PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw probleem: geluid in aandrijflijn



Ruudje1987
31/07/2011, 16:00
Allen,

Ik wil graag jullie hulp vragen bij een nieuw probleem.

Gisteren na mijn auto helemaal netjes opgepoetst te hebben wilde ik gaan rijden. En dat heb ik ook kort gedaan. Tijdens het rijden echter viel mij een geluid op. Het was er eerder ook wel, alleen minder frequent. Het geluid doet zich onder de volgende omstandigheden voor:

- Tijdens lastwisselingen is een zo nu en dan een tik te horen. Het komt van achteren, het lijkt linksachter.
- Tijdens gewoon rijden is er niks te horen.
- Als ik 60 à 70 km/h rijd en ik laat alleen mijn gas los hoor ik niks. Als ik vervolgens mijn koppeling trap is een duidelijk geratel te horen dat overeenkomt met de rotatiesnelheid (toerental) van het wiel. Ook weer links achter. Dit geratel is plotseling weg wanneer ik begin te remmen.
- In korte tijd werd het geratel ook zo nu en dan hoorbaar bij lagere snelheden, met een lagere frequentie. Dit duidt er dus weer op dat het geluid overeenkomt met het toerental van het wiel.

Mijns inziens komt het geluid bij de rem vandaan, maar het feit dat het ook bij lastwisselingen te horen is zou erop kunnen duiden dat het te maken heeft met de transaxle.

Wat is jullie mening hierover?

Graag hoor ik van jullie.

Btw. Het is een 85'er met een handgeschakelde vijfbak.

-Bassie-
31/07/2011, 16:23
waar woon je?

misschien handig om even langs een garage te gaan en met hun een proef rit te maken.

of misschien iemand hier op het forum.

Pas
31/07/2011, 17:00
Versleten homokineet van de linker aandrijfas?

harry
31/07/2011, 17:37
Moeren achteras heel erg strak aanhalen

M.B.H.
31/07/2011, 19:06
aandrijfas links denk ik zo

jimfrey944
31/07/2011, 19:19
aandrijfas links denk ik zo

me eens !!!

Cor 944
01/08/2011, 00:06
waarschijnlijk is het vet in de homokineet verdroogd en verhard.
uit elkaar halen ,schoonmaken en opnieuw invetten.
dan zal hij wel weer stil zijn.

Ruudje1987
01/08/2011, 06:13
waarschijnlijk is het vet in de homokineet verdroogd en verhard.
uit elkaar halen ,schoonmaken en opnieuw invetten.
dan zal hij wel weer stil zijn.

Dat is dan wel heel snel gegaan: s'ochtends hoorde ik alleen een enkele tik zo nu en dan en s'avonds het geratel bij koppeling in en een paar kilometer verder ook zo nu en dan bij langzaam rijden. Ik over de hele dag niet meer dan 15 km gereden.

Een loszittende moer van de aandrijfas lijkt mij logischer. Maar goed ik zal beiden in de loop van de week eens controleren.

Eric F
02/08/2011, 22:41
Dat kan, ik heb het binnen een minuut horen gebeuren, het vet hard geworden, wordt verdrongen en ratelen maar.
Mochten je homokineten niet te slecht zijn en een begin van "vreten" vertonen moet je gewoon de linker en de rechter aandrijfas omwisselen, kan het weer een paar ton mee.

Ruudje1987
04/08/2011, 06:20
Wat het probleem is weet ik nog niet.

Ik heb eergisteren in een verloren kwartiertje even gekeken of de bouten van de aandrijfas wel vast zaten. Daarbij ook nog wat gerommeld aan de assen - d.w.z. wat axiaal heen en weer gehaald. Het geluid is nu weer weg.

Enfin, ik denk dat het geen kwaad kan de assen er eens uit te halen en het e.e.a. eens te controleren.

Duidelijk is in ieder geval dat het dus bij de assen of iets aanverwants vandaan komt.

Scotch
20/12/2011, 09:27
Hè Ruud,

Ik heb een vergelijkbaar probleem bij mijn 924 uit 84. Wat was uiteindelijk de oplossing bij jou?