PDA

Bekijk Volledige Versie : Achterremmen



Tom
05/12/2008, 08:08
Off topic maar toch weer niet, ik wil morgen een vriend helpen met de achterremmen van zijn Kever. Het ding is ooit omgebouwd naar 924-trommels om bepaalde wielen te kunnen monteren.

Ik begreep dat er een moer op zit die nogal wat kracht vereist om los te maken, klopt dat? Wat voor maat is dit?

Ga ik morgen eerst even een beter wringijzer en een fors eind pijp scoren...

Kevin- Martini
05/12/2008, 12:41
Zit vaak behoorlijk vast inderdaad,
maar dop 36 (uit mijn hoofd) en een hefboom van ongeveer 1 meter zouden het klusje moeten klaren. Anders een luchtsleutel met dop 36 (dan wel een krachtdop).

Succes,
Kevin

Space
05/12/2008, 13:47
350 NM
En vergeet vooral de splitpen niet, anders komt het linkerachterwiel op de snelweg vanzelf een keertje voorbij zetten.

Tom
05/12/2008, 19:35
Bedankt, dat was wat ik nodig had. Die splitpennen heb ik gelukkig in voorraad.

hammer_rites
05/12/2008, 19:46
Een aardige methode: auto opkrikken, breaker bar op de moer zetten, auto laten zakken. Of krik onder de breaker bar zetten. Geen succes verzekerd helaas, vandaar dat ik zo blij ben met mijn pneumatische slagmoersleutel ;)

Fantaman
05/12/2008, 19:55
als je de naaf met 350nm vast zet loopt ie niet los hoor :mrgreen:
maar inderdaad een fatsoenlijke splitpen kan geen kwaad :mrgreen:

Tom
05/12/2008, 20:17
Ik heb morgen de beschikking over een elektrische en een pneumatische slagmoersleutel, vooral die elektrische is een monster.

hammer_rites
05/12/2008, 21:03
Ik heb morgen de beschikking over een elektrische en een pneumatische slagmoersleutel, vooral die elektrische is een monster.
Je bedoelt dat die electrische 10 kilo weegt, en de pneumatische 2.

De pneumatische wins the day. Been there, done that. ;)

Tom
05/12/2008, 21:41
Die elektrische heeft ook genoeg 'body' om vast te houden als je iets los moet halen wat echt serieus vast zit. Als je mij de keus geeft, dan wordt het geen lucht...

Fantaman
05/12/2008, 21:57
voor zo ver ik weet was de lucht versie een stuk sterker dan die elektrische die ze daar hadden :P
anders pak je gewoon een grotere :P
heb al meerdere keren 1 in me handen gehad die 1200nm ookwel haalde :D

hammer_rites
05/12/2008, 22:11
Die elektrische heeft ook genoeg 'body' om vast te houden als je iets los moet halen wat echt serieus vast zit. Als je mij de keus geeft, dan wordt het geen lucht...
Je hebt helemaal geen "body" nodig, of iets om "vast te houden". Ik zei in een vorige post 2kg, maar ik denk dat mijn sleutel nog geen halve kilo weegt, en die slaat zonder problemen die 350NM moer los... terwijl je de sleutel bij wijze van spreken tussen 2 vingers vast houdt.

Pneumatisch werkt _veel_ fijner dan electrisch is mijn mening.

hammer_rites
09/12/2008, 21:01
Hoe is dit afgelopen, Tom? Moer los gekregen?

Tom
09/12/2008, 21:07
Nog niet gedaan... ik was vrijdag te laat thuis om de onderdelen af te halen en zaterdag voelde ik me te beroerd.

Tom
10/12/2008, 23:09
Nou, de remmen klonken zo beroerd en hij reed er al zolang mee rond, dat ik ook maar nieuwe trommels had gehaald. Bij de laatste APK zat er al een kantjeboord remverschil in terwijl de remschoenen niet zo slecht waren. Vanavond dus naar mijn maat gereden, de Kever de schuur in, wiel losgemaakt... tenminste, de middendop losgehaald en geconstateerd dat het ding vijf wielbouten had. :?

...en dus maar weer de boel vastgemaakt.

Space
11/12/2008, 10:11
als je de naaf met 350nm vast zet loopt ie niet los hoor :mrgreen:
Dan stap jij maar in zo'n auto zonder splitpen, ga ik wel te voet. Al moet ik 100km lopen.
Linksachter werkt hij zich vroeg of laat los, maar kan best enkele duizende km's goed gaan. Dat heb ik aan den lijve ondervonden en ook een vriend van mij. Helaas was het voor die jongen te laat; bij hem kwam het wiel met remtrommel en al voorbijzetten met een snelheidje van 100km/h. Ik kon op tijd stoppen en had met 3 slagen de moer in mijn hand. En dat allemaal omdat men (bij de garage) een splitpen van 0,10 euro vergeten was. Exacte voorvallen heb ik maar genoeg mogen lezen op de Keversite.nl .

Tom
11/12/2008, 10:15
Bij mijn auto zitten ze weer goed vast, daar maak ik me geen zorgen om. Netjes met verse splitpennen.

Ik denk trouwens dat de trommels op de Kever van die vriend afkomstig zijn van een VW Transporter. Binnenkort maar eens losmaken en kijken of er ergens een nummer op staat.

Space
11/12/2008, 10:31
Ik denk trouwens dat de trommels op de Kever van die vriend afkomstig zijn van een VW Transporter. Binnenkort maar eens losmaken en kijken of er ergens een nummer op staat.
Dat is inderdaad een leuke plug en play upgrade voor de keef.