PDA

Bekijk Volledige Versie : aandrijfassen



leopold
24/07/2011, 10:39
Hoi,

Ik heb een 924 bouwjaar 1979, ik woon sinds 7 jaar in Zweden en ben bezig een 924 te renoveren. Op dit moment probeer ik een lamelpakket te vervangen en daarvoor moeten de achterassen links en rechts worden gedemonteerd. Probleem is dat ik de bouten niet los krijg. Iemand een tip hiervoor? Verwarmen? Ik gebruik nu de torquesleutel T40 en ben er in geslaagd al twee bouten kapot te draaien. Niet de goede manier dus!

Frenske
24/07/2011, 10:42
ja, ff warm stoken maar pas op dat je de rubberhoezen niet verbrandt. Wat bij weer montage belangrijk is, is dat je het vet vervangt. Maar die torx 40 is de moordenaar, koop de juiste dop ervoor, is met 12 punten ...... Boutjes zijn duur, hebben een hoge treksterkte en mogen niet door normale worden vervangen!


ennuhh, ff voorstellen en een fotoke van je kar is zeker zo beleefd en leerzaam voor ons forummers ....>:)

harry
24/07/2011, 10:47
Leopold
Heb je nog foto's van de auto? plaats ze dan hier op het forum, vindt ieder leuk.
De bouten los halen:
Gebruik een fijntand torque, eerst de bouten goed schoonmaken inspuiten met kruipolie, een nachtje laten staan.
De fijntand torque moet goed passen, even voorzichtig in slaan, grote ratel er op en hij gaat los.
De 2 die je kapot heb gedraaid, ook kruipolie en met een grote griptang kun je ze er weer uitdraaien.

suc6

---------- Post added at 11:47 ---------- Previous post was at 11:46 ----------

Frans wat zijn wij weer snel

leopold
24/07/2011, 11:01
Ik had al geprobeerd een foto te plaatsen maar het bestand was te groot ervoor. Ik ga kijken of ik een kleiner bestand kan fixen. Iedereen alvast heel erg bedankt!

groeten uit een regenachtig Zweden

---------- Post added at 12:01 ---------- Previous post was at 11:54 ----------

Hier istie dan :-)

Frenske
24/07/2011, 11:43
---------- Post added at 11:47 ---------- Previous post was at 11:46 ----------

Frans wat zijn wij weer snel

en dat voor twee van de ouderen op dit forum, we laten die jonge gasten nog een poepie ruiken!!!!

gerben1986
24/07/2011, 11:59
Dat moet inderdaad niet met Torx of Imbus, maar met VW M8 o.i.d. (Ik kan mij vergissen, dus pin mij er niet op vast).
Zodra je die hebt is het verwijderen van de aandrijfassen een eitje.

jimfrey944
24/07/2011, 13:31
Idd nummer 8 12 kantig
Ik heb nog nooit het inwendige van zon bout beschadigd
Gaan er over het algemeen redelijk goed uit

leopold
24/07/2011, 14:24
bedankt. Ik was fff weg om precies die dop te kopen die op de foto staat. Ik ben tot dusverre al enorm geholpen.
Leopold

Frenske
24/07/2011, 14:43
hmm, in Zweden zijn op zondag de winkels open ......:P

leopold
24/07/2011, 14:57
Het regende toch dus waarom niet.

Frenske
24/07/2011, 14:59
goh, regen? hier schijnt de zon!!

leopold
24/07/2011, 19:31
Hoi,daar ben ik weer. Heb alles los tot de klok. Nu heb ik de aandrijfas met versnellingsbak 10 cm teruggetokken. Maar nog steeds steekt een gedeelte van de as in de bellhousing. Kan in feite niet meer naar achtertoe omdat ik anders de remleiding beschadig. Heeft iemand een idee hoe ik nu verder moet? Of kan ik nu de moeren van de bellhousing loshalen en het lamelpakket met drukplaat eruit halen en hierna de bellhouse(klok) demonteren???

jimfrey944
24/07/2011, 21:56
ik weet niet waar je tegen de remleiding komt
maak anders even een foto?
zelf haal ik de bak los van de aandrijf as
er zit een rond rubbertje in het belhuis van de bak
als je deze er uit haalt zie je de as
en de verbinding naar de bak (2 vierkanten)
als je de bouten er uit haalt kan je de verbinder schuiven
bouten los en de bak laten zakken
dan kan de as verder naar achter

er zijn ook mensen die door het kiertje van 10 cm voor elkaar krijgen alles te vervangen

of ik heb hier zelfs wel eens foto's gezien van ingeslepen reservewiel bakken ;(

leopold
25/07/2011, 07:32
ik ga meteen aan de slag. Heb soms het idee dat het boek van Haynes en de auto niet helemaal overeenstemmen.

jimfrey944
25/07/2011, 08:24
Klopt
In haynes maken ze geen of bijna geen verschil tussen de verbeteringen/updates
van het modellen
Ik heb ook een jag serie 3 maar die haynes is om deze reden echt waardeloos
en als je bijvoorbeeld een 4
Of een getag bak heb heb je meer ruimte achter de bak
En is platen wisselen makkelijker mogelijk

Ik ging er trouwens wel vanuit dat je de schakelstang al los had !!!
Anders moet je die ook nog loshalen en vergeet het stekkertje van de achteruitrij schakelaar niet

leopold
25/07/2011, 10:43
Ik heb hem inmiddels er uit. Dus nu moet ik alleen nog het belhuis zien los te krijgen. De onderste moeren is geen probleem maar nu die andere die boven op zitten. Heb je daar een speciaal gereedschap voor nodig en zo ja wat en wat is de beste manier? Van bovenaf (motor) of van onderaf? Nog bedankt voor het meedenken en de tips!

jimfrey944
25/07/2011, 10:58
Ik doe het van onderaf met wat verlengstukken en een knikstuk
Ook kan je je blok iets naar achter kantelen
Kijk wel even hoe ver dat kan aan de bovenkant

leopold
25/07/2011, 11:15
OK!! Hij vecht nog steeds tegen maar ik ga weer aan de slag. Het is nog steeds slecht weer hier (heb nu vakantie) dus kan ik beter aan mijn auto klussen dan chagrijnig naar buiten kijken.

jimfrey944
25/07/2011, 11:32
Ik heb niet echt een beeld van hoever je bent wat er verwijderd is en wat niet
maak eens wat foto's maakt je topic interessanter !!!!

Frenske
25/07/2011, 11:53
je kunt de bak natuurlijk ook ff geheel verwijderen, werkt zeker zo makkelijk. Echter is dat ding zo zwaar alsof ie nog dienst gedaan heeft onder een Tigertank. :'(

leopold
25/07/2011, 12:33
ik heb inmiddels wat foto´s in mijn album opgeslagen. Het belhuis is er af. Hij is vettig met een roetaanslag. Zie detailfoto. Ik sta niet riant in een garage maar op een spoorbielzen in mijn tuin. Toen ik begon was het namelijk zonnig droog weer. Ik moet nu wel verder voordat ik hem mijn garage in kan slepen :-(