PDA

Bekijk Volledige Versie : Teveel carterdruk?, los stekkertje?



Ik-rij-belastingvrij
04/12/2007, 21:51
Hallo
Ik ben vandaag gaan kijken naar een Porsche 924.
Toen we naar de oliepijlstok keken viel het ons op dat er een heel dun stroompje olie uit het pijlstokgat liep (soort van oliezweet spoortje).
Toen we vervolgens bij stationair lopende motor de pijlstok eruit trokken zagen we dat er olie uit het gat spoot, het was niet veel, het kwam ongeveer 1 cm hoog en kwam er zegmaar dansend uit.
Is dit normaal?

Ik zag ook dat er een stekkertje was los getrokken, waarschijnlijk van een luchtmassa meter ofzo, je kon het stekkertje ergens bij het luchtfilter in steken.
Waar is dit stekkertje voor?
Is het erg als het los hangt?

Ik hoor het wel.
Alvast bedankt voor jullie moeite :wink:

Meneer aard
04/12/2007, 22:47
Dat stekkertje is waarschijnlijk voor de brandstof pomp te onderbreken.

Wat betreft de carterdruk..Behoort niet te hoog te zijn, mag wel iets aanwezig zijn want het betreft immers een ruimte met wisselende volumes (zuigers gaan op en neer) daardoor krijg je ook sludge in je olie etc (daar komt het dus vandaan, als je teveel korte ritjes krijgt).

Anders een compressie test uitvoeren.

hammer_rites
04/12/2007, 23:31
Ik zag ook dat er een stekkertje was los getrokken, waarschijnlijk van een luchtmassa meter ofzo, je kon het stekkertje ergens bij het luchtfilter in steken.
Waar is dit stekkertje voor?
Is het erg als het los hangt?

Zit er tussen de luchtmassameter en het inlaatspruitsuk een klein vertikaal cilindrisch onderdeeltje met wat benzineleidingen ernaar toe? Misschien hoort het stekkertje daarbij. Het zou een klep zijn die bij de warme start nog een beetje rommelt met de control pressure.

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=15110
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=9863&postdays=0&postorder=asc&start=19

Ik-rij-belastingvrij
05/12/2007, 11:32
Meneer aard: Dan zal het wel goed zitten, het kwam maar heel ligt omhoog uit het gat.
Helaas kan ik niet zomaar een compressietest uitvoeren, ik heb de auto nog niet gekocht en bij de garage waar hij staat hebben ze nergens tijd voor :cry:
Ik denk dat het motorische dan wel goed zit, een auto van 30 jaar oud is immers geen nieuwe meer :roll:


hammer_rites: Ik weet niet of er een klein vertikaal cilindrisch onderdeeltje zit :roll:
Het zou inderdaad heel goed kunnen dat het daar van is.
Er heeft ooit iemand een schakelaar in de middenconsole gebeund.
Als je dat schakelaartje omzet bij warme motor dan start hij meteen, net zo snel als bij koude motor.
Zet je het schakelaartje niet om dan start hij moeizamer, zoals dat wel bij meer 924's voorkomt bij de warme start.


Bedankt voor jullie antwoorden, als er mensen zijn met andere ideeen dan hoor ik dat ook graag :wink:

Meneer aard
05/12/2007, 11:37
Dan sturen ze de koude start injector aan voor wat meer brandstof..Slim maar diezelfde oplossing had Porsche ook al verwerkt in hun systeem (vandaar dat connectortje) op mijn wagen @ `77 zit die ook al..Die stuurt bij xx aantal graden dat klepje again aan.

Maare het zit wel goed :P? Ik zou hem maar mooi even voorzien van een compressie test..Laat hun der maar een uitvoeren. Jij bent toch klant..Moeten ze ook moeite doen ook en een stukje zekerheid.

Ik-rij-belastingvrij
05/12/2007, 12:40
Het zou wel beter zijn als ik of het bedrijf een compressietest uit kon voeren.
Maar zei zeggen zo, het is een oude auto voor weinig geld, dus daar gaan wij niet aan beginnen :evil:
Ze verkopen de auto ook in opdracht van een klant, vandaar dat ze er niks aan willen doen.
Weg=weg, voor jou 10 anderen, daar komt het op neer.
De man (nu 65 jaar) waarvoor ze de auto verkopen, heeft de auto nu 14 jaar, hij is Porsche liefhebber en het bedrijf waar deze 924 nu staat heeft ook al een 911 voor hem verkocht.
Ik neem aan dat als je een liefhebber bent, je je Porsche's binnen in een garage stalt, en minimaal een 911 kunt betalen, die man anders wel een complete motorrivisie had laten doen als het niet goed zat.
Je hebt immers niet weinig geld dan neem ik aan :roll:
Je ziet ook aan de auto dat alles wat ook maar een beetje slecht begon te worden is vervangen.
Ik ga hem vandaag laten APK-keuren om te kijken of er niet al te veel mee aan de hand is.
Blijkt er een berg aan gerepareerd te moeten worden, dan ga ik er goed over denken of ik hem wel koop.
Dan ben ik tenminste alleen de APK-keuringskosten kwijt i.p.v gelijk het hele aankoopbedrag.
Blijkt er vandaag dus niks aan te zijn en komt hij met vlag en wimpel door de APK, dan neem ik het risico wel voor dat geld.
En als de motor dan gaar blijkt dan lepel ik er wel een andere in na hem nog verder op te hebben gereden, zo'n ramp is dat niet, vind ik dan :roll:

Tom
05/12/2007, 13:26
Ik hoor steeds vaker dat een auto ergens in consignatie zou staan, dat beweerde de verkoper van mijn 924 ook. Eerlijk gezegd geloof ik daar persoonlijk geen r##t van, het is volgens mij alleen een verhaal om onder kortingen, inruil en garantie uit te komen.

q01z
05/12/2007, 13:37
compressietest is nog geen 5min werk :?
zeg anders dat je bereid ben daar het normale tarief voor te betalen, dan weet je iig zeker dat het goed zit!
die paar tientjes maken ook nix uit

Ik-rij-belastingvrij
05/12/2007, 13:57
Ik zal eens kijken wat ik kan regelen met het bedrijf
Als ze voor een paar 10tjes een compressietest uit willen voeren doe ik dat denk ik wel.
Ik ga straks waarschijnlijk naar een ander bedrijf om hem te laten keuren, eens kijken of het een wrak is of niet.

Tom
05/12/2007, 14:00
Kun je daar ook een compressietest laten uitvoeren.

Ik-rij-belastingvrij
05/12/2007, 14:50
Mischien wel een idee ja.
Ik ben ergens achter gekomen.
Op nog geen 100 meter vogelvucht afstand, zit een Porschefan die zijn eigen garage heeft opgezet :-D
Hij heeft heeeeeeeeeeeeeel veel onderdelen en weet echt alles over elk type :-D
Hij heeft zelf ongeveer 30 Porsche's staan in zijn showroom, van elk model heeft hij er wel een :shock:
Ik kan vandaag helaas niet terecht daar, daarom ga ik morgen daar heen met de auto om hem te laten keuren, zei weten waar ze naar moeten kijken.
Vraag ik gelijk ofdat het van die olie normaal is, twijfelen ze, dat laat ik een compressietest uitvoeren :wink:

Ad
05/12/2007, 21:10
Kun je vertellen waar die Porschefan gevestigd is die zijn eigen garage heeft opgezet en veel onderdelen heeft? Heeft hij ook een eigen website?

Ik-rij-belastingvrij
05/12/2007, 23:36
Hallo
Hij zit gevestigd in Heythuysen (Limburg).
Als je ''Garage Jos de bock heythuysen'', intypt op google dan vindt je hem wel :wink: