Barnfind 924S (zonder de schuur..)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1485

Mooi hè dit forum. Er gaat geen dag voorbij of er komt wel weer nieuwe informatie tot ons!

Comment

• Airspeed
      924 Fan
      • Nov 2025
      • 116

IMG_2910.jpg IMG_2907.jpg IMG_2908.jpg Vandaag met de (main) zekeringkast gevochten: dat ding moet je er blijkbaar uit drukken. Zit met twee ‘oortjes’ in een stalen frame en één kant zie je goed hoe dat oortje zit, andere kant niet.
      Maar goed, blijkt op dezelfde manier daar dus ook ‘bevestigd’ te zitten. Gewoon harder duwen en trekken tot-ie eruit komt. Wel moet eerst het relais van de achterruit verwarming eraf anders blijft de kast haken achter een ophoging onder het dashboard. ‘You had to be there’ zeg maar, want beschrijven is lastig.

De kast eronderuit halen had twee doelen: het nieuwe DME relais erin zetten en die losse dikke rood-Zwarte draad checken of die niet uit het DME relais kwam.
      Gezien hoe de relais zitten, kon die draad fysiek niet van het DME relais afkomen, werd al snel duidelijk. Daarnaast had ik in het Duitse forum ook al een foto gezien vannuensnd die precies ook die draad met zo’n zelfde hoesje eromheen, los had hangen! En wiens auto wel liep ondanks die losse draad.
      Ook is op de onderste foto toe zien dat er idd al een rood-zwarte draad (midden achter) op het DME (deze nieuwe is helemaal zwart) relais zit in de zekeringkast, precies volgens het elektrisch schema. Geen zorgen dus meer over de losse 4.0mm2 draad!

Anyways, relais vervangen door de nwe en … geen verschil 😬

Wél gelukt vandaag: de achterklep komt zowaar nu omhoog als ik de knop bij het voeteneind in druk! 😃😃
      Ook doen nu beide kanten de knipperlichten het, groot licht seinen met de lampen in de bumper en de achterlicht verlichting doet het!
      De binnenverlichting krijgt nog steeds maar 2 Volt of zo, dus dat doet het niet.
      Wat verder opviel onder het dashboard is een dikke - erg roestig massapunt (achter de naar beneden gehaalde zekeringkast). Die staat morgen op de rol, alsmede ‘even’ een plus aan de benzinepomp hangen.
      Morgen verder.

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1485

Nu zie je dus hoe de massapunten eruit kunnen zien. En dit geeft heel veel problemen in het elektrische circuit. Loop ze allemaal na! Lekker bezig zo!

Comment

• Duco Hidde
          924 Wannabe
          • Jul 2024
          • 57

Nou. Inderdaad. Heeft iemand een lijstje van al die massapunten, me5 beschrijving van waar ze zitten?

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 394

In de haynes staat een afbeelding.Waarschijnlijk dezelfde locaties als bij een gewone 924.
            Naast de bout met de aarding aan de relaiskast op jouw foto zit alvast ook een aardingskroon waar een heleboel aardingsklemmen al op zitten.
            In de koffer achter als je de bekleding weg trekt aan het reservewiel zit er ook een aarding.
            Ook aan de klaplichten zal je er één vinden....enz...
            Zal eens kijken of ik de afbeelding kan posten hier.....tenzij iemand me voor is

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 394

Hier heb je al wat .... Massepunkte924.jpg

Comment

• Airspeed
                924 Fan
                • Nov 2025
                • 116

Originally posted by 924ERKE
                Naast de bout met de aarding aan de relaiskast op jouw foto zit alvast ook een aardingskroon waar een heleboel aardingsklemmen al op zitten.
                Klopt! Daar rechts vlak naast, net niet op de foto. Er zat echter maar 1 aardedraad op..(zover ik ff snel kon zien)
                Zal eens kijken of ik de afbeelding kan posten hier.....tenzij iemand me voor is
                Tnx!
                Last edited by Airspeed; 10-01-26, 21:49.

Comment

• Duco Hidde
                  924 Wannabe
                  • Jul 2024
                  • 57

Bedankt voor die foto Erke. Die gaan we in ieder geval nalopen.

Comment

• 924ERKE
                    924 Fan
                    • Oct 2024
                    • 394

Oei, volgens mij komen daar op de kroon een heleboel aardingsdraden op.....zie op de foto met de stuurkolom....
                    Of je hebt het niet goed gezien.
                    Ik heb de relaiskast er nog nooit uitgehaald om te kijken want ik ben een beetje bang van zaken onvrijwillig in de knoei te brengen.
                    Mijn idee is een beetje 'als alles werkt ----begin er dan niet aan te morrelen '
                    Een raad van mijn oude garagist van vroeger😑😑😉

Comment

• Airspeed
                      924 Fan
                      • Nov 2025
                      • 116

IMG_2912.jpg Ik zal wel niet goed gekeken hebben Erke 😉
                      Het is erg lastig je hoofd daar helemaal in te steken en ik heb een groot hoofd 😅

Op het Duitse forum was nog een tip om het DME relais door te verbinden en zo de benzinepomp aansturing te testen.
                      Hierbij het schema dat ze lieten zien. In principe is het (ook als ezelsbruggetje voor als je strand omdat je relais opgegeven heeft) het doorverbinden van de 3 grote steekstekkers.
                      Klinkt eng, was het voor mij ook, maar ik heb wat bedrading ervoor in elkaar gestoken, alles erin geschoven en toen de accupool weer even aangetikt.
                      En de benzinepomp begon meteen te snorren!
                      Andere conclusie (omdat het relais nieuw is) is dan dat de Ecu geen stuurstroompje krijgt, wat natuurlijk zomaar aan slechte massa kan liggen. Gezien de historie van deze auto lijkt dat wel het meest aannemelijke nu.
                      Klus voor de volgende ronde 😉
                      Attached Files

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 394

Aha,weer een stap verder.
                        Ik vermoed dat ik die doorlussing in geval van falen ,ook kan gebruiken.
                        Heb alvast de tool opgeslagen en ik ga ook zo'n aansluitkabeltje maken om toe te voegen aan mijn gereedschapkist in de auto.
                        Mooie tip !
                        De aansturing van de relais gebeurd dan ergens via de andere contacten 86(3)----85b(9)-----of 85 (1)
                        Kan je dit niet controleren met een spanningsmeter of stroomzoekertje ?
                        Wanneer je contact aan staat om te starten moet je daar dan toch spanning kunnen meten ....of ben ik weer aan het dromen ?
                        Last edited by 924ERKE; 11-01-26, 19:48.

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1485

Fijn dat je een succesje boekt. Ik had bij mijn 993 altijd een kabeltje bij me om de DME te overbruggen. En altijd een nieuw relais mee. Is me in zuid- Frankrijk al eens heel goed van pas gekomen.

Comment

• Airspeed
                            924 Fan
                            • Nov 2025
                            • 116

Originally posted by Beer924
                            Fijn dat je een succesje boekt. Ik had bij mijn 993 altijd een kabeltje bij me om de DME te overbruggen. En altijd een nieuw relais mee. Is me in zuid- Frankrijk al eens heel goed van pas gekomen.
                            Je had een 993?
                            What went wrong? 😁

Comment

• Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 1485

Niks. Maar het werd een 997.2 cabrio pdk Black Edition. Met dank aan de milieumaniakken die helaas veel steden in Frankrijk tot verboden gebied verklaren voor buitenlandse auto's van vóór 01-01-1996. En toeren met de kap open over de departementale wegen (of nog lokaler) is onze grote passie. Met de 993 in 10 jaar toch 100.000 vakantie kilometers gereden.

DSC03526 verbeterd.jpg 20230512_125300.jpg het kan beroerder.....Nu volop bezig met de zoektocht naar een 944. Die komt dan ipv de 924..
                              Last edited by Beer924; 11-01-26, 20:53.

Comment

• Airspeed
                                924 Fan
                                • Nov 2025
                                • 116

Errug gaaf allebei ! 👌
                                Ik heb een zwak voor luchtgekoeld, maar kan sommige latere modellen zeker waarderen.

Comment

Working...