PDA

Bekijk Volledige Versie : Spannend probleempje?



gerben1986
07/02/2009, 17:09
Mede 924-rijders,

vanaf vandaag hoor ik ook bij de club met laadproblemen ben ik bang.

Vanochtend zou ik naar Martin toe met de 924. Maar hij wou niet aanslaan, Aygo ernaast en hij sloeg aan.
Spanning zat netjes op 13,7 volt, dus niets aan de hand, maar als ik het knipperlicht aandeed begon de voltmeter te schommelen en als ik het licht aanzetten zakte de spanning ook met 1 volt.

Gaande weg zakte de spanning langzaam weg, dus maar weer terug gereden en met de Aygo naar MBH toe gegaan.
Daarna nog de auto nog 2 maal gestart, en dat was geen probleem. Blijkbaar laadde hij toch bij.
Maar vanmiddag hebben we de dynamo vervangen door een andere die ik nog had liggen. Dit resulteerde in het volgende:
- spanning op een dikke 12 Volt
- knipperlicht aan resulteerd in schommelen van de voltmeter
- met het licht aan zakt het voltage met ongeveer 1 volt

Nu heb ik dus eigenlijk 2 problemen:
- voltmeter die schommelt
- onzekerheid over het wel of niet bijladen van de dynamo

Dat de dynamo laadt zou duiden op het feit dat we, na dat we hem met de Aygo heb gestart, nog 2 maal konde starten. (50 km gereden). Het feit dat het voltage zakt als je een gebruiker aanzet zou juist weer op het niet bijladen duiden denk ik?

Of is dit een typisch massa probleem? En aan welk massapunt zitten jullie dan te denken?

Graag jullie mening over dit 'probleem'!

Tom
07/02/2009, 17:16
Die voltmeter staat niet direct op de accu, maar overal achter dus die geeft niet de echte laadstroom weer. Bij veel auto's (ook bij mijn 924) zie je 'm omlaag gaan als je het licht aanzet en de richtingaanwijzers zie je ook op de meter.

Je kunt beter even meten met de multimeter over de accupolen, veel betrouwbaarder. De massalus van de accu naar het chassis is makkelijk los te maken en op te schuren, scheelde bij mij erg veel.

Dd7
07/02/2009, 22:42
De voltmeter zit idd voor teveel apparatuur wil het de exacte spanning meten.
meestal geeft deze lager aan, dit vooral omdat de meeste massa contacten wel eens goed schoon mogen worden gemaakt.
Ik adviseer ook eens naar de contacten te kijken of deze niet te erg gecorrodeert zijn.
vooral bij apparatuur waar veel stroom loopt (zoals accu, dynamo achteruitverwarming etc.) moet het in principe
goed schoon zijn. Een spanningsval is bij grotere stromen vaak groter dan bij kleinere stromen. Als de spanning boven de 12 volt blijft, is het bij mij meestal wel goed. In theorie zou je ook zonder accu moeten kunnen rijden.

een laadprobleem kan ook zijn dat de spanningsregelaar/spanningsstabilisator (heeft de 924 dat?) kapot is.
of als je een apparaat aanzet en de spanning wel erg ver naar beneden ziet gaan, kan er een kleine kortsluiting zijn (meestal niet, want meestal springen dan de zekeringen, maar bij onvakkundige bedrading is dit goed mogelijk)
of je accu zelf is gewoon erg slecht geworden
of je dynamo is kapot en levert een te lage spanning/stroom

Tom
08/02/2009, 13:54
De spanningsregelaar zit op de koolborstels van de dynamo.

gerben1986
08/02/2009, 14:07
Dus door de koolborstelunit te vervangen vervang je ook de spanningsregelaar? Want dan heb ik dat, tegelijk met het verwisselen van de dynamo dus ook gedaan.

Dd7
08/02/2009, 16:43
in princiepe wel als die echt in de dynamo zit.
Ik dacht alleen dat het een component was op de dynamo die je er makkelijk af kon halen.

Toen ik bij mij even snel ging kijken zag ik twee componenten zitten achter de dynamo
een zwart component in een TO-3 behuizing en daaronder een zwart blokje.
lijkt mij dat het component in de TO-3 behuizing een gelijkrichter is en het zwarte blokje onder
de spanningsregelaar. Hoewel ik dit verder niet heb onderzocht weet ik dit dus ook niet zeker.

is de bedrading en verbindingen daar wel goed schoon? net als bij de accu en alle verbindingen er tussenin?
en ik dacht dat het normaal was dat de spanning iets of wat terug viel.
heb jij dat dan nog nooit gehad :shock: :D ?

in theorie betekend het als de spanning zakt als de stroom groter wordt, er een weerstand tussen de spanninsbron en waar je meet staat. Dit kan dus vuil zijn, slecht contact, of de inwendige weerstand van accu/dynamo of een ander vreemd iets. aangezien een autoaccu een behoorlijke stroom kan leveren net als de dynamo zou dit niet het probleem mogen/kunnen zijn. Het lijkt mij eerder dat er vuil in de contacten is gekomen. Bij mij was er een probleem de spanning zakte naar 10.5 volt als ik de verlichting aan zette. Het probleem heb ik opgelost door overal de massacontacten goed schoon te maken. Dit heeft bij mij geholpen. De spanning zakt nu naar 12,5 volt. maar dat de meter in de auto altijd op dezelfde stand staat, is bij mij nog nooit voorgekomen eerlijk gezegd. In mijn verveeluurtje heb ik een kleine tekening gemaakt met een kleine uitleg waarom een spanning naar beneden zakt bij een grotere stroom.

m.v.g
Dennis

gerben1986
09/02/2009, 18:04
Wat een reply :D
Maar dan ga ik vanaf nu uit van een massaprobleem en zal de massapunten nog eens extra goed bij langs gaan.

Maar het was mij inderdaad in het verleden nog nooit opgevallen dat de spanning zakte als ik een verbruiker aan zette.
Ik heb ook een 68Ah accu, misschien heeft dat er ook mee te maken?

Maar bedankt heren, ik ben nu niet meer zo bang voor de dynamo, maar eerder voor de massapunten!

Tom
09/02/2009, 19:28
Probeer die aan de massa van de accu maar eens, heeft bij mij ook enorm geholpen! Vijf minuten werk... steeksleuteltje (13?) en een stukje schuurpapier is alles wat je nodig hebt.

gerben1986
09/02/2009, 19:35
Dit zit tussen de accu en de ....?

-Bassie-
09/02/2009, 19:42
Dit zit tussen de accu en de ....?

schutbord en naar motorblok meen ik.

pocketmech
09/02/2009, 20:03
correctamundo. Overigens kan de massakabel zelf ook van binnen aan gort zijn door oxidatie/breuk!!!

Tom
09/02/2009, 20:22
Precies, maar da's simpel door te meten met een multimeter.

Inderdaad, kabel van de minpool van de accu naar de carrosserie, meteen ernaast. Kun je niet missen.

gerben1986
15/03/2009, 11:29
Zo, weer even een update hier na mijn ervaring gisteren.
De accu was leeg na 3 weken niet gedraaid te hebben, dus met een andere auto aangekregen.
30 km gereden, auto 5 minuten stilgezet en vervolgens direct kunnen starten (1e tik liep hij al).
Toen nog 10 km gereden (180km/h even aangetikt), en vervolgens 15 minuten bij de Mediamarkt laten staan.
En daarna wou hij dus niet meer starten, accu leeg. Gelukkig zijn er behulpzame BMW-rijders :grin:
Toen ik vervolgens naar huis reed stond op de voltmeter 16V aangegeven. Betekend dat dat de spanningsregelaar van de dynamo het begeven heeft tijdens het starten bijvoorbeeld?

Maar hoe kan het dat ik dus 50km gereden heb, maar de auto niet 2x kan starten?
Want de accu laadt 80A bij volgens Ritske's amperetang.

Tom
15/03/2009, 11:46
Ik vermoed ook dat je spanningsregelaar naar de eeuwige jachtvelden is.

Toen mijn accu overleden was, wilde hij ook soms wel en soms niet starten.

gerben1986
15/03/2009, 12:42
Spanningsregelaar is dat blokje achterop toch?
Waar niet de koolborsteltjes aan vast zitten.

Tom
15/03/2009, 13:18
Bij mij zitten spanningsregelaar en koolborstels in één unit.

Ritske
15/03/2009, 13:22
Zou idd goed mogenlijk zijn dat je spanningsregelaar overleden is, dit is vrij simpel te vervangen en als je een beetje geluk hebt hebben ze hem zelfs bij asd op voorraad :)

gerben1986
15/03/2009, 13:57
Je gaat mij niet vertellen dat jij het onderdeelnummer ook nog weet zeker? ;)
Als ik om een spanningsregelaar vraag is dat voldoende?

Zou idd goed mogenlijk zijn dat je spanningsregelaar overleden is, dit is vrij simpel te vervangen en als je een beetje geluk hebt hebben ze hem zelfs bij asd op voorraad :)

Duncan
15/03/2009, 16:27
Zo'n spanningsregelaar kun je gewoon bij de automaterialenzaak kopen.
Het is een ruitvormig dingetje met twee gaatjes voor boutjes.
Eentje van Hella of eentje van Bosch. De bosch kost ongeveer het dubbele van de Hella.
Je moet zoals gezegd is goed de massa van de dynamo schoon maken, en ook de drievoudige connector vlak voor de accu.

Heb je de koelslang van de dynamo aangesloten?

Duncan

gerben1986
15/03/2009, 16:34
De koelslang is niet aangesloten. Ik heb wel een turbo-onderspoiler, dus rijwind komt er wel.

gerben1986
04/04/2009, 15:40
Vandaag zijn we even verder gegaan.
In de 1e loop was de spanning over de accu (multimeter) en over de meter netjes 13,8V.
Dus we hadden zoiets van laat maar zitten, gaat goed.

De 2e loop was de spanning over de accu echter 17V (multimeter) ! Met draaiende motor.
Als we de accu aan de acculader hebben blijft hij wel mooi steken op 13,8V (multimeter).

Dus derhalve verdenk ik nu eerder de spanningsregelaar op de dynamo dan de accu.
Ook al heeft die accu nu ook wat beste klappen gehad.
Wat zou in deze het beste zijn? Zowiezo de spanningsregelaar vervangen uiteraard.

Tom
04/04/2009, 16:33
Geef de accu nog een kans, vervangen kan altijd nog. Hoewel ik ook denk dat-ie met overladen de geest heeft gegeven.

gerben1986
11/04/2009, 18:53
Vandaag heb ik de spanningsregelaar verwisseld. Tot nu toe ziet het er goed uit, zelfs met het warme startprobleem had de accu na een rit nog genoeg capaciteit om hem weer aan te slingeren. Dus ik gok erop dat dat probleem voorlopig verholpen is, nog even aankijken hoe het verder met de accu gaat.
De spanning was mooi 13,7 volt op de accu gemeten. Ook het dashboardvoltmetertje geeft die waarde aan, dus die is wel redelijk betrouwbaar.

Bedankt voor jullie hulp :-D

Ritske
12/04/2009, 10:49
Mooi dat het opgelost is gerben :blij

ShroudedVeil
12/04/2009, 11:03
Gelukkig ! :-D

Nu maar hopen dat het ook weg blijft !!

gerben1986
03/10/2009, 08:52
Ik had ook gehoopt dat het probleem weg zou blijven, maar helaas.

Vorige week heb ik na een tijdje weer gereden in de 924 en ja hoor, weer dik 16V spanning op het metertje.

Terwijl het voor de zomer nog goed was. Waardoor kunnen spanningregelaars stuk gaan? Want ik denk dat ik nu eerst maar een nieuwe spanningsregelaar ga halen en die erin plaatsen, hopelijk is de boordspanning dan, voor eerst, weer goed.

Of heeft iemand nog andere tips/opmerkingen enz?

pchome2000
07/10/2009, 14:33
Heb een vergelijkbaar probleem gehad, de meter kwam niet boven 10 volt uit.
heb toen de accupolen en alle verbindingen (massa)van accu naar carroserie en verder naar M-blok gereinigd en ingevet met zuurvrijevasseline.
de collector in de dinamo gereinigd en geegaliseert (had groefjes) de borsteltjes waren nog ok. Het resultaat is een voltmeter die nu de laadspanning van 13,5 volt laat zien.naar mate de accu goed vol is zakt deze meter naar de 12 volt.