PDA

Bekijk Volledige Versie : IJken temperatuurmeter



pocketmech
05/01/2009, 19:03
Nog ff opver temperatuurmeters. In het werkplaatshandboek staat een procedure (en een diagnoseapparaat) om de metertjes te ijken zodat de aanduiding per vakje klopt. Dit doen ze door spanning op de meter te zetten icm een bepaalde weerstand. Uiteraard verlopen deze waarden en heeft niet elke garage/hobbyist het diagnoseapparaat (dan wel zin) om de handel te ijken en zullen de temperatuurmetertjes van onze 924s inmiddels (na een jaartje of twintig) wel van het pad af zijn.... Voor de belangstellenden kan ik nog wel het hoofdstuk en de procedure toesturen.

-Bassie-
05/01/2009, 19:53
Nog ff opver temperatuurmeters. In het werkplaatshandboek staat een procedure (en een diagnoseapparaat) om de metertjes te ijken zodat de aanduiding per vakje klopt. Dit doen ze door spanning op de meter te zetten icm een bepaalde weerstand. Uiteraard verlopen deze waarden en heeft niet elke garage/hobbyist het diagnoseapparaat (dan wel zin) om de handel te ijken en zullen de temperatuurmetertjes van onze 924s inmiddels (na een jaartje of twintig) wel van het pad af zijn.... Voor de belangstellenden kan ik nog wel het hoofdstuk en de procedure toesturen.

interesant :P

pocketmech
05/01/2009, 20:27
Vooruit dan, een tipje van de sluier:

Komt ie net los uit de linkerhoek 40 graden, begin rode vakje 105 graden, einde rode vakje 120 graden. Te bepalen met de VAG 1301 unit (testapparaat).......

Is uit het handboek voor modeljaar 82

-Bassie-
05/01/2009, 20:33
Vooruit dan, een tipje van de sluier:

Komt ie net los uit de linkerhoek 40 graden, begin rode vakje 105 graden, einde rode vakje 120 graden. Te bepalen met de VAG 1301 unit (testapparaat).......

Is uit het handboek voor modeljaar 82

boek van mij??

of origineel mee geleverd boekje?

pocketmech
05/01/2009, 20:34
Werkplaatshandboek van Porsche zelf.........

-Bassie-
05/01/2009, 20:36
Werkplaatshandboek van Porsche zelf.........

van de 924 ??

pdf?? :grin:

of boekje op papier :shock:

pocketmech
05/01/2009, 20:40
944 type 1 PDF (zelfde instrumenten)

-Bassie-
05/01/2009, 20:41
944 type 1 PDF (zelfde instrumenten)

linkje (A)

en nog die ene site kunnen vinden?? :-D

Tom
06/01/2009, 11:20
Dit topic is afgesplitst uit Han's projecttopic. Interessante info voor meer forumleden en op deze manier makkelijker te vinden.

Space
06/01/2009, 12:12
944 type 1 PDF (zelfde instrumenten)

linkje (A)

Linkje werkt niet

Fantaman
06/01/2009, 19:41
denk dat mijn temperatuur meter niet helemaal klopt, fin slaat aan bij het rode vakje :|
ik wil heel graag een werkplaats handboek en zoveel mogelijk metertjes kalibreren :roll:

pocketmech
06/01/2009, 21:10
http://www.cannell.co.uk/944_workshop_M ... trical.pdf (http://www.cannell.co.uk/944_workshop_Manual/Vol4-electrical.pdf)

Het gaat over de 944 type 1, maar die heeft wel redelijk wat overeenkomsten met de 924. De ijkprincipes zijn overigens gelijk.....

Fantaman
06/01/2009, 21:38
http://www.cannell.co.uk/944_workshop_Manual/Vol4-electrical.pdf" target="_blank

Het gaat over de 944 type 1, maar die heeft wel redelijk wat overeenkomsten met de 924. De ijkprincipes zijn overigens gelijk.....
toe maar 88mb :shock:

pocketmech
06/01/2009, 21:46
Ik heb al voorgesteld een forum-cdrom met dit soort handige (maar o zo grote) documenten samen te gaan stellen. Moeten we dan ff met een paar leden de handige documenten verzamelen, peppie html indexje bij maken (kan ik wel) en dan is er de eerste forum cd!! Kan eventueel nog beeldmateriaal bijgezet worden van meetings, historische filmpjes en ga zo maar door.......

Fantaman
06/01/2009, 21:52
Ik heb al voorgesteld een forum-cdrom met dit soort handige (maar o zo grote) documenten samen te gaan stellen. Moeten we dan ff met een paar leden de handige documenten verzamelen, peppie html indexje bij maken (kan ik wel) en dan is er de eerste forum cd!! Kan eventueel nog beeldmateriaal bijgezet worden van meetings, historische filmpjes en ga zo maar door.......
daar heb ik ruimte zat voor, en ik spaar werkplaatsboeken en dergelijke
ik had bijna het hele VAG dealer systeem op me pc maar de download mislukte helaas :?

-Bassie-
07/01/2009, 16:09
Ik heb al voorgesteld een forum-cdrom met dit soort handige (maar o zo grote) documenten samen te gaan stellen. Moeten we dan ff met een paar leden de handige documenten verzamelen, peppie html indexje bij maken (kan ik wel) en dan is er de eerste forum cd!! Kan eventueel nog beeldmateriaal bijgezet worden van meetings, historische filmpjes en ga zo maar door.......
daar heb ik ruimte zat voor, en ik spaar werkplaatsboeken en dergelijke
ik had bijna het hele VAG dealer systeem op me pc maar de download mislukte helaas :?

VAG dealer systeem??

van porsche??

is dat werkplaatshand boeken dan of onderdelen.??

ik heb hier het programma voor de onderdelen.

Fantaman
07/01/2009, 16:56
VAG, volkswagen AG
VW, Audi, Skoda, Seat :mrgreen:

ArvidW
11/01/2009, 09:17
Ik twijfel ook een beetje aan mijn metertje in mijn 924 2.0

Koude motor:
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/211.jpg

Warme motor: (2Bar oliedruk @ 950tpm, bij normaal gebruik op snelweg, binnenweggetjes, lange recht stukken)
http://img530.imageshack.us/img530/360/tempwarmenginenm0.jpg


Temperatuur waarop cooling fan aangaat: (alleen bij lang stationair, bijvoorbeeld in file)
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/227.jpg



Is het normaal dat je motor zo koud blijft, welke temperatuur moet het koelwater hebben bij normaal gebruik, en op welke plek moet dit gemeten worden ?

Of ligt dit eerder aan mijn termostaat dan aan mijn temperatuur metertje... :|

Tom
11/01/2009, 14:45
Bij een langere rit zou de meter ergens in de buurt van het midden moeten staan.

captainfrasca
11/01/2009, 15:00
Bij mij komt ie eigenlijk nooit uit het witte gedeelte, als het warm is misschien net erboven.
De fan slaat ergens aan net voor het eerste streepje.

Ach ja zolang ik geen problemen verder ondevindt vind ik het wel prima zo.

Fantaman
11/01/2009, 15:03
zover ik lees klopt er geen zak van onze temperatuur meters :lol:

ik heb net in die pdf gelezen, daarin staat alleen hoe je kan controleren en of je dat de sensor of het klokje moet vervangen :|

ArvidW
11/01/2009, 16:39
Net gevonden dat bij de meeste auto's de temperatuur van het koelwater ongeveer 93graden bedraagt, en ik neem aan dat je dit vlak voor de thermostaat meet.

Ik zal mijne dus binnenkort eens meten en kijken of mijn thermostaat niet gewoon kapot is, toch dubieus dat hij zo koud blijft (en bij stilstand wel warm wil worden)


Edit: Haynes is veel duidenlijker:

- Thermostaat begint te openen bij 82gr. (+/-2gr.)
- Thermostaat is geheel geopend bij 93gr.
- Fan slaat aan bij 92gr.
- Fan slaat uit bij 87gr.

Fantaman
11/01/2009, 16:56
die van mij is ook koud be rustig rijden, bij stationair en vol gas, loopt de temp. op totdat idd de fan an slaat

Meneer aard
17/01/2009, 17:26
Ik heb ergens op internet gelezen (meen op 924board) dat de koelfan moet aanslaan tussen het 2e en 3e streepje in. (doet die van mij ook). Stads verkeer = op het 1e streepje en snelweg is net iets eronder.

Maakt niks uit of het nu zomer of winter is..Binnenkort wil ik wel een 2e sensor erbij plaatsen voor een meter met wel schaalverdeling kijken wat ie doet..

Fantaman
19/01/2009, 17:55
ik weet 100% zeker dat de meter niet de juiste waarde aan geeft, of het nu in de sensor, bedrading of het metertje zit weet ik nog niet :oops:

ArvidW
23/01/2009, 21:20
Bij mij komt ie eigenlijk nooit uit het witte gedeelte, als het warm is misschien net erboven.
De fan slaat ergens aan net voor het eerste streepje.

Ach ja zolang ik geen problemen verder ondevindt vind ik het wel prima zo.


Mijne werd ook amper warm, probleem is gevonden. Geen thermostaat :evil:

Misschien handig om jouwe ook even te checken ?

Pas
10/02/2009, 11:40
Mijn temperatuurmeter is ook vaag, onder het rijden gaat ie net 2mm het witte vakje in. Op ~2/3 van het witte vakje slaan de fan aan, hoger gaan de naald niet ... Is dan de meter of de sensor stuk?