PDA

Bekijk Volledige Versie : Het kleine vraagjes topic



captainfrasca
04/01/2009, 19:41
Naar aanleiding van een vraag één der leden heb ik besloten een kleine vraagjes topic te open.

Als je een klein vraagje hebt wat weinig uitleg nodig hebt en een kort antwoord hebt dan kun je dat hier posten.

Mocht er te weinig vraag naar zijn dan zal dit topic ook weer gesloten worden, mocht er wel animo voor zijn dat blijft het uiteraard geopend.

captainfrasca
04/01/2009, 19:58
Het zou gaan om kleine 924 vraagjes, zoals past een 944 achterklep op een 924 bijv. Persoonlijk denk ik dat het klets maar raak topic hier zich prima voor leent, maar ik ben de beroerdste niet en heb ff een topic gemaakt voor hem om het te proberen.

Tom
04/01/2009, 20:02
En voor het terugzoeken is een nieuw topic voor die vraag ook prima. Lijkt me op zich niet zo'n probleem dat er meerdere korte topics ontstaan, maar goed.

Fantaman
06/01/2009, 18:36
achja, ik snap de logica hier niet van overzichtelijk maar heb wel een klein vraagje;
ik haalde me dash uitelkaar en vond iets vreems achter de tellers, zie bijlage
iemand idee wat het is en wat het daar doet?

Tom
06/01/2009, 18:44
Dat zijn de explosieven van het zelfvernietigingsmechanisme ("this car will self-destruct in twenty seconds"). :)

-Bassie-
06/01/2009, 18:47
http://www.924.org/parts/parts.htm

daar staat ie bij.
fan resistor.

denk kachel weer stand of zo :wink:

Fantaman
06/01/2009, 19:10
http://www.924.org/parts/parts.htm" target="_blank

daar staat ie bij.
fan resistor.

denk kachel weer stand of zo :wink:
hij staat bij de cooling, dus ik neem aan een weerstand voor de koel vin, vreemde plek :o




Dat zijn de explosieven van het zelfvernietigingsmechanisme ("this car will self-destruct in twenty seconds"). :)
oo shit, welke draad knip eerst door, de rode of de rode :oops:

Radiant
11/01/2009, 21:20
Om het topic maar even te gebruiken :mrgreen:
Ben even een lijstje van onderdelen aan het maken die we nodig gaan hebben. Nou kom ik op een site ook de looprollen (van die vlakke rolletjes die langs de riem lopen) tegen van de distributieriem en balansasriem. Is het raadzaam die rollen ook te vervangen naast de waterpomp, spanrollen en riemen?

Zie plaatje, de "idler pulley" en "idler roller":
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/247.jpg

Fantaman
11/01/2009, 21:28
is zeeg goed aan te raden om inderdaad, de spanrol en omlooprollen gelijk met de riem te vervangen, kan het achteraf niet stuk gaan :mrgreen:

Tom
11/01/2009, 21:39
Doe ik ook altijd preventief.

ShroudedVeil
12/01/2009, 17:23
toch makkelijk zo'n topic , bespaard al die kleine andere topicjes en scheeld weer ruimte

hoe krijg je de tank eruit en hoe veel tijd neemt dat in beslag?

LWB
12/01/2009, 17:27
versnellingsbak er onderuit.
uitlaat eronderuit
binnenbekleding aan vulzijde verwijderen (achterste raampje verwijderen hiervoor)
vulplugslang e.d. demonteren van tank.
benzinemeteraansluiting ontkoppelen
2 draagbanden onder de tank losschroeven,tank laten zakken.

dat is het wel in het kort... (duurt wat langer...)

ShroudedVeil
12/01/2009, 17:28
oke dus je hebt eigenlijk wel een brug nodig dan!?

LWB
12/01/2009, 17:31
lijkt mij in dit geval wel handig of op steunen plaatsen...

Meneer aard
12/01/2009, 17:33
Is wel aan te raden..de tank zou ik dan ontroesten + in de por15 zetten + speciale tank sealer eronder zetten. Weet niet of een 944 type 2 tank past die van kunstof is. Niet maar dan ook niet gaan slijpen of iets dergelijks! door de vonken kan er mogelijk brand ontstaan.

ShroudedVeil
12/01/2009, 17:42
dankjewel voor de tips!

maar hoeveel tijd gaat dit nou ongeveer kosten?

Groeten Frank

Meneer aard
12/01/2009, 17:46
Ik denk? 3 uur als je totaal niet weet waar je moet beginnen + vastzittende bouten..

Als je de versnellingsbak eraf haalt..Gewoon de schakelstang los halen ook bij de pook en (als die op de bak los zit) naar voren halen. Scheelt je kutten met de krik. en ff kleine sjor/spanband om de bak heen doen. Draag handschoenen..4 dagen later had ik nog zwart grij op me hand van de versnellings bak.

Je zou in weze nieuwe seals kunnen plaatsen van de versnellingsbak + cleanen + aan de onderkant van de auto tectyleren.

ShroudedVeil
12/01/2009, 17:59
ik ga woendag mijn tank verkopen , we gaan hem der dan samen onderuit halen dus het schoonmaken enzow hoeft allemal niet

gerben1986
12/01/2009, 18:48
Hoe krijgen jullie dan de versnellingsbak eronderuit zonder de torsieas eronderuit te halen?
Wij hebben hiervoor speciaal een gat in de reservewielkast geflext, anders moest die as er onderuit. (Is alsnog gebeurt, maar oke)

Meneer aard
12/01/2009, 19:31
Ik had hier geen last van. Gewoon iets schuin zetten de bak en dan stukje bij beetje vrij maken.

gerben1986
13/01/2009, 15:23
Oke, misschien hadden wij wat meer geduld moeten hebben en wat meer ruimte.

Volgende kleine vraag:
Sleutel 1 tikje gegeven, dus op contact, lampen aangedaan. Lampen gaan niet omhoog, maar branden wel. Klopt dit? Of kan ik de acculader al pakken?

Tom
13/01/2009, 15:25
De configuratie lampen aan maar niet omhoog (als je niet bedoelt dat alleen het stadslicht aan is) bestaat niet. De koplampen komen altijd omhoog als ze branden.

gerben1986
13/01/2009, 17:10
Oh nee... Dan is er dus iets anders mis, binnenkort maar eens proberen te starten, anders de acculader er maar even bijhalen. Maar bedankt voor deze info!
De configuratie lampen aan maar niet omhoog (als je niet bedoelt dat alleen het stadslicht aan is) bestaat niet. De koplampen komen altijd omhoog als ze branden.

ShroudedVeil
14/01/2009, 15:24
Oke over 2 uur ga ik aan de klus beginnen

dit moet ik dus doen!?

versnellingsbak er onderuit. en daarbij ook de schakeltang los halen aan bijde kanten
uitlaat eronderuit, gewoon los of ook echt los koppelen?
binnenbekleding aan vulzijde verwijderen (achterste raampje verwijderen hiervoor) hoe krijg je die der het beste uit?
vulplugslang e.d. demonteren van tank.
benzinemeteraansluiting ontkoppelen
2 draagbanden onder de tank losschroeven,tank laten zakken


allemaal heel erg bedankt voor de hulp!

ik denk dat het oprij blokken worden die we gaan gebruiken...

Tom
14/01/2009, 15:41
Achterste raampje: neem heel veel platte schroevendraaiers en steek ze aan de binnenkant tussen rubber en plaatwerk. Gebruik nu stuk voor stuk de schroevendraaiers als bandenlichter en duw ze tussen plaatwerk en raam, zodat het rubber open komt te staan. Voorzichtig, anders breekt het glas.

Als er genoeg schroevendraaiers tussengeklemd zitten, kun je het raam er aan de buitenkant met rubber en al uitpakken.

Ik denk dat het verwijderen van de achterste uitlaatrubbers voldoende ruimte geeft, maar dat zie je vanzelf.

ShroudedVeil
14/01/2009, 15:42
oke top! had het al eens bekeken maar kwam er toen ook niet uit , had ook niet echt veel geprobeerd maar nu weet ik het dan ! Bedankt Tom!

ShroudedVeil
14/01/2009, 23:37
De versnellingsbak is er nog niet onderuit dus we zijn om 0.00 maar gestopt! :(

zelfs met 3 man sterk kregen we hem er niet af, maandag komt marc er ook even bij kijken en zijn we dus met zun 4e , lijkt me wel voldoende :wink:

we kregen ook de as niet los maarja...

dus de tank is er nog steeds niet uit en toen de auto omhoog stond begon de benzineleiding van voren ook nog eens te lekken dus dat schoot allemaal lekker op , snel ergens een bak vandaar toveren ( WAAAR!!!) aangezien het ook niet mijn terrein is waar het moest gebeuren kon ik ook niet zo 123 een bak ergens vandaan toveren waar minstens 30 liter in kon...
Gelukkig ging de uitlaat der wel gewoon makkelijk af en had ik al wat schroevendraaiers bij de action gehaald die kapot konden/moesten , maar ze zijn nog heel....(wonderbaarlijk!!)

we kregen dus wel wat ruimte tussen de versnellingsbak en de eindkap ( hoe noem ik deze?) en zagen we wel 2 staven binnenin zitten maar ze kwamen echt niet los , we konden de bak wel gewoon draaien zegmaar en omhoog en omlaag bewegen maar nix...

Maandag gaan we weer verder en hoop dat het dan wel gaat lukken!

Vervolg komt nog

Tip!: als je benzinetank lek is... koop dan maar een nieuwe 924! :roll:

gerben1986
15/01/2009, 09:06
Ik neem aan dat je versnellingsbak al losgekoppeld hebt van de tussenas? Zit vast d.m.v. imbus.
Daarnaast moet je de schakelstang bovenop de bak nog loshalen. En inderdaad, je hebt weinig ruimte om de bak eronder vandaan tehalen.

Eventueel heb ik al een losgekoppelde tank te liggen hoor ;)

ShroudedVeil
16/01/2009, 15:13
umm tussen as... dat weet ik niet zeker XD

Schakelstang is wel los maar we zagen binnenin de versnellingsbak nog 2 assen lopen ...... die moesten los gekoppeld worden .. dermate van trekken?!

gerben1986
16/01/2009, 15:40
1 van die 2 is de tussen as, die moet inderdaad los. Kwestie van een imbusje eruit draaien. 1 iemand onder de auto kijken of hij het imbusje ziet, en 1 die de motor d.m.v. een sleutel op1 van de poulies langzaam draait. Versnelling moet wel in de vrij staan! Anders rolt de auto vooruit.
En die andere, dat is een stukje pvc pijp waar de schakelstang doorheen loopt. Probeer hem even met je handen los te krijgen aan 1 kant, dan is die het probleem niet meer.
umm tussen as... dat weet ik niet zeker XD

Schakelstang is wel los maar we zagen binnenin de versnellingsbak nog 2 assen lopen ...... die moesten los gekoppeld worden .. dermate van trekken?!

ShroudedVeil
16/01/2009, 15:44
hoe kan ik daar bij dan? ik bedoel die assen? ik kan dus ong 5 cm tussen die assen krijgen maar meer ook niet :shock:

en als ie terug klapt heb ik ongeveer een hand van een paar milimeter denk ik ,ik moet dmv veel kracht op een schroevendraaier de versnellingsbak losmaken wil ik der naar binne kijken

Tom
16/01/2009, 15:47
Ik zou even investeren in een koevoet of bandijzer, dat zijn lekkere tools om een bak mee los te wrikken.

ShroudedVeil
16/01/2009, 15:51
oke dankjewel :)

zal der zo is even een gaan halen :)

maar moet ik die assen die daar binnin zitten met een inbus losmaken :shock: dat is echt onmogelijk!

ow en heel hard tegen een versnellingsbak schelden werkt ook niet :oops:

Tom
16/01/2009, 15:53
Nee? :grin:

Ik weet niet hoe diep die imbus daarin zit, anders moet je nog een lange sleutel (of een bit in een ratel met verlengstuk) hebben.

ShroudedVeil
16/01/2009, 15:54
ja maare dan moet je hem met 2 mensen open houden en de 3e persoon moet hem dan der indoen.. ik zeg onmogelijk :wink:

gerben1986
16/01/2009, 16:54
Openhouden???
Er zit een rubbertje waarmee je erin kunt kijken. Die kun je er gewoon uitnemen he ;) En zodra die imbus los is, valt er niets naar beneden, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Zelfs alleen zou je hem los kunnen krijgen, maar dan moet je waarschijnlijk een paar keer onder de auto vandaan om de motor nog een slagje te geven. Die imbus zit trouwens niet heel vast, met een ratel, verlengstuk en bitje moet het met gemak kunnen.
ja maare dan moet je hem met 2 mensen open houden en de 3e persoon moet hem dan der indoen.. ik zeg onmogelijk :wink:

ShroudedVeil
16/01/2009, 17:00
waar zit dat rubbertje dan?

gerben1986
16/01/2009, 17:24
Ik krijg het vermoeden dat we langs elkaar heen praten. Als jij nu eens een fototje plaatst van de huidige situatie, kunnen wij op basis daarvan weer verder ;)
Wat uiteindelijk los moet:
- 2 aandrijfassen (vanaf bak naar de wielen): veelkantig bitje, speciaal voor VW aandrijfassen, maat 8
- schakelstang: zit boven op de bak vast
- tussenas, door het kijkgaatje heen kun je de imbus eruit draaien
- vervolgens de bak loskoppelen van de tussen as
- versnellingsbaksteunen loshalen en je hebt de bak, na wat wringen, in handen

ShroudedVeil
16/01/2009, 17:29
auto staat een stukje verderop dus dat gaat niet lukken

dat bitje .. hoe kom ik daaraan?

gerben1986
16/01/2009, 18:49
Ik kon het bij de automaterialen zaak te Dokkum verkrijgen.
Kosten: eurotje of € 12,-
auto staat een stukje verderop dus dat gaat niet lukken

dat bitje .. hoe kom ik daaraan?

Coen
17/01/2009, 10:14
Die aandrijfas zit aan de bak vast met een koppelstukje (pijp met 2 vierkante blokjes met een imbusje per blokje). Die imbusjes kan je bereiken via de gaten die daarvoor zijn bedacht.

De voorste imbus kan je dus bereiken via het grote gat onder de bak aan de passagierszijde (afgesloten met een grote rubber dop)
De achterste imbus kan je bereiken via het andere gat wat aan de bestuurderszijde op de zijkant van de bak verstopt zit. Das een rond gaatje met een rubber dop, ter hoogte van de imbus. Die is ongeveer 4 cm diameter, dus daar kan je er mooi met een rateltje met verlengstuk door steken.

De imbusjes moeten er helemaal uit! Ze lopen namelijk in een kommetje, dus als je ze alleen los draait kun je het koppelstukje wel bewegen maar je krijgt hem er niet af. Als je dan met breekijzers in de weer ga trek je alleen de cardan van zijn plek af, en dan ben je een uur langer bezig als je het weer in elkaar wilt zetten. Als de imbusjes er helemaal uit zijn dan kun je hem gewoon wegschuiven.

Daarna kun je voorzichtig de bak laten zakken. Eerst de achterste band iets losser en dan de voorste. Totdat je achterste puntje net voorbij de reservewiel-bak is, en dan kun je hem voorzichtig een stukje naar achter trekken en dan gelijkmatig laten zakken.

De plastic pijp kost 7 euro bij Pimp My Porsche. Aangezien je bijna geen ruimte heb zou ik ook niet te veel tijd aan die pijp besteden. :wink: En als je de bak of cardanas wilt verkopen dan is er niemand bedroefd als die pijp er niet bij zit. Nu moet het wel lukken :wink:

Meneer aard
17/01/2009, 11:24
Ik ga wel even een how-to schrijven. Kheb nergens of maar iets hoeven slopen.

Fantaman
17/01/2009, 11:25
dat groote gat had ik ook gevonden, en 2 imbusjes, verrot gedraait en wel :(
hoop dat het bij jouw beter gaat frank :D

Meneer aard
17/01/2009, 11:36
Versnellingsbak losnemen.

Benodigdheden
-Spanband(je)
-Stukhout (H vormig houtje)
-Multi torx M8
-Imbus? 6 mm d8 ik

Werkwijze
1. Eerst het voorbereidend werk, Het los koppelen van diverse stangen/aandrijf assen. Begin eerst met het koppelstuk wat de aandrijf as met de versnellingsbak verbind. Wip met een schroevendraaier het rubberen dekseltje los (waarschijnlijk verborgen onder troep en olie. Maak de 2 imbus bouten helemaal los neem deze uit en schuif het verbindings stuk naar voren (motorzijde) om de bak vrij te krijgen. Nu kun je door naar de schakelstang. Eerst maak je hem los op de bak (rubbertje wegschuiven, borgdraad wegknippen) en vervolgens bij de pook. Dan stang naar voren trekken heb je daar geen last meer van.

Dan maak je de aandrijfassen los, allereerst! even met een bakje met remmenreiniger/thinner of iets dergelijks + een kwastje even alle bouten schoon van binnen zodat het bitje het beste kan pakken en niet enkel op zand en troep de kracht op kan brengen. Vervolgens een hamertje pakken + op het bitje een paar klappen geven zodat het er goed in zit. luchtratel/ratel pakken en de zooi los halen. Je hoeft ze in wezen maar aan 1 kant los te halen (bakzijde). Kun je gewoon met een touwtje omhoog houden. Bind wel even (zeker als je op de grond werkt) een plastic zak om de kineten + zet ze vast met een ty-wrap.

2. Je kunt nu de bak wegnemen door een plaatje hout onder de bak te leggen (liefst H-vormig geeft beste steun) en plaats om de bak een kleine spanband of touwtje (of hoe heet dat die kleine gespjes..Sjor bandje ofsow). Zodat de bak beetje vast staan. Zet de krik eronder..Haal het gewicht van de baksteunen en draai vervolgens (19 mm meende ik) de 2 bouten los die de bak op zijn plaats houden. Gewoon rustig aan de bak laten zakken steeds cm voor cm en trek dan de bak steeds verder naar je toe. Probeer de bak in het begin beetje schuin te houden zodat het achterste stuk onder de wielbak kan komen.

Raadzaam is wel om gelijk de keeringen mee te pakken + delen gangbaar maken (schakelstang mechanisme los halen + evt opschuren/invetten).

gerben1986
17/01/2009, 16:09
Mooie howto!
Alleen ben je volgens mij nog vergeten om de bak los van de cardanas te schroeven. Door middel van dop 17/19 aan de buitenzijde van de bak, van achteren makkelijk te benaderen.

Meneer aard
17/01/2009, 17:18
dat groote gat had ik ook gevonden, en 2 imbusjes, verrot gedraait en wel :(
hoop dat het bij jouw beter gaat frank :D

Merk ik bij mijn auto ook nog steeds..Dat mensen het lekker laten zitten als ze het verrot gedraaid hebben..De enige die dan verrot geschopt mogen worden zijn hun. Heb daar zo`n pest hekel aan als je kunt gaan boren/weet ik allemaal wat door andere is aangericht.

Tom
17/01/2009, 17:31
Tja, en dat gebeurt niet alleen doe-het-zelvende amateurs. Ook bij dealeronderhouden auto's kom je afgebroken, verrot gedraaide of aan elkaar gebeunde zaken tegen.

-Bassie-
18/01/2009, 14:58
Tja, en dat gebeurt niet alleen doe-het-zelvende amateurs. Ook bij dealeronderhouden auto's kom je afgebroken, verrot gedraaide of aan elkaar gebeunde zaken tegen.

zijn remslangen achter beetje makkelijk te vervangen??

auto staat gewoon op de grond.

op 4 bokken.

Tom
18/01/2009, 15:02
Als je een remsleutel hebt (bijna-ringsleutel met een kleine opening) niet, anders kun je ze nog wel eens stuk draaien.

-Bassie-
18/01/2009, 15:04
Als je een remsleutel hebt (bijna-ringsleutel met een kleine opening) niet, anders kun je ze nog wel eens stuk draaien.

jah die heb ik natuurlijk liggen.

die kan je niet missen.

ga gelijk het even goed doen.

1.00 Remblokset, (4x) Voorzijde
1.00 BUS REM-REINIGER -GRATIS--.
1.00 Remschoenset, Achter 2 wielen
2.00 Wielremcilinder, Achter Li/Re
2.00 Remslang, Achter Li/Re gelijk
2.00 Remslang, Voor Li/Re gelijk

trommels en schrijven zijn nog goed :wink:

Targa
18/01/2009, 15:21
Naar aanleiding van een vraag één der leden heb ik besloten een kleine vraagjes topic te open.

Als je een klein vraagje hebt wat weinig uitleg nodig hebt en een kort antwoord hebt dan kun je dat hier posten.

Mocht er te weinig vraag naar zijn dan zal dit topic ook weer gesloten worden, mocht er wel animo voor zijn dat blijft het uiteraard geopend.


Is dit wel handig om allerlei onderwerpjes samen te voegen? Nu moet ik door drie, vier pagina's heen over een benzinetank om te kijken of er nog een onderwerp komt wat ik wel interresant vindt. Is niet juist de Onderwerp-balk bedoeld om dit gemakkelijk te maken?

Wil niet te kritisch overkomen maar het lijkt me beter om ieder probleem apart te benoemen.

Meneer aard
18/01/2009, 15:32
Als je een remsleutel hebt (bijna-ringsleutel met een kleine opening) niet, anders kun je ze nog wel eens stuk draaien.

jah die heb ik natuurlijk liggen.

die kan je niet missen.

ga gelijk het even goed doen.

1.00 Remblokset, (4x) Voorzijde
1.00 BUS REM-REINIGER -GRATIS--.
1.00 Remschoenset, Achter 2 wielen
2.00 Wielremcilinder, Achter Li/Re
2.00 Remslang, Achter Li/Re gelijk
2.00 Remslang, Voor Li/Re gelijk

trommels en schrijven zijn nog goed :wink:

Remslangen achter zijn 30 euro bij elkaar ofsow. Voor 70 euro heb je een RVS omvlochten teflon slangen. Ik wist toendertijd niet waar ik deze kon krijgen en heb er standaard slangen opgeschroefd maar je behoud met die rvs slangen je remdruk beter.

Oh ja Tom ;) ZZon rem sleutel is makkelijk zelf te maken :mrgreen:

Tom
18/01/2009, 15:35
Zeker, sleutel 10(?) en een slijpschijfje... maar ik heb ze kant en klaar gekocht. Al veel plezier van gehad.

Meneer aard
18/01/2009, 15:44
Nood breekt wet als je ff niks anders hebt en je wilt toch verder werken (overigens niet aan de auto) maar was op de vliegclub waar we al regelmatig dit soort uitvindingen moeten doen :mrgreen:

Kevin- Martini
18/01/2009, 15:53
Ik geloof niet dat je het verschil tussen gewone remslangen en RVS- omvlochten remslangen gaat merken bij normaal straatgebruik.

Tom
18/01/2009, 16:13
Daar vergis je je in. Je pedaal gaat er echt stukken strakker van aanvoelen.

Overigens heb ik nu al een paar keer meegemaakt dat een keurmeester niet vrolijk werd van omvlochten remslangen bij de APK, dan kan-ie ze niet op scheurtjes controleren.

-Bassie-
18/01/2009, 16:21
[quote=Tom80]Als je een remsleutel hebt (bijna-ringsleutel met een kleine opening) niet, anders kun je ze nog wel eens stuk draaien.

jah die heb ik natuurlijk liggen.

die kan je niet missen.

ga gelijk het even goed doen.

1.00 Remblokset, (4x) Voorzijde
1.00 BUS REM-REINIGER -GRATIS--.
1.00 Remschoenset, Achter 2 wielen
2.00 Wielremcilinder, Achter Li/Re
2.00 Remslang, Achter Li/Re gelijk
2.00 Remslang, Voor Li/Re gelijk

trommels en schrijven zijn nog goed :wink:

Remslangen achter zijn 30 euro bij elkaar ofsow. Voor 70 euro heb je een RVS omvlochten teflon slangen. Ik wist toendertijd niet waar ik deze kon krijgen en heb er standaard slangen opgeschroefd maar je behoud met die rvs slangen je remdruk beter.

Oh ja Tom ;) ZZon rem sleutel is makkelijk zelf te maken :mrgreen:[/quote:3e3ndxh4]

rem slangen zijn 11 euro per stuk nieuw.

Fantaman
19/01/2009, 17:09
dat groote gat had ik ook gevonden, en 2 imbusjes, verrot gedraait en wel :(
hoop dat het bij jouw beter gaat frank :D

Merk ik bij mijn auto ook nog steeds..Dat mensen het lekker laten zitten als ze het verrot gedraaid hebben..De enige die dan verrot geschopt mogen worden zijn hun. Heb daar zo`n pest hekel aan als je kunt gaan boren/weet ik allemaal wat door andere is aangericht.
ik heb 1 truuk en dat is er een torx in rammen, zoveel ruimte heb je niet daar binnen :oops:



Ik geloof niet dat je het verschil tussen gewone remslangen en RVS- omvlochten remslangen gaat merken bij normaal straatgebruik.
wat is normaal, als ik hier op de dijk rijd kom ik steeds scherpe bochten en drempels tegen, mijn pedaal werd nogal sponsig :oops:


Daar vergis je je in. Je pedaal gaat er echt stukken strakker van aanvoelen.

Overigens heb ik nu al een paar keer meegemaakt dat een keurmeester niet vrolijk werd van omvlochten remslangen bij de APK, dan kan-ie ze niet op scheurtjes controleren.
gaat nylon ook scheuren dan :?:
wat niet weet, wat niet deerd. totdat je pedaal de vloer raakt :oops:

ShroudedVeil
20/01/2009, 02:33
Echt he! kut versnellingsbak!

dachten Marc en ik , nu moet ie echt wel los komen , nou met de hand ging het dus echt niet

toen maar aan mun laguna 2 vast gebonden met een sleepkabel, nou wat breek/gaat er eerder af!?

Breekt de fuck***ng sleepkabel af! :shock:

Dus toen zijn we maar met de spullen van Tom en Remi verder gegaan want dan hadden we iig nog iets voor mekaar gekregen in 6 uur :roll: nou dat is dus wel gelukt :)

Dus we laten de versnellingsbak der maar lekker onderzitten en de tank ook!

( sorry voor het gescheld ^.^ )

Coen
20/01/2009, 10:42
Ben jij nu eigenlijk je auto aan het slopen, of gebruik je je onderdelen voor een andere 924 :?:

ShroudedVeil
20/01/2009, 16:36
Aan het slopen atans , demonteren al leek dat er niet echt op met sleepkabels :D

Fantaman
20/01/2009, 17:00
Ben jij nu eigenlijk je auto aan het slopen, of gebruik je je onderdelen voor een andere 924 :?:
verkochte onderdelen eraf :roll:

q01z
20/01/2009, 18:01
wat betreft die vbak;

-aandrijfassen zijn los vd naaf (andere kant was er een bitje in afgebroken bij de vorige eigenaar...)
-beide imbusjes zijn los vd verbinding tussen de bak en de transaxle..
-schakelstang is los..

de bak is +-2cm naar achter gekomen en zou gewoon rondjes kunnen draaien als de assen er niet aan vast zouden zitten..

Fantaman
20/01/2009, 18:34
-beide imbusjes zijn los vd verbinding tussen de bak en de transaxle..

ik neem aan dat de boutjes er ook uit zijn en als verbinding stukje niet beweegt moet je meneer hamer maar om hulp vragen :P


das het eenigste wat ik me kan bedenken

q01z
20/01/2009, 18:35
-beide imbusjes zijn los vd verbinding tussen de bak en de transaxle..

ik neem aan dat de boutjes er ook uit zijn en als verbinding stukje niet beweegt moet je meneer hamer maar om hulp vragen :P


das het eenigste wat ik me kan bedenken

uiteraard zijn die eruit..
breekijzer hielp niet echt..

gerben1986
20/01/2009, 18:41
Maar de bak zit toch ook nog met dikkere bouten aan het aandrijfaseinde vast?
Hebben jullie die dan wel losgedraaid? Want dan moet er gewoon beweging inkomen volgens mij...

Fantaman
20/01/2009, 18:42
-beide imbusjes zijn los vd verbinding tussen de bak en de transaxle..

ik neem aan dat de boutjes er ook uit zijn en als verbinding stukje niet beweegt moet je meneer hamer maar om hulp vragen :P


das het eenigste wat ik me kan bedenken

uiteraard zijn die eruit..
breekijzer hielp niet echt..
geen breekijzer maar hammer, ff laten schrikken, zit waarschijnlijk een beetje roest tussen


(ik heb ook nog een uitdaging om mijn bak eronderuit te krijgen van de witte)

Coen
21/01/2009, 15:32
Toen de bak nog vastgebout zat aan die kap op de cardan-as-buis, hebben jullie dat verbindingsstuk helemaal van 1 van de assen af geschoven toch? Dan staat alles netjes in lijn en moet het lukken. Als de bak al loshangt dan staat er enorm veel kracht op die verbinding dus krijg je hem er ook nooit zomaar vanaf. Dus als hij er nog om zit: ff de bak helemaal vastbouten, dan het verbindingsstuk verschuiven dat hij helemaal van de as af is, dan weer loshalen. En als hij in lijn staat kan je eventueel even voorzichtig het breekijzer erbij pakken. :wink: als je maar uitkijkt dat je niet de cardan van zijn plaats in de buis trekt :!:

ShroudedVeil
21/01/2009, 17:06
ummm ik twijfel ff ;)

MAAAARRRCC!!!!???

M.B.H.
21/01/2009, 22:28
ummm ik twijfel ff ;)

MAAAARRRCC!!!!???

bak steunen rubber wel gedemonteerd ? M

q01z
21/01/2009, 22:32
kijk, zo voelt het idd ook..

hij 'hangt' nu aan die cardankoppeling..

M.B.H.
21/01/2009, 22:46
kijk, zo voelt het idd ook..

hij 'hangt' nu aan die cardankoppeling..

apart :idea:
koppeling een iets openspanning geven met een schroevendraaier ??

q01z
21/01/2009, 22:47
kijk, zo voelt het idd ook..

hij 'hangt' nu aan die cardankoppeling..

apart :idea:
koppeling een iets openspanning geven met een schroevendraaier ??

ik kan de koppeling gewoon iets open draaien met een schroevendraaier idd..
wellicht een fles kruipolie ertussen :roll:

ShroudedVeil
21/01/2009, 22:48
kijk, zo voelt het idd ook..

hij 'hangt' nu aan die cardankoppeling..

apart :idea:
koppeling een iets openspanning geven met een schroevendraaier ??


je bedoeld los draaien?

M.B.H.
21/01/2009, 22:50
kijk, zo voelt het idd ook..

hij 'hangt' nu aan die cardankoppeling..

apart :idea:
koppeling een iets openspanning geven met een schroevendraaier ??

ik kan de koppeling gewoon iets open draaien met een schroevendraaier idd..
wellicht een fles kruipolie ertussen :roll:

ik wip de bak altijd met 2 Bandenlepels van de cardan af :roll:
nog nooit meegemaakt dat dat niet ging. M

Tom
22/01/2009, 08:20
Precies, dit is wel apart.

q01z
22/01/2009, 08:39
wellicht dat hij door de aanrijding een opdoffer heeft gehad, tenslotte is de draagarm ook krom toch :roll:

achja..

ShroudedVeil
22/01/2009, 09:59
ja de draagarm is ook kapot ja dus dat zou het ook wel eens kunnen zijn! :(

Dragon
22/01/2009, 13:15
EVentjes iets anders...

Kan je groene KVS met blauwe KVS mengen?

Bij brezan zeiden ze van wel.. maar ik wil toch graag jullie mening weten.

Fantaman
22/01/2009, 18:06
EVentjes iets anders...

Kan je groene KVS met blauwe KVS mengen?

Bij brezan zeiden ze van wel.. maar ik wil toch graag jullie mening weten.

wij gooie gewoon roze bij alles eigenlijk, kleurtje hier kleurtje daar, kvs blijft kvs :roll:
en ik had laatst voor nood gewoon een liter of 2 water erbij gemietert, nu motor overbouw is het 100% roze verse kvs :mrgreen:

Tom
22/01/2009, 18:46
Roze niet mengen, groen en blauw is geen probleem.

-Bassie-
22/01/2009, 18:49
Roze niet mengen, groen en blauw is geen probleem.

wat is aan te bevelen voor de 924??

ik heb nu 10 liter blauw staan.

dat is toch gewoon oké?

Tom
22/01/2009, 18:53
Ja hoor, bij mij zit er ook blauw in. Werkt perfect.

Meneer aard
28/01/2009, 09:38
Bij de 911 is de kleur code gestanst op een alu/metalen plaatje..Waarom is dat eigk bij de 924 een sticker :roll: Klasse verschil?

Ik denk dat ik maar mooi zo`n plaatje ga namaken en in de deur sponning pop ofsow.

pocketmech
28/01/2009, 11:20
Ik heb een messing plaatje in de motorruimte rechts op binnenzijde spatbord ?!?

Radiant
28/01/2009, 12:35
Vreemd, wij hebben ook gewoon een (onleesbare) sticker.

Tom
28/01/2009, 13:00
Ligt eraan waar je auto origineel geleverd is. VWs en Audi's uit die tijd hadden dezelfde sticker als de 924, die in dezelfde fabriek is gebouwd. De Belgische en Zwitserse importeurs voegden daar een gepopnageld metalen plaatje aan toe, misschien vanwege plaatselijke regels. Dat geldt wellicht ook voor andere landen.

Pas
28/01/2009, 21:10
Ik ben recent opzoek naar een leuke oldtimer en dan specifiek op LPG. Gezien ik nieuw ben hier probeer het eerst zo in plaats van een los topic.

Ik heb al eens een mercedes 230E uit '85 gehad maar dat was zo'n benzineslurper (1:8) dat ik er weinig plezier aan overhield. Toen ik op marktplaats aan het kijken was kwam ik de 924 die zo onderhand toch de meeste aandacht krijgt :mrgreen:

Ik heb dus gekeken op marktplaats wat ik zoal tegenkom binnen mijn budget dat je als 2k / 2.5k met wat ruimte kan zien. Enige twee eisen zijn eigenlijk handschakel en LPG (of zuiniger).
Voor het echter scheuren heb ik nog een sportmotor staan. Buiten dat ook nog een oldtimer honda-tje uit '75

Eentje die ik dus tegen kwam was deze: http://link.marktplaats.nl/202846605" target="_blank

Maar als ik zo kijk wat hier op dit forum wordt aangeboden lijkt de prijs me fors voor een wagen met de bestuurdersdeur in een andere kleur en behoorlijk versleten stoelen (kan dat met die km-stand?). Verder is er wel normaal onderhoud aan gedaan (alles bekend vanaf '97), toen is ie blijkbaar geimporteerd in NL. De man verkoopt 'm naar zeggen vanwege de geboorte van een kind, dus grotere auto nodig.

Is deze wagen dit bedrag waard, of moet ik voor mezelf een maximum bedrag instellen.

pocketmech
28/01/2009, 21:29
Is lastig vanaf marktplaats te constateren. D'r staat op de hoofdpagina van deze site een lijst met aankooptips. Alstie goed scoort op deze punten is 2600 misschien redelijk...Ik weet niet wat voor gasinstallatie het is (vergasserring of injectoren) dus is het ook lastig om iets te roepen over mororconditie etc. Dat is dus iets om te checken bij de bezichtiging.

q01z
28/01/2009, 21:32
allereerst; welkom!

als ik zo naar deze 924 kijk. dan is hij op het eerste gezicht wel het bedrag waard.. als hij idd draait op benzine/lpg en de technische staat verder goed is, dan is die deur niet zo heel erg.. daar zou ik niet over vallen! (ik zou wel kijken waarom deze erin zit, aanrijding wellicht?. dus goed de dorpels e.d. controleren!)
die bekleding, tsja.. dat kan best.. als ik met deze broek in een nieuwe auto ga zitten ben ik nog bang dat ik de stoelen sloop (scherpe rits), maar deze stoelen zien er idd wel erg slecht uit, gezien de kleur zou je gokken op iets van lekkage oid.. wellicht ooit in een andere 924 gezeten met open dak..

ik zou gewoon eens gaan kijken!

Pas
28/01/2009, 22:02
Bedankt voor de snelle reacties, begon al iets aan twijfels te krijgen.

Hoeveel waarde is er te hechten aan zo'n taxatierapport die hij noemt in zijn advertentie.

Kan inderdaad haast niet anders dan dat de deur vervangen is en dan gaat het meestal niet om een deukje.

Als ik een prijsverschil zou moeten hangen aan vergasser of injectie, bij welke van de twee zou de waarde juist afnemen? Ik neem aan vergasser?

Stoelen kunnen altijd tijdelijk een overtrek overheen voordat ik kijk of het nog fatsoenlijk gerepareerd kan worden.

Wat ik nog vergat te vragen, ik kreeg de indruk dat deze wagens niet idioot onderhouds gevoelig zijn, Duitse degelijkheid zeg maar, klopt dat of kan ik verwachten per jaar een aantal honderd euro eraan te moeten spenderen?

Tom
28/01/2009, 22:14
Een auto van 25+ jaar oud kopen en dan niet rekenen op flink wat mankementen is een misrekening. Je kunt er vanuit gaan dat er aan deze 924 wat stuk zal gaan, lees maar eens wat project-topics hier door om een idee te krijgen wat er allemaal stuk kan.

Ik ben zelf geen voorstander van achteraf ingebouwde LPG, dat voegt een extra onzekerheid aan het systeem toe. Er kan weer iets meer aan stuk, je bent afhankelijk van de kwaliteit van de installatie en de deskundigheid van de inbouwer en auto loopt wat warmer, wat sowieso een eigenschap is van de 924.

Zonder LPG rijd je overigens met een 924 ook ongeveer 1:8 en er moet super 98 in.

Pas
29/01/2009, 10:05
Ik heb geen illusies natuurlijk, maar de wagen zal niet mijn 'primaire' vervoersmiddel zijn want als het kan pak ik de motor.
Dus je moet denken aan 5000/6000km per jaar gok ik zo.

Overigens, die mercedes waar ik eerder over schreef heb ik 18.000km mee gereden in 4,5 maand zonder dat ie een druppel olie had verbruikt en zijn toen alleen aan de voorkant nieuwe schokbrekers onder gegaan. Dat verwacht ik natuurlijk nu niet, maar ik verwacht ook niet om elke 1000km met 'm bij de garage te staan zeg maar. Ik ben zelf ook zeker niet onhandig, zal meer een kwestie van gebrek aan gereedschap zijn.

De verkoper weet niet welk soort LPG erin zit, hij weet alleen te vertellen dat het in november 2007 geplaatst is. Hij gaat dit nog bekijken voor me. Zonder LPG is de wagen niet echt een optie voor me, ik ben nog student dus ik moet ervoor zorgen dat met name gemiddelde maandelijkse kosten te bezien zijn en ik zou het zonde vinden om zo'n wagen stil te laten staan. Zowiezo is het mogelijk te schakelen tussen LPG en benzine begrijp ik, dus mocht het voorkomen dat je met warme dagen in wat langzamer verkeer terecht komt kan je altijd naar benzine overschakelen voor wat extra koeling lijkt me?

Radiant
02/02/2009, 19:50
Kan een motor een paar minuutjes (koude start) zonder kvs draaien? :oops:
Wil nog even wat controleren maar heb geen zin om het hele koelsysteem te fixen en te vullen met dure kvs (bij deze temperaturen ga ik er geen water in gooien) als alles toch weer uit elkaar moet :roll:

q01z
02/02/2009, 19:55
een paar minuutjes? NEE!
paar seconden hooguit..

KvS kost euhmm 10,- voor 5liter? :roll:

Tom
02/02/2009, 19:58
Zoiets... nooit zonder laten draaien, waterpomp houdt bijvoorbeeld niet van drooglopen.

Radiant
02/02/2009, 20:02
Ok, duidelijk :P

Fantaman
02/02/2009, 20:51
zolang de motor niet te warm word zou kunnen, ik heb me twijfels of KVS wel smeert :roll: echt goed zal het wel niet zijn.
maar eventje zou moeten kunnen als je het mij vraagt :oops:

q01z
02/02/2009, 20:56
zolang de motor niet te warm word zou kunnen, ik heb me twijfels of KVS wel smeert :roll: echt goed zal het wel niet zijn.
maar eventje zou moeten kunnen als je het mij vraagt :oops:

van een monteur vind ik dit echt een hele slechte tip!

de risico's die je neemt wegen niet op tegen het gewoon even vullen, desnoods aanlengen met water!

Fantaman
02/02/2009, 21:01
zolang de motor niet te warm word zou kunnen, ik heb me twijfels of KVS wel smeert :roll: echt goed zal het wel niet zijn.
maar eventje zou moeten kunnen als je het mij vraagt :oops:

van een monteur vind ik dit echt een hele slechte tip!

de risico's die je neemt wegen niet op tegen het gewoon even vullen, desnoods aanlengen met water!
ik heb het toch met een twingo moeten doen van mijn werkplaatschef (maar hijs toch een skkl, denk alles te weten)
ik had ff niet aan water gedacht, dat werkt uitstekend, gaat alleen koken bij 100 graden :mrgreen:

Tom
02/02/2009, 21:04
Mwoah, daar zou ik niet mee zitten voor de test. Blijft er toch niet inzitten, neem ik aan (niet doen, zeker niet met deze vrieskou!).

Radiant
04/03/2009, 21:56
Weet iemand wat Porsche gedaan heeft om de S motor 13pk te knijpen t.o.v. de 944? Aangezien de cylinderkop en onderblok identiek zijn volgens mij.. Net iets andere nokkenas, knijpt de computer hem, of wat :P

Ben niet echt van plan om die 13pk er weer bij te klussen, gewoon benieuwd.

LWB
05/03/2009, 06:56
Weet iemand wat Porsche gedaan heeft om de S motor 13pk te knijpen t.o.v. de 944? Aangezien de cylinderkop en onderblok identiek zijn volgens mij.. Net iets andere nokkenas, knijpt de computer hem, of wat :P

Ben niet echt van plan om die 13pk er weer bij te klussen, gewoon benieuwd.

dacht dat de compresie anders was.....

Fantaman
05/03/2009, 17:17
Weet iemand wat Porsche gedaan heeft om de S motor 13pk te knijpen t.o.v. de 944? Aangezien de cylinderkop en onderblok identiek zijn volgens mij.. Net iets andere nokkenas, knijpt de computer hem, of wat :P

Ben niet echt van plan om die 13pk er weer bij te klussen, gewoon benieuwd.
ik zou ook even naar het motormanagement kijken, daar zou ook wel eens verschil in kunnen zitten :roll:

Radiant
05/03/2009, 18:18
Compressie is inderdaad lager, 9,7:1 op de S ten opzichte van 10,2:1 op de 944.. Heb even in de PET zitten vergelijken maar ik zie niet echt een verschil in kop/koppakking/kleppen/zuigers/zuigerveren enz. Vaag :P

Fantaman
07/03/2009, 16:29
heeft er iemand ervaring met het vervangen met vervangen van de kmteller kabel, de mijne is er mee opgehouden :roll:
nou wou ik hem ff gauw uit de witte halen maar, ik kreeg hem niet los uit de naaf, zie ik wat uit het hooft naast de borging buiten de naaf kap :evil:

M.B.H.
07/03/2009, 16:50
heeft er iemand ervaring met het vervangen met vervangen van de kmteller kabel, de mijne is er mee opgehouden :roll:
nou wou ik hem ff gauw uit de witte halen maar, ik kreeg hem niet los uit de naaf, zie ik wat uit het hooft naast de borging buiten de naaf kap :evil:

de kabel gaat door een rubber heen het fusee door dit wil nog wel eens vast gerot zitten
Succes

captainfrasca
07/03/2009, 20:36
Gewoon los trekken die handel. Maakt niet uit of ie stuk gaat want dat is ie toch al! Je kan voor de rest weinig slopen.

Fantaman
07/03/2009, 23:57
z'n vermoede had ik dus al, dan gaat ik er wat zinloos geweld tegen aan gooien :roll:
Bedankt :mrgreen:

gele924
31/08/2010, 19:59
mannen, ik heb een klein vraagje geheel los van onze geliefde 924...
hoe zetten jullie die gezichtjes bij jullie tektst??? ik heb alles afgezocht maar kom er niet achter! vind het wel grappig om het ook te kunnen gebruiken.

captainfrasca
31/08/2010, 20:08
Druk eens op reply en kijk dan maar eens!

gele924
31/08/2010, 20:28
verrek!!!!!!! thanx!!!!!!!!!!!:frusty::duim:peace::becky::-D

toet89
19/07/2012, 17:13
korte vraag: past een volledig tapijt uit een 944 1:1 in een 924?

jimfrey944
19/07/2012, 17:27
Het tapijt van een type 1 944 past gewoon in de 924 van latere types weet ik het niet zeker

toet89
19/07/2012, 17:31
oke, want ik heb er 1 uit een type 2 944 gevonden die ik graag wil hebben. Ik dacht dat de 944 type 2 alleen een ander dashboard e.d. had?

jimfrey944
19/07/2012, 18:54
Heb ook daar me te maken de middenconsole is anders maar zo als ik al eerder zij ik weet het niet zeker het meeste zal wel passen

gerben1986
23/07/2012, 10:27
Kofferbaktapijt past echter niet.
Reservewiel en de tankbuis is anders in een 944.

anandvip@hotmail.com
23/07/2012, 10:48
Hellow people, ik ben sinds kort eigenaar van een porsche 924 uit 1979. Hoort dit in deze topic? Ik heb wat vragen over de porsche!!

jimfrey944
23/07/2012, 14:07
Kofferbaktapijt past echter niet.
Reservewiel en de tankbuis is anders in een 944.

Dat lecht dan weer aan welk jaar 924 je heb maar idd daar zijn ook verschillen maar niet onoplosbaar

gerben1986
24/07/2012, 07:24
Dat lecht dan weer aan welk jaar 924 je heb maar idd daar zijn ook verschillen maar niet onoplosbaar

Klopt, en welke type 944. Daar kunnen ook nog verschillen tussen zitten.

toet89
23/08/2012, 17:18
even een korte vraag. Op mijn voorwielen zit over de naaf een rond stalen kapje (links voor steekt hier de km teller kabel doorheen). Nu zie ik op de achterwielen deze kapjes niet zitten. Ik kijk dus direct tegen de moer van mijn achteras aan. Hoort dit zo of mis ik gewoon de kapjes?

M.B.H.
23/08/2012, 17:42
Dat hoort zo

toet89
27/08/2012, 21:34
past een 944 uitlaatdemper (laatste pot) op een 924? En is er nog verschil met een 924s demper?

M.B.H.
27/08/2012, 22:33
Nee 924S is gelijk aan 944

captainfrasca
28/12/2012, 23:59
Even een klein vraagje.

Wie weet hoeveel een kale koets van een 924 ongeveer weegt. Mijn sloper gaat binnenkort kaal, maar de koets moet nog uit de achtertuin weg dan. Met hoeveel man is dat ding dan ongeveer te tillen, of moet ik toch maar met de haakseslijper aan de gang?

M.B.H.
29/12/2012, 09:06
Even een klein vraagje.

Wie weet hoeveel een kale koets van een 924 ongeveer weegt. Mijn sloper gaat binnenkort kaal, maar de koets moet nog uit de achtertuin weg dan. Met hoeveel man is dat ding dan ongeveer te tillen, of moet ik toch maar met de haakseslijper aan de gang?

tja 4 - 6 man hoe sterk zijn ze ?????????

924turbo2
29/12/2012, 09:12
is de body er eentje zonder targadak, anders heb ik eventueel wel interesse in het dak.

captainfrasca
29/12/2012, 10:58
Tis er een met targa, alleen zit er geen motor meer bij

924turbo2
29/12/2012, 17:02
ok, dan is het niks voor mij.