PDA

Bekijk Volledige Versie : Kabel naar koplampmotor



Woutje
19/01/2009, 17:28
Ik zit al een paar weken te klooien met het aansluiten van de koplampmotor. Ik heb er eerst en nieuwe motor in moeten doen, kan gebeuren, maar ik ben toen vergeten te merken waar welke draden in moesten. De vorige eigenaar vond het blijkbaar nuttig om "de kam" die je op de koplampmotor aansluit, te verwijderen. Je hebt dan een continue plus draad, twee geschakelde plussen en een massa (zie afbeelding). Dus aan de slag.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/01/370.jpg

Ik heb nu ik weet niet hoeveel aansluit combinaties geprobeerd maar iedere keer niks of rook en/of een gesprongen zekering. Motor gelukkig wel nog goed, relais schakelt ook nog, maar motor gaat niet lopen. Misschien weet een van jullie wat de volgorde is? Of heeft een van jullie een suggestie waar ik een kabelboom kan kopen?

ShroudedVeil
19/01/2009, 22:34
Heey wat heb je precies nodig?

ik kan het hele koplamp systeem verkopen aan je als je wilt?

Tom
19/01/2009, 22:35
Zoals ik het lees alleen de kleurcodes voor de bedrading en eventueel een connector.

Woutje
19/01/2009, 22:45
De koplampen en de motor doen het gewoon. Nou ja, de koplampen gaan aan, maar niet omhoog dus. Wat ik dus idd nodig heb is een connector met kleurcodes, of een volgorde waarin ik de losse draden moet aansluiten. Maar als Shroudedveil een losse kabelboom wil verkopen dan houd ik mij vooralsnog aanbevolen.

ShroudedVeil
20/01/2009, 05:44
Connector is geregeld :)

Fantaman
20/01/2009, 16:52
had wel verwacht dat iemand wat kon vertellen maar dan zal ik vanaaf wel een uitstapje maken om ff onder de motorkap te gluren :|

Woutje
20/01/2009, 17:05
Als je dat zou willen doen, heel graag. Het is idd maareen paar minuutjes, maar ik kan ij voor stellen dat niemand met dit koude weer naar buiten wil.

Fantaman
20/01/2009, 17:35
1. bruin?
2. Rood groen
3. Bruin
4. Rood blauw

draad 1 leek op bruin maar ik moes het doen met een lantaarnpaal, draad 3 was iets dikker als 1 :wink:

en nee het is niet koud meer, heb niet eens de moeite genomen om mijn jas aan te trekken :lol:

Woutje
20/01/2009, 19:53
Dank voor de moeite. Ik ben gelijk met Haynes aan de slag gegaan en ben idd tot de conclusie gekomen dat er bij jouw auto ('81) twee bruine draden (1 geschakeld plus & 1 massa) zijn. Een rood-groene (geschakelde plus?) en een rood-blauwe (continue plus?). Maar, aan de vraagtekens kun je zien dat het hier foutloopt, de kleuren van de draden van mijn auto komen daar niet mee overeen.

Bij jouw kan de indeling als volgt zijn:
1. Bruin-->massa of geschakelde plus
2. Rood groen-->geschakelde plus
3. Bruin-->massa of geschakelde plus
4. Rood blauw-->continue plus

Mijn indeling is:
Rode draad--> Continue plus
Witte draad --> geschakelde plus (deze moet in mijn auto in tweeen gesplitst worden, zie Haynes blz 253)
Bruine of groene draad--> massa
Maar deze kleuren komen niet overeen met Haynes, maar daar is achter te komen door er achter te komen waar spanning op staat of komt te staan na het inschakelen van het licht.

Wat ik dus zou moeten doen, is naar een porsche 924 lopen, en met een multimeter bij ieder puntje van de "connector" kijken wat daar aan spanning op staat als het licht wel of niet aan staat.
Alleen staat er geen 924 bij mij in de buurt en ook niet bij de porsche garages (924 is blijkbaar niet goed genoeg voor ze). Dus ik denk dat ik het een keer moet vragen of ik het even mag doormeten op een meeting ofzo.

Evenzo bedankt voor de moeite Fantaman.

Fantaman
21/01/2009, 16:52
een vriend heeft een multimeter en die zie ik regelmatig, dus dan ga ik wel even meten, zal dit weekend wel gebeuren :mrgreen:

ik dacht dat de rood blauwe draad geschakelt was, 70% zeker :roll:

Fantaman
21/01/2009, 20:43
conclusie,
1. wordt aan massa gelegt als lampen omhoog moeten staan
2. plus via pin 1 aan massa
3. massa
4. plus

ik gok dat pin 3 en 4 voor het draaien van de motor zijn, maar dat is niet te meten met de multi meter :wink:

Woutje
21/01/2009, 21:54
Geweldig dat je de tijd hebt genomen :D , dat voorop.
Maar... excuses, ik voel mij echt een ontzettende leek :oops: . Maar elektrische systemen zijn niet echt mijn ding. Al het andere gaat wel naar behoren.
Dus, resumerend:

1. wordt aan massa gelegt als lampen omhoog moeten staan ---> geschakelde plus (pas spanning als de schakelaar over wordt gehaald)
2. plus via pin 1 aan massa ---> geschakelde plus (pas spanning als de schakelaar over wordt gehaald)
3. massa ---> Massa
4. plus ---> Continue plus

Zeg ik het zo goed?

Fantaman
22/01/2009, 19:01
Geweldig dat je de tijd hebt genomen :D , dat voorop.
Maar... excuses, ik voel mij echt een ontzettende leek :oops: . Maar elektrische systemen zijn niet echt mijn ding. Al het andere gaat wel naar behoren.
Dus, resumerend:

1. wordt aan massa gelegt als lampen omhoog moeten staan ---> geschakelde plus (pas spanning als de schakelaar over wordt gehaald)
2. plus via pin 1 aan massa ---> geschakelde plus (pas spanning als de schakelaar over wordt gehaald)
3. massa ---> Massa
4. plus ---> Continue plus

Zeg ik het zo goed?


1. geschakelde massa (lampen omlaag = geen massa, lampen omhoog = massa
2. plus (lampen omhoog of omlaar maakte niks uit, contact ook niet) constant

waarom er 4 draden zijn als ik 2x plus meet weet ik dus niet :|

Woutje
26/01/2009, 21:17
Sorry voor mijn wat late reactie. Had tentamens, dus moest weer even aan de bak.
Ik heb het allemaal door gemeten, en vergeleken met jouw bevindingen (en haynes) en als het goed is begrijp ik het nu. Nu is het alleen maar wachten op bestelde connector en dan kan ik de boel aansluiten.

Bedankt voor je hulp fantaman :D

Fantaman
27/01/2009, 20:18
ik weet, ik ben te goed voor iedereen :roll:
dit was een kleine moeite :mrgreen: