PDA

Bekijk Volledige Versie : Bi-xenon inbouwen in de klaplichten?



tweetyoost
28/12/2008, 21:42
Ik heb gisteren gemerkt dat de elektriciteit aan de koplampen is aangepast, er ligt een kabel bij maar ik heb nog niet goed gekeken hoe of wat er juist gebeurd is..

ik dacht eraan om de bekabelen eens in orde te brengen door een bi xenon te installeren en de stroom meteen van de batterij te nemen.. en dan via de relais die bij die kit zit de lampen in te schakelen als groot en dimlicht..

de zwakke stroom van de originele connectors zou voldoende moeten zijn voor het relais tje lijkt mij..

passen die bi xenon lampen in de koplampen?

ShroudedVeil
28/12/2008, 21:51
xenon is niet echt geschikt voor een 924 omdat je dan iedereen verblind...

tweetyoost
28/12/2008, 21:55
het komt toch in een oldtimer 924 dus overdag heb ik eigenlijk nooit lichten nodig..

snachts zou alleen zijn voor meetings en ik zou dus de lichten helemaal naar beneden schroeven.. maar zo heb ik toch nog een goed grootlicht :)

-Bassie-
28/12/2008, 22:02
het komt toch in een oldtimer 924 dus overdag heb ik eigenlijk nooit lichten nodig..

snachts zou alleen zijn voor meetings en ik zou dus de lichten helemaal naar beneden schroeven.. maar zo heb ik toch nog een goed grootlicht :)

924 lampen verstrooien het licht.

en ik hoorde geruchten dat ze bezig zijn over xenon bij APK.

en dus dat dat alleen origineel in gebouwd mag zijn dan

Tom
28/12/2008, 22:39
Doe je medeweggebruikers een lol en pak het anders aan, monteer relais en betere bedrading en een setje Philips Xtreme- of andere goede H4-lampen. Een stel verse koplampunits (paar tientjes per stuk, van een Golf I) helpen ook enorm.

Ik hoop dat ze binnenkort wat gaan doen aan die aftermarket xenon-troep. Als ik voor elke keer dat ik door zo'n hobbybob verblind was een euro kreeg, kon ik mijn 924 door iemand anders laten onderhouden.

Fantaman
28/12/2008, 22:54
Doe je medeweggebruikers een lol en pak het anders aan, monteer relais en betere bedrading en een setje Philips Xtreme- of andere goede H4-lampen. Een stel verse koplampunits (paar tientjes per stuk, van een Golf I) helpen ook enorm.

Ik hoop dat ze binnenkort wat gaan doen aan die aftermarket xenon-troep. Als ik voor elke keer dat ik door zo'n hobbybob verblind was een euro kreeg, kon ik mijn 924 door iemand anders laten onderhouden.
ja die oude koplampen zijn heel goed in het verstrooien van licht en vooral in je ogen :evil:
maar voorals nog ga ik me best doen om het te laten werken zonder te veel medemensen te verblinden :P

Meneer aard
30/12/2008, 15:33
Niet doen!!!

Ik wou dit ook..Heb het nagevraagd en uitgezocht..maar door het ribbel glas ben je meer aan het verblinden dan wat anders. Volgens Tom zijn er wel heldere koplampen op de markt maar die zijn van slechte kwaliteit + houden vocht binnen in = apk afkeur.

ShroudedVeil
30/12/2008, 16:03
volgens mij moeten jullie allemaal even naar Meneer Aart en Tom luisteren , behou gewoon je eigen lichten en bouw er de door Tom aanbevolen lampen in , je rijd toch niet in een golfje 3 of een civic?!

Tom
30/12/2008, 16:57
Overigens, als iemand Golf I-lampen monteert: plak even het gat voor de stadslichtfitting af met een stuk duct tape. Ik heb hier een lamp liggen die volkomen roestig is omdat er voortdurend vocht in bleef staan. Ook APK-afkeur. Het klinkt misschien erg logisch, maar als je het gewoon vergeet kost het je in no time je nieuwe lampen.

Voor wie met alle geweld toch xenon in zijn 924 wil zetten:

-Koop geen goedkope set van een paar tientjes, maar ga voor een set van Pilot. Duurder, maar als je na een paar weken al een dure lamp of nog duurdere ballast moet vervangen is dat prijsvoordeel al verdwenen. Het lichtbeeld van Pilot is ook beter door meer precieze fabricage. De ballasts van Pilot zijn ook compacter en makkelijker weg te bouwen.
-Koop een set waarbij de lamp naar buiten komt voor het grootlicht, die is minder storingsgevoelig dan een set met zo'n klein lampje erbij en geeft ook een beter lichtbeeld.
-Probeer niet stoer te doen met een hoge lichttemperatuurwaarde, alles boven de 5000 K geeft minder licht (ziet er ook erg kermis uit met van die blauwpaarse lichten).
-Koop niet van internet maar bij een echte winkel, maar je ook heen kunt voor inbouwadvies en garantie. Aftermarket xenon is storingsgevoeliger dan gewone halogeenlampen en de lampen zijn fors duurder.
-Vertel bij de aanschaf dat je wilt inbouwen in lampen met ouderwetse verstrooïingslenzen. Sommige sets zijn daarop aangepast. Ga ook voor frisse lampunits (die kosten bij de Brezan een paar tientjes per stuk, peanuts vergeleken met de xenonkit), laat ze goed afstellen en houd ze goed schoon (vooral in de winter).

Ik blijf erbij dat de 924 geen geschikte auto is om die rommel in te bouwen, door de lage positie van de lampen worden ze snel vies en gaan nog meer verblinden. Die verplichte koplampsproeiers en hoogteregeling op nieuwe af-fabriek xenon zit er ook niet voor niks. Het zou me niet verbazen als er binnenkort een verbod komt op zelf ingebouwde xenon.

Fantaman
30/12/2008, 17:19
ik zou voor de 6000K gaan, das wit licht en geen maf kleurtje :mrgreen:
geen verstrooi glazen
bi-xenon van pilot
goed afstelen,vooral niet te hoog
goed schoon houden
got it! of vergeet ik wat?