PDA

Bekijk Volledige Versie : oliedruk?



q01z
18/01/2009, 18:09
euhm.. bij stationair toerental (warme motor) zakt mn oliedrukmetertje naar 1bar..
bij rijden (3200rpm) is het gewoon netjes 5a6bar..

dit lijkt mij niet helemaal horen, maar ik moet zeggen dat ik ook de massa nog niet helemaalv ertrouw..

zijn er meer met dit probleem?
ik los het nu tijdelijk op door gewoon 1000a1500rpm stationair te draaien waardoor hij 2a2.5bar aangeeft
dit is natuurlijk alleen geen oplossing :?

captainfrasca
18/01/2009, 18:12
1 bar is opzich prima hoor bij stationair....

Tom
18/01/2009, 18:18
Mijn oliedruk zakt niet onder de 2 bar bij warme motor en stationair, op de snelweg 5,5.

captainfrasca
18/01/2009, 18:24
Ik ga er altijd van uit dat de meter niet super betrouwbaar is, maar bij de Porsche in het algemeen is het niet heel raar dat de oliedruk behoorlijk weg kan zakken bij stationair..

Targa
18/01/2009, 18:39
Ik ga er altijd van uit dat de meter niet super betrouwbaar is, maar bij de Porsche in het algemeen is het niet heel raar dat de oliedruk behoorlijk weg kan zakken bij stationair..

Nog mooier:
Bij mij staat de oliedruk zodra de auto loopt altijd op 10 bar, is natuurlijk veel te hoog. En het olielampje brand altijd. Ziet er iemand een verband?

Tom
18/01/2009, 18:42
Die veel te hoge meter had ik ook, is verdwenen nadat ik de console had vervangen en daarmee de meters los had gehad. Met wat contactspray worden ze waarschijnlijk nog nauwkeuriger.

Lampje lijkt me een kwestie van sensor overleden.

gerben1986
18/01/2009, 18:43
Ja, een elektrisch probleem ;)


Ik ga er altijd van uit dat de meter niet super betrouwbaar is, maar bij de Porsche in het algemeen is het niet heel raar dat de oliedruk behoorlijk weg kan zakken bij stationair..

Nog mooier:
Bij mij staat de oliedruk zodra de auto loopt altijd op 10 bar, is natuurlijk veel te hoog. En het olielampje brand altijd. Ziet er iemand een verband?

Duncan
18/01/2009, 18:44
Ik had ook een oliedruk van 1 bar, als de motor heel warm was.
Maar dat was voor de revisie......
Volgens het boek van Morgan is de motor behoorlijk versleten als de oliedruk inderdaad 1 bar is.

pocketmech
18/01/2009, 18:46
Oliedruk eerst zeker weten door de meter te ijken. Als tie inderdaad onder de 2 bar stationair komt dan kunnen er verschillende zaken aan de hand zijn:

a. Oliepomp versleten, kan niet genoeg druk meer opbouwen bij lagere toerentallen
b. Motor versleten, zodat de oliepomp te weinig tegendruk krijgt om druk op te bouwen
c. Olie te dun, zodat er onvoldoende tegendruk ontstaat omdat de olie te makkelijk door het blok stroomt
d. Olielekkage in het systeem, waardoor er oliedruk ontsnapt. Meestal in de kop, te zien aan blauwe rook (lekkage naar de cilinder) of olie in de koelvloeistof (te zien in je KVS reservoir)

Kortom, KVS controleren, uitlaatgas controleren en dikkere olie vullen. Dan heb je al 2 oorzaken uitgesloten :wink:

Tom
18/01/2009, 18:50
Als je oliedruk extreem laag is door een versleten motor is dat in negen van de tien gevallen te zien aan een dikke blauwe rookwolk die je overal volgt en een olieverbruik wat in de buurt van het benzineverbruik komt.

Duncan
18/01/2009, 18:56
Dat klopt als een bus :grin:

Verder:

Auto's die bij het stoplicht een ander baantje kiezen dan achter jou.
Een file die op jouw baan bij jou ophoudt.
enz.

Tom
18/01/2009, 19:12
Dat ken ik, ik heb eens zo'n auto gehad. Stinkt ook nogal binnenin de auto, kan ik melden.

q01z
18/01/2009, 19:15
nah, in die paar dz km die ik er nu in gereden heb, is het oliepeil eigelijk niet gezakt..
verder rookt de auto wel (ook blauw) met doorschakelen, maar niet echt schokkend veel volgens mij?

bij joost is er nogal veel aan de motor gedaan, wat eigenlijk zou moeten uitsluiten dat de motor in slechte staat is..
wellicht idd de olie, die moet ik zoiezo ff verversen

Duncan
18/01/2009, 19:23
Bij mijn motor was het roken alleen als die echt warm was en je uit stand vertrok.
Tijdens het rijden zie je de rook bijna niet.

LWB
18/01/2009, 19:39
euhm.. bij stationair toerental (warme motor) zakt mn oliedrukmetertje naar 1bar..
bij rijden (3200rpm) is het gewoon netjes 5a6bar..

dit lijkt mij niet helemaal horen, maar ik moet zeggen dat ik ook de massa nog niet helemaalv ertrouw..

zijn er meer met dit probleem?
ik los het nu tijdelijk op door gewoon 1000a1500rpm stationair te draaien waardoor hij 2a2.5bar aangeeft
dit is natuurlijk alleen geen oplossing :?

Staat zelfs in de boekjes dat ie erg kan zakken bij stationair. Afhankelijk van olietemperatuur natuurlijk.
5a6 bar is netjes.

Meneer aard
19/01/2009, 07:46
Was toch ook iets met de krukas poelie bout? Of was dat alleen met de S dat die voor de olie druk zorgde..In de 924 zit ook een veer die zou evt ook wat lam kunnen raken (schijnt overigens niet meer nieuw te zijn op de markt).

Als je olie oud wordt, raken de dopes uitgewerkt. Door zuren in de ontbranding. Zeker met wat oudere motoren kun je het dan goed merken..Dan gaat ie wat meer olie verbruiken. Kwestie van olie verwisselen. En flikker eens 15w40 in..Hoort standaard 10w40 ben ik niet zo kapot van in deze motoren.

924turbo2
19/01/2009, 09:30
nah, in die paar dz km die ik er nu in gereden heb, is het oliepeil eigelijk niet gezakt..
verder rookt de auto wel (ook blauw) met doorschakelen, maar niet echt schokkend veel volgens mij?

bij joost is er nogal veel aan de motor gedaan, wat eigenlijk zou moeten uitsluiten dat de motor in slechte staat is..
wellicht idd de olie, die moet ik zoiezo ff verversen

Oliedruk van mijn turbo is vergelijkbaar en dat blok is volledig gereviseerd. Je kan eens wat dikkere olie gebruiken, 20W50 of 10w60.

En ik zou niet te lang wachten met verversen, heb ik al een paar keer tegen je gezegd :evil:

Tom
19/01/2009, 16:49
En flikker eens 15w40 in..Hoort standaard 10w40 ben ik niet zo kapot van in deze motoren.
Daar sluit ik me bij aan. Er zit nu 10W40 in bij mij, ik ga weer terug naar 15W40.

924turbo2
19/01/2009, 17:08
15w40 in warm net zo dik als 10w40 alleen koud is het dikker, daar schiet je dus weinig mee op.....

Mooiste is 10w50, 10w60 kan ook maar is wat overdreven voor een straatauto.

q01z
19/01/2009, 22:20
joost, ik ga eerst me olie verversen :oops: sorry! :D

captainfrasca
20/01/2009, 18:11
Ik doe het gratis voor je als je zaterdag in de buurt bent!! Maar dat zal wel niet :wink:

Fantaman
20/01/2009, 18:39
ik las gister op een internet pagina dat afgewerkte olie kanker verwekkend is en je altijd handschoenen aan moet :oops:
ja hoor ik ga geen handschoenen aan trekken elke keer als ik olie ga verversen of iets dergelijk, liever de handen in homokineetvet dan handschoenen :x
dus dat betekent dat ik dood ga aan kanker, vreemd ik geloof niet dat daar zo veel monteurs aan overlijden die ook dagelijk de hsanden in de olie hebben zitten :D

captainfrasca
20/01/2009, 18:42
Hmm, ik gebruik amper handschoenen, is alleen maar irritant! Leuk he zo'n aandrijfashoesje of een Gordonkineet vervangen. :evil:

pocketmech
20/01/2009, 21:18
verbrandingsresten in de smeerolie (cyclische koolwaterstoffen) en de toegevoegde chemicalien kunnen kanker veroorzaken, maar ook huidirritatie en kloofvorming. Ik heb er nogal wat zien passeren die er last van hadden en hielden....operatiehandschoenen werken redelijk. Nog beter is de zg vloeibare handschoen; soort creme die de porien afsluit (is ook makkelijk met schoonmaken). Verkrijgbaar bij de betere automaterialenhandel.........

Arbocursusje gehad vandaar.... :wink:

Eric F
22/01/2009, 20:32
nah, in die paar dz km die ik er nu in gereden heb, is het oliepeil eigelijk niet gezakt..
verder rookt de auto wel (ook blauw) met doorschakelen, maar niet echt schokkend veel volgens mij?

bij joost is er nogal veel aan de motor gedaan, wat eigenlijk zou moeten uitsluiten dat de motor in slechte staat is..
wellicht idd de olie, die moet ik zoiezo ff verversen

Blauw pluimpje bij gas los laten kan duiden op versleten klepsteel keerringen en/of klepgeleiders.

Groet.
Eric

Targa
04/02/2009, 18:16
Nog mooier:
Bij mij staat de oliedruk zodra de auto loopt altijd op 10 bar, is natuurlijk veel te hoog. En het olielampje brand altijd. Ziet er iemand een verband?[/quote]

Ik heb het verband gevonden: de twee draadjes op de oliedruksensor op de motor waren verwisseld. De ene is voor het lampje en de andere voor de drukmeter. Deze twee draden omwisseld in de witte stekker onder de motorkap en het olielampje is uit en de druk 6 bar.
Ik had ook nog het probleem dat het rode lampje van de remolie altijd brandde (het lampje dat op het middenconsole zit), op het eerste gezicht lijkt dat nu ook opgelost te zijn (al kan ik dat nog niet verklaren).

Drie vliegen in 1 klap?!

Meneer aard
04/02/2009, 18:18
verbrandingsresten in de smeerolie (cyclische koolwaterstoffen) en de toegevoegde chemicalien kunnen kanker veroorzaken, maar ook huidirritatie en kloofvorming. Ik heb er nogal wat zien passeren die er last van hadden en hielden....operatiehandschoenen werken redelijk. Nog beter is de zg vloeibare handschoen; soort creme die de porien afsluit (is ook makkelijk met schoonmaken). Verkrijgbaar bij de betere automaterialenhandel.........

Arbocursusje gehad vandaar.... :wink:

Dan had ik nu allang 3 keer dood moeten zijn. Niks is lekkerder dan olie door je handen..

Klopt wel da de olie verzuurt..Lang stationair draaien is ook niet bevordelijk voor een motor. Gewoon om het jaar of als het erg vervuilt raakt om het half jaar vervangen en klaar.