Rondje Nürburgring

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Addict
    • Aug 2021
    • 1738

Rondje Nürburgring

Enige tijd geleden vroeg een Transaxle-maatje of vriend, of in ieder geval tenminste een verrekte aardige kerel, of ik zin had om mee te gaan naar de Nürburgring. Hij had nog een ronde tegoed van een eerder bezoek en wilde dat gaan inlossen. Ja, ik als autosportliefhebber vond dat geweldig. Ik ben altijd al gefascineerd geweest door de Nürburgring. Als klein ventje speelde ik met een Faller autoracebaan en dan de set van de Nürburgring. Je weet wel met die kleine autootjes en die lichtgrijze smalle baanstukken. Prachtig. Maar goed, nu dan, pakweg 60 jaar later in het echt.
    's Morgens rond 8 uur vertrokken en ik nam de uitnodiging om met zijn 944 Turbo te rijden graag aan. Het eerste wat je merkt is uiteraard de stuurbekrachtiging, de rustige loop, de toch wel zwaardere auto en natuurlijk dat grote vermogen. Tjonge wat gaan zo'n ding van de plaats.
    Het is natuurlijk even wennen en helaas voor de eigenaar merk je dan, als nieuwe bestuurder van zo'n auto, ook wat dingen die niet helemaal goed lijken te zijn en waar dan toch weer aan gesleuteld moet worden. Enfin heeft ie weer wat te doen van de winter....

Aangekomen bij de Ring was het druk, heel druk. Allerlei wannabee Verstappens, al dan niet in gezelschap van mooie dames, maar dat geheel terzijde. Mooie auto's, lelijke (vond ik) auto's, kleine vleugels, vleugels zo groot dat een Jumbo 747 ermee op zou kunnen opstijgen, Porsches, Porsches, Porsches, BMW's, Subaru's, andere Japanse exoten, je kon het zo gek niet verzinnen. En ieder had zo zijn eigen gedachten over kleuren en vooral grootte van vleugels en of ie een helm op moest of niet.
    Mijn maatje zou de eerste ronde rijden en ik daarna. Rondje rijden kost €35. Maar dan heb je kennelijk ook wat, want de eerste auto's met schade en motorellende stonden al op het parkeerterrein.

De toegang tot de Nordschleife is klein en eigenlijk niet berekend op zoveel auto's. Uiteindelijk stonden we voor de slagboom, pasje ervoor en daar gingen we. Buurman en Buurman onderweg, goed voor pakweg 140 jaar levenservaring. Mijn maatje trapte het gas vlot in en wat gaat zo'n Turbo dan van zijn plaats. Je voelde af en toe de achterwielen doorslaan bij het overschakelen. En het blokje heeft nog maar iets meer dan 3 ton gelopen en is nog niet open geweest. Respect hoor!

Helaas was er na pakweg 5 kilometer al een code geel. Er was een Golfje kneiterhard de vangrail in gereden en de baan lag bezaaid met ongeveer alle VAG onderdelen die je kunt bedenken. Airbags eruit en dat soort zaken. Na de plaats van het ongeval konden we weer gas geven. We werden met duizelingwekkende snelheden ingehaald door de "vleugels". Bizar. Kort na de Golf werden we ingehaald door iets wat op een Seat leek en die pal voor ons een Jos Verstappen deed. Hij verspreidde vrijwel de complete inhoud van de grindbak over het asfalt. Opvallend genoeg werden we daarna niet meer ingehaald. Achter ons hadden we vrij baan. We vermoedden toen al dat de baan achter ons afgesloten was. Bleek later te kloppen. Dan kun je wel wat vrijer rijden want je kunt dan min of meer je eigen lijn rijden.

De Ring is erg onoverzichtelijk door zijn vele bochten kort achter elkaar maar ook door de hoogteverschillen. Dus een GTS met 300+ duikt ineens vanuit een onoverzichtelijke bocht achter of naast je op. En aan geluidsnormen zoals op het Mickey Mouse circuit Zandvoort doen ze hier al helemaal niet. Foei! 🤣Je schrikt je de tandjes. Als je de Ring niet kent moet je heel erg oppassen. Onderweg in de ronde had ik al besloten om niet zelf te gaan rijden. Ik wilde voorkomen, dat "onze" Turbo aan flinters gereden werd met mij achter het stuur. No way.
    Terug bij de ingang bleek de track inderdaad closed en moesten we wachten voor we er weer op konden. Na ongeveer anderhalf uur en een lekkere bak patat konden we weer. We sloten aan in de hele lange rij wachtenden en zagen toen net op tijd, dat de Track weer closed was. We konden nog net uit de rij en zijn naar huis gereden. 450 km heen en terug en 28 km Nordschleife. Een hele leuke dag en een mooie ervaring rijker. Nog bedankt JW.
  • Duco Hidde
    924 Fan
    • Jul 2024
    • 149

Super leuk verhaal Beer. Ik heb al vaker opnames gezien en denk, net als jij, dat ik dat maar niet moet gaan proberen. Wel leuk om mee te maken.

Comment

• Beer924
      924 Addict
      • Aug 2021
      • 1738

Ja het was een bijzondere ervaring. Ik snap nu ook waarom er zoveel van die "amateur coureurs" hun soms erg mooie auto's aan bonken rijden. Het is eigenlijk te uitnodigend waardoor overmoed op de loer ligt. Ennuh, er is volgens mij geen verzekering die daar iets van schade vergoedt.

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 583

Mooi verhaal en zeker een unieke belevenis.Eerlijk gezegd zou ik het zelfs niet aandurven om mee te rijden...tenzij.
        Neen, er is geen enkele verzekering die schade vergoed bij autorace.....tenzij je dat expliciet wil.
        Het hoeft daarom niet op een afgesloten circuit te zijn....als men besluit dat men op de openbare weg een snelheidswedstrijdje aan het doen was.....dan krijg je noppes.
        Verzekeringen zijn niet gek maar dat weten we ondertussen al.....
        De 944 ervaring leek me ook leuk.
        Heb er ook eens in meegereden bij een proefrit toen ik er eentje zocht ....dat was wel een wrak en heb ik gelukkig gelaten voor wat het was.
        Er zit zo te horen een pak verschil in met de 924 en dat is eigenlijk normaal .....je betaald ook Porscheprijzen voor onderhoud en wisselstukken....en uiteraard is zij ook een pak meer waard heden ten dage.
        Wat me wel opvalt is dat de 928 zo weinig te zien is....heb altijd gehoord dat die nog een pak sneller was.
        Last edited by 924ERKE; 30-07-25, 18:26.

Comment

• Beer924
          924 Addict
          • Aug 2021
          • 1738

De 928 is weer een heel ander verhaal. Die was oorspronkelijk bedoelt om de 911 te vervangen, maar dat liep helemaal anders. Maar als je echt wil leeglopen op een auto, dan maak je met een 928 wel de goeie keus en de grootste kans op de hoofdprijzen....🤣🤣

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 583

Tja, is dit zo erg.....wist ik dus weer niet.
            Beetje gelijk jaws dus....de shark

Comment

• Beer924
              924 Addict
              • Aug 2021
              • 1738

Hier gaat het aloude gezegde voor Porscherijden op: kopen is geen punt. Blijven rijden wel.

Comment

• Ronaldbm
                924 Addict
                • Aug 2014
                • 1809

Mooie beleving weer! Het is inderdaad heerlijk toeven op de ring, zolang je maar langs de baan staat of het museum even aandoet. Mensen vergeten idd vaak de schades, kosten voor herstel vangrail en meer…. Daar komt bij dat men in die omgeving vaak ook leeft voor de perfecte ronde, daar hebben wij als amateurs eigenlijk niets te zoeken….
                Project 924....and nice driving

Comment

• Beer924
                  924 Addict
                  • Aug 2021
                  • 1738

Vooral dat laatste Ronald. Zeker nu ik het zelf ervaren heb.

Comment

• Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 820

De nurbrurgring is voor mij een beetje als de stelvio, elke auto/motorgek schrijft en fotografeert erover, maar de echte ervaring valt toch wat tegen.

Comment

• 924ERKE
                      924 Fan
                      • Oct 2024
                      • 583

Man, man ik las daarnet op wikipedia een artikel over de 928 en daarin stond het volgende :
                      Dat er meer dan 1000 stekkerverbindingen en drie kilometer elektrische bekabeling in de auto zitten.
                      Toch te gek,dit

Comment

• Beer924
                        924 Addict
                        • Aug 2021
                        • 1738

Was toen heel modern.

Comment

• Riggard
                          Moderator
                          • Jan 2021
                          • 820

Man, ik heb al genoeg ellende gehad met die 10 stekkertjes en 20 meter draad van de 924... Geen 928 voor mij.

Comment

• 924ERKE
                            924 Fan
                            • Oct 2024
                            • 583

hahahaha, ik dacht net hetzelfde.......nu ga ik die 928 eigenaren toch anders bekijken hoor;-)

Comment

• Ronaldbm
                              924 Addict
                              • Aug 2014
                              • 1809

Een 928 is leuk als je diepe zakken hebt. Aanschaf reken op 20k en dan ben je er nog niet… die prijzen voor onderdelen, ben je al snel de waarde van de 924 aan het investeren ;-)
                              Project 924....and nice driving

Comment

Working...