Autotaxatie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 150

Autotaxatie

Zaterdag is het zo ver.Dan wordt mijn auto getaxeerd.
    Ik wou dit eens laten doen , enerzijds om wat sterker te staan bij een eventueel ongeval .
    Anderzijds om eens te weten wat mijn auto ongeveer waard is.
    Het is ook in het kader van een evenement van de club waar ik bij aangesloten ben en de taxatie wordt elk jaar opnieuw ingericht.
    Niet dat ik er een enorm bedrag van verwacht maar het is ook leuk om de waarde te weten.

Wordt vervolgd
  • Riggard
    924 Fan
    • Jan 2021
    • 630

Ben benieuwd! Heeft het ook zin als je alleen WA bent verzekerd?

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 150

Hier en in Belgie heeft het zeker zin,want dan heb je toch een document waarmee je de waarde van de 924 kan aantonen.
      Wanneer je hier gewoon rond rijdt zonder zo'n document en je hebt iets voor,dan wordt de auto al gauw als verloren beschouwd en krijg je zo goed als niks meer.
      Ik dacht ooit gelezen te hebben dat in Nederland dezelfde reden wordt gehanteerd om best te laten taxeren.
      Vraag het eens na bij jouw verzekering want nu ben je als oldtimer gewoon toch altijd de zwakste bij een ongeval.
      Men redeneert namelijk zo dat auto's van meer dan 30 jaar eigenlijk niet meer beantwoorden aan de normen van vandaag....remmen, verlichting,enz....
      Het is ook daarom dat een taxatie slechts geldig is voor 2 jaar.....dan moet je opnieuw laten taxeren....wat logisch is ,want de waarde zal in de loop van de tijd wijzigen ,afhankelijk van het gepleegde onderhoud en uiteraard ook ,de op dat moment geldende marktwaarde.
      Het is hier zelfs mogelijk om via de BFOV een goedkope omniumverzekering af te sluiten,wat ook als voordeel heeft dat je dure onderdelen vergoed krijgt....
      kortom ,het nadenken waard.
      Die omniumverzekering is in hoogte afhankelijk van de waarde van het voertuig.....een 924 zal veel minder kosten als een ferrari ;-)

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1155

Originally posted by Riggard
        Ben benieuwd! Heeft het ook zin als je alleen WA bent verzekerd?
        Ik denk het wel. Bij wa krijg je eventueel dagwaarde uitgekeerd. Neem van mij aan dat die bij een 924 niet echt hoog is. Je kunt dan met een taxatierapport aangeven wat de werkelijke waarde is. Als een ander jou schade toebrengt loop je niet het risico dat de auto economisch totall loss wordt verklaard. Maar ik ben niet helemaal zeker van wat ik hierboven heb geschreven hoor. Het geldt zeker wel voor een getaxeerde AR verzekering

Comment

• 924ERKE
          924 Fan
          • Oct 2024
          • 150

Vooral nuttig voor de kilometervreters onder ons ,wat niet wil zeggen dat een sporadische rijder geen pech kan hebben.
          Gisteren was het dus zo ver.
          Ik moest de wagen op een open plek stallen en daar hebben ze foto's genomen van alles.
          Vervolgens heb ik een hystoriek over de auto moeten vertellen en hoe die in mijn bezit kwam....
          Alles werd nauwlettend bekeken ,het interieuren ook onder de motorkap....
          Alleen lovende woorden behalve een opmerking over een bijna versleten raamschraper.....(die ga ik dus weldra vervangen)
          Daarna ging de auto op de brug.....weer lovende woorden en slechts 1 opmerking...een vervorming aan de boord onderaan de dorpel...
          ..tja , de schuld van het verkeerd opkrikken van de auto in de garage.
          Ik weet dat wel maar blijkbaar weet niet iedereen dat het opkrikken van de auto oordeelkungig moet gebeuren.....
          Dus ook dat ,ga ik aanpakken.
          Kortom , een vrij goed gevoel.
          Ik verwacht geen fenomenaal bedrag maar uiteraard ook geen prijs van een wrak.....zoals er enkele te koop staan.
          Er zit uiteraard ook verschil in een vroege op late 924, een 924s en de speciale uitvoeringen.
          Hoeveel de auto getaxeerd is kom ik pas teweten binnen een aantal weken aan de hand van het dossier.
          Er waren twee taxadeurs , een ouder iemand die uiteraard deze auto kende en een jonger iemand die erg enthousiast was., wat natuurlijk wel leuk was en een teken aan de wand dat jonge mensen het model wel smaken....
          Wordt vervolgd
          Last edited by 924ERKE; 12-05-25, 18:50.

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 150

Hallo iedereen,
            Even dit item vervolledigen.
            Vandaag heb ik de taxatiewaarde gekregen van mijn Porsche 924 automaat uit 1977.
            De staat is tussen goed en nieuw staat.
            Deze werd geschat op 9500 euro.
            Volgens mij een eerlijke en realistische schatting.
            Daar ben ik best tevreden mee want als ik de vergelijking maak met wat ik er 17 jaar geleden voor heb gegeven , is dit best een mooie prijs.
            Natuurlijk wordt je vandaag de dag nog niet rijk als je zo'n model hebt , maar daar gaat het er bij mij ook niet om.
            Ik beleef heel veel plezier aan de auto en dat is wat telt.
            Er zit misschien wel wat verschil in waarde ,indien het een Belgische of een Nederlands exemplaar betreft.
            In Nederland gaan ze naar mijn mening iets hoger weg ....
            En om nog maar eens in herhaling te vallen.....het model is nog altijd en zal waarschijnlijk immer ondergewaardeerd blijven .

Comment

• Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 630

Tsja, aan de andere kant, ik ben op zoek naar een lotus Elise, en zat eens te kijken naar de waardestijging daarvan over de jaren heen, dat is een horizontale lijn.

De 924 ontwikkelt zich al enkele jaren voorzichtig in waarde. Tuurlijk, het is geen 911, maar ik denk dat men ze steeds meer gaat waarderen. De Fiat/ferrari dinos werden ook lange tijd als nep Ferrari gezien, dat is inmiddels ook niet meer zo... De 914 bv. Ontwikkelt zich ook goed in waarde.

Tegelijkertijd; boeie. Als ik geld wil verdienen ga ik wel beleggen of werken, deze auto is om in te rijden en gebruiken en lol te hebben. Andere doelstelling.

Comment

• 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 150

Helemaal mee eens Riggard !

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1155

En zo is het helemaal. De waarde van je auto wordt nu eenmaal bepaald door de koper. Dat wat de koper ervoor geeft is op dat moment dus de waarde van de auto. En dat je er veel meer in hebt gestoken (zoals ik ) dan dat de auto waard is, maakt deel uit van de hobby. Elke zaterdag 15 glazen bier achterover keilen bij de plaatselijke voetbalkantine vind ik zonde, Dan ben je het geld kwijt en heb je buiten een flinke hoofdpijn nog niks. Nu heb je er in ieder geval nog een mooie 924 voor, toch? Overigens vind ik de schatting persoonlijk wel ets aan de lage kant. Maar ik ben dan ook geen taxateur natuurlijk.

Comment

• 924ERKE
                    924 Fan
                    • Oct 2024
                    • 150

Het is zo als ik al eerder zei Beer,waarschijnlijk een minder hoog bedrag omdat het Belgie is.
                    Hier gaan de prijzen lager voor deze auto's.
                    Als je echter bij ons een mooi exemplaar wilt dat ook nog eens mechanisch 'in orde' staat,betaal je bij een handelaar, al heel wat meer.
                    De prijzen worden ook veel te veel beinvloed door alle wrakken die te koop staan.....dat zijn de prijzen die de mensen ook zien, maar niet beseffen dat het wrakken zijn.
                    Je moet maar eens kijken naar het aangebodene bij ons hier.....van de mogelijks 10 aangeboden voertuigen zijn er amper 2 de moeite waard en die hebben dan ook een navenant hoger prijskaartje.
                    Ik heb het hier al veel gehoord en zelf denk ik er ook zo over ....plezier is ook al heel wat waard en ja, ik ga nooit naar de kantine
                    Dit is wat ze taxeerden.....​​
                    You do not have permission to view this gallery.
                    This gallery has 3 photos.
                    Last edited by 924ERKE; 17-06-25, 19:16.

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1155

Die ziet er gewoon heel mooi uit toch? Prima.

Comment

Working...