Volledige motorrevisie op 8m2

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • SaddieN
    924 Fan
    • Jul 2010
    • 208

    #16
    Re: Volledige motorrevisie op 8m2

    Inmiddels, in kleine stapjes, begonnen en tata... de klepdeksel is er al van af. Ja, heb niet zo veel tijd en moet alles in stukjes van een uurtje ofzo doen.
    In ieder geval nog geen gekke dingen tegen gekomen.
    Lees ik 'Woodruff key"... en maar kijken en maar zoeken... blijkt gewoon een spietje op de nokkenas te zijn... Ben inmiddels wel benieuwd naar wie meneer Woodruff is!

    Wel een paar vragen:
    - "Remove the distributor" (Haynes 1.19.1): Moet die er echt af om de kop eraf te kunnen halen?
    - "Remove the two nuts wich hold the camshaft oil tube on the bearing caps" (Haynes, 1.19.5): Ik zie er geen 2 maar 3. Of begrijp ik het verkeerd?

    (zie foto)
    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

    Comment

    • 924turbo2
      924 Freak
      • Dec 2007
      • 2956

      #17
      Re: Volledige motorrevisie op 8m2

      onsteking zou ik er ook eraf halen, kan je het meteen goed schoonmaken (zodat ook de merktekens weer tevoroschijn komen) en er zit een hele dunne pakking tussen die je meteen even moet vervangen (kost maar 20 cent ofzo).

      De olie pijp zat bij oude type met twee schroeven vast. Omdat ze door trillingen vaak scheurde hebben ze hem gemodificeerd en op 3 punten vast gezet.

      Belangrijk is om het plastic bochtje van de oliepijp te checken of dit nog helemaal goed is.

      Verder zou ik je nokkenas nu alavst los halen omdat je nu kracht kan zetten en als je kop eraf is wordt dit lastiger.

      Je kan dan meteen je stoters controleren of deze niet ingezleten zijn (komt veel voor).

      Later als je het blok weer in elkaar zet kan je mooi je kleppen stellen en je onsteking goed zetten.
      937 racer

      Comment

      • SaddieN
        924 Fan
        • Jul 2010
        • 208

        #18
        Re: Volledige motorrevisie op 8m2

        De nokkenas is er inmiddels af! Bleek dat de verdeler-behuizing er echt wel af moest, anders kon de nokkenas er niet af.
        Inmiddels zijn de kopbouten te zien. Ziet er uit als Torx. Weet iemand welke maat dat is, want die heb ik echt niet bij mijn Gamma-setje zitten? ;-)
        Foto's zal ik vanavond even posten.

        Zie dat dit verhaal een nogal hoge 'rating' heeft. Lijkt me een beetje overdreven, maar volgens de site heb ik deze rating zelf gegeven... mmm, beetje dikke vingers, geloof ik.
        Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

        Comment

        • Frenske
          In Memoriam | Erelid
          • Feb 2009
          • 3309

          #19
          Re: Volledige motorrevisie op 8m2

          ach kom, voor zulk moedig project, daar hoort een hoge notering bij..... :thumb:
          924 mj 1982, Alpinweiß, targa, APE on board(header becomes very, very special!! we started all over again), seats, stearingwheel and armrest by MBH en zijn kompanen!

          Comment

          • M.B.H.
            924 Freak
            • Feb 2008
            • 6043

            #20
            Re: Volledige motorrevisie op 8m2

            Originally posted by SaddieN
            De nokkenas is er inmiddels af! Bleek dat de verdeler-behuizing er echt wel af moest, anders kon de nokkenas er niet af.
            Inmiddels zijn de kopbouten te zien. Ziet er uit als Torx. Weet iemand welke maat dat is, want die heb ik echt niet bij mijn Gamma-setje zitten? ;-)
            Foto's zal ik vanavond even posten.

            Zie dat dit verhaal een nogal hoge 'rating' heeft. Lijkt me een beetje overdreven, maar volgens de site heb ik deze rating zelf gegeven... mmm, beetje dikke vingers, geloof ik.
            TX 55 6 tantjes
            ZX 12mm 12 tandjes deze gebruik ik bij voorkeur
            924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

            Comment

            • SaddieN
              924 Fan
              • Jul 2010
              • 208

              #21
              Re: Volledige motorrevisie op 8m2

              Nog even een fotootje zoals beloofd.
              Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

              Comment

              • Fantaman
                924 Freak
                • Oct 2008
                • 2962

                #22
                Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                alle lagerkapje op zelfde plek terug zetten, dus zorg dat je de boel niet door elkaar haalt!
                '82 Porsche 924 50 Jahre
                roest en narigheid, tijd voor verbetering ^,^
                '98 Subaru Impreza GT Turbo
                prodrive ECU 245PK, HSD Coilovers, Manual Boost Controller & chassis versteviging.

                Comment

                • ArvidW
                  924 Gek
                  • Aug 2008
                  • 1035

                  #23
                  Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                  Gelukkig zijn ze genummerd
                  Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                  Comment

                  • SaddieN
                    924 Fan
                    • Jul 2010
                    • 208

                    #24
                    Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                    Dank voor de tips! Probeer alles, ondanks de beperkte ruimte, netjes geordend te houden!
                    Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

                    Comment

                    • M.B.H.
                      924 Freak
                      • Feb 2008
                      • 6043

                      #25
                      Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                      Originally posted by SaddieN
                      Dank voor de tips! Probeer alles, ondanks de beperkte ruimte, netjes geordend te houden!
                      nokkenas nog netjes ??
                      924 Voor Mijn Plezier en Genoeg Gebruikte onderdelen.

                      Comment

                      • SaddieN
                        924 Fan
                        • Jul 2010
                        • 208

                        #26
                        Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                        Hoe kan ik controleren/meten of de nokkenas netjes is? Had het eigenlijk in Haynes verwacht, maar kan er niets over vinden...
                        O, wacht, stond niet in index, maar wel in 20.27...
                        Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

                        Comment

                        • 924turbo2
                          924 Freak
                          • Dec 2007
                          • 2956

                          #27
                          Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                          gaat erom dat de nokkenas en klepgelijders niet ingesleten zijn, als dat zo is moet je ze vervangen, er is dan tevens iets mis met je olieleiding boven de nokkenas.
                          937 racer

                          Comment

                          • ArvidW
                            924 Gek
                            • Aug 2008
                            • 1035

                            #28
                            Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                            En dat de nokken geen scheuren in de harding hebben zitten:
                            Porsche 924 2.0 Kompressor 136.1wHp @ 5650rpm / 201.9wNm @ 3900rpm (dyno @ dp-engineering.nl)

                            Comment

                            • SaddieN
                              924 Fan
                              • Jul 2010
                              • 208

                              #29
                              Re: Volledige motorrevisie op 8m2

                              De lente lijkt te beginnen en de avonden zijn weer een beetje lichter... tijd om verder te gaan.
                              Mijn ambities zijn helaas nogal geslonken: ga alles weer in elkaar zetten en eens controleren hoe het met de compressie staat.

                              De kleppendeksel is er al een tijdje van af. Door de wind is er helaas nogal wat zand boven in de kop gewaaid. En dat blijft lekker plakken met al die olie. Hoe krijg ik dat weer schoon? Durf het bijna niet te zeggen, maar heb het met een hogedrukspuit met water schoon gespoten. Ik dacht: kleppen staan dicht, dus water kan niet het blok in.
                              Maar volgens iemand anders die ik sprak was dit een heel slecht idee... ik hoor graag jullie mening.

                              Nieuwe bougiekabelset, D-riem, V-snaar en klepdekselpakking zijn in bestelling.
                              Porsche 924 (1983), Volvo 240 Estate (1986) [TE KOOP], Peugeot 205 (1997), Volvo 940 Estate (1997)

                              Comment

                              • jimfrey944
                                Administrator
                                • Jan 2008
                                • 4534

                                #30
                                Ik heb hier geen worden voor :-(
                                Dit was een goede motor
                                allen moest de timing een tandje terug gezet worden
                                En jij maakt er schroot van
                                Last edited by jimfrey944; 18-03-11, 10:56.
                                sigpic

                                porsche 924 martini 1977
                                porsche 924 50 Jahre edition 1982
                                BMW X3 3.0 high exclusieve

                                Comment

                                Working...