PDA

Bekijk Volledige Versie : Pas z'n 924 (50jr. jubileum versie)



Pagina's : [1] 2

Pas
02/02/2009, 10:04
Daar gaan we al :roll:

Porsche staat nu bij de garage voor reparatie aan de uitlaat. De hobbymatige reparatie van een lek liet vannochtend los op weg naar stage dus alhoewel het nu echt als een racewagen klinkt heb ik toch liever dat het gedicht wordt :mrgreen:

Vooralsnog geen problemen met starten vandaag, ben benieuwd of ik straks gefrustreerde lui van de garage aan de telefoon krijg.


update:

De uitlaat is kompleet afgebroken na de eerste demper net voor dat kleine tweede dempertje en moet dus vanaf de eerste demper volledig vervangen worden.

Daarnaast ligt de startmotor er nu naast en kon ik niet eens naar huis om rustig wat onderdelen bij elkaar te sprokkelen.

Pas
05/02/2009, 19:24
Sinds afgelopen zondag ben ik in het bezit van een 924 uit de beperkte productie voor het 50 jarig bestaan van Porsche.

Er moet echter nog wel een hoop gebeuren in mijn ogen om 'm weer in ere te herstellen, voornamelijk interieur en exterieur. Technisch is ie redelijk in orde, behalve dat de uitlaat brak tussen de 1e en 2e demper en de startmotor na 2 dage de geest gaf. Hier is meteen maar gloednieuw spul in gegaan.

Verder moet de verwarmingskraan nog vervangen worden en ga ik me buigen over het verbeteren van de warme start.

------------

To do:
- Interieur vernieuwen met behoud van de hoofdsteun met handtekening van F. Porsche
- Middenconsole klep repareren, plankje dat in de armleuning zat was vergaan en brak toen iemand bij uitstappen erop leunde
- Porsche embleem goed bevestigen dat deze niet meer gestolen word
- Startonderbreker zoeken en wellicht vervangen door een nieuwe met reserve key ... :roll:

* Bepalen of ik de huidige lakkleur behoud en de beschadigingen laat herstellen, incl. het overspuiten van de bestuurders portier omdat deze vervangen is door een meer champagne achtige tint
* Of tot het volledig overspuiten overgaan, zal nog wat photoshops posten gemaakt door m'n zus.

Ritske
05/02/2009, 19:30
Ziet er redenlijk netje uit zo op het eerste gezicht, ipv van je logo kun je ook een porsche stikker plakken, doen ze niet een meer een poging om hem te jatten :grin:

M.B.H.
05/02/2009, 19:31
Leuke auto Pas :grin: verzorg hem maar goed :wink: M.

Tom
05/02/2009, 19:57
Mooie auto! Heeft een tijdje op marktplaats rondgezworven, mooi dat-ie goed terechtgekomen is. De 50 Jahre is een leuke uitvoering, ik hoop dat je 'm zo laat.

Pas
05/02/2009, 20:20
Wat ik erg jammer vind is dat de bestuurdersstoel zo toegetakelt is. De bijrijders stoel is nog best redelijk kwa bekleding, niks gescheurd enzo. Had het liefst weer vergelijkbare bekleding op de bestuurdersstoel dus ik hoop dat ze er wat van kunnen maken.

Tsja, ik ga nog proberen om de motorkap te polijsten, de lak is behoorlijk versleten daar.
Rechts achter laat de blanke lak los en het linker voorscherm heeft een slechte reparatie helaas. Maar heb een bevriende spuiter die samen met me een kijkje wil nemen voor de opties.

Ik heb trouwens de originele reserveband in de achterbak, maar geen compressor meer helaas. Heeft deze gewoon een normaal autoventiel, heb 'm er nog niet uit gehad. Heb toch een voetpomp liggen dus kan ik die erbij leggen.

Waar ik nog voor aan het kijken ben en erg mooi vind staan zijn sideskirts

Tom
05/02/2009, 20:23
Als je 'm een andere kleur wilt geven, moet je dat ook doen in de deuropeningen en onder de motorkap, anders ziet het er niet uit. Dat betekent flink wat demontagewerk...

Pas
05/02/2009, 20:35
Hmm, deuropening da's logisch ja. Onder de moterkap zou ik niet zo snel doen denk ik, in ieder gaval niet de dure methode in de spuitkabine dan zou ik eerder creatief gaan doen.

Motorcompariment heeft wel een schoonmaakbeurd nodig vind ik.

Sjaak
05/02/2009, 22:02
Toffe wagen.. En de interieur kwestie, is een bekend probleem. mijn bijrijdersstoel ziet er ook nog jofel uit, maar de bestuurdersstoel heeft al meer geleden. (Zou dit komen doordat deze altijd gebruikt wordt??)

Tom
05/02/2009, 22:22
De bekleding van de 50 Jahre is volgens mij de minst slijtvaste van alle soorten die in de 924 gebruikt zijn.

Pas
05/02/2009, 22:36
Hier nog twee van de photoshops die waren gemaakt. Helaas heeft ze er niet heel erg d'r best op gedaan.

Dit is een donkergrijze versie:

Pas
05/02/2009, 22:37
Hier een mogelijke optie voor een 2-tone.

Zou nog te combineren zijn met de rode motorkap decal die ik her en der ben tegengekomen.

Pas
05/02/2009, 22:41
Als ik voor beide stoelen het laat vervangen (exl hoofdsteun met handtekening, of die handtekening er opnieuw in laten zetten) zal ik ook wel vragen of ze de bijrijdersstoel bekleding heel kunnen laten bij het demonteren. Dan kan ik iemand misschien nog een keer blij maken zodat die wel (voorlopig) een matchende bestuurdersstoel kan houden.

Probleem met het doen van alleen de stoelen zal zijn dat er naar iets gezocht moet worden dat overeenkomt met de rest van het interieur.

-Bassie-
06/02/2009, 11:31
Als ik voor beide stoelen het laat vervangen (exl hoofdsteun met handtekening, of die handtekening er opnieuw in laten zetten) zal ik ook wel vragen of ze de bijrijdersstoel bekleding heel kunnen laten bij het demonteren. Dan kan ik iemand misschien nog een keer blij maken zodat die wel (voorlopig) een matchende bestuurdersstoel kan houden.

Probleem met het doen van alleen de stoelen zal zijn dat er naar iets gezocht moet worden dat overeenkomt met de rest van het interieur.

opnieuw bekleden met zwart leer past er gewoon bij toch ;)

wat zit er nu in dan??

Pas
06/02/2009, 11:40
nou, overal zit van dat krijtstreep stof, ook in de stoelen. Maar ook een gedeelte van de stoel is leer dus ik dacht er inderdaad aan om ze gewoon helemaal in zwart leder te laten hijsen.

Pas
06/02/2009, 11:43
Wat nog extra op het lijstje komt:

- Onderzoeken waarom de ruitenwissers maar 1 stand hebben .. interval. De hendel gaat ook maar 1 klik naar beneden.
- Kapotte lampjes in het dashboard vervangen

-Bassie-
06/02/2009, 12:08
zou als ik jouw was eens na vragen bij MBH wat stoelen kosten.

gezien je bij een normale bekleder ongeveer 1200 euro kwijt bent er voor.

en dan heb je wel echt leer :wink:

Pas
06/02/2009, 14:05
1200 misschien voor het gehele interieur incl. het dak ja, niet voor 2 stoelen.

Ik ga gewoon vrijblijven langs bij die zaak, merk ik snel genoeg wat voor prijskaartje eraan hangt.

Tom
06/02/2009, 15:16
Wat nog extra op het lijstje komt:

- Onderzoeken waarom de ruitenwissers maar 1 stand hebben .. interval. De hendel gaat ook maar 1 klik naar beneden.
Kunnen we samen doen, ik heb alle standen behalve interval. :)

Pas
06/02/2009, 15:31
Maar kan jij je hendel wel verder bewegen?

Die van mij gaat namelijk niet verder dan 1 klik naar beneden...

Tom
06/02/2009, 15:44
Bij mij is het drie standen omhoog vanuit horizontaal.

-Bassie-
06/02/2009, 15:52
1200 misschien voor het gehele interieur incl. het dak ja, niet voor 2 stoelen.

Ik ga gewoon vrijblijven langs bij die zaak, merk ik snel genoeg wat voor prijskaartje eraan hangt.

veel suc 6 dan met zoeken.

en benieuwd hoe het er uit ziet en wat je dan voor leer hebt.

Fantaman
06/02/2009, 18:35
Wat nog extra op het lijstje komt:

- Onderzoeken waarom de ruitenwissers maar 1 stand hebben .. interval. De hendel gaat ook maar 1 klik naar beneden.
vanuit nul stand;
1 naar beneden, interval
1 omhoog, langzaam
2e omhoog, snelle stand
:roll:

Pas
06/02/2009, 19:08
Wat nog extra op het lijstje komt:

- Onderzoeken waarom de ruitenwissers maar 1 stand hebben .. interval. De hendel gaat ook maar 1 klik naar beneden.
vanuit nul stand;
1 naar beneden, interval
1 omhoog, langzaam
2e omhoog, snelle stand
:roll:

... hehe, oops :mrgreen:

Pas
07/02/2009, 17:37
De bekleder was vandaag helaas dicht. Heb toch maar bij de halfords een soort stoelhoes gehaald anders blijft er straks niets van over.

Ik ben ook bij m'n spuiter geweest. Als ik het broodnodige gespoten en gerepareerd wil hebben (deukjes) kost dat me 750euro. Voor 1750 doet hij de hele auto en repareerd hij alle schade aan de body en is het weer als nieuw.

Ik heb vandaag de nieuwe bougiekabels erop gezet, was duidelijk nodig.

Toen ik bezig was zag ik dat de halve luchtaanzuiging eraf lag, heb de indruk dat hij veel beter start en de oliedruk is hoger nu het weer netjes in elkaar zit.

Zie foto hoe ik het aantrof:

gerben1986
07/02/2009, 17:41
Dan is het wel zeker dat hij nu beter start. Want als hij valse lucht aanzuigt dan gaat het inderdaad helemaal mis met de 924.

Ritske
07/02/2009, 19:24
Verbaast me dat je er zo mee hebt kunnen rijden, die luchtweger(dat ding waar die buis op komt) regelt je injectie.
Als het goed is regelt ie zonder die buis niks meer :shock:

Pas
07/02/2009, 20:21
Eerlijk gezegt deed ie het prima, misschien vanwege de lpg installatie dat die op een andere manier werkt.

Afgelopen week had ik een keer op puur benzine gezet en dat ging bar slecht. De auto is nu ook nog wat stiller geworden dan voorheen :mrgreen:

Ik ga morgen proberen de motorkap met wat commandant en een polijstschijf te bewerken. Een idioot die de wagen voor mij heeft gehad heeft blijkbaar met een schuursponsje viezigheden zitten verwijderen, nooit opgemerkt met dat aangevroren vocht.... en ook niet 1 plekje maar een stuk of 10 :evil: . Ik hoop dat het eruit te poetsen is, anders moet die ook meegespoten worden.

Tom
08/02/2009, 13:58
Pas op, geen Commandant 3 gebruiken! Alleen 4 (en dan voorzichtig) of 5, anders kun je 'm meteen laten overspuiten. Zorg ook dat de boel niet droog draait,dan krijg je verbrande lak.
Met Commandant heb ik ook al eens een redelijk lelijke lak aardig opgehaald.

Pas
08/02/2009, 21:15
Oke, heb nog een bus in de schuur staan bij m'n ouders denk dat het 4 was.

Vanwege de sneeuw/regen vandaag er niet aan toe gekomen omdat ik het buiten moet doen.
Heb een polijst setje gekocht voor op de boormachine, zet 'm gewoon zo langzaam mogelijk en vaak controleren of het effect heeft. Gewoon eerst met een doek de commandant erop en dan rustig met de schijf aan de slag.

Moet ik trouwens dan de hele motorkap bewerken of is het afdoende bij de gekraste delen te blijven, dat ik niet straks een motorkap krijg die dan op bepaalde plekken meer glanst :roll:

Heeft iemand nog suggesties waar ik een deur in mijn lak kleur kan vinden, omdat er bij de spiegel een soort rare deuk zit kost het repareren en spuiten ruim meer dan een andere deur.

Ben bezig te informeren voor deze stoelen: http://link.marktplaats.nl/227084287
Lijkt me dat ze prima zouden staan bij m'n interieur, alleen zonde van de handtekening die ik dan kwijt ben in de hoofdsteunen. Maar financieel gezien zal dit de meest voordelige oplossing zijn.

Tom
08/02/2009, 21:33
Pas op met die boormachine, echte poetsmachines maken geen draaiende maar een slingerende (excenter)-beweging, alleen ronddraaien zorgt voor veel krassen die je er niet meer uit krijgt.
Dan kun je nog beter met een zachte doek aan de gang gaan.

Pas
08/02/2009, 21:36
Hmm, oke, goed punt.

Pas
09/02/2009, 08:57
Kon er wel om lachen vannochtend, m'n Porsche had een ochtendhumeur.

Met starten een flinke klap onder de motorkap, maar hij liep toen wel gewoon. Even gekeken en de luchtbox was opengespleten, moet nog steeds tape in de auto leggen voor dit soort momenten :mrgreen:

Wat ik me nog af vroeg, vannochtend was de v-snaar best lang aan het piepen. Deze is twee weken geleden vernieuwd, kan het zijn dat ik 'm wat moet bijspannen? Als de motor warm is hoor je 'm niet meer.

ShroudedVeil
09/02/2009, 11:41
zelfde probleem wat Arvid gehad heeft vorge week !

Backfire in je luchtfilterhuis :(

Pas
09/02/2009, 20:34
Ik ben vanavond na mijn stage naar Erpa gereden (Beneden-Leeuwen).

Die had daar namelijk nog een set 911 voorstoelen staan in mooi zwart leer voor 200 euro.

Sinds de bekleder eindelijk een prijs wilde noemen (minimaal 600e exl. btw per stoel) heb ik deze stoelen maar gekocht.

Daar nog lekker staan kletsen, nog naar een paar mooie classic Porsche gekeken :shock:

Ze hebben de stoelen er meteen voor me in gezet zonder kosten, kreeg een simpel factuurtje mee die ik vanuit huis mag overmaken :)

Al met al het interieurbeeld is al een stuk opgeknapt, alleen jammer van de handtekening in de oude stoelen.

Tom
09/02/2009, 20:36
Netjes!

Heb je de oude stoelen nog wel bewaard?

Pas
09/02/2009, 23:13
Ja, de oude stoelen liggen nu op m'n oude kamer bij m'n ouders. Bestuurdersstoel is aardig gaar maar de bijrijdersstoel is nog heel, geloof dat ene Sjaak hier op het forum een kapotte bijrijdersstoel had, misschien heeft hij er wat aan?

Wat ik ook nog merkte, eerst moest ik gas bijgeven om te starten, maar nu niet meer :)

Ik heb wel veel last van een piepende v-snaar, lijkt steeds erger te worden. Deze zit er net 2 weken op als het goed is, moet hij misschien bijgespannen worden? Leek overigens met de regen wanneer ik door een plas reed dat ie weer begon te piepen, best irritant.

Ik krijg overigens af en toe een druppel water op m'n voet, met name bij een bocht naar rechts. Denk dat ik voor een gaatje moet gaan zoeken bij dat gedeelte net onder het raam of kan het nog ergens anders vandaan komen?

Tom
09/02/2009, 23:41
Je moet inderdaad gaan zoeken in de watervangbak onderaan de voorruit. Check even of de afvoeren goed open zijn.
V-snaar spannen kan inderdaad geen kwaad. Wat piepen als je door een plas rijdt is gewoon, de dynamo hangt erg laag. Als je daar bezig bent, controleer ook even de staat van de rubberen ophangblokken van de dynamo.

Ik vermoed dat Captainfrasca (David) heel erg vrolijk wordt van een 50 Jahre-stoel...

Pas
10/02/2009, 10:30
De Dynamo is met de v-snaar tegelijk vervangen, neem aan dat ze het niet terug zetten als de ophangblokken verrot zijn.

Hoef tegenwoordig geen gas mee te geven met starten, ws was die backfire omdat ik toen wel een flinke dot gas gaf.

De nieuwe stoel(en) zitten erg lekker, onder m'n oude bestuurdersstoel zat ook een verhoging en ben blij dat het er nu tussenuit is want ik kwam regelmatig klem te zitten met m'n handen tussen m'n benen.

Wellicht ga ik naar de meeting van 1 maart zodat ik ook van Frank (ShroudedVeil) wat spulletjes kan overnemen.
Kan dan altijd die oude bijrijdersstoel in de auto leggen. Zal er nog een foto van maken, hij is nergens kapot maar het is ook niet nieuw meer.

Sjaak
10/02/2009, 17:54
geloof dat ene Sjaak hier op het forum een kapotte bijrijdersstoel had, misschien heeft hij er wat aan?

Helaas is mijn rijdersstoel beetje aan het aftakelen. bijrijderstoel is nog ok.

Pas
11/02/2009, 02:00
Was bij mij hetzelfde geval en ben erg tevreden met m'n nieuwe stoelen.
Het zal wel iemand anders zijn dan die een kapotte bijrijdersstoel had, Captainfrasca wat Tom een stukje terug zei.

Zit er trouwens wel of niet een automatische spanner op bij de v-snaar, denk toch echt dat ie een tikje strakker moet. Reed vanavond gewoon 10min lang met een piepende snaar voordat het eindelijk afnam.

ShroudedVeil
11/02/2009, 05:31
oei das wel veel 10 minuten toch :o

dan weet ik eigenlijk wel bijna zeker dat hij strakker moet , als hij nat zou zijn en daardoor zou piepen zou dat na 10 min toch wel over moeten zijn!?

Of lekt er iets op :o

Tom
11/02/2009, 06:57
Zit geen automatische spanner op.

Fantaman
11/02/2009, 20:35
meschien vreemd hoor, mijne piept nooit :P
ook niet toen er kvs overheen ging :roll:

Pas
11/02/2009, 21:34
Vandaag piepte de snaar weer niet toen ik even wat moest ophalen .. typisch...

Geprobeerd m'n embleem met wat kit erop te doen, maar was niet zo'n succes met dit weer dus hoop dat ie er morgen nog steeds op zit.
Verder nog een klein lekje gedicht die me een natte voet bezorgde.

Meneer aard
11/02/2009, 21:48
Dat werkt niet..Als je het embleem wilt vervangen..Weet niet of er resterende nageltjes zitten in de lak?

Je kunt dmv het roostertje te verwijderen voor bij de bumper (grill)..een rubber dopje wegnemen waardoor je tegen de achterkant van de plek waar het wapen zich bevind.
Officieel horen daar 2 "moertjes" te zitten die zich klemmen om die pennetjes wat achterop het schild bevind. Die kun je er zo aftrekken met een tang. Ga niet aan de buitenkant lopen kutten want dan verbouw je het plaatwerk.

Evt uitboren kan ook maar ff goed centreerpuntje slaan.

Pas
12/02/2009, 11:17
Het embleem zit stevig op z'n plek dus ik blijf er nu wel van af. Mocht het er weer af gejat worden koop ik wel een embleem waar de pinnetjes schroefdraad hebben en haal ik wel het hele paneel eraf om het onsteelbaar te bevestigen.

Wil ook snel wat doen aan die temperatuurmeter. Onder het rijden gaat ie niet verder dan 2mm in het witte vak. Halverwege in het witte vak springt de fan aan ...

Is dan de sensor overleden of de temperatuurmeter zelf?

Tom
12/02/2009, 12:14
Ik vermoed de sensor. Die is in ieder geval het goedkoopst en makkelijkst te vervangen...

Meneer aard
12/02/2009, 14:11
Tom ga je schamen LOL..Het makkelijkst te vervangen. Kerel..Moet je onderhand de hele luchtinlaat eraf slopen wil je er een beetje bij kunnen. Ontluchten daarna is ook een ramp haha.

Pas
12/02/2009, 15:18
De sensor zit dus aan de linkerkant van de radiator begrijp ik. Zit die echt in contact met de koelvloeistof dat er daarna ontlucht zou moeten worden, er zal wel wat uit lopen, maar er komt niet direct lucht bij daar onderin lijkt me, dus gewoon bijvullen als het nodig is.

Tom
12/02/2009, 15:58
Zit de sensor niet gewoon in de bovenste waterslang zoals bij andere VAG-auto's met K-Jet? Ik zag daar gisteren een sensor zitten waar zo te zien niet zo lastig bij te komen is.

Die sensor in de radiateur is voor de koelvin.

Meneer aard
12/02/2009, 18:04
Jullie praten wel leuk langs elkaar heen.

Achter op het blok, bij de verdeler zit onderaan de kop de temperatuursensor. Dit is tevens de aansluiting voor de kachel.

Pas
13/02/2009, 16:31
Net nog even een fototje gemaakt met m'n mobiel waarbij je de nieuwe stoelen ziet. Ik ben in ieder geval tevreden over het resultaat.

Heb ook net de bus commanadant 4 uit de schuur gepakt maar het ziet er wat vreemd uit, kan iemand zeggen of het nog goed is?

Pas
13/02/2009, 16:32
Hier m'n leren 911 stoelen.

klaas 924
13/02/2009, 17:14
mooie stoelen :D :!:

als de commandant harde klonten heeft ........
weggooien
je kunt je lak er mee vernielen :!:

LWB
13/02/2009, 18:15
inderdaad mooie stoelen :D

Pas
13/02/2009, 18:22
mooie stoelen :D :!:

als de commandant harde klonten heeft ........
weggooien
je kunt je lak er mee vernielen :!:

Het is een beetje een drap, niet erg vloeibaar. Het staat overigens al 4-5 jaar in de schuur, op het blik staat vorstvrij bewaren ...

Kan dus ook niet herinneren hoe het er toen uit zag. Zag overigens bij de halford verschillende kras verwijderaars. Bij mij is dan de blanke lak aangetast door een schuursponsje, kan ik dan beter zelfs Commanadant 5 gebruiken of dat achterwege laten en zo'n kras verwijder kitje kopen?

Tom
13/02/2009, 23:31
Die Commandant ziet er nog prima uit. Met 4 gaat het wat sneller dan met 5, hoe lager het getal hoe grover de structuur. C3 is een soort vloeibaar schuurpapier, haalt vooral spuitnevel weg. C5 is voor lichte krassen.

Pas
14/02/2009, 10:04
Ik ga het zo maar eerst met de hand proberen en heb toch maar een nieuwe pot comandant gekocht. M'n auto staat te ver weg voor het verlengsnoer, hoop ook dat het zonnetje er straks op staat dat het aangevroren vocht smelt...

Pas
14/02/2009, 13:08
Ik ben vannochtend bezig geweest met Commandant 4 maar buiten het meer glimmen zit het overgrote deel van de 'schuurspons' krassen/vlekken er nog steeds in :(

Tom
14/02/2009, 13:47
C4 is relatief mild, je zult dus lang moeten poetsen om diepere krassen eruit te halen. Die krassen worden wel minder opvallend als je de lak na het polijsten goed in de was zet, Commandant is namelijk geen was!

Als je echt weet wat je doet, kun je door nat schuren met erg fijn schuurpapier (3000) gevolgd door machinaal polijsten veel krassen verwijderen. Dan moet je lak alleen wel dik genoeg zijn.

Pas
14/02/2009, 15:28
Ik heb rustig aan gedaan vanwege de waarschuwingen hier. Ben wel uiteindelijk op de boormachine overgestapt omdat m'n arm het opgaf, maar ik heb niet langer dan 4-5 min. per helft van de motorkap gepolijst (continu cirkelbewegingen van boven naar beneden).

Heb net geen wax gekocht, misschien toch maar even halen dan.

klaas 924
14/02/2009, 18:14
en hoe is het resultaat :?: :?: :?:

cleaner haalt alle beschermlagen van de auto af
dus is het wel nodig om de auto goed in de wax
te zetten :!: :!:

Pas
15/02/2009, 11:29
Heb het daarna wel weer gewassen met iets waar ook was?! in zit dat je daarna moet uitpoetsen, maar zal nog wat turtlewax gaan kopen.

Je moet er echt voor staan wil je de beschadigingen zien, vanaf 2-3 meter zie je weinig.

Pas
15/02/2009, 17:49
Zucht, wilde weer 's proberen een stukje op benzine te rijden want het was weer een keertje mis gegaan met starten. Dan startte ik 'm, sloeg aan en meteen weer uit. Toen geforceerd op benzine deed hij het helemaal niet.

Toen wilde ik dus weten of ik tijdens het rijden wel nog op benzine kon rijden nu het luchtinlaatsysteem weer netjes aangesloten zit..

Zet de knop om en het is gewoon bwoaaaaaaa, geen enkele ontbranding... goed om te weten voordat ik denk een stukje op benzine te rijden als het gas op is :evil:

Lijkt er dus op dat er geen benzine wordt aangevoerd of is er wellicht elders wat mis omdat hij het wel deed toen de luchtweger los lag (sloeg wel uit toen als je stationair probeerde te draaien, toen het nog los lag)

Tom
15/02/2009, 18:21
Doet de brandstofpomp het wel? Is te checken door de aanvoerleiding bij de brandstofverdeler los te maken en even te starten.

Pas
15/02/2009, 20:46
Het zal wel weer volgend week-end worden voordat ik dat kan onderzoeken. Kan zweren dat ik wel wat heb horen zoemen 1 of 2 keer toen ik 'm geforceerd op benzine probeerde te laten lopen.

Wat zou er verder veranderd kunnen zijn door het weer fatsoenlijk bevestigen van de luchtweger. Het was wel vettig in die schaal van de luchtweger.

Ik heb overigens uit een reactie van de verkoper dat hij de olie heeft ververst voor mineraal 15w40. Is het een goed idee om dit te vervangen voor half syntheet?

Pas
16/02/2009, 22:06
Het slippen van de v-snaar wordt steeds erger, het is duidelijk aan de voltmeter te zien dat hij over de dynamo slipt (slippen wordt erger bij inschakelen verlichting en achterruit verwarming). Is het gemakkelijk om het wat strakker te zetten of moet ik daar wel even rustig wat tijd voor vrijmaken.

Sjaak
16/02/2009, 22:16
Is redelijk makkelijk.. Ik heb er destijds een breekijzer tussen gezet om hem te spannen, daarna aandraaien. (twee personen zijn dan wel handig)

Pas
16/02/2009, 22:37
hehe, subtiel :roll:

Moeten er nog wat verwijderd worden of is het 1 moer en dan iets wegkantelen?

Heb er nog even niet van dichtbij naar gekeken met dit klote weer, zal ook maar 's die workshop manual bestellen.

Sjaak
16/02/2009, 23:12
Schroef los en kantelen...

Fantaman
17/02/2009, 16:52
2 man voor het spannen van de v-riem met banden ijzer? ik doe het altijd alleen :P
ik zou zeggen 10 minuten werk :P

Tom
17/02/2009, 17:33
Als je het op een brug kunt doen wel, anders is er niet lekker bij te komen en kun je het makkelijker met twee man doen.

Meneer aard
17/02/2009, 17:55
Hoezo dat?

Op de grond, niet op gekrikt is ook 10 min...

Duncan
17/02/2009, 19:29
Het is niet echt moeilijk. Ik doe het als volgt. Onderste en bovenste bout iets lossen. Met linkerhand dynamo omhoog trekken, en onderwijl met rechterhand en ratel onderste bout vasttrekken en dan bovenste bout vasttrekken.

Als die snaar al zoveel heeft geslipt dan is hij waarschijnlijk al versleten (glimmende zijkanten) en kun je hem niet meer zo spannen dat hij niet meer slipt. Eerst een nieuwe halen. En volgende keer als hij slipt METEEN wat aan doen.

Duncan

Ritske
17/02/2009, 20:04
Zucht, wilde weer 's proberen een stukje op benzine te rijden want het was weer een keertje mis gegaan met starten. Dan startte ik 'm, sloeg aan en meteen weer uit. Toen geforceerd op benzine deed hij het helemaal niet.

Toen wilde ik dus weten of ik tijdens het rijden wel nog op benzine kon rijden nu het luchtinlaatsysteem weer netjes aangesloten zit..

Zet de knop om en het is gewoon bwoaaaaaaa, geen enkele ontbranding... goed om te weten voordat ik denk een stukje op benzine te rijden als het gas op is :evil:

Lijkt er dus op dat er geen benzine wordt aangevoerd of is er wellicht elders wat mis omdat hij het wel deed toen de luchtweger los lag (sloeg wel uit toen als je stationair probeerde te draaien, toen het nog los lag)

Zit er toevallig ook een extra afsluiter in je benzineaanvoer slang ivm met de gasinstallatie, heb zelf al meerdere malen meegemaakt(bij auto's die ook op gas starten) dat deze afsluiter vast ging zitten, dan wil de wagen ook niet op benzine lopen en dit zou ook verklaren waarom je je benzinepomp wel enkele seconden hoort.

Pas
17/02/2009, 20:58
Ik zou eerlijk gezegt niet weten of er een afsluiter op zit, zou wel logisch zijn nu je het zegt.
Ik heb al contact gehad met de inbouwer want er zit nog een half jaar garantie op de installatie en die heeft aangegeven dat ik beter even langs kan komen.

De V-snaar ziet er nog goed uit en zal z.s.m. wat strakker gezet worden.

Ik heb er nog iets nieuws bij, als ik rechtdoor rij 80+ kmh komt er een irritant resonantie. Ik dacht eerst de aandrijving maar kwam erachter als ik naar rechts stuur dat het geluid weg gaat. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

Pas
20/02/2009, 07:30
Ik heb er nog iets nieuws bij, als ik rechtdoor rij 80+ kmh komt er een irritant resonantie. Ik dacht eerst de aandrijving maar kwam erachter als ik naar rechts stuur dat het geluid weg gaat. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?


Iemand hier nog suggesties voor?

Tom
20/02/2009, 08:07
Neem 'm mee naar de meeting, dit klinkt niet als iets wat op afstand makkelijk te localiseren is.

Pas
20/02/2009, 14:48
Was al van plan om naar de meeting te komen ja, dus zou het niet erg vinden als iemand dan kijkt :)
Man van de garage hier gokte toch op een wiellager. Achter zijn ze afgelopen jaar vervangen en het lijkt van achter te komen ... hmm

Nog een lekker probleempje erbij, heb wellicht een lekkende krukaskeering :|
Carter was redelijk nat van de olie toen de wagen de brug op ging vanmorgen om de slippende v-snaar wat strakker te zetten. Dat is in ieder geval wel verholpen.

Heb volgende week vrijdag een afspraak bij de inbouwer van het lpg systeem die een check zal uitvoeren om erachter te komen waarom het niet meer mogelijk is om op brandstof te rijden.
Ik ga zelf morgen nog even erachter proberen te komen of er in ieder geval benzinetoevoer is.

Fantaman
20/02/2009, 18:42
Was al van plan om naar de meeting te komen ja, dus zou het niet erg vinden als iemand dan kijkt :)
Man van de garage hier gokte toch op een wiellager. Achter zijn ze afgelopen jaar vervangen en het lijkt van achter te komen ... hmm
wiellager komt bij mij ook het eerste na boven.
als je de stellagers te strax zet zijn ze heel snel kaduuk :oops:


Nog een lekker probleempje erbij, heb wellicht een lekkende krukaskeering :|
Carter was redelijk nat van de olie toen de wagen de brug op ging vanmorgen
mijn carter was ook zeik nat van olie en troep, toen ie eruitwas compleet schoon gespoten, nu circa 500km is ie nogsteeds schoon :mrgreen:
maak het maar een keer schoon en let erop of het oliepijl snel daalt, dan valt het meschien wel mee :wink:


...waarom het niet meer mogelijk is om op brandstof te rijden.
als het zover is dat ie niet met brandstof loopt, loopt ie dus totaal niet :P

Pas
21/02/2009, 18:33
Tsja, onder het motto gas is eigenlijk om op te koken refereerde ik naar benzine in het gavel van brandstof :mrgreen:

Vandaag maar wat olie erbij gegooit, je kan helaas duidelijk weer een lijntje zien lopen van de olie die via de krukaskeering naar buiten loopt. Dus daar zal op den duur wel wat aan gedaan moeten worden. Ziet er naar uit dat ik 'm ervoor zal moeten wegbrengen.

Uit de rekeningen kan ik zien dat de voorwiellager(s) vervangen zijn in 2005. De achterwiellagers zijn volgens mij afgelopen jaar vervangen :|

Ben vandaag bezig geweest maar met andere dingen en nog niet het brandstof gebeuren bekeken. Zag niet 1-2-3 welke leiding ik het beste eraf kon halen. Bij de foto hieronder is het omcirkelde deel goed? Moet nog steeds een fatsoenlijk handboek bestellen.

LWB
21/02/2009, 19:38
omcirkelde is juist,is de extra luchttoevoer welke bij een koude start vanaf de koudstartklep naar het inlaatspruitstuk loopt.
Ik zag tape bij de aansluiting met de koudestartklep (rond vormige deel wat aan de rubberenluchtslang aangesloten zit) kijk even goed na of deze wel een perfecte afdichting heeft.

Pas
21/02/2009, 19:58
omcirkelde is juist,is de extra luchttoevoer welke bij een koude start vanaf de koudstartklep naar het inlaatspruitstuk loopt.
Ik zag tape bij de aansluiting met de koudestartklep (rond vormige deel wat aan de rubberenluchtslang aangesloten zit) kijk even goed na of deze wel een perfecte afdichting heeft.

Ik heb dat tape ook zien zitten maar er nog niet af getrokken, doe dat eventueel morgen wel om een kijkje te nemen.

Maar bedoel je met je antwoord nu dat ik het juiste omcirkeld heb, of bedoel je dat die leiding de extra luchttoevoer vanaf de koude start is.

Pas
21/02/2009, 20:09
Kwam net een online handboek tegen dus daar even in zitten pluizen, moet dus aan deze kant zijn ... zat naar flexibele slangen te zoeken :roll:

Tom
21/02/2009, 20:14
Da's de brandstofverdeler.

Pas
21/02/2009, 20:22
Ja, heb geen foto van dat stuk, maar daar achter moet ook het filter zitten begreep ik dus zal er ook wel een leiding los kunnen.

LWB
21/02/2009, 21:12
omcirkelde is juist,is de extra luchttoevoer welke bij een koude start vanaf de koudstartklep naar het inlaatspruitstuk loopt.
Ik zag tape bij de aansluiting met de koudestartklep (rond vormige deel wat aan de rubberenluchtslang aangesloten zit) kijk even goed na of deze wel een perfecte afdichting heeft.

Ik heb dat tape ook zien zitten maar er nog niet af getrokken, doe dat eventueel morgen wel om een kijkje te nemen.

Maar bedoel je met je antwoord nu dat ik het juiste omcirkeld heb, of bedoel je dat die leiding de extra luchttoevoer vanaf de koude start is.

dat wat je omcirkeld ziet er normaal uit...laatste dus

LWB
21/02/2009, 21:17
Ja, heb geen foto van dat stuk, maar daar achter moet ook het filter zitten begreep ik dus zal er ook wel een leiding los kunnen.

begrijp nu waar je heen wilt.... :wink:
aanvoerleiding is die die over je ducttape op het filter naar beneden loopt en aansluit op de verdeler....

Pas
23/02/2009, 22:17
Ik heb toch mijn twijfels over die resonantie of het de lagers zijn. Het geluid lijkt harder te worden, echter als ik rond de 90 kmh wanneer het 't hardste is de koppeling in trap en laat rollen is het weg ...

Maar het is nog steeds als je naar rechts stuurd dat het ook weer stil wordt. Zit haast de denken dat 1 van de twee aandrijfassen teveel speling heeft ofzo? Maarja, als je de koppeling in trapt blijven die ook draaien...

Dit is helaas niet zo makkelijk te onderzoeken :(

Tom
23/02/2009, 22:22
Als de aandrijfassen invloed op de voorwielen krijgen, is er iets erg mis met je 924. :mrgreen:

Bcreative
24/02/2009, 10:40
Ja, kunnen zo meerdere dingen zijn. Ik zou zelf toch de mogelijke problemen elimineren door systematisch een aantal dingen uit te proberen: koppeling intrappen vs. constante snelheid rijden vs. accelereren vs. remmen vs. naar links en rechts sturen, licht remmen in de bocht, etc.. Zo kun je de lijst in ieder geval wat inkorten... En daarnaast zou een beetje monteur na een proefrit met je auto (kost je niks) ook een goede indicatie moeten kunnen geven waar je aan moet denken. Succes en hopelijk tot ziens op de meeting! :grin:

Pas
24/02/2009, 11:07
Als de aandrijfassen invloed op de voorwielen krijgen, is er iets erg mis met je 924. :mrgreen:

- Het heeft geen relatie met het toerental (4e of 5e versnelling zelfde fenomeen)
- Het wordt hoorbaar vanaf ~70/80 kmh en de meeste resonantie is rond de 90kmh.
- Als je bij de 90kmh de koppeling intrapt valt de resonantie direct weg
- Als je naar rechts stuurt, zelfs rustig wisselen van baan op de snelweg valt de resonantie weg
- Als je naar links stuurt valt de resonantie niet weg, al lijkt het soms iets minder
- Als je over hobbels rijd lijkt het bij inveren iets harder te klinken
- Bij volledig gas lostlaten in de versnelling blijft de resonantie, als je bij 100kmh het gas loslaat neemt de resonantie rond de 90kmh toen en daarna zwakt het af.
- Bij gas ietsjes lossen dat je heel lichtjes vertraagt en dus vrijwel geen druk op de aandrijving zet verminderrd de resonantie aanzienlijk
- Bij hogere snelheden is het geluid nog steeds aanwezig maar zachter en heeft een sinus golvende frequentie
- Bij acceleren in een rechte lijn kom je door de 'resonantie zone' en en maakt het weinig uit of je volgas of halfgas accelereerd

Dus nee, ik denk niet meer dat het met de voorwielen te maken heeft.
Bij het sturen naar rechts komt er meer druk te staan op de linker aandrijfas en wat minder druk op de rechter lijkt me? Al is het echt een fractie, omdat als je druk zet door naar rechts te sturen en centimeter voor centimeter naar rechts verplaatst op de snelweg valt de resonantie al weg. Ik heb soms een trilling in het stuur, maar meestal niet. Als de resonantie toeneemt of afneemt zijn er geen verschillen in trillingen in het stuur.

Wat kan er dus bewegen van die onderdelen dat bij teveel speling gaan resoneren en ook relatie heeft met ingeschakelde aandrijving en het verleggen van de balans van de auto (lees: naar rechts sturen).

* Mijn handrem doet vrijwel niets, blokken zijn volgens mij op en betwijfel of het een relatie heeft
* Achterwiel lagers zouden naar zeggen vervangen zijn in 2008, maar dan zou de resonantie moeten blijven bij het intrappen van de koppeling lijkt me als deze kapot zijn.
* Gister bij koude motor wegrijden uit het parkeervak klopte er iets onder m'n rechter arm tegen de wand, kreeg de indruk dat ie niet helemaal lekker in de versnelling stond en daarna geen last van gehad. Kan de schakelarm naar de bak resoneren of zelfs zoveel bewegen? Iets anders zit er toch niet direct onder?

-Bassie-
24/02/2009, 11:41
wat doet ie bij felle acceleratie??

en ik begin te denken dat het in je aandrijving zit.

en dan met namen in het differentieel.

hoe zit het met speling op de aandrijfassen??

Pas
24/02/2009, 12:01
Ik heb geen idee of er speling is, ik ben over het algemeen om 19.30 thuis 's avonds en dan ga je niet even aan de straatkant onder die auto liggen op een krik met een zaklamp gaan lopen kloten of er meer dan 1mm? speling is...

Heb een classic porsche garage benaderd erover via mail nu (Erpa). Die zitten 20km van m'n stageadres dus kan 'm eventueel daar laten onderzoeken binnenkort.

Wordt het differentieel al beinvloed door een fractie van een stuurcorrectie kwa druk dat erop staat?

edit:
Kunnen het ook de homokineten zijn ipv direct aan het diff. te denken?

Erpa (http://www.erpa.nl/) suggereerde dat het misschien de motorrubbers waren:


motorophanging/motorrubbers??? hangt naar rechts met het spruitstuk dicht langs de chassisbalk/motor kantelt uit mijn hoofd ook naar de rechterkant bij gasgeven

Overigens schatte zij het vervangen van de krukaskeering op ca. 190 euro (3,5uur + ~10euro voor de keering).
Dan moet er zeker ook nog nieuwe motorolie in? Is dit een normaal bedrag, krijg niet de indruk dat het een hoog uurtarief is.

Pas
25/02/2009, 09:17
Vanmorgen nog een paar testjes proberen te doen.

- Tijdens constant snelheid en gas los in een rechte lijn is er resonantie, als ik versnel valt het vrijwel altijd weg.
- Bij een bocht naar links blijft de resonantie ook aanwezig bij versnellen.
- Bij een rechter bocht alleen kort als er in/uit geveerd word na een hobbel

- Bij hard dooraccelereren in de 2e versnelling (voluit dus) lijkt het als er in de hogere toeren (~5k rpm) iets zwabbert in de aandrijving, lijkt haast ergens tegenaan te kloppen :?

Tom
25/02/2009, 09:31
Ik vermoed dat je stabistang niet helemaal lekker in zijn rubbers hangt, maar dat kunnen we zondag op de meeting misschien nog even checken.

Sjaak
25/02/2009, 10:17
Die resonantie komt van de achterkant? Want dit klinkt naar een probleem wat de mijne ook heeft.. Ben er helaas ook nog steeds niet achter wat het is. De mijne resoneerd rond de 80-90 in de vierde versnelling en rond de 120 in de vijfde versnelling.. Hierdoor rij ik altijd net iets harder (130) omdat dan de resonantie wegvalt. Het was mij ook al opgevallen dat de resonantie wegvalt met het indrukken van de koppeling.. Het wegvallen met sturen zal ik ook eens checken.

Pas
25/02/2009, 11:57
Ik vermoed dat je stabistang niet helemaal lekker in zijn rubbers hangt, maar dat kunnen we zondag op de meeting misschien nog even checken.

Valt dat makkelijk te controleren, weet niet of je er op de meeting zo makkelijk onder kan gaan liggen.

Ik ga vanavond in ieder geval nog een deur ophalen die als het goed is in de juiste kleur is dus dan kan dat ook weer van de lijst gestreept worden en zijn er aanzienlijk minder spuitkosten.

harry
25/02/2009, 12:13
Al deze problemen kwamen bij mij ook voor. Oorzaak de (Getriebe aufhangung) ophanging wisselbak.
Hier zit een rubberblok in wat de schokken moet opvangen, dit is na 25 jaar helemaal gaar.

2 nieuwe blokken er onder en het probleem was (bij mij) opgelost

Bladzijde 120 pet catalogus

Pas
25/02/2009, 12:42
Al deze problemen kwamen bij mij ook voor. Oorzaak de (Getriebe aufhangung) ophanging wisselbak.
Hier zit een rubberblok in wat de schokken moet opvangen, dit is na 25 jaar helemaal gaar.

2 nieuwe blokken er onder en het probleem was (bij mij) opgelost

Bladzijde 120 pet catalogus

:-D

Ik ga dit en van de stabi - stang doorkoppelen aan Erpa, dankjewel :)

Sjaak
25/02/2009, 13:17
Hou mij ook even op de hoogte :wink:

Pas
25/02/2009, 22:27
Oke, het is inmiddels bekend wat het probleem is en het is tijdelijk opgelapt.

De lagers van de achterwielen links én rechts zijn kapot, vooral links is naar z'n gootje en heeft ws al een lagerballetje uitgespuugt. Rechts is redelijk opgelapt door de moer strakker te zetten, want dit wiel kon je met gemak 1-2cm kantelen!

Ook de linker homokineet aan de kant van het wiel is versleten.
Verder rammelde ook nog een tweetal beugels van de nieuw gemonteerde uitlaat tegen delen van het chassis...

Links en rechts moeten dus de lagers vervangen worden en bij voorkeur ook de linker homorkineet.

Ook is er even gekeken naar het brandstofprobleem en zijn conclusie was dat de luchtweger goed kapot is en vervangen moet worden...

Ik hoop dat ik nog wat onderdeeltjes kan sprokkelen voor a.s. zondag dat ik deze van forumleden kan overnemen.
De resonantie is overigens voorlopig weg door het werk van de monteur bij Erpa, die heeft alles een beetje gefatsoeneerd en ook nog m'n achterrem bijgesteld dat deze ook weer fatsoenlijk werkt :)

P.S. Kwam zojuist achter dat in een straat achter m'n studenten-gebeuren een 928 geparkeerd staat :)

Sjaak
26/02/2009, 09:46
Heb gisteren nog even getest of de resonantie verdween met sturen, bij het naar rechts sturen valt de resonantie weg. Naar links sturen lijkt weinig effect op de resonantie te hebben..

Pas
26/02/2009, 12:03
zou ik ook maar je (achter?) wiel lagers controleren.

Op de krik en kijken of je het wiel veel kan kantelen. Je kan het iets strakker zetten door de moer op de remrommel aan te draaien.

M.B.H.
26/02/2009, 12:33
zou ik ook maar je (achter?) wiel lagers controleren.

Op de krik en kijken of je het wiel veel kan kantelen. Je kan het iets strakker zetten door de moer op de remrommel aan te draaien.

Dit bestaat niet die kroonmoer word met een grotekracht aangedraaid.
en heeft niets te maken met lager speling achter :!: :!:

Pas
26/02/2009, 12:38
zou ik ook maar je (achter?) wiel lagers controleren.

Op de krik en kijken of je het wiel veel kan kantelen. Je kan het iets strakker zetten door de moer op de remrommel aan te draaien.

Dit bestaat niet die kroonmoer word met een grotekracht aangedraaid.
en heeft niets te maken met lager speling achter :!: :!:

Bij mij zaten die moeren niet fatsoenlijk vast .. door het aandraaien was de overmatige speling weg .. dat is wat ik gisteravond voor m'n neus zag gebeuren. Misschien niet zo zeer speling op het lager maar dat het eerder niet vast genoeg meer zat en daardoor er verkeerde krachten op het lager zijn komen te staan waardoor deze stuk is gegaan?

M.B.H.
26/02/2009, 12:44
zou ik ook maar je (achter?) wiel lagers controleren.

Op de krik en kijken of je het wiel veel kan kantelen. Je kan het iets strakker zetten door de moer op de remrommel aan te draaien.

Dit bestaat niet die kroonmoer word met een grotekracht aangedraaid.
en heeft niets te maken met lager speling achter :!: :!:

Bij mij zaten die moeren niet fatsoenlijk vast .. door het aandraaien was de overmatige speling weg .. dat is wat ik gisteravond voor m'n neus zag gebeuren. Misschien niet zo zeer speling op het lager maar dat het eerder niet vast genoeg meer zat en daardoor er verkeerde krachten op het lager zijn komen te staan waardoor deze stuk is gegaan?

Heb je het niet over de voorzijde :?: daar zitten geen remtrommels :!: :!:
Maar achter is waar ik het over heb :!: :roll:

Pas
26/02/2009, 13:09
Ik heb het nu over achter met het aandraaien op de trommels. Maar bij de check bij Erpa is ook voor gecontroleerd maar die waren goed. Misschien dat het wat verwarrend is zo ja :P

M.B.H.
26/02/2009, 13:27
Ik heb het nu over achter met het aandraaien op de trommels. Maar bij de check bij Erpa is ook voor gecontroleerd maar die waren goed. Misschien dat het wat verwarrend is zo ja :P

dat zou echt niet Mogen Kunnen :shock:

Pas
26/02/2009, 13:32
Ik heb het nu over achter met het aandraaien op de trommels. Maar bij de check bij Erpa is ook voor gecontroleerd maar die waren goed. Misschien dat het wat verwarrend is zo ja :P

dat zou echt niet Mogen Kunnen :shock:

Ze hebben het waarschijnlijk niet fatsoenlijk aangedraaid, want de achterwiellagers zijn in 2008 vervangen ... beunwerk dus helaas.

Ik laat de krukaskeeringen bij Erpa doen, heb ik gewoonweg niet het materiaal voor (brug .e.d). Zijn lagers vervangen wel te doen? Heb het wel eens vaker gedaan bij m'n motorvelgen maar die kan je plat neerleggen. Heb ook geen goede poelietrekker ervoor :?

M.B.H.
26/02/2009, 13:34
Ik heb het nu over achter met het aandraaien op de trommels. Maar bij de check bij Erpa is ook voor gecontroleerd maar die waren goed. Misschien dat het wat verwarrend is zo ja :P

dat zou echt niet Mogen Kunnen :shock:

Ze hebben het waarschijnlijk niet fatsoenlijk aangedraaid, want de achterwiellagers zijn in 2008 vervangen ... beunwerk dus helaas.

Ik laat de krukaskeeringen bij Erpa doen, heb ik gewoonweg niet het materiaal voor (brug .e.d). Zijn lagers vervangen wel te doen? Heb het wel eens vaker gedaan bij m'n motorvelgen maar die kan je plat neerleggen. Heb ook geen goede poelietrekker ervoor :?

Tja : ik zeg het valt wel mee, inderdaad het goede gereedschap helpt :wink:

LWB
26/02/2009, 21:02
[quote="Pas"]

Ook is er even gekeken naar het brandstofprobleem en zijn conclusie was dat de luchtweger goed kapot is en vervangen moet worden...

[quote]

wat is hier de definitie van goed kapot?
alles is los te halen in de luchtweger en alles is eventueel nog te bestellen...
Of bedoelen ze de brandstofverdeler?

Pas
26/02/2009, 22:47
Die plaat is helemaal kromgeslagen naar binnen, leek nog maar ietjes op de benzinedruk omhoog te komen als je hem naar beneden drukt en probeerd te starten.

Tsja, ik ga op dat moment aan van wat de monteur daar zegt, als classic Porsche speciaalzaak geef ik ze toch iets meer credit dan de eerste de beste garage.

LWB
27/02/2009, 06:52
zo'n plaat is misschien nog wel nieuw te krijgen. Backfire zal em wel flink druk gegeven hebben.
Als de arm e.d. nog in goede staat is zie ik geen reden voor een verder defect.

Bij aanbrengen van een andere plaat welke netjes gecentreerd moet worden is wel zichtbaar hoe en wat,is het overige dan ook krom dan zou ik pas over vervangen gaan denken...

Misschien heeft Martin (MBH) er nog 1 los :?:

M.B.H.
27/02/2009, 07:16
zo'n plaat is misschien nog wel nieuw te krijgen. Backfire zal em wel flink druk gegeven hebben.
Als de arm e.d. nog in goede staat is zie ik geen reden voor een verder defect.

Bij aanbrengen van een andere plaat welke netjes gecentreerd moet worden is wel zichtbaar hoe en wat,is het overige dan ook krom dan zou ik pas over vervangen gaan denken...

Misschien heeft Martin (MBH) er nog 1 los :?:

ik heb al een hele mooie en goede luchtweger klaar liggen voor hem :wink:

Duncan
27/02/2009, 07:20
[

Bij mij zaten die moeren niet fatsoenlijk vast ..

Heb ik ook gehad toen de 'buurtgarage' een wiellager had vervangen. Het is toen ik naar de vorige eigenaar ben gegaan aan het licht gekomen. Hij liet zien dat je zo het achterwiel kon bewegen!

Ben heel boos teruggegaan naar de garage, reactie "vast is vast meneer".
Lutsers :twisted: :twisted:
Duncan

Pas
07/03/2009, 14:35
Ik heb zojuist de luchweger vervangen, echter wil ie nog steeds niet op benzine lopen.

Op LPG loopt hij nu in de hogere toeren een stuk beter door nu er weer genoeg lucht doorheen komt, dat is wel duidelijk te merken.

Dan toch maar weer een afspraak maken met die lpg pipo's, want ik heb geen idee hoe ze de keuzemogelijkheden tussen lpg en benzine in elkaar geschroeft hebben...

Pas
08/03/2009, 16:46
Ik heb zowaar m'n warmtekraan weer iets in beweging gekregen, kan zo'n beetje de middelste 60% gebruiken nu dus ben benieuwd of er nu warmere lucht uit gaat komen. Zal 'm uiteindelijk toch moeten vervangen.

Ook ben ik weer een paar kilo kwijt uit de auto, er zat rechtsachter in de kofferbak (onder het vlonder daar in het hoekje) zo'n 3-4 liter water. Ik heb daar 2 slangetjes lopen, eentje vanaf het slot naar buiten. Maar ook nog een zwarte die door het gaatje onderin was geduwt waardoor de bak effectief afgesloten werd ...

Maarja, dat is er nu allemaal uit maar kan me niet voorstellen dat dit 3 weken condens is, rechts heb ik nooit gemerkt dat er iets vochtig was, links wel ... iemand suggesties?

klaas 924
08/03/2009, 17:57
heb je een ruitenwisser achterop :?:
het kan zijn dat die niet goed afsluit op het raam :!:

demonteren
goed schoonmaken
rubber invetten
alles monteren

dit was bij mijn 924 de oplossing :-D

Pas
08/03/2009, 18:12
Heb er net een hogedrukspuit op gezet van alle kanten en er was geen druppeltje water binnengekomen ...

Bij die ruitewissermotor had ik ook al eerder gekeken ja, maar was nergens vocht.

Tom
08/03/2009, 21:42
Bij mij zijn die ruimten droog sinds ik de kit van de achterlichtunits vervangen heb.

Pas
19/03/2009, 00:15
Ik ben vanavond samen met Bazzz bezig geweest aan het niet lopen op benzine van mijn 924.

Ondanks een kleine explosie en een miniem brandje :roll: door het losschieten van een lpg toevoer leiding loopt de wagen nu netjes op LPG én Benzine. Echter moet er nog wel de puntjes op de i gezet worden met behulp van een CO meter.

Het was in dit geval de afstelling van de luchtweger, deze gaf simpelweg te weinig benzine ondanks dat deze bij Martin van een lopende wagen af kwam. We hadden toch eerst de injectoren losgehaald maar die gaven een mooie wolk, toen is er door Bas en een maatje uit de losse hand de toevoer grof afgesteld.

Al met al nog wel een geslaagde avond :D

Pas
27/03/2009, 12:05
Bah, heb de auto toch nodig maar de afstelling is echt ruk van m'n LPG. Hij loopt nu 1:6.5 ipv 1:8.
Ook even doortrekken zit er niet echt bij, boven de 5000 toeren raakt ie z'n vermogen kwijt lijkt wel terwijl daar het hoogste punt moet liggen...
Ook loopt ie met de koude start maar 600 toeren en met warme motor 1400 :evil:

Erpa had geen tijd om met een CO meter wat af te stellen. Een zaakje hier bij m'n stage begon meteen een heel verhaal over eerst kleppen stellen, dan benzine en dan lpg afstellen. Zucht, wil gewoon LPG afgesteld hebben zoals eerst en dan benzine zo goed mogelijk...

Maar die lage toeren met koude motor, is dat wellicht de luchschuif die niet fatsoenlijk functioneerd die dan voor wat extra lucht moet zorgen?

Er is nu gedraaid aan de luchtafstelling op het gasklephuis en de toevoer van de LPG zelf (draaiknop op 1 van de leidingen). Iemand een idee om het weer wat beter te krijgen?

Pas
02/04/2009, 00:23
Bazzz (Bas) heeft de Porsche weer netjes met de CO meter kunnen afstellen. Binnenkort maar kijken naar de krukaskeering.

Wellicht met mooi weer in het weekend de andere deur erin hangen, is dat ook weer gebeurd :)

ArvidW
02/04/2009, 08:15
En nu is het verbruik ook weer goed? :)

Heb jij toevallig ook zo'n "flashlube" smeersysteem in je auto zitten om je kleppen nog een beetje te sparen met het rijden op LPG?

http://www.webshop.luccio.nl/N_frame.html?http://www.webshop.luccio.nl/FLASHLUBE_artikelen_N_grp_11-1.html?gclid=COCpmcbS0ZkCFYR_3godvjhCtQ

In de volvo V70 van mijn ouders is het ingebouwd toen ze op LPG gingen rijden, liter van dat spul gaat nog echt lang mee (gok iets van 15000km). Als je de site moet geloven heb je binnen de korste keren weer een motorblok wat beter is dan nieuw.... :P

M.B.H.
02/04/2009, 12:48
LPG zal altijd vermogen tov Benziene kosten :wink:
maar weer veel rij plezier gewenst. :mrgreen:

Pas
02/04/2009, 15:05
En nu is het verbruik ook weer goed? :)

Heb jij toevallig ook zo'n "flashlube" smeersysteem in je auto zitten om je kleppen nog een beetje te sparen met het rijden op LPG?

http://www.webshop.luccio.nl/N_frame.html?http://www.webshop.luccio.nl/FLASHLUBE_artikelen_N_grp_11-1.html?gclid=COCpmcbS0ZkCFYR_3godvjhCtQ

In de volvo V70 van mijn ouders is het ingebouwd toen ze op LPG gingen rijden, liter van dat spul gaat nog echt lang mee (gok iets van 15000km). Als je de site moet geloven heb je binnen de korste keren weer een motorblok wat beter is dan nieuw.... :P


Het bedrijf dat het ingebouwd heeft bij mij lijkt wel zoiets te leveren, maar ik heb nog geen tankje of dergelijks kunnen ontdekken.

http://www.autogasholland.nl/" target="_blank

Beetje een 'it's amazing John' gehalte zoals http://www.motorup.nl/ bijvoorbeeld ... beloven ze ook wonderen maar ben te sketisch om het daadwerkelijk uit te proberen.

klaas 924
02/04/2009, 19:01
extra smering??

onze citroen picasso heeft nu 207.000 km gereden
en rijd nog als nieuw :!:

-Bassie-
02/04/2009, 21:01
LPG zal altijd vermogen tov Benziene kosten :wink:
maar weer veel rij plezier gewenst. :mrgreen:

drooggas injectie in combinatie met andere gaskleppen??

Pas
03/04/2009, 08:55
Het vermogen lijkt weer wat beter nu hij goed is afgesteld. Laatste tankbeurd 1:8 gereden weer :)

Alleen daarna een wat te zware rechtervoet gehad, dus denk dat de volgende tank wat minder economisch is :mrgreen:

ShroudedVeil
03/04/2009, 11:05
mijn fiat :mrgreen: blijkt toch niet echt nadeel te hebben van gas qua vermogen eigenlijk

Toen we de 944 op gingen halen bij Martin had ik even doorgereden met Stephan en umm die jongen :P

En toen haalde we met zu'n 3e toch een topsnelheid van wel 131 op de tomtom :grin: :D :lol:

Terwijl hij volgens het boekje 116 kan...

Er zit dan wel een gereviseerde motor in , die geplaatst is zodat hij goed op gas zou lopen :)

Overgens ook tekoop nu ... :(

Pas
10/04/2009, 11:49
Ik heb gister een keer wat getest om te kijken hoe het verschil met vermogen is.

Op benzine heeft ie duidelijk meer koppel dan gas.

Ook is het opvallen dat ik op gas eigenlijk niet voorbij de 5000 toeren kan, dan lijkt hij te gaan pingelen en verlies ik juist vermogen. Op benzine is dit niet het geval, maar daar hoef ik eigenlijk ook niet helemaal tot de 6000 door te gaan want dan is ie ook wel buiten adem...

Pas
19/05/2009, 20:44
Naar aanleiding van dit topic (http://www.924forum.nl/Forum/viewtopic.php?f=2&t=1419) staat de Porsche voorlopig even stil.

Ik ga zo snel mogelijk oprijbokjes ophalen. Eerst gaat dan nog gecontroleerd worden of de timing van de krukas overeenkomt met die van de nokkenas. Als dit goed zit zal ik de kop gaan demonteren voor revisie.

Overigens is vandaag nog linksvoor klaargemaakt voor spuiten. Echter kon de spuiter niet de lakkleur mengen. Hij had niet de bestandsdelen om de lak van de kleurcode te maken en het meten van de lak met de apparatuur gaf geen overeenkomende lakken weer. Dus hij gaat nu eerst bij de leverancier op basis van de code een proef bestellen.

Pas
14/06/2009, 20:58
*Update*

Ik ben dit week-end eindelijk bezig gegaan met de demontage.

Zaterdag heb ik het koelwater afgetapt, de het luchtinlaatcircuit verwijderd en de aanlsluitingen met de LPG installatie los gehaald. Ik heb toen ook het grootste deel van het brandstofsysteem losgehaald.

Vandaag de retourleidingen van de brandstof losgehaald en alles even netjes schoon gemaakt voordat ik het gasklephuis / inlaatspruitstuk losgehaald. Verder nog een gedeelte van de uitlaat losgehaald, er hoeft nog maar 1 moertje los bij de flens en dan is dat ook geregeld. Rest van de tijd nog bezig geweest met het vervangen van de verwarmingskraan, pff wat zit die toch op een onmogelijke plek.

De v-snaar net een uurtje geleden eraf gekregen maar ik zit nu erg te kloten met de timing. Moet het wiel van de v-snaar eraf om het markeerteken te kunnen zien, want er zit een soort inkeping op dat op een merkteken lijkt maar dan zou de timing voor geen meter moeten kloppen...

Ik wil graag de kop er wel af hebben van de week zodat ik kan zien of ik een vervanging of reparatie moet uitvoeren...

Pas
14/06/2009, 20:59
Mijn werkplaats:

M.B.H.
14/06/2009, 21:02
Mijn werkplaats:

LEKKER RUIM EN EEN GIGA WERKBANK :lol: :grin:

Tom
14/06/2009, 21:27
Komt me bekend voor, die werkplek. Inclusief klagende buren, mooi profiel in je rug van het liggen op straatstenen en het zoeken naar het weggerolde boutje richting put.

Pas
14/06/2009, 22:38
Komt me bekend voor, die werkplek. Inclusief klagende buren, mooi profiel in je rug van het liggen op straatstenen en het zoeken naar het weggerolde boutje richting put.


Ik heb nu van de overbuurman een plank met wieltjes eronder in bruikleen, kan alleen niet te ver eronder ander kom ik alsnog vast te zitten :mrgreen:

ShroudedVeil
14/06/2009, 22:49
Das handig :grin:

die oprijplaten moet ik ook maar eens gaan aanschaffen , ziet er super handig uit!

Succes met je demontage en verdere werkzaamheden !

Tom
14/06/2009, 23:07
Zal nog best lastig worden om een 944 op van die oprijbokken te krijgen... spoiler is te laag, vrees ik.

Fantaman
14/06/2009, 23:28
Zal nog best lastig worden om een 944 op van die oprijbokken te krijgen... spoiler is te laag, vrees ik.
opkrikken en dan eronder schuiven :eek:


ja ik zat er ookal aan te denken, 2 wielen op de stoep en eronder is ook niet alles :)

Bcreative
15/06/2009, 10:59
Zal nog best lastig worden om een 944 op van die oprijbokken te krijgen... spoiler is te laag, vrees ik.
opkrikken en dan eronder schuiven :eek:


ja ik zat er ookal aan te denken, 2 wielen op de stoep en eronder is ook niet alles :)

Slim! :idee
Ja, je moet roeien met de riemen die je hebt, he!? :?
Later als ik groot ben, hoop ik ooit nog 'ns een huis met een flinke loods erachter te kunnen kopen. Dan kun je tenminste lekker je troep goed kwijt en heb je toch nog ruimte zat om te knutselen! :kwijl
Voorlopig blijft dat helaas nog een droom... :slaap :wink:

Fantaman
15/06/2009, 11:35
Zal nog best lastig worden om een 944 op van die oprijbokken te krijgen... spoiler is te laag, vrees ik.
opkrikken en dan eronder schuiven :eek:


ja ik zat er ookal aan te denken, 2 wielen op de stoep en eronder is ook niet alles :)

Slim! :idee
Ja, je moet roeien met de riemen die je hebt, he!? :?
Later als ik groot ben, hoop ik ooit nog 'ns een huis met een flinke loods erachter te kunnen kopen. Dan kun je tenminste lekker je troep goed kwijt en heb je toch nog ruimte zat om te knutselen! :kwijl
Voorlopig blijft dat helaas nog een droom... :slaap :wink:
als het aan mij ligt heb ik een schuur met 2 bruggen, een 2 en een 4 kolommer :o

klaas 924
15/06/2009, 16:59
Mijn werkplaats:


ik heb gelukkig een buurman (5 huizen verder)
met een brug in de garage en een werkplaats vol met gereedschap
en die oprij bruggen :prachtig spul alleen oppassen dat je
niet tever doorrijd :) )

Sjon
16/06/2009, 18:34
alleen oppassen dat je niet te ver doorrijd :) )
Je klinkt als een ervaringsdeskundige :lol:

klaas 924
16/06/2009, 19:34
alleen oppassen dat je niet te ver doorrijd :) )
Je klinkt als een ervaringsdeskundige :lol:

yep
helaas wel :!:

ik reed te ver door (of iets te snel) met een opel kadett CITY
schade viel mee(alleen 1 drempel een knik) :!:
de auto ging dat jaar toch naar de sloop

Pas
17/06/2009, 14:55
Bijna zover!

Kan ik de nokkenas eigenlijk voorlopig nog laten zitten?

Tom
17/06/2009, 15:19
Ik zie zo op het oog niet echt sleepsporen...

Pas
17/06/2009, 15:56
Wat bedoel je daarmee Tom?

De uitlaat is nu ook los, ging bijzonder makkelijk ondanks dat iedereen zei dat het een ramp zou zijn.

Maar ik krijg de kop bouten niet los, ik heb niet genoeg momentum met mijn ratel ...

Fantaman
17/06/2009, 16:07
Wat bedoel je daarmee Tom?

De uitlaat is nu ook los, ging bijzonder makkelijk ondanks dat iedereen zei dat het een ramp zou zijn.

Maar ik krijg de kop bouten niet los, ik heb niet genoeg momentum met mijn ratel ...
anders een stukie buis op je ratel, ik had het met de moment sleutel gedaan :roll:

Pas
17/06/2009, 16:20
Zo ver was ik ook al ja, maar enigste stukje buis dat ik heb is een oude voorpoot van een zx6r waar nog het binnenwerk in zit dat afgebroken is ... dus die kan ik er niet overheen schuiven.

Dus ik wacht nu op een maatje tot die thuis is, anders na de spits maar even heen en weer naar de gamma.

Wat voor moment sleutel is het beste om aan te schaffen?

-Bassie-
17/06/2009, 16:23
een momentsleutel is niet bedoelt om iets los te draaien.

en verder is het de vraag hoeveel geld jij er voor over hebt.

Tom
17/06/2009, 16:26
Ik zou een goed wringijzer halen. Niet duur en niet makkelijk stuk te krijgen.

Pas
17/06/2009, 17:33
De kop is er inmiddels af en ligt hier in de gang.

Lijkt erop dat er 3 uitlaatkleppen behoorlijk heet zijn geworden?

Fantaman
17/06/2009, 17:42
was bij mij ook aardig wit, de uitlaat kleppen, en die liep gewoon goed, op de tik na dan :eek:

924turbo2
17/06/2009, 18:15
Grote klep is inlaat, kleine is uitlaat. Witte aanslag heeft waarschijnlijk wat te maken met het rijden op lpg.

Pas
18/06/2009, 12:28
Nog wat fototjes.

Ik het het stukje uitlaat eraf gehaald en de kop een beetje schoon proberen te maken. Dit is m'n huidige werkbank, van de voorkant naar de achtertuin gemigreerd :mrgreen:

Uitlaatspruitstuk ligt alvast in de spuitkabine om geschuurd en gespoten te worden. De distributieriemkap hangt al in de schuur te drogen. Moet alleen nog even m'n hitteschild opzoeken, maar die was er slecht aan toe dus dat moet ik nog bekijken wat ik daarmee doe.

Meeste onderdelen liggen in de gereedschapbak, alle boutjes en moertjes per onderdeel in een plastic zakje en gemarkeerd. Zo kan ik straks met m'n logboek ernaast in dezelfde volgorde weer alles monteren :duim

ShroudedVeil
18/06/2009, 12:30
Heeel belangrijk om alles goed te bewaren en alles goed op te schrijven en foto's te maken hoe het allemaal ook alweer zat !

Hebben wij ook erg veel aangehad met de motorswap :-)!

Goed bezig!

Pas
18/06/2009, 13:35
De pakkingen zijn binnen dus nu kan ik het vervangen van de kleppen in gang zetten. Ik ga niet de hele kop vervangen, liever reviseren met een setje goede kleppen want met de kop is verder niets mis.

Heb de nokkenas er nog niet af, doek ik straks misschien nog.

Tom
18/06/2009, 13:39
Zorg ervoor dat je de lagerkappen van de nokkenas in de goede stand en op de goede plaats terugzet!

Pas
18/06/2009, 15:47
En ja hoor, toch een boutje gebroken ....

van de thermosstaatbehuizing, had daar namelijk ook een nieuwe van besteld.

Echter staat op de nieuwe 87 graden celsius en op degene die erin zit staat 80 graden celcius

Heb ik nu wel een goede? De oude zit overigens muurvast in de behuizing...

Tom
18/06/2009, 15:52
87 C is prima.

Komt me bekend voor, afgebroken boutje van het thermostaathuis...

Fantaman
18/06/2009, 16:08
mijn thermostaat is ook 87c, heb alleen veel verschil met temp op rij wind en waneer de koelvin aan slaat bij stil staan :euh

Pas
18/06/2009, 16:21
Dit zal wel de boosdoener zijn

Tom
18/06/2009, 16:33
Die kans is aanwezig.

Fantaman
18/06/2009, 17:11
tja die klep zal niet zo goed meer afsluiten, weg compressie :eek:

Pas
19/06/2009, 14:23
Zorg ervoor dat je de lagerkappen van de nokkenas in de goede stand en op de goede plaats terugzet!

ze zijn genummerd :)

Pas
20/06/2009, 20:23
Zit ik met m'n handen in het haar om die kleppen eruit te krijgen ... staat er gewoon nergens dat er ook zoiets als een kleptang bestaat ... als ik dat eerder geweten had, had ik er eentje kunnen kopen :nieteerlijk

klaas 924
20/06/2009, 21:00
Zit ik met m'n handen in het haar om die kleppen eruit te krijgen ... staat er gewoon nergens dat er ook zoiets als een kleptang bestaat ... als ik dat eerder geweten had, had ik er eentje kunnen kopen :nieteerlijk

maar je haar zit nu natuurlijk wel goed :o

Fantaman
21/06/2009, 13:01
uuhh ja, als monteur zijnde weetje dat die dingen bestaan, nou was ik er ook een keer bij dat die nie paste (was voor grotere motors ontworpen, kleinere hadden we nie liggen). maar met een beetje in proviceren en 3 handen is het wel gelekt oom de kleppen te vervangen :D

Pas
21/06/2009, 15:43
Bij de Brezan konden ze geen kopbouten bestellen, waar kan ik het 't beste proberen?

klaas 924
21/06/2009, 16:25
Bij de Brezan konden ze geen kopbouten bestellen, waar kan ik het 't beste proberen?

dealer :?: :?:

-Bassie-
21/06/2009, 16:35
bij dealer bestellen

nummer:

046 103 385

Pas
21/06/2009, 17:48
bij dealer bestellen

nummer:

046 103 385

VW, Audi of Porsche dealer?

klaas 924
21/06/2009, 17:57
bij dealer bestellen

nummer:

046 103 385

VW, Audi of Porsche dealer?

bij ons is dat 1 bedrijf
maar ik zou bij de PORSCHE dealer informeren

Tom
21/06/2009, 18:25
Maakt niet uit denk ik, is geen Porsche-specifiek deel.

-Bassie-
21/06/2009, 18:49
nee je kan bij pon altijd gewoon bestellen op dat nummer.

Fantaman
21/06/2009, 21:01
ik heb voor zover ik weet geen porsche dealert in de buurt maar wel een VW dealert, dus daar had ik mijn onderdelen bestelt :duim

924turbo2
21/06/2009, 21:31
Brezan heeft ze ook gewoon maar die sukkels hebben niet even doorgezocht, ga dan ook naar een echte automaterialen zaak :wink:

Dit zijn als het goed is de nummers:

meet voor de zkerheid even een bout na; m12x1.75 bij 115mm lang (gemeten onder de kop)

Febi: 02116
Victor Reinz: XX2116KI
Payen: HBS 018

Pas
22/06/2009, 12:28
Ik ben maar naar Wittebrug in Den Haag gereden, ze wilde geen bestelling opnemen aan de telefoon ...

Dus 10 nieuwe kopbouten a 7,50 p/stuk besteld, alleen dat onderdeelnummer dat eerder gepost werd klopt niet.


De kop heb ik afgegeven bij Stipdonk in Katwijk, deze gaat alle kleppen en klepzittingen opnieuw inslijpen en de klephoedjes vervangen. Zodra ik de uitlaatklep van Sjaak binnen heb deze er snel naar toe brengen.

Met wat geluk kan ik Woensdag beginnen met in elkaar zetten, want vrijdag komen m'n ouders terug en ik denk niet dat ze het leuk zullen vinden dat ik de woonkamer als opslag gebruik voor alle onderdelen :)

Fantaman
22/06/2009, 13:01
Met wat geluk kan ik Woensdag beginnen met in elkaar zetten, want vrijdag komen m'n ouders terug en ik denk niet dat ze het leuk zullen vinden dat ik de woonkamer als opslag gebruik voor alle onderdelen :)
moet je bij ons is 1 de schuur kijken, en op mijn kamer ligt ook wat :roll:
ik zou die kop die nou achter in de auto ligt ook mooi hier op de plank kunnen zetten :mrgreen:

Pas
22/06/2009, 13:45
Hier nog een paar picca's van wat ik afgelopen week nog meer gedaan heb

Fantaman
22/06/2009, 13:56
kleppen deksel is wel heel wit, je had hem beter kunnen polijsten :mrgreen:

maar als je motor strax weer inelkaar zit ziet het er super uit :D

Tom
22/06/2009, 14:23
Ziet er bijzonder strak uit. Ik ben alleen benieuwd hoelang het spruitstuk mooi blijft.

Pas
22/06/2009, 14:34
geen idee, dubbele laag van lak die t/m 650 graden moet kunnen hebben. Het is gestraalt net als de kleppendeksel dus veel beter ontvet zal je het niet kunnen krijg dus ik denk dat het wel degelijk hecht.

Hitteschild die erop gaat heb ik ook gespoten, maar geen foto van. Het hitteschild dat tegen de auto gemonteerd zit is gedeeltelijk rot, weet niet of ik daar nog wat aan doe.

924turbo2
22/06/2009, 15:37
Ik ben maar naar Wittebrug in Den Haag gereden, ze wilde geen bestelling opnemen aan de telefoon ...

Dus 10 nieuwe kopbouten a 7,50 p/stuk besteld, alleen dat onderdeelnummer dat eerder gepost werd klopt niet.


De kop heb ik afgegeven bij Stipdonk in Katwijk, deze gaat alle kleppen en klepzittingen opnieuw inslijpen en de klephoedjes vervangen. Zodra ik de uitlaatklep van Sjaak binnen heb deze er snel naar toe brengen.

Met wat geluk kan ik Woensdag beginnen met in elkaar zetten, want vrijdag komen m'n ouders terug en ik denk niet dat ze het leuk zullen vinden dat ik de woonkamer als opslag gebruik voor alle onderdelen :)

Bij de automaterialen zaak zijn ze 2,50 per stuk, had je 50 euro bespaard !

Ziet verder allemaal netjes uit, hopelijk kan je weer snel rijden.
Adres in katwijk ken ik niet, laat maar even weten wat het gekost heeft.

Pas
22/06/2009, 15:55
Ik ben maar naar Wittebrug in Den Haag gereden, ze wilde geen bestelling opnemen aan de telefoon ...

Dus 10 nieuwe kopbouten a 7,50 p/stuk besteld, alleen dat onderdeelnummer dat eerder gepost werd klopt niet.


De kop heb ik afgegeven bij Stipdonk in Katwijk, deze gaat alle kleppen en klepzittingen opnieuw inslijpen en de klephoedjes vervangen. Zodra ik de uitlaatklep van Sjaak binnen heb deze er snel naar toe brengen.

Met wat geluk kan ik Woensdag beginnen met in elkaar zetten, want vrijdag komen m'n ouders terug en ik denk niet dat ze het leuk zullen vinden dat ik de woonkamer als opslag gebruik voor alle onderdelen :)

Bij de automaterialen zaak zijn ze 2,50 per stuk, had je 50 euro bespaard !

Ziet verder allemaal netjes uit, hopelijk kan je weer snel rijden.
Adres in katwijk ken ik niet, laat maar even weten wat het gekost heeft.

Brezan had naar zeggen verschillende leveranciers gebelt en die zeiden niets te hebben. Ik moest het gewoon vandaag ergens zien te bestellen omdat ik een beetje in tijdnood kom ...

De klep van Sjaak is ook nog niet binnen dus dat gaat ook nog vertraging opleveren.

klaas 924
22/06/2009, 18:15
die gerestaureerde onderdelen lijken wel NIEUW

super gedaan :duim !!!!!!!!!!!

Pas
23/06/2009, 17:23
M'n plan om de kop iets sneller gerepareerd te hebben door een klep van Sjaak erin te zetten heeft achteraf weinig nut gehad.

De monteur van het revisiebedrijf belde net dat de klepgeleiders van alle uitlaatkleppen versleten zijn en ook de klepsteel van Sjaak z'n klep is teveel versleten om erin te zetten.

Dus nu zijn er met nieuwe klepgeleiders ook maar een nieuwe klep besteld. Nu maar hopen dat moederlief Vrijdag niet boos wordt dat d'r woonkamer een garageopslag is ... :nieteerlijk

924turbo2
23/06/2009, 18:06
complete koprevisie :grin: kan je in ieder geval wat jaartjes vooruit!

waren je andere klepen nog wel allemaal goed ?

Pas
23/06/2009, 19:04
De inlaatkleppen waren helemaal goed, de uilaatkleppen ging hij nog wat mee doen door wat aanslag van de lpg en de speling hadden ze het aardig te verduren gekregen.

Bcreative
23/06/2009, 21:04
Netjes! Gaat weer allemaal goed komen, dus.
En ach joh, je ouders moet je af en toe een beetje laten schrikken als je jong bent! Da's goed voor ze, anders worden ze helemaal zo suf! :wink: :grin:

-Bassie-
23/06/2009, 21:14
moet kunnen toch

ik had toen ik 17 was m`n brommer blokje gereviseerd in de woonkamer.

compressor stond gewoon in de woon kamer te draaien :shock:

en ze dacht dat ik het in de schuur ging doen stelde ze het zelfs voor :-)

Tom
23/06/2009, 21:45
Ik heb ook wel eens een brommer gerepareerd in de keuken, vroeger...

Fantaman
24/06/2009, 10:52
me fiets heb ik ook wel eens in de woonkamer gedaan, gezellig :-D

Pas
26/06/2009, 21:49
Ik heb vanmiddag mijn cillinderkop weer op kunnen halen. Ik moest 288,- euro afrekenen (zonder bon). Daarvoor heeft hij:
- De gehele kop schoon gemaakt
- Nieuwe klep geplaatst
- Nieuwe geleide bussen geplaats
- Nieuwe klephoedjes (had ik meegegeven)
- Alle kleppen en klepzittingen ingeslepen
- Kop gevlakt (en bovenkant klepsteel daarvoor gecorrigeerd)


Ik ben meteen aan de slag gegaan en van 17:00 tot zo'n 22:00 doorgewerkt, moet zo nog even wat te eten gaan maken ... hehe


Foto's!!

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/367.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/368.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/369.jpg

Pas
26/06/2009, 21:50
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/370.jpg
http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/371.jpg

Tom
26/06/2009, 21:50
Wow, ziet er fantastisch uit! Kosten zijn ook zeer redelijk.

captainfrasca
26/06/2009, 21:52
dat is echt zeer netjes, ik heb daar ooit eens 1900 gulden voor moeten betalen (nog geen jaar later liep het blok vast)...

Maarre, binnekort weer lekker toeren en hopelijk zonder problemen!!

LWB
26/06/2009, 22:07
begint er weer op te lijken,bedrag echt niet te veel volgens mij!

Pas
26/06/2009, 22:08
Tweede foto had dit moeten zijn ... heel handig zo'n wijzig optie die verdwijnt XD

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/371.jpg

Hendrik
26/06/2009, 22:20
Tweede foto had dit moeten zijn ... heel handig zo'n wijzig optie die verdwijnt XD



Voor je aangepast.
De edit tijd is veranderd. Nu heb je echt wel tijd om een foutje te ontdekken. ;)

924turbo2
27/06/2009, 08:33
Dat schiet lekker op, 288 vind ik een koopje !

Pas
27/06/2009, 12:03
Alles zit er inmiddels op, ik moest alleen de kleppen nog stellen.

Echter zit ik nu met een probleem, ik had de timing op het bovenste merkteken gelijk gezet. Echter zie ik nu twee merktekens en twijfel ik welke ik gebruikt heb (eentje aan de buitenzijde en eentje aan de binnenzijde van het wiel aan de nokkenas.

Tevens heb ik de krukas verdraaid toen ik de riem erop deed. Ik wilde 'm over een tandje krijgen en toen draaide de krukas, beetje op gevoel weer terug gezet ... maar dat is natuurlijk weinig betrouwbaar.

Pas
27/06/2009, 12:48
Oke, weet iemand of dit de "Notch" is op de V-belt pully die ze bedoelen?

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/372.jpg

Pas
27/06/2009, 13:25
pff, krijg de kleppen ook al niet gesteld, krijg de stelschroefjes niet gedraaid nu alles gemonteerd is...

924turbo2
27/06/2009, 15:12
je moet het puntje aan de binnenkant van de nokkenaspoelie hebben.

Stelschroefjes moet je een rondje draaien toto ze klik zeggen. Kan in het begin even zwaar gaan aangezien je de klepveer in moet drukken. Zorg er oor dat j de inbus er goed diep en recht insteekt, zodat je het kopje niet dol draait.

Nokkenas poelie zit goed zo, kan ook maar op 1 manier door de notch. In de poeli zit een inkeping, deze moet je gelijk zetten aan het puntje op je blok., dan staat hij op TDC

Tip maak de puntjes een wit met typex of verf, dan is het wat makkelijker af te stellen.

Pas
27/06/2009, 17:45
Er is nog iemand langs geweest om naar de timing te kijken en zijn conclusie was dat iemand het tandwiel voor de distributieriem er een keer verkeer op heeft gezet en de markering met cillinder 4 op tuimelen heeft vast gezet.

Kleppen stellen ben ik bijna mee klaar, nog 1 cillinder te gaan en ik zal bijna kunnen starten :)

Pas
27/06/2009, 19:51
net een poging tot starten ... maar niks. Draaid mooi rond, bougies zijn nat, maar geen ontsteking

-Bassie-
27/06/2009, 19:55
wel vonk van bobine??

kabels verkeerd??

captainfrasca
27/06/2009, 19:57
Das minder... Je hebt helemaal geen vonk dus neem ik aan.....

Hendrik
27/06/2009, 20:03
Das minder... Je hebt helemaal geen vonk dus neem ik aan.....

Anders pakt david even de ontstekings volgorde uit zijn broekzak. ;)

captainfrasca
27/06/2009, 20:07
ja dat is 3421, maar ik neem aan dat hij dat ook wel weet hoor Hendrik, zo moeilijk is dat niet, maar je moet het wel ff weten. Ik weet inmiddels uit mijn hoofd hoe de bougiekabels horen te zitten......

Hendrik
27/06/2009, 20:11
ja dat is 3421, maar ik neem aan dat hij dat ook wel weet hoor Hendrik, zo moeilijk is dat niet, maar je moet het wel ff weten. Ik weet inmiddels uit mijn hoofd hoe de bougiekabels horen te zitten......

Ik vond dat papierje van je zo grappig... :mrgreen:

Sjaak
27/06/2009, 20:11
Had ik destijds ook met het vervangen van mijn cilinderkop. Oplossing was een iemand starten de ander voorzichtig aan de timing draaien totdat ie aansloeg.. Daarna nog wel even goed stellen met een timing lamp (stroboscoop)

924turbo2
27/06/2009, 20:15
volgorde staat op het kleppendeksel, 1 is degene het dichts bij de radiateur.

check ook je stand van de onsteking. zet je poelies op bovenste dode punt.

Middelste punt van je roto zou gelijk moeten staan met het kervje in de in je onstekingshuis. Als je je onstekingskap erop zou zetten zou de rotor dus tegenover cylinder 1 moeten staan, check dit even.

Motor draait rechtom.

Pas
27/06/2009, 23:01
Heb nog met de ontsteking zitten klooien, maar het is raar. Als ik namelijk 'm boven op het merkteken zet van de nokkenaspeolie staat cillinder 1 niet op tuimelen wat wel zo zou moeten zijn? De ontsteking staat nu op cillinder 1 wanneer de poelie op het merkteken staat.

Ik heb nu de ontsteking afgesteld en hij lijkt af en toe aan te willen slaan, maar was inmiddels schappelijk verzopen. Accu hangt nu aan de lader zodat ik morgen weer vers verder kan.

Morgen maar weer de kleppendeksel eraf en eens echt goed kijken of hij goed staat. Iemand zei nog dat er ergens achter in het blok een kijkglaasje is voor het bdp van de krukas?

924turbo2
28/06/2009, 08:30
klopt aan de rechterkant op je bellhouse\, heb je wel een goed zaklampje voor nodig.

Pas
28/06/2009, 09:15
klopt aan de rechterkant op je bellhouse\, heb je wel een goed zaklampje voor nodig.


Als ik al zou weten waar dat was heb ik ook al geen goede zaklamp :(

captainfrasca
28/06/2009, 09:18
Als je via de bestuurderszijde achter het motor blok kijkt, zeg maar direct naast de inlaat (waar porsche op staat) diep naar beneden zie je dan een 4kant gat zitten en dat is em.... (onder de kachelkraan als het ware)

Plaatje lijkt het zo niet te doen, maar je kunt er wel op klikken.

Pas
28/06/2009, 11:04
Ah oke, wat een rot plek...

Krijg 'm nog steeds niet gestart. Had eerst wat gepruttel, maar sloeg niet aan. Nu weer opnieuw de ontsteking timing gezet maar nu geeneens gepruttel meer.

pff, het zit ook nooit eens mee ...

Pas
28/06/2009, 12:12
Ik denk dat ik 'm gevonden heb. Ik kan 'm niet met het blote oog zien, maar m'n digitale camera wel met z'n flits :)

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/386.jpg


De nokkenas staat nu op zijn markering, het ziet er naar uit dat hij dus niet exact op bdp staat? Is dit dan ook de oorzaak dat ie niet wil starten?

captainfrasca
28/06/2009, 19:08
Nog wat verder gekomen??

Pas
28/06/2009, 19:11
Uiteindelijk de bovenstaande exact op de markering gezet en de nokkenas stond nog steeds op de markering dus het was dus niet het probleem.

Bas (ook een lid hier) is toen langs geweest en die heeft tijdens het starten aan de ontsteking gedraaid tot hij uiteindelijk aansloeg. Duurde best lang voordat er koelwater voorbij aan de thermostaat kwam, de temperatuurmeter heeft het nu volledig begeven want zodra ik het contact aan zet slaat de wijzer helemaal naar rechts ... het stekkertje zit er gewoon normaal op dus waar dit probleem nu weer vandaan komt.

Maar na haast een kwartier warmdraaien en het koelwater eindelijk ging circuleren kwam er inmiddels ook wat donkere rook uit de uitlaat ... ik hoop dat de zuigerveren de gereviseerde kop aan kunnen ...

Morgen kijken of ik ergens bij een garagein de buurt terecht kan voor het afstellen van de ontsteking.

captainfrasca
28/06/2009, 19:13
De temperatuurmeter kan ook duiden op een slechte massa, heb ik ook een keer gehad...

Zwarte rook is gewoon roet gelukkig wat uit de uitlaat komt, pas als er blauwe of witte rook uit de uitlaat komt zou ik me zorgen gaan maken...

Maar mooi dat ie loopt in ieder geval!!:duim

924turbo2
29/06/2009, 07:06
Hij moet gelijk met deze streep staan. Kortom, bij je krukas staat hij een tand verkeerd !

Pas
29/06/2009, 08:17
Joost, ik heb 'm daarna op die markering gezet en bovenin had het vrijwel niet bewogen dus die stond ook nog steed op de markering.

Voor de zekerheid nog een keer helemaal rechtsom doorgedraaid tot ik 'm exact op de markering had daar op de krukas en de nokkenas stond ook exact op zijn markering, dus ik denk dat het nu goed zit.

Pas
29/06/2009, 10:11
Kan vanmiddag terecht om de ontsteking te laten afstellen.

In de tussentijd de kopbouten nog eens nagetrokken en nu de klepspeling aan het nalopen. Maar de inlaatklep van de 2e cillinder wil niet meewerken, ik deed er een voelermaatje tussen en kreeg er 0.20mm doorheen. Dus ik 1x ingedraaid zodat hij theoretisch op 0.15 moet uitkomen, maar ik krijg er dan niet eens voelermaatje 0.10mm meer doorheen ... zucht.

Dus zo laten staan of weer ruimer zetten ...

924turbo2
29/06/2009, 11:07
zeg wel tegen de garage dat hij afgesteld moet worden op 10 graden voor onsteking met het vacuem slangetje los.

Pas
29/06/2009, 12:03
Ik neem het boek ook even mee, dat van de 10 graden wist ik maar niet met de vacuumslang los.

Het kleppen probleem is opgelost, de 0.05 zat achter de 0.10 geplakt was niet te zien totdat het een keer verschoof...

924turbo2
29/06/2009, 14:43
Overigens moet je je kleppen nog een keer stellen als je motor goed warm is (olie temperatuur +/- 80 graden, dus even een flink stukje rijden.)

waarden zijn dan:

Intake valve: 0.20 mm
Exhaust valve: 0.45 mm

Pas
29/06/2009, 14:49
De onsteking is afgesteld en men zei daar dat de rook afkomstig was van een veel te rijke afstelling. Dus de monteur daar heeft dat iets omlaag gezet maar hun CO meter was stuk dus ze konden het niet precies afstellen...

Pas
29/06/2009, 15:05
Vanavond word de CO afgesteld door Bas

Verder nog te doen:
- Ander bestuurdersportier erin hangen
- Linksvoor paneel laten spuiten (staat al in grondverf)
- Remvloeistof vervangen
- Trillingen in het stuur bij 100+, opnieuw uitlijnen voorwielen ws.
- Alternatief voor koelwatertemperatuur zoeken

-Bassie-
29/06/2009, 16:58
waarschijnlijk bedoel je balanceren met je voorbanden.

en verder goed bezig zo ;)

Pas
29/06/2009, 17:04
Ben inmiddels wel helemaal uitgebrand zo na afgelopen week-end. Ik ben wat geirriteerd door die temperatuurmeter, denk dat ik maar een olietemperatuurmeter ga inbouwen op 1 of andere manier kijken of het mogelijk is deze op de koelwater meter aan te sluiten, is toch allemaal gebaseerd op weerstand die toe/afneemt bij temperatuur veranderingen?

Vind het zo vreemd dat de meter nu opeens vol naar rechts uitslaat als ik het contact aan zet. De aarding zit weer op vers geschuurde raakvlakken en ik heb 1 aarding zelfs nog even aan de negatieve pol van de accu aangesloten om te kijken of dat verschil maakte (de aarding die onder een bout van de luchtschuif zit en uit de draadboom komt waar ook de temp-sensor zit.

-Bassie-
29/06/2009, 17:16
het is denk ik gewoon slimmer om het systeem door te meten en desnoods een nieuw mooi draadje met de ori kabelboom mee te trekken.

dat is beter dan weer een aparte meter.

Pas
30/06/2009, 10:48
De wagen is weer perfect afgesteld door Bas en rijd echt heerliljk.

Hier nog een foto van vanmorgen hoe mijn motorruimte er nu uit ziet.

http://community.924forum.nl/images/imported/2009/06/406.jpg

Tom
30/06/2009, 11:06
Keurig zeg! Fijn dat je auto weer lekker loopt. Heeft wel wat tijd en geld gekost, maar nu kun je er weer jaren tegenaan...

klaas 924
30/06/2009, 15:59
zo weer een probleem uit de wereld
gefeliciteerd met dit succes!

Bcreative
01/07/2009, 10:29
De wagen is weer perfect afgesteld door Bas en rijd echt heerliljk.



Zo, nu weer lekker genieten!

Pas
01/07/2009, 20:31
Ik ben even creatief geweest met het roostertje in het dashboard. Origineel zit hier een speaker achter maar die is bij mij al verdwenen en er zat een lelijk groot gat van de startonderbreker.

Dit laatste was niet om aan te zien en zat al langer met het idee om de handtekening van Ferdinant Porsche van m'n oude en kapotte bestuurdersstoel er overheen te zetten.

Dat heb ik dus vandaag gedaan. Helaas is de foto niet goed gelukt door de zon dus zal later een betere plaatsen. Er zit helaas een lijmvlekje op vanwegen een onoplettend moment :(

Pas
01/07/2009, 22:27
Ik merkte trouwens dat m'n koplampen nu opeens kuren hebben. Als ik ze uit zet willen ze regelmatig niet inklappen of doen dat pas even later ...

Ik heb alles netjes aangesloten aan de aarding die op het blok zat die ik los heb gehad zijn opgeschuurd en de kop zelf waar het op zit is geparelt. Kan me niet voorstellen dat het geen goed contact heeft, en of die aarder er uberhaupt wat mee te maken heeft.

Tom
01/07/2009, 22:29
Relais wat mottig?

captainfrasca
01/07/2009, 22:33
Ik ben even creatief geweest met het roostertje in het dashboard. Origineel zit hier een speaker achter maar die is bij mij al verdwenen en er zat een lelijk groot gat van de startonderbreker.

Dit laatste was niet om aan te zien en zat al langer met het idee om de handtekening van Ferdinant Porsche van m'n oude en kapotte bestuurdersstoel er overheen te zetten.

Dat heb ik dus vandaag gedaan. Helaas is de foto niet goed gelukt door de zon dus zal later een betere plaatsen. Er zit helaas een lijmvlekje op vanwegen een onoplettend moment :(

Wat een leuk idee joh!!

Bcreative
02/07/2009, 08:30
Op zich leuk idee idd!
Dat rooster is ook niet het allermooiste deel van het interieur....

-Bassie-
02/07/2009, 08:51
zit nog steeds met het idee om daar m`n navigatie weg te werken:-)

dan zie je het niet makkelijk zitten als je het kapje er over heen doet8-)

Bcreative
02/07/2009, 11:49
Kijk, da's ook een innovatief idee! Een 924 met ingebouwd navigatiesysteem! : )

Fantaman
02/07/2009, 12:58
zit nog steeds met het idee om daar m`n navigatie weg te werken:-)

dan zie je het niet makkelijk zitten als je het kapje er over heen doet8-)
ja zoiets dacht ik ook aan, maar de ruimte daar is ZEER beperkt, past wel alleen een diplay:high5:

Pas
02/07/2009, 14:15
Tsja, m'n PDA past er prima in en die gebruik ik ook als navigatie. Alleen haal je dan het hele kapje weg en maak je het 1 met het dashboard of zit de navigatie eronder en haal je dan het kapje eraf?

Ik gebruik wel gewoon m'n steuntje, dan is die bende voor de rest van de tijd uit het zicht :)

Ben nu bezig met reparaties aan m'n dakbekleding. Ik heb het leer uit de achterkant van die oude stoel gesneden en gebruik het om de grootste gaten op te vullen. Je ziet natuurlijk wel randen e.d. Maar dat is beter dan loshangende flarden bekleding met tape ...