PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 ombouwen naar stabilisatorstangen voor/achter



924turbo2
25/08/2011, 10:08
Mijn eerste 924 was een kale uitvoering zonder stabilisatorstang voor/ achter. Er was niet mee te rijden, net alsof je op een boot zat.

Ombouwen kan je zelf doen, je hebt nodig:

- hoeklijn (voor de voorkant) exacte maat weet ik niet maar mikt ook niet zo nauw, als het maar redelijk dik is.
- stalen strip (voor de achterkant)
- lasapparaat
- m8 tapsetje
- boormachine + boor
- slijpmachine
- stabilisatorstangvoor en achter van een 944 met alle toebehoren.

Voor zie je op de foto's dat ik een stalen stripje met draad heb gebruikt, dit bleek niet sterk genoeg, later heb ik dit vervangen voor een stuk hoeklijn en rondom gelast.

De draagarmen kan je gewoon twee gaten in boren voor het aluminiumn blokje te bevestigen, je kan ook gewoon twee draagarmen kopen van een later type, dit is vanzelfsprekend de beste optie.

Achter heb ik de beugeltjes zelf gemaakt, je kan ze ook los te kunnen kopen (477 501 095) recher beugel op de foto's.

Uiteraard kan je ook een complete torsieas eronder zetten van een 924/944 met stabi, dit is echter veel meer werk.

Bas zal dit topic nog aanvullen voor de ombouw van vroeg naar laat type stabi voor de voorkant.

-Bassie-
25/08/2011, 10:58
Verplaatst naar how to.
Ik vul hem zo snel mogelijk aan met andere/meer informatie.

gerben1986
25/08/2011, 18:20
Ik zie dat jij de achterste beugels vastgelast hebt.
Ik heb Uitlaatklemmen/U-klemmen met een diameter van 90mm gezocht/gevonden. Die kun je om de torsieas heen halen en daar dan de bevestiging (nieuwe gaten boren) op monteren. Dan hoef je niet te lassen, en zit ook zo vast als een huis.

Let op: bij de achteras heb je ook nieuwe excentrische bouten nodig met draadeinden aan beide kanten (normaliter is het een gewone excentrische bout).

Ben benieuwd naar de rest van je verhaal!

924turbo2
25/08/2011, 18:42
Dat kan ook, al ben ik zelf meer voorstander van het lassen. Met de uitlaatbeugel zit het rubber niet volledig geklemt en heeft minder draagvlak, zoals origineel (ook duidelijk te zien op de foto's). Meer speling op het rubber dus, dit zorgt voor minder snelle reactie van de stabi. Hier plaatjes van de 924board manier:

js-vintage
25/08/2011, 20:54
Mooi gedaan!

-Bassie-
04/09/2011, 17:26
de oplossing hoe ik dat heb gedaan:

een plaatje gemaakt met 3 gaatjes er in:

7317

daar aan de beugel gemonteerd met de stabilisator stang er aan:

7318

en aan de draagarmen heb ik de pennetjes gebruikt van een 944:

7319

alleen hangt de stang nu iets te laag voor mooi.
maar hangt "binnen" m`n voor wielen dus bij oprijden van bijvoorbeeld een stoep raak ik eerst m`n banden.
maar voor mooi moet ik even de originele beugels iets korter maken dat die van hoger komt te hangen.
alleen nu kijken of dit sterk genoeg is anders het nog iets veranderen.

en achter heb ik een 18mm gemonteerd maar dat was plug&play omdat ik achter al een stang er op had.

924turbo2
04/09/2011, 18:03
Keurig !