PDA

Bekijk Volledige Versie : de porsche 924 hybride met waterstofgas



wieberd
11/08/2011, 18:48
hallo allemaal

ik denk er nu al een half jaar over om mijn porsche gedeeltelijk op waterstof te laten rijden.

ik heb vandaag alvast wat onderdelen binnen gekregen die ik in china besteld had.

ik weet dat er veel mensen zijn die zeggen dat de waterstofgas kit niet werkt in de auto maar ik ben er achter gekomen dat dat mensen zijn die zelf niks getest hebben.

ook heb ik gelezen over mensen die een zelf ontworpen kit in hun auto hebben gebouwt wel goede resultaten halen (mits goed afgestelt) met waterstof.

aangezien ik hier erg van onder de indruk ben wil ik zelf een kit bouwen in mijn 924 en zelf de proef op de som nemen

ik hoor graag jullie meningen hierover.

Fantaman
11/08/2011, 19:03
interesant

ik wens je veel pleziek en succes met het uitzoeken, inbouwen en afstellen van z'n systeem*)

harry
11/08/2011, 19:16
Had je daar geen ander auto voor kunnen gebruiken? Ons karretje leent zich daar niet zo goed voor.

wieberd
11/08/2011, 19:33
het is de enige auto die ik heb en als ik bij de pomp sta en ik moet weer 100 euro afrekenen is het voor een 20 jarigetoch weer even slikken

als mijn auto met die waterstof iets zuiniger loopt is dat mooi megenomen en het houd mij natuurlijk weer lekker bezig in mijn vrije tijd

-Bassie-
11/08/2011, 19:59
ben benieuwd hoe het systeem werkt.

heb jij er wat meer uitleg over?

blijft bijvoorbeeld de auto nog steeds een beetje op benzine lopen oid?

en je wist van te voren toch toen je deze auto kocht dat die niet zuinig is?

ArvidW
11/08/2011, 20:01
Vraag 1, waar kun je waterstof tanken?

Vraag 2, waarom geen LPG? (een mooi modern systeem wat vloeibaar injecteert geeft identieke prestaties en feeling als rijden op benzine*) )

KringBlievie
11/08/2011, 20:18
Waterstof kun je toch ook zelf maken,

En het lijkt mij wel heel cool een porsche 924 op waters stof
zolang je aan het einde maar wel uitlegt hoe je het hebt gedaan :P

heel veel succes en plezier

-cees-
11/08/2011, 20:20
't is in ieder geval wel een interesant project om te volgen, veel succes ermee.

ArvidW
11/08/2011, 20:26
Waterstof kun je toch ook zelf maken

Met elektrolyse van water zoals ze op de middelbare school bij scheikunde lieten zien? Dan kan het inderdaad. Helaas heeft dat een rendement van ongeveer 0% en moet je het nogsteeds onder druk in een fles krijgen.


Een beter alternatief is rijden op aardgas, een installatie om aardgas (voor je verwarming/gasfornuis) onder druk te brengen zodat je het kunt tanken met je omgebouwde auto op aardgas kost ongeveer 4000euro. De brandstof is dan per liter wel bizar goedkoop :9

LWB
11/08/2011, 21:20
met een groot vraagteken in m'n hoofd wens ik je toch succes met je plan en keep us ons op de hoogte!

Ruben
11/08/2011, 21:34
Interessant, maar je moet idd eerst nagaan wat goedkoper is dan natuurlijk, op lpg, aardgas of waterstof.
Niet alleen om te tanken, maar ook om in te bouwen en hoe veel je dan moet rijden om het terug te verdienen...

Het goedkoopste zou vast zijn om een oldtimer golf dieseltje te kopen (geen weg.bel., lage verzekering, én diesel tanken), maar ik snap wel dat dit veel leuker is natuurlijk :s) ben er erg benieuwd naar.

wieberd
13/08/2011, 11:32
de kit zit er al bijna in

ik zal volgende week een youtube filmpje maken van alles en de link hierop zetten voor iedereen

aangezien foto's op het forum zetten bij mij eeuwen duurt heeft het voor mij geen zin om het hier uit te type wat ik precies aan het doen ben.

als je nu al wilt zien wat ik aan het inbouwen ben kun je op youtube dry cell kit intype en dan heb je al vast een idee

ArvidW
13/08/2011, 13:11
Ik vind het een interessant principe:

- De dry cell kit maakt H2 en O2 dmv electrolise van water (H2O) Hier is electrische energie voor nodig.
- De H2 en O2 gaan het motorblok in en worden verbrand totdat deze H2O vormen en het motorblok aandrijven
- Het motorblok drijft de dynamo aan die weer elektrische energie opwekt die nodig is voor de dry cell

Ofwel, je begint met water en je eindigt met water. Daar tussenin zitten een aantal stappen die stuk voor stuk een rendement hebben van minder dan 100%.

Er wordt dus nergens energie gewonnen, alleen maar verloren.:9 Of zie ik wat over het hoofd?

Edit: Heb een wetenschappelijk artikel gevonden die bevestigd dat het toevoegen van kleine hoeveelheden (7%) waterstof het rendement van de motor verhogen, ofwel het zou best kunnen werken:P (al ging dat onderzoek wel over een dieselmotor die op plantaardige olie liep...)

wieberd
13/08/2011, 15:46
ja ik heb op het internet gezien van een man die een opel astra 1.6 uit 92 rijd en daar ook een kit in heeft gezet, resultaat:

normaal 1 op 14,3
met kit en slechte afstelling 1 op 17,5
na goede afstelling 1 op 22,1

dit laat zien dat het wel werkt maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen

hier de link van de man met die opel
NulpuntEnergie Forum • Toon onderwerp - HHO dry cell in een Opel Astra 1.6i (http://www.vrijeenergiemachine.nl/phpBB2/viewtopic.php?f=24&t=439)

ik ben erg benieuwt wat ik uit het blok van de 924 kan halen

-Bassie-
13/08/2011, 16:03
Ja interessant.
Nu vraagje hoe ga je hem afstellen kwa hoeveelheid van de benzine wat er geïnjecteerd moet worden en hoeveel waterstofgas.
En neem je ook een lambda sonde om alles in de gaten te houden kwa rijk of arm lopen?

En heeft het ook voordelen kwa vermogens winst?
Kan de motor van een 924 er wel tegen?
Wat ben je kwijt in totaal?
Gezeur met accijns onderduiking?

wieberd
13/08/2011, 17:22
ja ik weet er zelf ook nog vrij weinig van maar ik denk dat ik de benodigde info along the way wel in mijn bezit krijg.
voor een magere kit ben ik denk ik zo'n 200 euro kwijt, je kunt het natuurlijk uitbreiden met allerlei metertjes en dergelijke.

het gas zou de motor schoon moeten maken van binnen dat wil zeggen dat het gas de carbonaanslag verwijderd uit de motor.



in amerika en canada word het ook al op dure landbouwmachines gebruikt en die besparen zo ook weer diesel

de kit zou voor elke soort motor geschikt moeten zijn maar da durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen

maar ik zet de kit er gewoon op zoals het moet en ik ga kijken wat de problemen zijn en natuurlijk kijken of het echt zo goed werkt

Frenske
13/08/2011, 17:43
hmm, als ik zo vrij mag zijn, lijkt me zulk broodje aap verhaal, zoals zovelen. Bougies die de motor zuiniger maken, vectors in de inlaatbuis die ook weer zuiniger maken.
Tja, ik laat me verrassen ..... als ik alles wat ik ooit de revue heb zien passeren tegelijk op mijn auto zou zetten, hing ik een emmer onder de uitlaat want dan produceerde de motor benzine ......

-Bassie-
13/08/2011, 20:00
het zal best wel wat kunnen opleveren.

maar hoe stel je de hoeveelheid toe gevoerd gas af?
want als je opbrengst niet continu is lijkt het me moeilijk je k-jet er op af te stellen.

en wat gebeurt er als je een back fire oid krijg als je allemaal gas in je inlaatspruitstuk heb zitten?

ben erg benieuwd of het wat word.

-Bassie-
18/08/2011, 20:17
en is er al wat meer bekend?

of hem je de hele zooi opgeblazen? (wat makkelijk kan met waterstof)

wieberd
19/08/2011, 17:28
nee ik heb nog niet alle onderdelen bij elkaar

ik heb vanmiddag nog wat dingen gekocht en morgen wil ik hem zover in gaan bouwen

ik mis alleen nog een terugslagventiel dus die moet ik nog ergens scoren en dan kan ik hem helemaal klaar maken

reken op volgende week zaterdag dat alles er netjes in zit en dat ik resultaat geboekt heb (waarschijnlijk)

-Bassie-
19/08/2011, 17:32
als je foto`s hebt mag je ze anders wel even mailen zal ik ze wel hier uploaden.

-bassie- @ 924forum.nl

maar dan zonder spatie

wieberd
20/08/2011, 13:05
ik zal vanmiddag van alles even een foto maken en dan stuur ik ze graag naar jou op

-Bassie-
21/08/2011, 22:09
Hier de foto`s van het project:

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020541-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020542-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020543-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020544-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020545-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020551-1.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/P1020552-1.jpg

harry
22/08/2011, 18:03
Ik zag op de foto's dat je er ook koffie mee kunt zetten.........suc6

wieberd
22/08/2011, 21:18
nou ik heb een terugslagklep kunnen versieren en alles is nu aangesloten

ik heb er een rondje mee gereden en hij rijd gewoon goed zonder enig probleem

nu is het de komende weken uitzoeken of hij zuiniger is en het afstellen om hem zo zuinig mogelijk te laten rijden

ik zal morgen een mooi filmpje maken van de werkende kit en dat filmpje op youtube zetten

en jullie op de hoogte houden van de vorderingen

powerflux
22/08/2011, 23:02
graag, ben erg benieuwd naar alle technische specificaties en een complete beschrijving van het werk.

en natuurlijk ook hoe dit bevalt!

wieberd
24/08/2011, 16:13
nou mn eerste testrit van 45 km zit erop

helaas is het resultaat teleurstellend:

1 op 7 bij sportief rijgedrag

ik heb een kastje om de amperetoevoer te regelen naar de dry cell en die stond 3/4e open

nu is mijn vraag aan jullie:

zit er iets elektronisch in de porsche 924 uit 82 die de brandstoftoevoer regelt?
en heeft misschien iemand een ideewat ik terug zou kunnen draaien om te zorgen dat de motor gewoon minder benzine krijgt?

-Bassie-
24/08/2011, 17:26
nee er zit niks elektronisch in de 924 die dit regelt.

en als je hem zelf terug draait gaat die te arm lopen.
en is niet echt goed te krijgen zonder co meter.
dus je hebt hier een lambda sonde voor nodig om te kijken of de motor niet te arm of te rijk loopt.

KringBlievie
24/08/2011, 17:43
Maar vertel ons eens wat meer,
over waar je de onderdelen heb gekocht hoe het precies werkt
wat het kost,

Ik heb namenlijk geen enkel idee (zag ergens 200 eu voorbij komen)
maar ben wel heel geinterreseert hoe het werkt

Paris
25/08/2011, 18:15
Ik vind het een interessant principe:

- De dry cell kit maakt H2 en O2 dmv electrolise van water (H2O) Hier is electrische energie voor nodig.
- De H2 en O2 gaan het motorblok in en worden verbrand totdat deze H2O vormen en het motorblok aandrijven
- Het motorblok drijft de dynamo aan die weer elektrische energie opwekt die nodig is voor de dry cell

Ofwel, je begint met water en je eindigt met water. Daar tussenin zitten een aantal stappen die stuk voor stuk een rendement hebben van minder dan 100%.

Er wordt dus nergens energie gewonnen, alleen maar verloren.:9 Of zie ik wat over het hoofd?

Edit: Heb een wetenschappelijk artikel gevonden die bevestigd dat het toevoegen van kleine hoeveelheden (7%) waterstof het rendement van de motor verhogen, ofwel het zou best kunnen werken:P (al ging dat onderzoek wel over een dieselmotor die op plantaardige olie liep...)

Dit kan ook alleen werken als je dynamo meer energie opwekt dan dat er nodig is. Deze energie zet je dan (inefficient) om in H2 en O2... Helaas wekt een dynamo niet echt te veel energie op. Om deze reden verbruik je ook meer benzine als je met je lampen aan rijdt (+1%). Voor onze types zal het overigens nog meer zijn door de opklap lampen en dus gewijzigde airodynamica. Dat even ter zijde...
De energie die nodig is om water te splitsen dmv elektrolyse is altijd meer dan de verbranding van de verkregen O2 en H2 oplevert. Zelfs als alles een rendement heeft van 100%, wordt tijdens de verbranding van waterstof en zuurstof maar een gedeelte is kinetische energie (=bewegingsenergie) omgezet en de rest in warmte die voornamelijk verloren gaat via de uitlaat en de radiator.
Een optie is om zonnecellen op je dak te bouwen en zo extra zonneenergie op te vangen om zo de elektrolyse met werkelijke groene energie te laten plaatsvinden.

Op naar het volgende project dus (even een dak van een Toyota Pruts lenen, en ja dit is een bewuste typo)

Aldo

Jayke
25/08/2011, 18:19
Een optie is om zonnecellen op je dak te bouwen en zo extra zonneenergie op te vangen om zo de elektrolyse met werkelijke groene energie te laten plaatsvinden.

Of je remenergie om te zetten in elektriciteit... gaat je alleen niet lukken met een 924 denk ik

wieberd
26/08/2011, 13:45
ja dit vind ik weer zo'n theoretische kwats

vroeger dachten de mensen dat vliegen ook niet mogelijk was

als het niet zo kunnen werken, waarom kan die opel van die man die de kit ook in heeft gebouwt 1 op 22 halen ipv 1 op 14?? dit laat toch zien dat het werkt??

maargoed ik ga nog een tijdje experimenteren met de kit om te kijken of hij toch zuiniger kan lopen.

ik rijd nu een paar dagen met de kit rond en ik moet zeggen dat de motor echt beter optrekt en stiller is kortom naar mijn mening rijd mijn auto nu vele malen beter

-Bassie-
26/08/2011, 13:49
Die Opel van die van die heeft een zelf regelend motormanagement.
Die heeft dus zelf door dat er een andere brandstof bij gevoegd word.
En dat heeft een 924 niet, hierdoor zal die niet zuiniger worden zonder dat je zelf het mengsel verhouding aanpast.
En om dat te kunnen doen zal je iets moeten hebben waarmee je hem in de gaten houd.

Jayke
26/08/2011, 14:11
Inderdaad wat Bas zegt, in dat topic over die Opel is duidelijk het een en ander te lezen over de EFI (Electronic Fuel Injection) die minder brandstof inspuit. Aangezien de 924 de hoeveelheid brandstof niet regelt aan de hand van de uitlaatgassen, maar puur aan de
hand van de hoeveelheid lucht die wordt aangezogen (en dus ook nodig is voor het verbranden van de waterstof), gaat de hoeveelheid brandstof niet omlaag.

Het zou zelfs kunnen dat het minder zuinig wordt, omdat hij ook brandstof inspuit voor de lucht die je gebruikt voor de waterstof.

-Bassie-
26/08/2011, 14:29
Misschien de oplossing om het waterstofgas te laten aanzuigen voor de luchtweger.
Maar dat moet je proberen en de uitlaat gassen en temperaturen in de gaten houden.

Edit: en misschien zelfs of de motor niet gaat pingelen.
Hoe word de hoeveelheid aangezogen gas geregeld?
Of gaat dit door een mengstuk net als bij LPG?

Frenske
26/08/2011, 14:34
hmm, ook die Opel regelt maar tot een bepaalde hoeveelheid terug, denk dat die gast toch meer gedaan heeft.

voor de luchtweger inspuiten heeft geen invloed op de inspuithoeveelheid. Immers telt dit mee als lucht.

Gunson biedt een kleine COmeter aan die je kunt gebruiken om je uitstoot onderweg in te zien zodat je een idee krijgt van je mengsel. Niet de beste oplossing maar beter dan niets.....

-Bassie-
26/08/2011, 14:38
Maar Frans bij een 924 kan je helaas onder weg niet je mengsel afstellen tijdens het rijden.
En ik begreep dat zo'n cel een bepaalde hoeveelheid opwekt maar niet direct als je je auto start.
Dus je moet er iets voor even hebben en blijven afstellen :(

Frenske
26/08/2011, 15:31
tja, dat afstellen onderweg kaqn niet, weet ik ook wel. Maarje krijgt een idee van wat te doen. Dat kitje is ontwikkeld voor een moderne inspuiting, liefst onderdruk gestuurd en zelflerend.

-Bassie-
26/08/2011, 15:38
En wat is dus eigenlijk de conclusie?

Die 200 euro had ik liever in de brandstof tank gestopt als zijnde benzine.

Of je moet het risico willen lopen dat je je motor naar de knoppen helpt.
Of ombouwen naar CIS.

Frenske
26/08/2011, 15:44
hmm, als ik zo vrij mag zijn, lijkt me zulk broodje aap verhaal, zoals zovelen. Bougies die de motor zuiniger maken, vectors in de inlaatbuis die ook weer zuiniger maken.
Tja, ik laat me verrassen ..... als ik alles wat ik ooit de revue heb zien passeren tegelijk op mijn auto zou zetten, hing ik een emmer onder de uitlaat want dan produceerde de motor benzine ......

need i say more?

Paris
26/08/2011, 18:28
ja dit vind ik weer zo'n theoretische kwats

vroeger dachten de mensen dat vliegen ook niet mogelijk was

als het niet zo kunnen werken, waarom kan die opel van die man die de kit ook in heeft gebouwt 1 op 22 halen ipv 1 op 14?? dit laat toch zien dat het werkt??

maargoed ik ga nog een tijdje experimenteren met de kit om te kijken of hij toch zuiniger kan lopen.

ik rijd nu een paar dagen met de kit rond en ik moet zeggen dat de motor echt beter optrekt en stiller is kortom naar mijn mening rijd mijn auto nu vele malen beter

Je kan het dan wel theoretische kwats vinden en ik wil je creativiteit niet bederven, maar je kan een motor alleen maar zuiniger laten lopen door meer rest energie in kinetische energie om te zetten. Jij wilt het perpetuum mobilee uitvinden, iets wat geen enkele natuurwet voor mogelijk houdt.
Ik weet niet wat jij bedoeld met vroeger, maar het werd al vrij vlot duidelijk dat vliegen wel degelijk mogelijk was (vogels!). Alleen kende men de theorie er achter niet...

Maar succes met je project hoor! Geld moet rollen, niet waar?

Edit: en oh ja, alles wat op Internet staat is waar, dus zal die Opel wel zuiniger lopen...

ArvidW
26/08/2011, 19:13
@Paris,

Het is wetenschappelijk aangetoond dat de toevoeging van waterstof een 4takt motor een hoger rendement geeft = meer km's uit je liter benzine.

Helaas voor Wiebert moet je dan wel ongeveer 7 massaprocent waterstof toevoeren wat neerkomt op GIGANTISCH veel:P
Lucht = 1.293kg/m^3
Waterstof = 0.08988kg/m^3

Reken je even uit hoeveel 7 massaprocent waterstof is kom je erop uit dat meer dan 50% van al het gas dat de motor ingaat waterstof moet zijn!

Paris
26/08/2011, 20:05
@ArvidW

Nu kunnen we gaan debatteren over de definitie rendement, maar ik ben het met je eens dat het toevoegen van waterstof en zuurstof meer km uit een liter benzine haalt. Nu doe je dit ook als je lachgas toedient of nitroverbindingen aan je benzine toevoegd... Je verhoogt je calorische waarde van je brandstof. Dit is ook een reden waarom een diesel motor zuiniger loopt, er zit namelijk meer energie per liter brandstof in. Helaas kan een benzine motor niet overweg met Diesel...

Het punt is, is dat je een gedeelte van de energie (en helaas geen rest energie) van de motor gebruikt om waterstof te genereren. De energie die je er in stopt kan je nooit voor 100% terug winnen, laat staan dat dit extra energie opleverd om de auto zuiniger te laten lopen. Je zal de waterstof en zuurstof op een andere manier moeten zien te maken, bij voorkeur van de rest energie (warmte, of gebruik makend van de kinetische energie van je uitlaat gassen = turbo). Het is ook mogelijk om andere energie bronnen te gebruiken (zonne energie, gewoon 230V oid).

Er is een wet die dit dicteerd, namelijk de wet van behoud van energie

ArvidW
26/08/2011, 21:48
Rendement = hoeveel % van de energie die je ergens instopt je uiteindelijk aan bruikbare energie overhoud. Daar valt niets over te discussiëren.

Als je voldoende waterstof toevoegt aan een motor behaal je daarmee een hoger rendement (dus minder warmteontwikkeling, meer arbeid uit dezelfde hoeveelheid brandstof). Dit heeft niets met de calorische waarde van de brandstof te maken.

Dat diesel een hogere calorische waarde heeft dan benzine weet ik ook wel, dit betekend niet dat het rendement van een dieselmotor door de hogere calorische waarde groter is! Het is groter omdat de verbranding efficiënter verloopt, een groter deel van de energie wordt omgezet in arbeid, minder in warmte.

Paris
26/08/2011, 22:21
Ja ja... Volgens mij vergeet jij dat waterstof ook een hoog energetische waarde heeft. Je bent dus wel degelijk de calorische waarde van je brandstof aan het verhogen! Je motor zou met wat aanpassingen ook op puur waterstof kunnen lopen. Ergo: je verhoogt je rendement van je motor er niet mee.
Ik ben het met je eens dat de verbranding van diesel efficienter verloopt en dat er dan dus ook minder rest warmte ontstaat. De hoge calorische waarde van diesel is wel degelijk (mede) verantwoordelijk dat je verder per liter brandstof komt.
Het punt wat ik met het voorbeeld wilde maken is dat je je brandstof aan het verrijken bent. Misschien was diesel dan niet het meest handige voorbeeld, maar ik had er nog twee.

jimfrey944
26/08/2011, 23:17
ik deed altijd een beetje diesel bij de benzine in mijn brommer
ging hij een stuk harder van maar of het zuiniger liep geen idee

blijft het feit dat de 924 niet minder benzine inspuit als je de (inlaat)lucht gaat verrijken met andere brandsof

misschien kan je een klep in de benzine toevoer maken waar me je de druk handmatig van binnen uit kan verlagen !!
dat zo gouw alles op volle toeren draait je de benzine iets kan knijpen

wieberd
27/08/2011, 12:24
ja ik denk dat ik een manier moet vinden om te zorgen dat hij minder benzine in gaat spuiten

ik weet alleen nog niet hoe,iemand een idee??

Frenske
27/08/2011, 12:27
ik deed altijd een beetje diesel bij de benzine in mijn brommer
ging hij een stuk harder van maar of het zuiniger liep geen idee

blijft het feit dat de 924 niet minder benzine inspuit als je de (inlaat)lucht gaat verrijken met andere brandsof

misschien kan je een klep in de benzine toevoer maken waar me je de druk handmatig van binnen uit kan verlagen !!
dat zo gouw alles op volle toeren draait je de benzine iets kan knijpen


als je de druk verlaagt gaat ie juist meer inspuiten, zie ook WUR werking.......

@wieberd, je kunt om te beginnen de co-schroef een halve slag uitdraaien en dan proefrijden om te merken of er enig effect is

wieberd
27/08/2011, 13:41
ik heb de co schroef zo krap mogelijk gezet

hij rijd als een zonnetje maar ik moet nog even kijken of hij ook zuiniger loopt

Jack
27/08/2011, 15:52
Niemand wordt vrolijk van de huidige benzine prijzen maar de kosten die kunnen komen zijn je niet bekend, tikkie verkeerde spaarzaamheid denk ik, in ieder geval behoorlijk risico vol en er zijn er op dit forum die op lpg rijden.
Zit ik ook te overwegen.

Fantaman
29/08/2011, 18:34
Breedband lamba sonde en een bypass voor de luchtweger.
Met een stappen motor kan je dan het mengsel regelen

wieberd
03/09/2011, 16:47
en als ik nog een ringetje bij de wur onder de schijf doe bij de luchtregeling

dan krijgt hij zoiezo meer lucht ??

of help ik dan alles in het 100

Eric F
04/09/2011, 18:27
en als ik nog een ringetje bij de wur onder de schijf doe bij de luchtregeling

dan krijgt hij zoiezo meer lucht ??

of help ik dan alles in het 100

Het is niet je wur maar je brandstofverdeler en die regelt geen lucht.
Door de schijf omhoog te brengen verknoeit je brandstof-karakteristiek binnen het volledige bereik en je mengsel zal armer worden wat niet ten goede komt voor je motor,omdat een deel van je brandstof ook nodig is voor koeling kunnen er kleppen verbranden en je zuigers kunnen gaan "vreten".
Ik zou het niet doen.

Groet.
Eric

jimfrey944
04/09/2011, 22:02
Het is in dit geval ook de bedoeling een schraler mengsel te krijgen om dat aan te vullen met waterstof gas

ArvidW
04/09/2011, 22:17
Heb je al bedacht dat de benzine toevoer toeneemt bij grotere belasting van de motor, maar dat jouw waterstofgenerator altijd hetzelfde volume toevoert ongeacht de belasting van de motor?

Stel dat dat kleine beetje waterstof dat je toevoert überhaupt iets doet, en dat je de hoeveelheid benzine op stationair terugschroeft om de toegevoerde hoeveelheid waterstof te compenseren. Dan loopt jouw motor verhoudingsgewijs arm op een hoge belasting!

@Paris, Het gaat om het rendement van het totale systeem, de energie die in het systeem gebracht wordt in de vorm van waterstof wordt dus ook meegenomen in de berekening van het rendement.

-Bassie-
04/09/2011, 22:18
tijd voor een LC-1 WB O2 controller? :)

ArvidW
04/09/2011, 22:26
Ik kan niet meer zonder, voor in mijn dagelijkse auto (Golf) ben ik nu een schakeling aan het maken om de Smalband Lambda uit te lezen.:)

Of Wiebert 210euro moet investeren in een Wideband Lambda is de vraag, als dit alles draait om kosten besparen kan hij die 210euro beter in zijn portemonnaie houden :P