PDA

Bekijk Volledige Versie : interessant turbo project van Nederlander



924turbo2
06/02/2009, 17:47
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=26375&postdays=0&postorder=asc&start=0

Tom
06/02/2009, 17:55
Erg cool, even de URL van dit forum doorgeven...

924turbo2
06/02/2009, 18:22
elke 924 liefhebber die ook wel eens in Google zoekt kent dezse site:

http://www.924board.org
http://www.924.org

LWB
06/02/2009, 18:53
ziet er uit als of ie weet waar die mee bezig is....

vraag me wel wat af m.b.t. de compresie en de warmte ontwikkeling in het standaard blokie...

924turbo2
06/02/2009, 19:19
Met standaard zuigers zal het niet zolang goed gaan. Porsche heeft niets voor niets gekozen voor handgesmeden zuigers en lagere compressie bij de originele 924 turbo.

LWB
06/02/2009, 19:34
ik bedoel maar :wink:

Fantaman
06/02/2009, 20:00
je kan niet zomaar een turbo op een blok schroeven die er niet voor is gebouwd, is een een tijd bom. vroeg of laat zegt ie BOEM einde verhaal.
koppakking blaast ie er waarschijnlijk heel snel uit. meer lucht, zelfde compressie verhouding = grotere einddruk, motor krijgt het zwaar voor de kiezen, dus een sterke motor kan het meschien wel aan :wink:

pocketmech
06/02/2009, 20:58
Zo hebben we de zogenaamde hoge en lage turbodrukvulling. Het rendement (vermogensopbrengst) van hogedrukvulling is veel groter, maar vergt een dapper sterk blok, ingekorte zuigers, dan wel verkorte zuigerstangen om de einddruk niet al te peppi hoog te laten worden. Lage turbodrukvulling is ook met een normaal blok te realiseren, maar ook dan kom je aan de grenswaarden en is het verstandig de zuigers wat lager te maken, of modellen met extra diepe kommem te nemen. Ook de kwaliteit/aantal van de zuigerveren wordt interessanter..... Kan d'r een boek over schrijven.....maar die zijn d'r al genoeg :mrgreen:

ArvidW
06/02/2009, 21:07
Hij mag dan wel zijn zuigers zijn vergeten, maar de rest van het systeem is wel erg mooi gebouwd, knap werk om dit onder onze vrij volle motorkap te krijgen :grin:

Tom
06/02/2009, 23:13
Dat vind ik ook...
Vriend van me heeft zijn Audi Coupé GT omgebouwd met een turbo op het standaardblok. Hij had al een Amerikaanse versie met lagere compressie, heeft er geen motormanagement op zitten maar gewoon de turbo (een niet al te dikke) toegevoegd. Dat gaat goed, ding is bloedsnel (zeker zo snel als de quattro turbo met 200 pk, maar die weegt ook meer door zijn vierwielaandrijving). Beetje jammer dat-ie de remmen niet heeft aangepast, dat maakt een snelle rit... tja, interessant. :?

Dat zou bij de 24 overigens ook het eerste zijn wat ik deed, nog voor ik de turbo erop schroefde: een 944-onderstel.

M.B.H.
07/02/2009, 00:12
zo te zien heeft hij er een turbo kop op geplakt :wink:
dus zuigers zullen ook wel aangepast zijn M.

Meneer aard
07/02/2009, 10:07
Lijkt me niet Martin..Maar ik kan het ook mis hebben. Als je zo kijkt naar de bougiekabels etc..lijkt het me gewoon NA kop. Het is wel mogelijk om met een euro kop NA een turbo te draaien. Zeker met EFI een redelijk veilige gedachten. Enkel kan je niet zo`n hoge boost draaien. Dan is een 931 kop met andere zuigers wel handig voor hogere boost.

Ligt ook maar net aan de staat van het blok zelf..Niet dat ie alle boost langs lekke zuigerveren er langs perst haha.

M.B.H.
07/02/2009, 10:43
ja , daar op gelet dacht ik het ook :roll:
Maar dan is het leuk voor korte duur verwacht ik M

Meneer aard
07/02/2009, 11:12
Ik weet niet..Als je niet onder zo`n hoge boost draait moet ie het wel kunnen houden. Maar dan nog..Je loopt dan tegen de limieten aan van het stock spul. Gewoon als basis 924 turbo blok..gesmeden drijfstangen en zuigers plaatsen..Opboren tot 2.2-2.3 liter..Vliegwiel afdraaien + race koppeling. Kop flowen + grotere kleppen. Andere nokkenas.Ander spruitstuk ontwerpen want dat stock 931 verhaal is gewoon een ontwerp die een boeren dochter ook had kunnen maken..Gewoon spaghetti + collector maken richting de turbo :mrgreen: Externe wastgate met screamer pipe erop..3" pijp all the way naar achter..Lege einddemper..Intercooler erop (al dan niet water gekoeld) leuke olie cooler monteren..EFI erop met boostcontroller/pingel/klop sensor. Tunen op de dyno ipv met 10 losse vingertjes werk. Denk dat je wel 400 pk moet halen..Ze hebben ook 385 gehaald met dat blok..Agh wie weet.. Leuk project als je langer thuis bent :roll: :wink:

1.2 bar en gaan met het zooitje :mrgreen:

Maar het kan wel Martin, die 1.8 ltr blokken van de Mazda MX5 kun je zo een turbo opschroeven..Zijn complete kits voor te koop zonder dat je maar iets aan de hele motor hoef te veranderen. Ook idem dito met een Civic Vtec blok. Gaat perfect.


Zo hebben we de zogenaamde hoge en lage turbodrukvulling. Het rendement (vermogensopbrengst) van hogedrukvulling is veel groter, maar vergt een dapper sterk blok, ingekorte zuigers, dan wel verkorte zuigerstangen om de einddruk niet al te peppi hoog te laten worden. Lage turbodrukvulling is ook met een normaal blok te realiseren, maar ook dan kom je aan de grenswaarden en is het verstandig de zuigers wat lager te maken, of modellen met extra diepe kommem te nemen. Ook de kwaliteit/aantal van de zuigerveren wordt interessanter..... Kan d'r een boek over schrijven.....maar die zijn d'r al genoeg :mrgreen:

Jou post over het hoofd gezien :roll: Gewoon 2 koppakkingen op elkaar leggen. Hebben een aantal op 924board ook gedaan. Gewoon Stock NA gepakt en 2 koppakkingen erop en klaar. Met een USA/Canada model zou het denk ik wel stock zo lukken want die hebben immers een lage compressie verhouding.

Enigste goede boek, waar alles goed omschreven staat is Maximum boost van Corky Bell. De bijbel voor turbo blokken :mrgreen:

Fantaman
09/02/2009, 21:39
...
Jou post over het hoofd gezien :roll: Gewoon 2 koppakkingen op elkaar leggen. Hebben een aantal op 924board ook gedaan. Gewoon Stock NA gepakt en 2 koppakkingen erop en klaar. Met een USA/Canada model zou het denk ik wel stock zo lukken want die hebben immers een lage compressie verhouding...
dat vind ik nou weer een happiejappie oplossing.
maar dan wil ik wel is weten hoe lang dat al goed gaat of is gegaan :mrgreen:


Maar het kan wel Martin, die 1.8 ltr blokken van de Mazda MX5 kun je zo een turbo opschroeven..Zijn complete kits voor te koop zonder dat je maar iets aan de hele motor hoef te veranderen. Ook idem dito met een Civic Vtec blok. Gaat perfect.

er zijn inderdaad een paar hele sterke blokken te vinden.
uit een skyline GT-R (R32) blok halen ze 900 PK(en meer) mee zonder al te veel te verbouwen, die eene had dan maar 1 koplamp want de andere was de luchthapper geworden :mrgreen:
zag ooit eens en filmpie van een Toyota Supra, op te test bank, volgas, todat ie boom zij. maar wel over de 1200PK :oops:

dus conclusie, weet hoever je met je blok kan gaan anders is het einde verhaal :D

Stuttgart pferd
14/02/2015, 01:07
Ja dat is mooi spul