1976 jeroen pauwels

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Joran
    replied
    Re: 1976 jeroen pauwels

Originally posted by fcam
    Als ik me niet vergis is het gebruikelijk om de torsiestangen te verwijderen als er coilover veren worden geplaatst.
    Het is zeker geen makkelijke materie maar op deze site wordt het een en ander goed uitgelegd, de schematische tekeningen maken veel duidelijk. Het lukt me niet om een directe link naar de juiste page te copy pasten dus in stappen: http://clarks-garage.com/ > garage shop manual (in menu links) > brakes and suspension > Torsion Bar Removing, Replacing, and Reindexing
    Ik zou de torsie staven zeker niet verwijderen,
    de bevestigings punten van de schokbrekers zijn niet gemaakt om het volledige gewicht van de auto te dragen.

Het wordt wel gedaan alleen dit is vaak voor situatie waar bij de coilovers vaak versteld moeten worden
    het is in dat geval makkelijker om de staven er uit te laten omdat het dan makkelijker af te stellen is.

Groet
    Joran

Leave a comment:

• Ronaldbm
    replied

Tsja Jeroen.... das een kwestie van smaak en de vraag hoeveel waarde hecht je zelf aan originaliteit? Je hebt in ieder geval met een 4 en 5 bak kunnen rijden, dus qua eigenschappen weet je wat je kiest!

Ik zou voor origineel gaan, indien mogelijk. Maar het is aan jou!

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Geachte,

In tijden van Corona hebben we iets meer tijd om na te denken en een en ander te bekijken.

De auto had na aanschaf, nu ongeveer 5 jaar geleden, een en ander nodig om weer rijklaar gemaakt te worden. De originele vitessebak klonk een beetje als een koffiemolen ...

Gezien mijn kennis toen nog beperkt was heb ik een andere bak gekocht voor de 924. een 5-bak ipv de originele 4-bak ... Tot ik die wou plaatsen kwam ik tot de vaststelling dat de 5-bak aanzienlijk groter is als de 4-bak. Wat een miserie (de boite hangt op amper 1cm van de uitsparing voor het reservewiel)! Nu, moeilijk gaat ook. De 5-bak hangt er onder en draait op zich vrij soepel, schakelt mooi.

Na intensief gebruik begint de 5-bak redelijk nat te staan op diverse plaatsen. Lekt nog niet.

De '76 op zich is een vrij zeldzame auto. Ik plan een versnellingsbakrevisie. Nu, ik heb nog nooit met een 4-bak gereden (ik had m'n rijbewijs nog niet op moment van aankoop).

mijn vraag, gezien het een zeldzame wagen is, reviseer ik de oorspronkelijke 4-bak of reviseer ik een 5-bak?

Welke is jullie opinie inzake keuze voor versnellingsbak?

Dank voor jullie antwoorden.

Met vriendelijke groeten,
    Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• jimfrey944
    replied

als je de torsi los haalt verspringt hij maar halve cm de andere kant op
    de afstelling op e veerplaten is niet voor het veranderen van de rij hoogte
    en de afstelling is ook maar minimaal
    dacht uit mijn hoofd dat je bij de oudere as deze speling niet heb

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Fcam,

Dankjewel voor jouw feedback. Ik zet nogmaals alle opties op een rijtje. Heb nog even tijd om op te zoeken. De upgrades moeten plaatsvinden deze winter.

Alle verdere upgrades zullen uiteraard hier vermeld worden =)

Prettige avond,
    Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• fcam
    replied

Als ik me niet vergis is het gebruikelijk om de torsiestangen te verwijderen als er coilover veren worden geplaatst.
    Het is zeker geen makkelijke materie maar op deze site wordt het een en ander goed uitgelegd, de schematische tekeningen maken veel duidelijk. Het lukt me niet om een directe link naar de juiste page te copy pasten dus in stappen: http://clarks-garage.com/ > garage shop manual (in menu links) > brakes and suspension > Torsion Bar Removing, Replacing, and Reindexing

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Originally posted by jimfrey944
    Nee dat gaat niet lukken de torsie zorgt achter voor de rijhoogte
    Jimfrey,

Gewoon informatief he, ben geen expert ter zake en probeer de auto gewoon door en door te snappen =) Hoe komt het dan dat latere bouwjaren toch minimaal regelbaar zijn dmv regelbouten op de veerplaten?

Een andere vraag, werkt de weerstand van de torsie in 2 richtingen? Kan je bv de auto zakken met 1 tand en terug omhoog schroeven dmv van de schroefset? Of trekt de torsie de auto ook naar beneden?

Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• jimfrey944
    replied

Nee dat gaat niet lukken de torsie zorgt achter voor de rijhoogte

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Goeiemorgen allemaal,

Graag jullie advies inzake onderstaande materie.

Gisteren viel mijn oog op een volledige coilover-set genaamd GAZ gold specifiek voor de 924. Dit is een vrij hardcore setup, maar daar gaat het nu biet over.

De set in kwestie is een schroefset rondom, dus ook achteraan. De hoogte is verstelbaar van -25 tot -65.

Mijn vraag: gezien mijn auto van 76 is heb ik geen regelbouten op mijn as zitten waardoor ik ongeveer -25 zou kunnen zakken. Kan ik door simpelweg mijn achterste dempers te vervangen door deze coilovers de auto zakken naar -25, of zal de torsie teveel weerstand geven?

Mijn finale bedoeling is de auto zakken, achter -25 vooraan -30, maar zonder manipulatie van de torsie.

Graag jullie feedback.

Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• jimfrey944
    replied

Je moet het hele onderstel vervangen voor dat van een 924 s of 944 draagarmen verenpaket achter as enzz
    Tis niet direct velgen omzetten en gaan.

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Geachte,

Kan iemand mij meedelen wat ik allemaal moet aanpassen om over te gaan van 4x108 naar 5x130, met behoud van trommels achteraan? Kan iemand bevestigen of de trommels achteraan gelijk zijn aan de trommels van een vw kever?

Alvast bedankt voor de info!

Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• Jbcola
    replied

Hi 🤘
    Onlangs de eer gehad om met deze schoonheid eens te mogen rijden, wat een auto Jeroen! 👌👌
    Tegen dat de mijne technisch staat zoals de jouwe heb ik wel nog wat uurtjes en eurotjes voor de boeg... 🙈😄

Leave a comment:

• Ronaldbm
    replied

Check: https://www.only944.com/partscatalog/only/shortshifter/

Geen ervaring mee overigens. Heb bij mij de bussen vervangen, ook op de bak. Schakelt prima voor mij.
    Maar mocht je behoefte hebben aan, bovenstaande link zeker even bekijken!

Leave a comment:

• jeroen Pauwels
    replied

Geachte,

Om vlot te schakelen in de P moet je de auto toch al redelijk goed kennen, het namelijk een echte pot om in te roeren. Zelfs in versnelling heeft de pook een gigantische speling. Ik weet waar het probleem schuilt, uitgesleten bussen etc ...

Maar wat met een short shifter? Bestaan hier plug and play toepassingen die tergelijk bovenstaand probleem kunnen oplossen?

Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor de info!

Jeroen Pauwels

Leave a comment:

• jimfrey944
    replied

Ja dat klopt stabilsatoren zijn redelijk zeldzame optie op een 924
    Voor mijn martini project was ik op zoek naar draagarmen met de extra steunen
    Dat was een hele zoektocht

Leave a comment:

Working...