/2011, 11:29
Klopt..Staat er ook nadrukkelijk op max 1,1 bar ofsow.
Ik gebruik overigens geen band meer maar gewoon shop lucht..Gewoon een adaptertje er tussen en gaan..Druk regelaar bijna dicht schroeven en iets minder dan 1 bar en klaar.

Maar ik vind het een super uitvinding..Vroeger liep je te kloten om van onderaf naar boven te injecteren en een home made remontluchtings tools dmv een petfles en stofzuiger is nou ook niet alles..Maar goed nood breekt wet natuurlijk. Binnen 10 minuten heb je alles ontlucht.

-Bassie-
03/06/2011, 12:50
Bij ons op het remmen apparaat staat gewoon 2 bar druk werkt perfect.

Verder zou je een lekke hoofdremcillinder er zo uit pakken met een remmen test bank.

ernst1971
03/06/2011, 12:52
ik heb ook het easybleed setje gebruikt 1 jaar geleden en ook de band als druk, maar dit ging perfekt, had toen alles vervangen achter, ook de rendrukcilinders, en remvloeistof. het is nu nog steeds goed.

Calibretto
03/06/2011, 14:16
Ha, bedankt voor de tips! Ik ga in ieder geval de remschoen vervangen en nog maar weer ontluchten. Heb ondertussen ook zo´n vacuumpomp set, dus ga daar maar eens mee aan de slag. Hoop dat dat het euvel inderdaad is...

Maar wat betreft de HRC die is dus vervangen voor een gloednieuwe, want ik had inderdaad, zoals Meneer Aard al meldde beschadigde seals van de cups. En ik deel de mening dat het remsysteem nou nét dat ene aan een auto is waar je niet mee moet klooien.

Ik betwijfel of de nieuwe HRC nou al beschadigd kan zijn. Hebben we wel aan gedacht maar de kans daarop leek ons zeer klein. Maar desalniettemin houd ik het in mn achterhoofd.

Wordt vervolgd...

Calibretto
13/06/2011, 21:31
Nog eens verder zitten denken. Sluit de pen van je rem bekrachtiging direct aan in de holling van de HRC plunjer?

Want na nieuwe remschoenen en nog wat ontluchten (weer geen lucht) blijft er onderin pas remdruk ontstaan. Heb wel het rempedaal mechanisme iets versteld en dat hielp wel iets. Alleen kan ik deze nu niet verder opstellen zonder de "vereffenings" gaatjes in de HRC geheel af te sluiten.

Dus dacht ik dat er misschien wel wat tussen die pen en de plunjer zou kunnen zitten om de slag wat eerder te laten werken... het is maar een ideetje.