PDA

Bekijk Volledige Versie : 924: Rotor staat niet op C1 bij BDP.



Woutje
18/01/2009, 19:14
Goedenavond allen,
Mijn projectje wordt zo langzamerhand een gebed zonder end. Maar ik mag niet zeuren, ik ben tenslotte nog geen jaar later klaar dan de bedoeling is.

Maar... ik was vanmiddag aan het sleutelen en kreeg aan het eind de auto niet gestart. Vreemd, want ook na controle bleek alles goed te zitten. Uit eindelijk kwam ik er achter dat de rotor niet bij Cilinder 1 staat (het kerfje in de verdeler) als de nokkenas aangeeft dat cilinder 1 op het bovenste dode punt staat. Juist iets verder, bij cilinder 4. Dit moet dus bijgesteld worden, maar hoe?

Is dit een klus die de hobbyist zelf kan klaren (zo ja hoe), of kan ik dit beter aan monteurs overlaten? Ik ben namelijk bang dat ik de hele handel los moet halen van de nokkenas, en dat is vragen om problemen.

Groet,
Wouter.

pocketmech
18/01/2009, 19:55
Dit is een beter puzzelvraag..... Je hebt een 2.0 l neem ik aan??? (dan kan ik 't ff op een rijtje zetten)

Tom
18/01/2009, 20:17
'77, toen was er nog niet anders.

Andere pulley gemonteerd ooit? Of heeft-ie vroeger wel goed gestaan?

pocketmech
18/01/2009, 21:44
Waar had ik bj 77 vandaan moeten halen?? (ik weet dat jij Woutje het forum hebt opgesleurd :mrgreen: )

M.B.H.
19/01/2009, 09:26
Kijk naar je ontsteek volgorde / draai richting zijn je bogiekabels wel goed op de verdeler kap aangesloten ??? M

924turbo2
19/01/2009, 09:27
Zet je motor op het bovenste dooie punt. Er staat een kerfje op de krukaspoelie, zet deze zo dat hij gelijk staat aan het puntje op de oliepomp. Nu staat het puntje op de ACHtERKANT van je nokkenas poelie als het goed is gelijk aan het punt op het kleppendeksel.

Draai de onsteking lost en zet het midden van de rotor op het kerfje in de onsteking. Controleer nu de volgorde van je bougiekabels, die staat op je klependeksel (motor draait rechtsom).

Succes.

Woutje
19/01/2009, 13:40
Dank voor jullie reacties :D .
Ik dacht dat ik bij het voorstellen had verteld dat mijn toet-toet uit '77 kwam. En Tom80 die wist het al, die was verantwoordelijk voor mijn overlopen. Ik denk overigens niet dat ik echt gemist zal worden op het andere forum met mijn, zoals een docent van mij het noemde, "kappersauto". Maar ja die vent die rijdt een Alfa, dus al te veel verstand van auto's zal hij wel niet hebben.

To the point: Ik ga vanavond eens kijken of ik de boel los gedraaid krijg, het zit tenslotte al 30 jaar vast. Maar, de motor op BDP zetten door het puntje op de krukas gelijk te zetten met het uitsteeksel op de kleppendeksel. Verdeler los halen, rotor goed zetten en weer vast zetten. Klinkt eenvoudig genoeg.
Maar ja dat vond ik ook van het ontluchten van de remmen. Dat was een hele verassing toen ik (na het vervangen van de leidingen etc.) voor het eerst van de oprit afreed. Vooral de overbuurman met z'n nieuwe auto vond het erg leuk :grin: . Geen schade hoor, maar wel paniek.

Ik hoop jullie snel een update te kunnen geven over een geslaagde ingreep.

Tom
19/01/2009, 16:42
Waar had ik bj 77 vandaan moeten halen?? (ik weet dat jij Woutje het forum hebt opgesleurd :mrgreen: )
Voorsteltopic...

Fantaman
19/01/2009, 17:50
...
Maar ja dat vond ik ook van het ontluchten van de remmen. Dat was een hele verassing toen ik (na het vervangen van de leidingen etc.) voor het eerst van de oprit afreed. Vooral de overbuurman met z'n nieuwe auto vond het erg leuk :grin: . Geen schade hoor, maar wel paniek.

Ik hoop jullie snel een update te kunnen geven over een geslaagde ingreep.
remmen schoonmaken, zuiger terug duwen, veergeten de remmen op te pompen, is bijna door de deur rijden, gelukkig kan ik net op tijd de handrem vinden :roll: paar keer trappen en we hebben weer druk :P

bougie kabels is niet moeilijk, kweste van cil 4 op tuimelen, waar de rotor nu staat is cil 1 :mrgreen: