PDA

Bekijk Volledige Versie : FF voorstellen



wimmetje
20/06/2007, 00:31
Hoi,

Mijn naam is Wim, 26 jaar en woon in Groningen....
En nee...ik ben niet in bezit van een Porsche 924...althans..nog niet 8)
Ik rij altijd Toyota (eerst celica '92 en nu een carina E '97) en dat bevalt me uitstekend..alleen er moet binnenkort een 2e auto komen.
Ik ben autoliefhebber van jongs af aan en de 924 is mij daarom ook nooit ontgaan 8) (he dat rijmt)

Nu zul je denken "hoe komt hij nou op een 924?" nou dat is als volgt gegaan.
Ik heb mijn Carina in onderhoud bij een gepensioneerde automonteur/keurmeester die een grote boerderij heeft met een gigantische schuur ingericht op auto reparatie's (bruggen etc).
In die schuur heeft hij ook een stuk of 10-15 auto's staan en voornamelijk oldtimers die onder dekens en een dikke laag stof staan te slapen.
Van alles heeft hij er staan bijv. een daf 55 uit 1969 compleet orgineel met 20.000km op de teller zo goed als nieuw!!
Maar goed ter zake, ik loop daar door de schuur en zie daar 2 auto's staan compleet onder zeil wel te verstaan maar je kunt zien aan de vorm dat het speciaal is.
Blijkt dus daar 2 x 924 onder het zeil te staan, maar had toen helaas niet genoeg tijd om het zeil eraf te halen en het te bekijken.
Maar onder het kleine stukje zeil dat ik omhoog hield zag ik wel een zeer strakke zilvere 924 staan, en die andere was volgens mij bruin.

Ok, heb het er verder niet met hem over gehad ik had namelijk wel wat haast en dacht nog niet aan het idee om zoiets echt aan te schaffen.
Maar dat begint nu wel te knaggen en wil daar toch nog wel meer van weten..dat is dus ook de reden dat ik mij hier aan meldt.
Ik heb veel lopen zoeken op internet om gegevens en informatie te krijgen over de Porsche 924.
En echt veel nederlandse Porsche 924 forums zijn er niet te vinden in nederland maar kwam toevallig dit nieuwe forum tegen :)

Voordat ik daar weer heen ga zou ik graag wat dingen willen weten over de 924.
Voor zover ik weet zijn het allemaal VW/Audi 100 onderdelen die er in zijn verwerkt (op de S serie na), maar hoe betrouwbaar is de 924 in het
algemeen?
En qua onderdelen zijn die nog makkelijk te vinden (oud/nieuw?), en qua prijsklasse?
Ik ben opzich technisch onderlegt en ben zeker handig maar natuurlijk geen automonteur...is dat wel zelf te doen?

Tot slot.
Heb nog geen 924 in mijn bezit maar heb de auto nu echt in mijn hoofd rond spoken...
Ik houd jullie op de hoogte en alvast bedankt voor de reactie's

Groeten Wim.

captainfrasca
20/06/2007, 09:33
Hallo Wim,

Ten eerste van harte welkom!

Tja, de betrouwbaarheid van een 924...

Bedenk dat je een auto koopt van minimaal 22 jaar oud en dat er altijd iets stuk kan gaan! Vaak is dat iets simpels en goedkoop, maar uiteraard kan er ook iets duurs stuk gaan! Maar ja dat heb je met elke auto wel van die leeftijd!

Ik gebruik mijn 924 al bijna 9 jaar als dagelijks vervoer en heb eigenlijk nooit (behalve dat mijn motor is vastgelopen geweest door eigen fout) gehad dat er iets duurs of moeilijks is stuk gegaan.

Het klopt dat er voornamelijk VW/Audi onderdelen in de 924 zitten, maar ja welke Porsche heeft dat niet tegenwoordig, sterker nog, de oerporsche, de 356 is kort door de bocht gezien eigenlijk gewoon een snelle versie van de kever!

Voordeel van deze onderdelen is wel dat ze relatief goedkoop zijn en vaak nog makkelijk te verkrijgen zijn bij de bekende automaterialen zaken en uiteraard bij de Porsche dealers (waar je wel wat meer betaald).

2e hands zijn er vaak nog onderdelen te krijgen, bel eens wat autoslopen af! En dan heb je natuurlijk nog de Porsche demontage bedrijven zoals:

Huijzer in Ede, Van Zweeden in Middelburg (http://www.v-zweeden.com) en Porsche Classic center (http://www.porsche-cc.nl) en natuurlijk op marktplaats.

Ik kan je gerust stellen, ik ben ook geen monteur, maar doe wel al het onderhoud zelf, een aanrader is het werkplaats handboek van de engelse uitgeverij Haynes manuals, dit is echt een must have!


Groet,


David

wimmetje
20/06/2007, 10:34
Hoi,

Bedankt David voor de reactie en uitleg :wink:

Dit bevestigd ook al een groot gedeelte van mijn vermoeden over de 924.
Betrouwbaarheid heeft natuurlijk ook aan je rechtervoet te maken en hoe je de auto behandeld :wink: al begrijpen veel mensen dat niet :wink:

Die haynes is inderdaad een goede tip, heb dit werkboek ook voor de Carina E waar ik ook voor een groot gedeelte zelf onderhoud aan doe.
Zal binnenkort even bij hem langs gaan om eens te babbelen over die 2 924's, hij is zelf ook porsche liefhebber dus dat zit ook wel goed.

Houdt jullie op de hoogte ;)

Groeten Wim

Tom
20/06/2007, 23:35
Tip: zoek een 924 van modeljaar 1981 (laat 1980) want die is gegalvaniseerd. Scheelt flink wat met de roest.

Een 924 die erg lang heeft stilgestaan heeft waarschijnlijk ook flink wat problemen, met het injectiesysteem en met de elektra.

Ik rijd sinds bijna twee maanden een 924 van 1980 als woon-werkauto. De reparaties tot nu toe vallen me erg mee, de auto is gewoon betrouwbaar en rijdt erg fijn. Onderdelen zijn vrij redelijk geprijsd en er is nog veel te krijgen, da's ook niet bij elk merk het geval.

Succes met de zoektocht en eventueel met de aankoop!