PDA

Bekijk Volledige Versie : Klus verstandig AUB



Meneer aard
29/12/2008, 13:18
Een topic met een voorbedachte rade. Ik krijg het al spaans benauwd bij het zien van sommige foto`s (niet alleen hier overigens, elders ook) over het beunen.

Vandaag daggie vrij, van het weekend had me slot wat kuren (CV motortje overleden, nja kan gebeuren) maar vandaag zat ook de kabel vast gevroren van het hendeltje tbv de deuropener van binnenuit. Dus lekker bezig, wil ik het complete slot/deurvanger unit eruit halen. Kijk naar de uitwendige imbus bout..hmm iemand is mijn voor geweest (in mijn bezit is dit nog nooit uit elkaar gehaald), imbus bout was meer een rond bout van binnen geworden. Nog ff geprobeerd maar na 1 poging opgegeven geen zin in die kut kou.

Dus..moraal van dit verhaal blijf met je poten er gvd vanaf als je niet weet wat je aan het doen bent. Tis jammer genoeg dat ik niet weet wie of wat er gebeurd is bij de vorige eigenaar (die vent draait zich letterlijik 3x om in het graf.. :mrgreen: ). Je bezorgd andere een boel extra werk en frustratie. Tis oud spul maar denk niet van oh tis oud spul dat kan best..

Burning Rubber
29/12/2008, 14:23
Juist ja, maar soms is het wel handig hoor; beunhazen.

Vanochtend brak de koppelingskabel van mijn Jawa. Gelukkig had de vorige eigenaar, of die daar nog voor, zelf die kabel in elkaar geflanst dus hoefde ik enkel een binnenkabeltje te kopen van 2 euro bij de bromfietshandel en kon ik weer vrolijk verder tuffen na wat gepruts. :-D

LWB
29/12/2008, 14:57
verklooien is ook niet zo moeilijk :wink:
succes als't wat warmer is!

Tom
29/12/2008, 17:22
Goede kwaliteit en goed passend gereedschap scheelt al heel veel. Vooral imbusbouten draai je al snel naar de gallemiezen met zo'n setje van pisbakkenstaal. Koop eens wat duurders (45-50 euro voor een klein setje imbussen is niet overdreven) en het scheelt je veel frustraties en -op de lange termijn- kosten.

Fantaman
29/12/2008, 18:06
als je pech hebt schiet jezelf uit en draai het dol omdat het te vast zit :evil:

Tom
29/12/2008, 18:09
Inderdaad, maar meestal is dit het gevolg van vuil in de imbuskop en niet ver genoeg in de bout geduwde bits.

pocketmech
29/12/2008, 18:19
Korte tap (zonder puntje dus) voor linkse draad werkt perfect voor uitgelubberde imbussen! Zijn wel lastig te vinden. :? (Een stompe uithaler wil ook nog wel) Met griptangen glijdt je uit (knokkels kapot, herkenbaar? 8), oude scherpe beitel wil dŕ vanaf schieten (colatteral damage :cry: ) of de klassieker: Den Platten Duim :oops: Ten slotte gleufje dremelen kan leiden tot afbreken van de boutkop (gloeiende, gloeiende) en ff flexen leidt tot onvrijwillige dansjes wegens gloeiende staalsplinter in de kraag of mouw :-D

Alle bovenstaande voorbeelden hebben natuuuuuuuurlijk geen betrekking op mijn sleutelvaardigeheden....toch??

Kortom: oordoppen, veiligheidsbril, overalletje en evt. handschoenen, maar vooral het juiste gereedschap (zo, nu begin ik teveel op mijn vader te lijken geloof ik...... :mrgreen:

Meneer aard
30/12/2008, 15:10
Oordoppen en andere kneut zit allemaal in de weg..Vind ik dan.

Goed gereedschap is een must. Tuurlijk soms moet je beunen (o.a. zelf gereedschap maken zodat het de volgende keer makkelijker gaat, bijv. een ringsleutel ombuigen of iets). Maar als je er gewoon geen verstand van heb blijf er gvd met je poten er vanaf. Breng die auto weg.

Neej maar da tis duur..Dan moet je maar geen auto rijden en zeker niet zo`n merk.

Fantaman
30/12/2008, 16:41
ach sommige mensen denken dat ze heel wat kunnen of weten, praktijk verteld een heel ander verhaal :o

pocketmech
30/12/2008, 16:46
Da's waar........al doende leert men, zeg maar. Oordopjes zijn overigens best gevaarlijk; vallen ze naar binnen, dan loop je met een rammel in je hoofd :mrgreen:

Dude-lange
31/12/2008, 16:51
van de week nog een mooi gereedsschaps setje gekocht op ebay (40 euro + 10 verzend)

Dus binnenkort weer kwalitatief goed klussen :-D

Tom
31/12/2008, 17:07
Een dergelijk setje heb ik ook, al een jaar of vier. Ondanks heftig misbruik nog niks aan kunnen slopen, fijn gereedschap ook.

Fantaman
31/12/2008, 17:13
je hebt ook slechte kwaliteit gereedschap, had ook een koffer met klopboor en een hoop grut, neem ik de knip tank mee kom ik op locatie erachter dat ie niet eens is geslepen gewoon een platte kan :shock: geen geknip dus, nou hing het tog om de boor en het was gratis dus klagen doe ik niet maar had wel fijn geweest als ik het wist van te voren :mrgreen:

Meneer aard
31/12/2008, 17:32
Is dat toevallig gereedschap van mannesman? Ik vind de kwaliteit nogal verschillend. De normale (grote) ratel draaide we al stuk ding was 4 weken oud..Gewoon zonder verleng van de arm. Maar die kleine ratel mannnnn :D Heeft pijpen van 2 mtr gezien en nog steeds heel :mrgreen:

Fantaman
31/12/2008, 17:39
nee geen manusman wel kinzo :P als de boor maar werkt die het duurst :P maar voor de rest zet er ook wat tussen wat wel handig is om te hebben en die steen boren die erbij zitten zijn ook geen zuigzes maar de hout en staal boren wel, als je maar weet wat wel en niet te gebruiken is.
ach ik ben net begonnen met gereedschap sparen

Dude-lange
01/01/2009, 12:44
Is dat toevallig gereedschap van mannesman? Ik vind de kwaliteit nogal verschillend. De normale (grote) ratel draaide we al stuk ding was 4 weken oud..Gewoon zonder verleng van de arm. Maar die kleine ratel mannnnn :D Heeft pijpen van 2 mtr gezien en nog steeds heel :mrgreen:

Eerlijk gezegd weet ik het niet, het wordt onder verschillende namen verkocht, ook de kleur van de koffer is in meerdere smaken te krijgen. ook in prijs trouwens, en ik weet echt niet of er dan ook echt kwaliteitsverschil in zit. de prijzen varieerden van 120 euro tot deze van een kleine 40, voor exact dezelfde koffer met exact dezelfde delen erin en exact dezelfde indeling...Er staat chrome vanadium op, dat ken ik en dan kan ik er wel een beetje op vertrouwen.

Tevens is deze koffer reeds in klusschuur aanwezig, naar mijn idee al goed misbruikt, nog heel.. dus er nu zelf ook een in bezit hebben.

Maar ik kan het binnenkort nog wel vertellen als ik het binnen heb en er mee gewerkt heb :lol:

En dan eens voor de grap rondbladeren op internet:

Voor 119 euro:
http://www.speurders.nl/overzicht/autos ... 24520.html (http://www.speurders.nl/overzicht/autos-onderdelen/garageuitrusting/garage-dopsleutelset-in-koffer-94-delig-chroom-vanadium-41924520.html)

Voor 86 euro:
http://www.goedkoopgereedschap.nl/produ ... cts_id=105 (http://www.goedkoopgereedschap.nl/product_info.php?cPath=40&products_id=105)

Voor 28 euro:
http://www.marktnet.nl/Dopsleutelset-94 ... 4.htm#Zoom (http://www.marktnet.nl/Dopsleutelset-94-delig-van-chroom-vanadium-2809934.htm#Zoom)

De kleur van de koffer bepaald toch echt de prijs van zo'n set :shock:

ReMo
01/01/2009, 13:02
Voor al dat prutswerk is het bijna onmisbaar; een dremel. Vooral met die kleine slijpschijfjes.

Heb vorige week nog bij de action een klein dopsleutel setje gekocht voor het lichte werk. Moet eerlijk zeggen, ziet er goed uit voor de Action. Had verwacht dat het niets zou zijn maar valt me reuze mee.

Dude-lange
01/01/2009, 13:14
idd, ja altijd handig! en als je het niet elke dag nodig hebt kan je makkelijker iets minder profi spul aanschaffen.

Tom
01/01/2009, 13:20
Mijn doppendoos komt van de Vehikel. De gereedschapsstand die daar staat, staat er al jaren en de verkoper komt netjes eventuele garantieclaims na. Ik had van het merk van die doos ook al wat los gereedschap en dat had ik na jaren -soms erg ruig- sleutelen niet stuk weten te krijgen. Erg prettig ook: de doppen pakken de moer/bout op de flanken en niet op de hoeken, waardoor je ook rondgedraaide moeren probleemloos los kunt krijgen. Toen ik een dop 36 nodig had, heb ik ´m dus ook daar gehaald.

Er staat nog wel het een en ander op mijn verlanglijstje...

Sjon
01/01/2009, 13:55
Tevens is deze koffer reeds in klusschuur aanwezig, naar mijn idee al goed misbruikt, nog heel.. dus er nu zelf ook een in bezit hebben.

Die is van Serge => wordt idd goed (mis-)gebruikt.
Was wel een schroefje uit de grote ratel gelopen onderlaatst:
hebben we gefikst dmv boutje door-en-door.
Och ja: als je onder een auto ligt en er niks anders voorhanden is,
wordt die ratel ook gewoon als hamer gebruikt............ :shock:
Oftewel: goeie shit :D

ReMo
06/01/2009, 09:33
Je bezorgd andere een boel extra werk en frustratie

Maar dat het tot zo'n grote ergernis zou leiden;

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=21390

is best wel jammer. :(

Succes met de verkoop en vooral met de periode daarrna.

Dude-lange
08/01/2009, 19:12
Ratelset is binnen :!:

Duurde even maar dan heb je ook wat ;)

LWB
08/01/2009, 19:31
momentsleutels,ook onderdeel van verstandig klussen...

sinds kort 2 st. in mijn bezit. Fijn stukje gereedschap...
http://www.norbar.com/Products/tabid/54 ... fault.aspx (http://www.norbar.com/Products/tabid/54/view/product/category_multid/1/range_multid/10/id/1221/Default.aspx)
http://www.norbar.com/Products/tabid/54 ... fault.aspx (http://www.norbar.com/Products/tabid/54/view/product/category_multid/1/range_multid/13/id/1201/Default.aspx)

Tom
08/01/2009, 19:43
Ik heb ooit eens een mazzeltje gehad met een momentsleutel van Gedore, oud maar prima. Is opnieuw gecalibreerd, veel plezier van gehad.

Radiant
08/01/2009, 19:59
Mooi en handig spul inderdaad die momentsleutels, maar DUUR :roll:

Fantaman
08/01/2009, 20:06
ik heb gezocht naar een sleutel voor de wielmoeren maar helaas, vond alleen een krik en reserve wiel :oops:
momentsleutel is toch veel handiger dan een stom kruis geval :P

captainfrasca
08/01/2009, 20:26
Een gereedschapset zonder momentsleutel is not done!! (vooral bij wielbouten vastzetten!! bij de porsche moet ie overigens op 130 Nm)

Radiant
08/01/2009, 20:42
Hij komt er ook wel.. Als de kop eraf moet bij ons zeker, kop monteren op gevoel is wel stoer maar elke week een nieuwe pakking is ook zo duur :mrgreen:

Fantaman
08/01/2009, 20:42
Een gereedschapset zonder momentsleutel is not done!! (vooral bij wielbouten vastzetten!! bij de porsche moet ie overigens op 130 Nm)
de mijne zitten gewoon vast met 110, heb ze nog niet voorbij zien komen :P

Dude-lange
09/01/2009, 05:56
Zo'n moment sleutel is zeker heel handig, ook maar eens naar op zoek :P

captainfrasca
04/02/2009, 20:48
Topic een beetje opgeschoond, werd een beetje onvriendelijk, laten we het gewoon leuk houden. Ieder heeft zijn eigen manier van sleutelen of je het ermee eens bent of niet!!! :wink:

Auke924
04/02/2009, 21:57
:-D

ShroudedVeil
04/02/2009, 22:03
sorry hoor maar ben je uit op een ruzie of?

volgens mij was de post wel duidelijk van David!!!

Meneer aard
04/02/2009, 22:09
:-D

Auke924
04/02/2009, 22:10
Je hebt gelijk.

Jammer van de toon alleen die hij aanzet met "blijf dan met je poten van een auto af" Die opmerking vind ik ook niet op dit forum passen waar je juist van elkaar leert hoe je beter kan sleutelen.

Maargoed ik blijf wel de verstandigste, post ge-edit.

Radiant
15/02/2009, 21:02
Om het nut van een momentsleutel nog maar even te illustreren:
http://www.youtube.com/watch?v=JyahBt3j ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=JyahBt3jEz4&feature=related)

Fantaman
16/02/2009, 16:47
Om het nut van een momentsleutel nog maar even te illustreren:
http://www.youtube.com/watch?v=JyahBt3j ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=JyahBt3jEz4&feature=related)" target="_blank
dat is een kwestie van vergeten vast te zetten, als ik wielen vast zet met de luchtsleutel zitten de bouten vazster als dan ik de momentsleutel gebruik.
oja, als je je wiel hoor klapperen stop dan voordat het wiel er vandoor gaat :mrgreen:

captainfrasca
16/02/2009, 21:29
Alleen met een luchtsleutel vastzetten is het domste wat je kan doen! De fabrikant adviseert niet voor niets een bepaald aanhaal koppel!!!

1. Je weet niet of de wielbouten vast zitten!!!
2. Je weet niet of je ze te strak zet, waardoor óf je zet ze zo vast dat je ze nooit meer los krijgt óf je trekt de boel krom!!

Toch wat beter je huiswerk doen me dunkt!!

-Bassie-
17/02/2009, 10:48
Alleen met een luchtsleutel vastzetten is het domste wat je kan doen! De fabrikant adviseert niet voor niets een bepaald aanhaal koppel!!!

1. Je weet niet of de wielbouten vast zitten!!!
2. Je weet niet of je ze te strak zet, waardoor óf je zet ze zo vast dat je ze nooit meer los krijgt óf je trekt de boel krom!!

Toch wat beter je huiswerk doen me dunkt!!

PWNT :-D :-D :-D

Steady Eddy
17/02/2009, 13:30
Leve de gewone kruissleutel !

Fantaman
17/02/2009, 16:49
Alleen met een luchtsleutel vastzetten is het domste wat je kan doen! De fabrikant adviseert niet voor niets een bepaald aanhaal koppel!!!

1. Je weet niet of de wielbouten vast zitten!!!
2. Je weet niet of je ze te strak zet, waardoor óf je zet ze zo vast dat je ze nooit meer los krijgt óf je trekt de boel krom!!

Toch wat beter je huiswerk doen me dunkt!!

daarvoor hebben ze meerdere standen op de lucht sleutel, ik stel hem zo in dat de bouten net iets strakker zitten dan met de hand, maar de de kracht is gelimiteerd zodat ik de boel niet verrot draai. don't worry.
op gevoel doe ik niet aan, das te onnauwkeurig.
ik gebruik tijdens normale omstandigheden altijd de momentsleutel, krijg je het langs de weg ook nog makkelijk los :mrgreen:

captainfrasca
17/02/2009, 18:26
daarvoor hebben ze meerdere standen op de lucht sleutel, ik stel hem zo in dat de bouten net iets strakker zitten dan met de hand, maar de de kracht is gelimiteerd zodat ik de boel niet verrot draai. don't worry.


Ik ben het er niet mee eens ben ik bang!! Het is gewoon een kwestie van wachten totdat een klant de wielen langs zijn oren vliegen met alle gevolgen van dien, ik denk niet dat je dat op je geweten wil hebben. Maar goed dat is mijn mening. De moment sleutel is gewoon een goede en handige tool om de wielbouten/moeren op het juiste moment vast te zetten. En wat heel belangrijk is om bij lichtmetalen wielen ze nog een keer na te trekken na circa 150 km.

Ik weet in ieder geval dat ik een schoon geweten heb, door een kleine extra handeling te verichten!

Meneer aard
17/02/2009, 19:27
Alleen met een luchtsleutel vastzetten is het domste wat je kan doen! De fabrikant adviseert niet voor niets een bepaald aanhaal koppel!!!

1. Je weet niet of de wielbouten vast zitten!!!
2. Je weet niet of je ze te strak zet, waardoor óf je zet ze zo vast dat je ze nooit meer los krijgt óf je trekt de boel krom!!

Toch wat beter je huiswerk doen me dunkt!!

daarvoor hebben ze meerdere standen op de lucht sleutel, ik stel hem zo in dat de bouten net iets strakker zitten dan met de hand, maar de de kracht is gelimiteerd zodat ik de boel niet verrot draai. don't worry.
op gevoel doe ik niet aan, das te onnauwkeurig.
ik gebruik tijdens normale omstandigheden altijd de momentsleutel, krijg je het langs de weg ook nog makkelijk los :mrgreen:

Als ik bij jou in de garage zou komen voor bijvoorbeeld nieuwe banden..En ik zie dat je de wielmoeren vast beert met een luchttolletje..Dna schop ik je persoonlijk ook de hele tent door (overigens geen verwijt atm ;) om misverstanden te voorkomen) maar het gaat om het idee. Tis leuk, luchtgereedschap tegenover hand maar gewoon lekker met de hand erop draaien, momentsleutel pakken. Staat ook stuk professioneler. Uitstraling naar de klant is dan ook weer anders. Het maakt die luchtsleutel niet uit of je die bout er recht of schuin erop draait, die ramt toch wel door met leuke situaties tot gevolg.

Ik ga ieder geval mee met David, het hoort niet. Overigens zie ik het kwik-fit personeel er wel tot in staat. haha :roll:

q01z
17/02/2009, 19:34
Overigens zie ik het kwik-fit personeel er wel tot in staat. haha :roll:

wat dan wel weer humor is, aangezien David daar werkt ;)

924turbo2
17/02/2009, 19:44
Wielen vasthalen met een slagmoer kan ook leiden tot kromme schijven bij bepaalde auto types (waar de schijf los op de naaf zit).

Slagmoersleutel is perfect gereedschap en ik gebruik het erg vaak, echter alleen om dingen LOS te halen. Vastzetten doe ik met de hand en waar nodig met momentsleutel (o.a. wielmoeren).

Ritske
17/02/2009, 20:07
Ik heb het zelf 1 keer meegemaakt dat een wiel losgelopen is na vastzetten met een luchtsleutel, sindsdien zet ik wielen altijd vast met de momentsleutel en beveel iedereen dan ook aan dat te doen.

Fantaman
18/02/2009, 17:58
ik heb een werkplaatschef die zoveel mogelijk met de luchttol werk, das inclusief wiel moeren. remmen schoon maken is voor hem wat kopervet erop kwakken. en dan vind hij het vreemd dat ik niet alles op z'n manier doe.
met de hand dingen vast zetten weetje teminste hoe vast het zit, trouwens mijn luchttol is kaduuk :mrgreen:

Tom
18/02/2009, 18:05
Precies, totaal geen gevoel met luchtgereedschap. Ik ben vooral bang dat ik dingen stuk draai.