PDA

Bekijk Volledige Versie : Brandstofmeter werkt niet



Targa
19/01/2009, 18:07
Mijn benzinemeter werkt helemaal niet. De wijzer ligt altijd links in de hoek. Mijn concelusie: het metertje is gewoon helemaal stuk. Iemand misschien toch nog een idee :idea: wat hieraan te doen?

Tom
19/01/2009, 18:39
Je hebt meerdere verdachten: tankzender stuk, massaprobleem, draadbreuk, metertje. Er is een procedure om de tankzender door te meten: zender uit de tank, doormeten (meter op ohms) een pin op de W-connector en een op de behuizing, er moet nu een meetbare weerstand zijn. Als je de vlotter naar boven beweegt zou dit naar 0 moeten gaan. Dit is de procedure voor de functie van het reserve-lampje.

Testen van zenderaansluitingen voor de meter: een meetdraad op de G-connector en een op de W-connector. De meter moet nu 85 ohm aangeven. Vlotter omhoog bewegen, meter zou moeten zakken naar 4,75 ohm.

Handig om een Haynes handboek aan te schaffen trouwens...

M.B.H.
19/01/2009, 21:43
Je hebt meerdere verdachten: tankzender stuk, massaprobleem, draadbreuk, metertje. Er is een procedure om de tankzender door te meten: zender uit de tank, doormeten (meter op ohms) een pin op de W-connector en een op de behuizing, er moet nu een meetbare weerstand zijn. Als je de vlotter naar boven beweegt zou dit naar 0 moeten gaan. Dit is de procedure voor de functie van het reserve-lampje.

Testen van zenderaansluitingen voor de meter: een meetdraad op de G-connector en een op de W-connector. De meter moet nu 85 ohm aangeven. Vlotter omhoog bewegen, meter zou moeten zakken naar 4,75 ohm.

Handig om een Haynes handboek aan te schaffen trouwens...

even een losse tankzender aan sluiten en je weet het of het daar aan licht M.

Tom
19/01/2009, 21:56
Als we allemaal zo'n voorraad als jij hadden zou dat makkelijker zijn ja. :mrgreen:

M.B.H.
19/01/2009, 21:59
Als we allemaal zo'n voorraad als jij hadden zou dat makkelijker zijn ja. :mrgreen:

ja maar hij woont in lemmer
en dat is hier niet zo ver vandaan :wink:

Targa
20/01/2009, 07:38
Je hebt meerdere verdachten: tankzender stuk, massaprobleem, draadbreuk, metertje. Er is een procedure om de tankzender door te meten: zender uit de tank, doormeten (meter op ohms) een pin op de W-connector en een op de behuizing, er moet nu een meetbare weerstand zijn. Als je de vlotter naar boven beweegt zou dit naar 0 moeten gaan. Dit is de procedure voor de functie van het reserve-lampje.

Testen van zenderaansluitingen voor de meter: een meetdraad op de G-connector en een op de W-connector. De meter moet nu 85 ohm aangeven. Vlotter omhoog bewegen, meter zou moeten zakken naar 4,75 ohm.

Handig om een Haynes handboek aan te schaffen trouwens...

Ik heb inderdaad een (Engels) werkplaatshandboek bij de auto. Hierin staat precies hetzelfde beschreven maar helaas ben ik tot de ontdekking gekomen dat het niet klopt.
Het contact voor het reservelampje staat inderdaad tussen de behuizing en de W-connector.
Maar de variabele weerstand tbv het tankniveau staat tussen de behuizing en de G, en niet tussen de W en de G.

Ik ben te werk gegaan door tussen de draden die op de W en G zaten een 50 Ohm weerstand te houden en toen bleek dat de meter op het dashboard wel uitsloeg. Toen de hele vlotter uitelkaar en bleek niets mis mee te zijn maar geen fatsoenlijke meetwaarde tussen de G en W-connector. Ook eens gemeten tussen de Massa-G en toen bleek daar de variabele weerstand tussen te staan. Spul weer inelkaar gezet. Draden anders aangesloten: Bruin op de behuizing (achteraf logisch), Paars-Zwart op de G en Geel-Zwart op de W en het metertje werkt weer.

Eindconclusie: iemand had ooit de draadjes verkeerd op de vlotter aangesloten.

Targa
20/01/2009, 07:40
Als we allemaal zo'n voorraad als jij hadden zou dat makkelijker zijn ja. :mrgreen:

ja maar hij woont in lemmer
en dat is hier niet zo ver vandaan :wink:

Altijd handig om een Porsche-kenner in de buurt te hebben! Bedankt voor het aanbod maar het probleem is inmiddels opgelost.