PDA

Bekijk Volledige Versie : Blower knalt zekering koelfan eruit



Ruudje1987
29/07/2011, 07:06
Mensen,

Sinds ik mijn auto kocht - een klein jaar geleden - heb ik al problemen met de koeling gehad.

Omdat de auto nu weer rijdt steekt het probleem weer de kop op. De zekering van de koelfan knalt er nogal gauw uit. Als dat gebeurt, stopt de blower ook gelijk: ze lijken dus op dezelfde zekering te zitten.

Volgens de Haynes manual zitten ze echter niet op dezelfde zekering - zekering 3 uit mijn hoofd. De blower zelf zit volgens mij op zekering 6, 7 of 8 - ook weer uit mijn hoofd.

Ik wil jullie even vragen of dat klopt; wellicht heb ik wat over het hoofd gezien.

Daarnaast, zouden jullie wat foto's kunnen posten van jullie zekeringkasten en bedrading onder het dashboard. Bij mij is het een beetje een zooitje en wellicht kan ik het met behulp van julllie foto's een beetje netjes maken.

Alvast bedankt.

Grtjes.

Ruudje1987

jimfrey944
29/07/2011, 07:39
Uit welk jaar komt je 924 ?

Ruudje1987
29/07/2011, 09:18
Hij is van 1985.

---------- Post added at 09:18 ---------- Previous post was at 08:03 ----------


Uit welk jaar komt je 924 ?

Als het goed is komt nu in mijn onderschrift te staan van welk bouwjaar mijn 924 is.

Grtjes

George
29/07/2011, 21:56
Laatst had ik ook problemen met de koelventilator.
Zekering 16 A er telkens uit.
Ook hoorde ik de koelventilator heel hard aanlopen.
Kennelijk lager kapot/verroest.
Ik heb toen een nieuwe koelventilator voor 23,- euro gekocht.
Deze doet het prima.

Ruudje1987
30/07/2011, 11:23
Ik heb gisteren even het één en ander doorgemeten met het volgende als resultaat:

De koelfan an sich trekt ongeveer 10 ampère stroom. Daar komt nog ongeveer 1,7 ampère bij van de blower die inderdaad op dezelfde zekering zit als de auto alleen draait zonder de blower aan te zetten. Dat is ook logisch als je kijkt naar de schakeling in de Haynes manual. Dus als ik ook nog de blower aan zet is het logisch dat de zekering eruit knalt.

Alleen als de auto helemaal uit staat trekt de blower nog steeds 1.4 ampère stroom; dat is dus de bron van mijn lekstroom. Tijd dus om daar eens naar te kijken.

10 ampére voor de koelfan, is dat redelijk?

jimfrey944
31/07/2011, 21:07
heb je airco??

welk nummer zekering gaat er uit
jij heb een blower met een draaiknop
deze heeft idd te maaken met elkaar maar ik moet wel weten welke zekering nummer er uit gaat

Ruudje1987
01/08/2011, 07:15
heb je airco??

welk nummer zekering gaat er uit
jij heb een blower met een draaiknop
deze heeft idd te maaken met elkaar maar ik moet wel weten welke zekering nummer er uit gaat

Zekering 3 (16 Ampère) uit de additionele zekeringkast.

jimfrey944
01/08/2011, 10:17
Oké maar wel of geen airco
De 2 ventilatoren delen de zelfde relai
Ik zal vanmiddag even op het schema kijken dit heb ik niet zo paraat als de gewone 924 maar ik denk dat het It zoals bij de 944 en daarbij had ik ongeveer het zelfde probleem de zekering ging niet stuk maar werd zo warm dat hij smolt had met de weerstand van de ventilator temaken
En De motor van de ventilator draaide wat te zwaar

Ruudje1987
01/08/2011, 10:33
Sorry, had je vragen over de AC even over het hoofd gezien.

Nee ik heb geen airco.

jimfrey944
01/08/2011, 17:17
moeilijk gevalletje
ik zou het eigenlijk in het echt moeten bekijken
het schema voorziet in het complete deel met airco
nu weet ik niet of de relais er zitten die ook deels met airco te maken hebben.
beide vinnen hebben alle bij een eigen voeding (zekering)
enige link is de aansturing door relais die van de koeling die heeft een diode brug die niet goed zou kunnen werken
die zou je door kunnen meten
een draad breuk/slecht contact in de voeding van de interieur blower relai
(zwart paarse draad komt van af G7 op je zekeringenkast
de interieur vin hoort op zekering 9 een 25 amp
en die ander op 3
kijk even of dat klopt
volg de draden even en kijk of ze uitkomen bij de goede zekering
en relais
maak er des noots foto's van
als het lijkt of er aan de draden gerommeld is is dat meestal ook zo de draadboom van de 924 944 ziet er redelijk netjes uit af fabriek
ook is het natuurlijk mogelijk dat je koelvin of lucht blower aan vervanging toe is
succes

Ruudje1987
04/08/2011, 07:22
moeilijk gevalletje
ik zou het eigenlijk in het echt moeten bekijken
het schema voorziet in het complete deel met airco
nu weet ik niet of de relais er zitten die ook deels met airco te maken hebben.
beide vinnen hebben alle bij een eigen voeding (zekering)
enige link is de aansturing door relais die van de koeling die heeft een diode brug die niet goed zou kunnen werken
die zou je door kunnen meten
een draad breuk/slecht contact in de voeding van de interieur blower relai
(zwart paarse draad komt van af G7 op je zekeringenkast
de interieur vin hoort op zekering 9 een 25 amp
en die ander op 3
kijk even of dat klopt
volg de draden even en kijk of ze uitkomen bij de goede zekering
en relais
maak er des noots foto's van
als het lijkt of er aan de draden gerommeld is is dat meestal ook zo de draadboom van de 924 944 ziet er redelijk netjes uit af fabriek
ook is het natuurlijk mogelijk dat je koelvin of lucht blower aan vervanging toe is
succes

Het begint er steeds meer op te lijken dat er geprutst is met de bedrading van de blower. Hij zit zeker op de zekering van de koelfan. En dat zorgt ook voor de lekstroom, maar dat leg ik later wel uit.

jimfrey944
04/08/2011, 08:31
Ik zou de vin gewoon weer een eigen voeding geven hij zal waarschijnlijk bij het relais zijn veranderd
Bijde horen een eigen voeding te hebben
Er zit ook niet voor niets een diode brug tussen