PDA

Bekijk Volledige Versie : Ontstekingsmoment afstellen



Targa
20/01/2009, 23:14
Was weer een interresant avondje.
Kleppenspeling gecontroleerd, was goed.
Ontstekingsmoment geprobeerd af te stellen maar dit lukt voor geen meter.
Als we de motor fatsoenlijk aan het lopen hebben staat hij ongeveer 43 graden te vroeg. Dat dus bovenop de 10 die hij moet hebben want we hebben dan het 10 gradenstreepje in zicht.
Als we de lamp op 10 graden zetten komt het 0-streepje niet eens in zicht, al verdraaien we de ontsteking zo ver dat ie bijna afslaat.

Iemand een idee hoe dit mogelijk is?

q01z
20/01/2009, 23:18
klinkt een beetje alsof je distributieriem niet goed staat..
controleer dat eerst eens :)

dus merkstreepje op het vliegwiel op het juiste moment.. dan merkstreepje op het nokkenastandwiel controleren.

klinkt namleijk beetje als hetgeen dat we met de witte hadden..

Targa
21/01/2009, 19:32
Bedankt voor je reactie q01z,

Omdat gisteren bij goed lopen van de motor het ontstekingsmoment wel 43° afweek ten opzichte van het BDP op het vliegwiel waren we bang dat dit vliegwiel niet goed gemonteerd was. Er zit ten slotte een ruilmotor in de auto en het zou kunnen dat dit vliegwiel er ooit af geweest is.
Ik ben daarom in iets andere volgorde te werk gegaan, maar het komt op hetzelfde neer.

Ik heb eerst de nokkenas op het BDP gezet met het merkteken bij de pijl. Toen gekeken of ik het merkteken van BDP (de 0) op het vliegwiel zichtbaar was maar er was niets te zien. Volgens een tip van Sjon die ik op dit forum vond, heb ik met een schroevedraaier door het gat van bougie 1 gecontroleerd of de zuiger inderdaad in het bovenste dode punt stond en dit was het geval.
Toen zelf maar met tip-ex een merkteken op het vliegwiel gezet en daarmee het BDP gemarkeerd. Vervolgens de stroboscoop ingesteld op 10° en met warme motor het ontstekingsmoment ingesteld.

En toen de testrit en zowaar, het beest was ontwaakt!

ShroudedVeil
21/01/2009, 19:41
Gaaf , mooi zo!!

Bedankt voor de uitleg nog ff ! :)

924turbo2
21/01/2009, 19:51
Hij hoort op 10 graden VOOR onsteking te staan ! uiteraard met vacuuem slang los.

Targa
21/01/2009, 21:17
Hij hoort op 10 graden VOOR onsteking te staan ! uiteraard met vacuuem slang los.

Daar zit ik zelf ook net aan te denken. Ik heb mijn stroboscoop op 10 gezet, is dit dan voor- of naontsteking?

-Bassie-
21/01/2009, 21:22
Hij hoort op 10 graden VOOR onsteking te staan ! uiteraard met vacuuem slang los.

Daar zit ik zelf ook net aan te denken. Ik heb mijn stroboscoop op 10 gezet, is dit dan voor- of naontsteking?

kan je die 2 kanten opdraaien??

anders even kijken ja.

Targa
21/01/2009, 21:26
Hij hoort op 10 graden VOOR onsteking te staan ! uiteraard met vacuuem slang los.

Daar zit ik zelf ook net aan te denken. Ik heb mijn stroboscoop op 10 gezet, is dit dan voor- of naontsteking?

kan je die 2 kanten opdraaien??

anders even kijken ja.

Hij heeft een schaalverdeling van 0 tot 60, een richting dus.

Fantaman
21/01/2009, 21:55
Hij heeft een schaalverdeling van 0 tot 60, een richting dus.
dan gok ik op voor. tegen de tijd dat je na bdp ontsteekt is de explosie halvewegen op gang, van de arbeidsslag :P

Targa
21/01/2009, 22:25
Ja, gezien het resultaat neem ik ook aan dat het voorontsteking is wat je instelt op de lamp.
Eind goed, alles goed! :grin: