PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoezo goed begin van 2009 :cry:



Ritske
10/01/2009, 00:16
Dit jaar was wel het beste begin van een nieuw jaar wat ik tot nu toe meegemaakt heb(not :x )

Het begon allemaal gelijk al op 1 januari, ik rij s'avonds met de servicebus naar huis. Zie ik een flitser over het hoofd.
Jippie dat nr.1 van 2009. Balen maar maar niet te lang bij stilstaan. Gelijk de volgende maandag's(5 januarie) rijd ik naar huis uit het werk
staan ze vlak voor tytsjerk te flitsen, hee; sneaky op een donker stuk op het fietspad(moeten ze bijna 2 km voor over het fietspad rijden :evil: ). Knap k*t maar het is alweer zover. Volgende dag ziek, toch maar naar het werk want thuiszitten kan ik ook niet. Krijg ik een mooie grote klus(espace 3 2.0 16v, nokkenasversteller stuk, kleppendeksel pakking hiervoor moet de halve auto gesloopt worden en een uitlaatspruitstuk waarvoor je de andere helft van de auto moet slopen) 2 dagen werk ingepland.
1ste dag druk aan het slopen, alles gaat zo goed als wat. Volgende dag auto weer opbouwen leg de nokkenassen er weer in, draai het kleppendeksel vast(kleppendeksel is ook de lagering voor de nokkenassen :shock: ). Kleppen deksel draait al wat zwaar het laatste stukje, verder nergens bij stilgestaan want dat haakt wel vaker op de pas bussen. Zal ik de keerringen erin zetten zie ik dat ik de nokkenassen heb omgewisselt(in en uitlaat nokkenas, maar wel met de special tools op tijd gemonteert), nog steeds nergens bij stilstaan, nokkenassen omgewisseld auto verder weer weer opgebouwt. Slinger ik hem om 5 uur aan, loopt ie nog op 3 cilinders. Na een hele hoop gevloek en een cilinderlektest tot de ontdekking gekomen dat ik 4 kleppen heb kromgedrukt.
Denk je dat je alle pech wel met een auto hebt gehad. Ondertussen was het alweer donderdag, alles maar weer uitelkaar trekken om de kop eraf te halen, zitten de laatste 2 kopbouten als een huis zo vast. Momentsleutel erop, de eerste gaat los en bij de tweede breken alle tanden van de torxbout eraf :? , onze gereedschap boer derbij(verkoper snapon gereedschap) en vervolgens heeft die nog een heel arsenaal aan speciaal gereedschap gesloopt om de bout los te krijgen.
Nu je denk je alle pech wel in een week wel gehad te hebben, stap ik om 5 uur in mijn eigen auto om mijn dynamo te doen wil dat kolere nooit weer aan. Steeds op 1 cilinder, na 10 minuten proberen liep ie eindelijk weer op 4 cilinders(nog nooit eerder problemen mee gehad).
Bleek dat mijn kontaktpunten bijna niet opengingen. Hele zooi erafgeklauwt schoongemaakt(puntjes waren vrijwel nieuw) en opnieuw afgestelt op 0,45 mm, wat denk je hij doet weer niks. Alles nog nagekeken, kreeg genoeg peut, vonkte wel maar niet super. Puntjes weer een stuk dichter op 0,2 mm en het is weer starten lopen. Binnenkort mijn ontsteking maar eens goed nakijken, denk dat mijn bobine aan het overlijden is :evil: . Al met al een goed begin van 2009, als dit zo doorgaat heb ik er erg veel zin in :x

Ja ik weet het er zijn ergere dingen, maar moest dit echt even kwijt :roll:

groeten

Fantaman
10/01/2009, 17:12
bij mij begon het gezeik al in 08, 09 was geen verschil sporaties laat ik alles uit mijn handen vallen :shock:
bougie kaber vervangen, 1 voor 1 kan je ze niet verwisselen en toch zat het verkeert, distributie, starte 3000 stationair :shock: vacuum slang los en 1 afgebroken :evil:
stootstrips plakken,netjes het lijntje volgen, op afstaan mooie krokels erin :o
kenteken in ramen graveren, 3 keer controleren ja, heb 5 van de 6 ruiten gedaan zegt iemand; ''je doet het verkeert'', K*T 2 letters verwisselt :evil:

het leven is zwaar k*t wat doe je eraan :|

pocketmech
10/01/2009, 18:23
Ik hoor dat 2009 perfecte mogelijkheden voor verbetering biedt :wink:

Kortom: Volhouden, maak een vuist van je gezicht en gaaaaaaaaan!! 8)

Ik hoop dat 't helpt :roll:

klaas 924
11/01/2009, 13:54
ik wilde gisteren lekker stukje rijden met mijn924
maar bij de start ..........bijna lege accu
met onze picasso hem aangesleept,en de 924 liep al na een metertje of 5(goed he)
eenmaal onderweg bleef het accucontrole lampje branden
dus pas uitgedaan bij thuiskomst,en geprobeert te starten
dus niet
moet ik toch nog aan de slag met de dynamo
dus ook een iets minder begin van 2009

gerben1986
11/01/2009, 19:30
Kijk ook eens naar je V-snaar. Als die er niet meer om zit brand het acculampje ook, maar doet je waterpomp het ook niet meer!
ik wilde gisteren lekker stukje rijden met mijn924
maar bij de start ..........bijna lege accu
met onze picasso hem aangesleept,en de 924 liep al na een metertje of 5(goed he)
eenmaal onderweg bleef het accucontrole lampje branden
dus pas uitgedaan bij thuiskomst,en geprobeert te starten
dus niet
moet ik toch nog aan de slag met de dynamo
dus ook een iets minder begin van 2009

Radiant
11/01/2009, 20:34
Waterpomp zit meestal aan de distributieriem en niet aan de v-snaar toch?

Meneer aard
11/01/2009, 20:37
Tegenwoordig wel. Maar de NA niet. Daar drijft ie gewoon aan door de v-snaar.

waterpomp op de distributie ben ik niet zo kapot van. Als je pomp vast slaat ben je het haasje. Overigens wel aan te raden als je een distributie wissel doet altijd je pomp meenemen. 9 van de 10 keer overleefd de pomp het niet omdat ie iets harder moet werken (riem staat strakker) en overlijd als nog.

Ritske
11/01/2009, 20:38
Bij een 2 liter zit de waterpomp op de v-snaar en dit is ook het geval bij de meeste oudere vw/audi motoren tot aan de de komst van de golf 3

automobilia
12/01/2009, 21:11
zitten de laatste 2 kopbouten als een huis zo vast. Momentsleutel erop, de eerste gaat los en bij de tweede breken alle tanden van de torxbout eraf


Met een moment sleutel bouten los draaien? Lijkt me geen goede zet, heeft mij een keer 1 van de duurste moment sleutels gekost ! sinds dien pak ik een ratel met een verlenging van een stalen pijp (zelf gemaakt) dit werkt perfect. Moment sleutels zijn om bouten vast te zetten op "moment" en niet om bouten los te maken, tis wel handig vanwege de lange handvat van zo'n sleutel maar toch.

tis maar een tippie,

zo is onze 2009 koud begonnen over Renault gesproken onze Laguna voorzien met clime-mate control ging de verwarming stuk..........Nergens op het noordelijk half rond de juiste blower kunnen vinden, wel de normale maar niet die geschikt zijn die voorzien zijn van airco........

Bert

Tom
12/01/2009, 21:15
Laguna, tja. Ik zag zelfs dat de ANWB 'm gebruikt als auto met pech in z'n nieuwste commercial... :)

Fantaman
12/01/2009, 21:36
Met een moment sleutel bouten los draaien? Lijkt me geen goede zet, heeft mij een keer 1 van de duurste moment sleutels gekost ! sinds dien pak ik een ratel met een verlenging van een stalen pijp (zelf gemaakt) dit werkt perfect. Moment sleutels zijn om bouten vast te zetten op "moment" en niet om bouten los te maken, tis wel handig vanwege de lange handvat van zo'n sleutel maar toch.
je moet de moment sleutel ook wel goed gebruiken, dus de kant op doen waar die ''klik'' zegt, en voldoende voor spanning :wink:

Tom
12/01/2009, 21:42
Ik ben ook niet voor het losmaken van spul met een momentsleutel. Leve het wringijzer, kost ook stukken minder.

Ritske
12/01/2009, 21:45
zitten de laatste 2 kopbouten als een huis zo vast. Momentsleutel erop, de eerste gaat los en bij de tweede breken alle tanden van de torxbout eraf


Met een moment sleutel bouten los draaien? Lijkt me geen goede zet, heeft mij een keer 1 van de duurste moment sleutels gekost ! sinds dien pak ik een ratel met een verlenging van een stalen pijp (zelf gemaakt) dit werkt perfect. Moment sleutels zijn om bouten vast te zetten op "moment" en niet om bouten los te maken, tis wel handig vanwege de lange handvat van zo'n sleutel maar toch.



Was misschien wel makkenlijk om erbij te vermelden dat het om een afgekeurde momentsleutel gaat, die hebben we bewaard voor dit soort praktijken

automobilia
12/01/2009, 22:07
maar snape-on gereedschap is wel het betere! zelf werk ik met een groot gedeelte prive gereedschap van het merk BETA...... is ook echt super spul.maar loei-duur dus kopen we dat in etappe's.......... 8) 8) 8) 8) 8)


Bert

Ritske
12/01/2009, 22:35
maar snape-on gereedschap is wel het betere! zelf werk ik met een groot gedeelte prive gereedschap van het merk BETA...... is ook echt super spul.maar loei-duur dus kopen we dat in etappe's.......... 8) 8) 8) 8) 8)


Bert

Dat snapon is zeker goed, ik vind het persoonlijk veel beter dan merken als gedore(niet dat dat slecht is)

Net, om het goede begin van 2009 af te ronden, hoogstwaarschijnlijk ook nog de kop van de Porsche vern**kt.
Gisteren nieuwe puntjes en condensator op gezet. Vanmiddag mijn nieuwe bobine opgehaald. Erop gezet, starten en zo
dood als een pier. Zoeken, nadenken en uiteindelijk probleem gevonden dacht ik(was ook nog mijn eigen schuld, verdeler eruit getrokken
en in het hok de nieuwe punten en condensator erop gezet/afgestelt en er zo weer ingezet,gedraait en dus niet optijd, kleppendeksel eraf gehaald en de ontsteking opnieuw op tijd gezet). Bij de 2e poging deed hij het nog niet en was mijn accu ook nog leeg. Multiemeter erbij, legt ie mijn bobine niet goed aan massa(78 ohm weerstand). Weer kijken, drukken de contactpunten niet goed dicht terwijl die op maar 0,45 mm staan afgestelt. Dichter gezet en weer proberen en Yes hij doet het weer(om 21:40). Auto aan laten staan om de accu een beetje bij te laden, kom ik 20 minuten later weer bij de auto staat ie te roken, te koken en te stinken. Ik kon de olie gewoon ruiken als je de kap open deed. Nog een keer kijken, is mijn koelvin (welke ik afgelopen donderdag nog op zijn werking heb gecontroleert) ermee opgehouden :evil: .
Naja morgen maar weer de auto van mijn moeder mee, deze mag ik voorlopig nog gebruiken tot de mijne weer klaar is gelukkig en dan zaterdag nog maar even goed nakijken. Maar ik acht de kans op een kromme kop zeer groot helaas :(

Fantaman
12/01/2009, 22:43
...Maar ik acht de kans op een kromme kop zeer groot helaas :(
das mooi k*t :(

klaas 924
13/01/2009, 18:49
ritske schreef:
Auto aan laten staan om de accu een beetje bij te laden,enz enz enz

kan een accu bijladen als de auto stil staat??
daar moet je toch voor rijden??

Fantaman
13/01/2009, 18:51
ritske schreef:
Auto aan laten staan om de accu een beetje bij te laden,enz enz enz

kan een accu bijladen als de auto stil staat??
daar moet je toch voor rijden??
dynamo wordt aangedreven door een riem, die riem wordt door de krukas aangedreven.
motor loopt, dynamo gaat rond, stroom wordt opgewekt, accu laad bij :wink:

-Bassie-
13/01/2009, 18:55
ritske schreef:
Auto aan laten staan om de accu een beetje bij te laden,enz enz enz

kan een accu bijladen als de auto stil staat??
daar moet je toch voor rijden??
dynamo wordt aangedreven door een riem, die riem wordt door de krukas aangedreven.
motor loopt, dynamo gaat rond, stroom wordt opgewekt, accu laad bij :wink:

alleen laad een dynamo meer als je toeren draait.

Fantaman
13/01/2009, 19:00
alleen laad een dynamo meer als je toeren draait.
dat kan je aan je lampen zien, bij koude start wil ie nogwel eens 600 toeren draaien en toen de koolborstels een beetje vast zaten deed ie het niet zo goed zodra je op de 1000 ging zitten gingen de lampen feller branden, nu mijn koolborstels niet meer vast zitten doet ie het ook goed op lagen toerentallen, totdat ie bijna stil valt :P
hangt dus een beetje van de staat van je dynamo af, maar zolang ie rond de 1000 toeren zit komt het helemaal goed :mrgreen:

-Bassie-
13/01/2009, 19:03
alleen laad een dynamo meer als je toeren draait.
dat kan je aan je lampen zien, bij koude start wil ie nogwel eens 600 toeren draaien en toen de koolborstels een beetje vast zaten deed ie het niet zo goed zodra je op de 1000 ging zitten gingen de lampen feller branden, nu mijn koolborstels niet meer vast zitten doet ie het ook goed op lagen toerentallen, totdat ie bijna stil valt :P
hangt dus een beetje van de staat van je dynamo af, maar zolang ie rond de 1000 toeren zit komt het helemaal goed :mrgreen:

wel eens een ampere meter er tussen gehangen en getest??

heb ik gisteren op school gedaan en dan zie je het wel dat meer toeren hoger amperage is ;)

Tom
13/01/2009, 19:15
Stationair laadt-ie nauwelijks tot niet bij.

Bcreative
13/01/2009, 21:02
Klopt, dat merk je wel met een accu die op z'n eind is (en mogelijk een dynamo die aan revisie toe is) en een paar verbruikers aan.... dat vindt ie niet leuk. Stationair trok ie bij mij gewoon al niet meer. Moest echt rijden of in ieder geval toeren maken om 'm aan te houden...

pocketmech
14/01/2009, 11:21
Dynamo levert een spanning, die afhankelijk van het toerental wil varieren, maar wel rond de 13,8V blijft.

Als de accu slecht is, of "halfvol/leeg" is er een groot spanningsverschil en is er dus een grote laadstroom (in Amperes) richting de accu. De andere stroomverbruikers krijgen dan minder elektrisch vermogen (is Stroom x Spanning).

Meer toerental betekent dat er meer vermogen geleverd kan worden door de dynamo en krijgen de andere verbruikers ook meer (lampen feller branden). Stationair laden werkt wel, maar duurt veel langer dan een stukje rijden (en da's ook veel leuker!!!), meer toeren, meer vermogen om de accu op te laden!

Je kan natuurlijk ook een acculader kopen........... :mrgreen:

Ritske
14/01/2009, 19:02
Dynamo levert een spanning, die afhankelijk van het toerental wil varieren, maar wel rond de 13,8V blijft.

Als de accu slecht is, of "halfvol/leeg" is er een groot spanningsverschil en is er dus een grote laadstroom (in Amperes) richting de accu. De andere stroomverbruikers krijgen dan minder elektrisch vermogen (is Stroom x Spanning).

Meer toerental betekent dat er meer vermogen geleverd kan worden door de dynamo en krijgen de andere verbruikers ook meer (lampen feller branden). Stationair laden werkt wel, maar duurt veel langer dan een stukje rijden (en da's ook veel leuker!!!), meer toeren, meer vermogen om de accu op te laden!

Je kan natuurlijk ook een acculader kopen........... :mrgreen:

Die ligt hier in het hok, maar dat duurt zo lang :o . Vandaag de auto nog ff meeghad naar leeuwarden(staat ie nu nog), eerst leek het nog wat mee te vallen, daar heeft ie al zijn kvl erweer uitgegooit. Binnenkort kop eraf klauwen, zaterdag maar ff kijken voor een andere daily. Zat ik zelf te denken aan een audi a3/golf 4 tdi of een a4/passat 1.8T/2.5 v6.

pocketmech
14/01/2009, 19:30
Om uit het rijtje te kiezen: de passat is ruim voorhanden en biedt veel ruimte om porsche onderdelen te halen :mrgreen: ... FF op de historie letten (maar dat wist je al)

Ritske
14/01/2009, 19:50
Dat komt wel goed, moet nu ook maar is een knappe auto hebben voor dagenlijks vervoer.

Fantaman
14/01/2009, 22:33
je hebt ook te veel projecten :roll:
ja ik rijd in een project, work in progress, qwestie van timen wanneer die wat langer stil kan staan :oops:

klaas 924
17/01/2009, 18:43
afgelopen zondag schreef ik dat mijn dynamo er mee was opgehouden

na enig zoeken bleek het euvel een totaal
gare kabel tussen dynamo en startmotor
voor de zekerheid toch de koolborstels en spanningsregelaar vervangen
alles weer ingebouwd en ............laden als een nieuwe
klus geklaard

wel ontdekt dat mijn radiator (volgens ons de allereerste ,prod datum
06 1981)is gaan lekken aan de onderzijde
dus wie heeft er nog een goede voor mij liggen??

Tom
17/01/2009, 18:50
Gare bedrading op die plek is niet vreemd, daar hebben veel 24s last van na al die jaren.