PDA

Bekijk Volledige Versie : Vrijstelling belasting



harry
31/01/2009, 20:25
Er komt een nieuwe wet in de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting per 1 jan. 2012
Auto's ouder dan 25 jaar wordt per 31 dec. 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar
of ouder zijn, onder de vrijstelling blijven vallen, maar voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer.
Je auto moet van voor 1987 zijn.

Dit levert de overheid op termijn 60 miljoen meer inkomsten per jaar op.

Ritske
31/01/2009, 20:32
Heel jammer maar aan de andere kant kan ik met ook wel voorstellen.
Als je ziet wat er hier in de buurt aan NIET oldtimer liefhebbers dagenlijks
rondrijd in een oldtimer(zonder er ooit wat aan te doen,geen onderhoud etc.)
puur voor het geodkope rijden.
Is hetzelfde verhaal als altijd hier in NL, een klein deel verpest het voor de liefhebbers
en de overheid slaat daar nu een flink slaatje uit(zoals altijd, zodra ze weten dat er geld te halen is)

Targa
31/01/2009, 21:33
Ja klopt maar het verbaast mij eigenlijk dat de vrijstelling uberhaubt blijft bestaan na invoering van de kilometerheffing. Nu betalen de oldtimerliefhebbers geen wegenbelasting omdat ze weinig km's maken per jaar.
Ik had verwacht dat dat zou worden afgeschaft omdat wanneer je per km betaald je als oldtimerrijder toch ook goedkoop uit bent. Als je weinig rijdt betaal je weinig km's en weinig accijns voor de brandstof. En voor diegenen die misbruik maken van de regeling door de oldtimer voor het dagelijks verkeer te gebruiken heeft dit geen zin meer. Die kunnen dan door de hogere onderhoudskosten beter in een moderne auto gaan rijden.
Waarom ze de auto's van voor 87 helemaal niets per km laten betalen begrijp ik niet, maar ik vind het wel leuk.

Maar ik weet ook nog niet precies hoe die kilometerheffing gaat werken. Als je dan een moderne auto hebt, en je rijdt een jaar niet, betaal je dan ook niets? Of betaal je dan toch nog een beetje via een of andere belasting, weet het niet.

gerben1986
01/02/2009, 10:38
Ja klopt maar het verbaast mij eigenlijk dat de vrijstelling uberhaubt blijft bestaan na invoering van de kilometerheffing. Nu betalen de oldtimerliefhebbers geen wegenbelasting omdat ze weinig km's maken per jaar.
Ik had verwacht dat dat zou worden afgeschaft omdat wanneer je per km betaald je als oldtimerrijder toch ook goedkoop uit bent. Als je weinig rijdt betaal je weinig km's en weinig accijns voor de brandstof. En voor diegenen die misbruik maken van de regeling door de oldtimer voor het dagelijks verkeer te gebruiken heeft dit geen zin meer. Die kunnen dan door de hogere onderhoudskosten beter in een moderne auto gaan rijden.
Waarom ze de auto's van voor 87 helemaal niets per km laten betalen begrijp ik niet, maar ik vind het wel leuk.

Maar ik weet ook nog niet precies hoe die kilometerheffing gaat werken. Als je dan een moderne auto hebt, en je rijdt een jaar niet, betaal je dan ook niets? Of betaal je dan toch nog een beetje via een of andere belasting, weet het niet.
Over de kilometerheffing is eigenlijk nog niets duidelijk voor wat betreft de regels.
1 ding is wel zeker, als het de overheid meer oplevert moet de burger meer betalen.
Nu heb ik een oldtimer en een energielabel A auto, dus hopelik worden die twee categorieen gematst, maar voor de rest kan het allemaal wel gevaarlijk worden.

pocketmech
01/02/2009, 12:09
Ik denk dat de prijzen voor de 924's dan wel ernstig zullen gaan stijgen. Zeker de bouwjaren van 1981 t/m 1986 die weinig last hebben van roest......... Misschien toch nog maar eentje d'rbij kopen :mrgreen:

Ik-rij-belastingvrij
11/03/2009, 00:30
Ow, wat ben ik toch blij met mijn 87er S, maar 89 op kenteken :roll: :oops:

Grietje
11/03/2009, 10:47
godvergodver godver

laat ze dat een half jaar later pas doen!!! Dan is onze rode teminste een oldtimer. of nee, dan word het een oldtimer. anders issie net 3 maanden te jong. Ongeloofloos.

Maar het is er nog niet door! laat ze het nog een half jaartje uitstellen, en dan gebeurd t niet :D

overigens vind ik niet dat er veel mensen zijn die oldtimer rijden omdat t goedkoop is. Heel veeel mensen ruilen hun oude auto juist in voor iets moderners vanwege comfort/veiligheid e.d.
Er zijn in vergelijking maar een handjevol mensen die in oude auto's blijven rijden en de meeste hiervan hebben wel degelijk een band met de auto. Je ziet maar heeel weinig oldtimers op de weg en die mensen die erin rijden weten heus wel dat ze ook een groot teniet doen aan veiligheid en wegligging enzo. Ik gebruik zelf mn oldtimer 'dagelijks' maar met slechtweer laat ik hem staan ;) Ok, ik wou dat ik het geld had voor een volvo C30 maar dat heb ik niet dus :P

En bedenk zelf, ze gaan ook die slooppremie invoeren (waar ik het ECHT niet mee eens ben :( )
Elk gesloopt kenteken gaat 1500 euro opleveren. Wat denk je dat er met al die oude auto's gaat gebeuren? Als een (oude) auto dan een mankementje heeft meteen naar de sloop.......
Er blijft echt geen oude auto over hoor, op deze manier.

Zelfs mijn mams, die met onze rode best wel een band heeft (wij hebben hem 23 jaar geleden nieuw gekocht...) zou dan t oudje inleveren voor 1500, aangezien ie nu nog geen 400 euro waard is.... (ik zou t tegen houden, daar niet van :D)

Zelfs me GT die best in goede staat is enzo, ik krijg hem echt niet verkocht voor 1500 in zn geheel.

Radiant
11/03/2009, 11:03
Idd, mensen die goedkoop willen rijden tegenwoordig rijden lease of in een Aygo oid.
Daarnaast wegen de kosten van reparaties voor de normale mens (die niet kan sleutelen) niet op tegen een beetje wegenbelasting.

Onze S haalt het nog nét gelukkig ;)

Space
11/03/2009, 12:33
Ik heb pech met mijn 924S uit '87. Ik weet het nog maar net, anders had ik er de afgelopen maanden niet zulke investeringen in gedaan denk ik. Ik denk dat ik hem er over een jaar uit gooi als er nog net geen 2 ton op de teller staat. Jammer, ik had er nog graag een jaar of 2/3 in willen rijden en dan als toekomstige hobby auto willen behouden en verder opknappen. Beetje duur dan, het volle pond belasting betalen voor een auto waarmee je 5000km per jaar rijdt.

Een 85'/86'er 944 Turbo lijkt me een leuke opvolger. :D

Fantaman
11/03/2009, 20:38
ik rijd een oude auto omdat ik daar meer mee heb dan de mderne elektronica, tja dat ik daardoor een week zonder snelheidsmeter heb gereden. mwa hoort erbij :mrgreen: en echt zuinig zijn de meeste oude auto's ook niet, daar doe je het dus ook niet voor.

sloop premie is wel lekker als ik straks een gestripte auto aan lever om te slopen :roll:

XoReP
25/05/2009, 13:24
Ik vind nieuwe auto's gewoon echt iets missen, lijken allemaal wel en beetje op elkaar, weinig karakter, alles zo gladjes en comfortabel...
Nee geef mij maar een auto waarin je weet welke auto het is :) Geen stuurbekrachtiging en een koppeling die voor vele hetzelfde aanvoelt als een rem zo zwaar daar wen je wel aan vind ik :P En wat is er nou lekkerder sleutelen aan een auto waar je gewoon met logisch denken weet hoe hij werkt, zelfs de injectie (hoewel K-Jettronic natuurlijk niet heilig is haha).

Wil je stationair veranderen dan draai je aan een schroefje die je gas verder openzet... logischer dan een computer aansluiten en daar de aanpassing in doen.

En tja als de oldtimer regeling er niet was dan had ik waarschijnlijk helemaal geen auto gereden voorlopig ;)

-Bassie-
25/05/2009, 13:30
heerlijk die vrijstelling.

die van m`n pa is morgen over 4 maanden belasting vrij.

en morgen heeft ie de auto al 9 jaar :shock:

Tom
25/05/2009, 13:35
Ach, met schorsen kom je toch een heel eind?
MRB komt in ieder geval niet in de buurt van wat je kwijt bent aan reparaties als je 'n zeperd koopt.

Fantaman
26/05/2009, 21:51
wat er niet op zit, gaat ook niet stuk :o

computer zijn zo handig, 1 sensor gaat stuk, hele systeem plat. storing hier storing daar, zoek maar raak, maar dan moet je wel een computer hebben die aan je computer in je auto zit.
ooh kijk schakel pook is gebroken, las apperaat en hoppa rijden, 1000x simpeler :roll: