PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1982 | Axiale speling stuur



ArvidW
05/06/2011, 10:47
Het stuur van mijn 924 heeft altijd al "wollig" aangevoeld en ik ben al een tijdje bezig dit eruit te krijgen:
- Nieuwe rubbers draagarmen
- Nieuwe stuurkogels
- Stuurvertandings tandheugel open gehad, gesmeerd, afgesteld
- Fuseekogels gecontroleerd
- Uitgelijnd
- 20mm verlaagd aan de voorzijde, 30-35mm aan de achterzijde (dorpel horizontaal)
- Gele koni dempers
- Stabilisatorstang 21mm voor, 14mm achter.

Momenteel vervang ik de as die de stuurkolom met de tandheugel verbind, 1 van de 2 kruiskoppelingen had speling.

De vraag is als volgt: Hoort je stuurkolom (waar stuur aan vast zit) axiale speling te hebben wanneer deze niet aan de as met de kruiskoppelingen vast zit?

Ik kan in de exploded view afbeeldingen van haynes nergens een axiaal lager of axiale opsluiting vinden dus ik vermoed dat het wel zo hoort....

Frenske
05/06/2011, 10:55
over hoeveel speling hebben we het hier? Daar er nergens iets vermeld wordt ga ik er vanuit dat een speling normaal is.

ArvidW
05/06/2011, 11:30
Speling is zeker 4mm axiaal. Wanneer de stuurstang met kruiskoppelingen gemonteerd is is deze speling veel kleiner (eigenlijk bijna geen geloof ik)

Er zat ook radiale speling in ter hoogte van het stuur, deze heb ik al terug kunnen leiden naar een compleet versleten lager ter hoogte van het contactslot. Gelukkig heb ik er daar nog eentje van liggen dus deze ga ik nu vervangen.

Frenske
05/06/2011, 11:36
ik denk daty als je dat lager vervangen hebt, de andere speling ook minder wordt .

ArvidW
05/06/2011, 12:20
Alleen er is 1 groot probleem met het lager vervangen. Het lager zit erin gefelst:frown: Het oude lager is eruit (doorslijpen en in 2 delen eruit halen) maar het nieuwe lager krijg ik er zo natuurlijk nooit in.

Misschien de felsrand wegslijpen en later vervangen door een las? Of toch Martin maar een PM'en.

-Bassie-
05/06/2011, 12:21
maar in dat lager hoort een wit busje te zitten.
deze zorgt dat het spelings vrij is.
bij mijn rode was dat toen ook weg en toen zat er een grote speling op.

Frenske
05/06/2011, 12:52
Misschien de felsrand wegslijpen en later vervangen door een las? Of toch Martin maar een PM'en.


kan, maar zoals Bassie aangeeft, kijk eerst of het compleet is. De rand kun je voorzichtig met een hamer en drift omtikken zodat je die na hert wisselen van het lager weer terug kunt tikken

ArvidW
05/06/2011, 14:21
@Bassie, die bus zit er bij mij nog wel op en het lager klemt er nog netjes op. Het lager zelf had 1mm radiale speling dus die was serieus rot.

Ik heb geprobeerd het gevelste randje terug te tikken maar het gietalu is daarvoor te bros. Daarna heb ik het randje weggeslepen en het lager met durafix in de behuizing gesoldeerd. Helaas ligt het smeltpunt van het gietalu niet al te ver van de durafix staven dus kreeg ik een mooie meltdown:tongue:

Het slot (cilinder) is er inmiddels uit dus nu even zoeken naar vervanging met een goed lager erin. Zo te zien is 171 905 851 een standaard volkswagen "ignition interlock base" dus die zullen ze bij brezan wel hebben.