1979 Porsche 924 minerva blauw

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ryan
    924 Wannabe
    • May 2024
    • 69

1979 Porsche 924 minerva blauw

Hallo iedereen.

Ik heb in april 2024 een 924 uit 1979 in Duitsland gekocht. De auto is Minerva blauw (originele kleur, maar al een keer overgespoten). Het is mijn eerste auto, en ik ben er erg blij mee, ondanks dat het helemaal uit de hand is gelopen. De motor bleek versleten, maar is inmiddels weer helemaal nieuw! Nieuwe nokkenas en zuigers kunnen vinden en zelf de motor gereviseerd. Ik ben niet van plan de auto standaard te houden, iets wat sommige mensen niet aanspreekt, maar ik vind het geven van een eigen touch aan en auto erg leuk, hieronder zal ik een aantal van de geplande modificaties en werkzaamheden opsommen. Ik doe alles zelf en heb erg veel plezier in het restaureren van mijn auto, alles is te volgen op mijn instagram: https://www.instagram.com/project_92...NvZW12NWZxMA==

De auto komt uit december '79 en is dus een '80 modeljaar met een motor uit '83 en een bak uit '81. Het is een grote mengelmoes en ik zie er geen problemen in. Helaas is alles oud en versleten.

Modificaties:
    • Supercharger
    • 968 spiegels
    • 944 spoiler
    • shortshifter
    • Bilstein B6 schokdempers
    • verlagings veren 20mm
    • andere velgen, momenteel borbet immitaties, ooit hoop ik een keer velgen te laten maken bij image wheels, maar dat gaat zeker nog een jaren duren.
    • stuur, de auto kwam met een Moto Lita, en daar ben ik erg blij mee.
    • olie temp. meter en AFR meter
    • aluminium paneel voor in het midden console
    • RVS uitlaat & spruitstuk maken samen met m'n vader.
    Werkzaamheden:
    • Spuiten
    • Motor reviesie
    • Bak revisie
    • Torque tube revisie
    • Brandstof verdeler & warmloop regelaar reviseren
    • Nieuwe rubbers voor de ophanging
    • Alle onderdelen opnieuw verven
    • Bedrading opknappen en eventueel vernieuwen
    • Dashboard opknappen
    • En al het andere dat bij een restauratie komt kijken......
    Ook maak ik een aantal onderdelen zelf, zoals steunen voor de achteras van rvs, ik heb nog een aantal setjes liggen als er iemand interesse heeft. Ook ben ik bezig met bumber steunen en heb ik een borgplaatjes laten lasersnijden voor de olie aanzuig.

Binnenkort zal ik een aantal foto's toevoegen.

• Ryan
    924 Wannabe
    • May 2024
    • 69

Hier zijn wat foto's20240406_131521.jpg
    Attached Files

Comment

• Riggard
      Moderator
      • Jan 2021
      • 712

Klinkt allemaal heel herkenbaar, het meeste van jouw lijstje kan ik inmiddels ook afvinken, mooi project!

Originaliteit is m.i. Een kwestie van smaak (en de basis waar je mee begint.). Ik vind dat je een mooi lijstje met subtiele upgrades hebt staan.
      Heb je de 968 achterspoiler overwogen?

En de compressor, heb je die al? Tip: stel je warme controledruk/wur af op +/- 45 psi, dat lijkt bij mij de sweet spot .

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1337

Ik zie dat je heel enthousiast een sportstuur hebt klaar liggen. Je weet dat je geen stuurbekrachtiging hebt. Dat stuurt al niet echt licht met een standaard 38 cm stuur. Ik vermoed dat dit 36 cm is........maar je bent nog jong. Dat scheelt. Haha.

Comment

• Ryan
          924 Wannabe
          • May 2024
          • 69

Ik heb ook nog even naar een 968 spoiler gekeken, maar vond toen een 944 achterruit met spoiler voor maar €50, dus die kon ik niet laten liggen.

Ik ga druk die jij aanbeveeld zeker onthouden, ik heb mijn wur aan aangepast zodat ik hem makkelijk kan stellen. Ik ga proberen of ik het gehele k-jet systeem kan testen buiten de auto, zodat dat alles werkt en het alvast een beetje in de buurt staat.

Het stuur is inderdaad iets kleiner, maar ook een stuk mooier, en past goed bij mijn midden console.

Comment

• Riggard
            Moderator
            • Jan 2021
            • 712

Denk dat jij de modificatie hebt gedaan met die bout en moer in de WUR? daarmee regel je alleen de koude controledruk. De warme controledruk bepaal je door dat grote ronde ding met de 2 leidingen erin naar binnen of buiten te drukken. Dat is iets lastiger, maar goed te doen. (Heb ervaring)

Wat ik gedaan heb, is de leidingen van de WUR uit alle clips gehaald. Dan kun je de WUR wat ruimte geven en binnen handbereik leggen (had mijne op het voorpaneel van de auto gelegd)
            Dat maakt het afstellen stukken makkelijker. De centrale cilinder heb ik eerst flink naar buiten gedrukt, en daarna met een enorme waterpomptang geleidelijk de cilinder naar binnen gedrukt (met drukmeter aangesloten), zodoende kun je de druk heel eenvoudig regelen.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1337

Originally posted by Ryan
              Het stuur is inderdaad iets kleiner, maar ook een stuk mooier, en past goed bij mijn midden console.
              Daar heb je helemaal gelijk in. Past mooi bij elkaar. Console ziet er trouwens mooi uit. Motor ook. Complimenten.
              Last edited by Beer924; 16-06-25, 17:51.

Comment

• Ryan
                924 Wannabe
                • May 2024
                • 69

Ik heb begin jullie alle onderdelen binnen om in de transaxle/ torque tube 4 nieuwe lagers te monteren, alleen omdat er al zoveel geknoeid is aan mijn auto vertrouw ik de locaties van de lagers waar ze op dit moment zitten niet, weten jullie toevallig waar deze horen te zitten? Ik heb zelf al wat informatie vergaart, maar de maten zijn overal ander, wat het nog verwarrender maakt. De laatste foto is van mij.
                Attached Files

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 276

Persoonlijk denk ik dat je bij het plaatsen beter de maten voor het demonteren van de lagers opneemt, want ik denk niet dat een 'knoeier' zich aan zo'n klus waagt.
                  Ik heb het werkje al eens gezien op you tube en het ziet er heus niet eenvoudig uit.
                  Hoedje af , als je dit zelf gaat doen.
                  Zijn er hier mensen die dit trouwens al hebben uitgevoerd ?
                  Ik weet ook dat er een firma is die ze vervangt zonder uitbouw van de buis....geen idee hoe ze te werk gaan.
                  Wat ik me ook afvraag is de levensduur van die lagers dan al over datum.
                  Degelijke gesloten lagers gaan toch ettelijke duizenden uren mee....maar ik kan het verkeerd voor hebben.

Comment

• Ryan
                    924 Wannabe
                    • May 2024
                    • 69

Dat klopt, hoe je de lagers zou moeten vervangen zonder buis uit te bouwen wee ik niet, want je moet er een as van 170cm slaan/schuiven en volgensmij is die ruimte er niet.

Comment

• Ryan
                      924 Wannabe
                      • May 2024
                      • 69

Het werd weer eens tijd voor een update,

Ik ben de afgelopen tijd druk bezig geweest. Ik heb mijn veerpoten in elkaar gezet met Bilstein B6 en 20mm verlagings veren die al onder de auto zaten, maar die ik nog even in dezelfde kleur als mijn remklauwen en trommels heb gespoten.
                      20250823_100543.jpg

Ook ben ik bezig met het zelf maken/gieten van een serie rubbers voor de verlichting en kabelboom van mijn auto. Want waarom zou je iets kopen als je het ook zelf kan maken! 1 van de rubbers die ik zelf ga maken is een rubber voor het achterlicht i.p.v. de soort kit die er origineel tussen zit. Die kit werk goed, maar als het er een lange tijd zit gaat het erg vast zitten, en elke keer dat het achterlicht wordt gedemonteerd moet je het vervangen. Dus heb ik nu een mal gemaakt voor een rubber dat herbruikbaar is. Ook ben ik met rubbers bezig voor de stadslichten, knipperlichten. En de rubber hoesjes die om de stekkers zitten die op deze lampen zitten.
                      20250717_190255.jpg 20250717_190246.jpg
                      de iconen op de stuurkolomschakelaars zijn ook weer als nieuw. Ik heb een sticker gemaakt met de vorm van de iconen eruit gesneden en heb dan over de sticker heen gespoten.
                      image.png
                      Verder ben ik nog bezig geweest met de transaxle, waarvan ik nu de lagers gelijk ga verdelen van motor tot bak. Hier ga ik misschien nog een apart topic voor maken voor de duidelijkheid. Ik heb alles opgemeten en dit is de verdeling geworden.
                      image.png
                      Ook heb ik een 2de versnellingsbak uit elkaar gehaald om te kijken of deze nog goed was, dit was niet zo. dus ik ga een van de 2 bakken die ik nu heb liggen reviseren als ik het gereedschap kan vinden waarmee ik de pion-as diepte kan afstellen (vw385)
                      image.png​​​

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 276

Knap hoor !Werk van een echte prof...
                        We volgen dit graag.

Comment

• Riggard
                          Moderator
                          • Jan 2021
                          • 712

Pfiew, dat is het echte werk, lekker bezig hoor!

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1337

Ja dat gaat als een jekko

Comment

Working...