Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    924 Fan
    • Jan 2021
    • 574

14cm, net laag genoeg voor de zijdorpel van de 924 of het voorste subframe. Past ook onder de bak. Dus je hebt in no time de auto van de grond. https://m.vevor.nl/pneumatische-auto...06#goodsDetail

Comment

• Ronaldbm
      924 Addict
      • Aug 2014
      • 1745

Mooie tool! Goed idee!
      Project 924....and nice driving

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1077

Die ga ik vermoedelijk niet onder de 911 krijgen..... Wel een mooi ding.

Comment

• Riggard
          924 Fan
          • Jan 2021
          • 574

Tis allemaal leuk zo'n krik... Maar eigenlijk had ik m'n zinnen al een tijdje op een poetsbrug gezet, zo'n ding waar je de auto overheen rijdt en zo de lucht in gooit.

Nodig? Niet per se, handig? Denk het wel. Dus besloten voor een 2e handsje te gaan en marktplaats in de gaten te houden. Ze komen er met regelmaat op, maar meestal staan ze binnen een paar uur al op gereserveerd, of ze vragen er veel teveel geld voor. Dus dat bleek nog best een uitdaging.

​​Maar van de week had ik beet. Een nussbaum brug waarvan de pomp niet zou werken. Een hele logistieke operatie verder (song weegt 400kg) staat ie in mn garage.
          Idee is/was om 'm eerst even te testen met mn (neppe) quickjack pomp en dan de quickjack waarschijnlijk weg te doen.

Gister de juiste fittingen besteld, maar gezien geduld niet mn sterkste punt is en ik m toch graag wilde zien werken, even snel wat getekend en geprint.
          Inmiddels staat het er zo bij;

Vanzelfsprekend vertrouw ik dit printwerk niet met een auto erop, maar dan kon ik m in ieder geval testen.

Oja... Dit is een porsche 924 forum. Gister heb ik de auto ook nog even uitgelaten. De laatste keer was het voorjaarsweekend. Auto is stoffig en smerig, dus een auto foto durf ik niet te plaatsen, maar.... De wideband sensor werkt en het mengsel staat eigenlijk al best goed!

Ook lijkt de uitlaatgas lucht weg uit de auto. Denk dat het sealen van de achterlichten en nieuwe rubber rondom de klep dus ook z'n werk gedaan hebben.

Maar... Warme starts worden steeds erger, en de accumulator is al vernieuwd. Dus er zit weer een klusje aan te komen!
          Last edited by Riggard; 02-03-25, 13:10.

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 111

Mooie brug!
            Ik denk dat je er zeker veel plezier zal aan beleven.
            Mocht ik plaats hebben....heb er ook al over nagedacht.
            in feite is dit een niet te missen ding als je vaak aan de auto werkt.

Comment

• Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 574

Vandaag ben ik maar eens begonnen aan het probleem met de warme start. Had m'n research gedaan, en dacht, dat moet vast goed te doen zijn... maar dat viel tegen.

Probleem met warme start is 9 van de 10x dat de brandstofdruk verloren gaat en de benzine dan tijdens het stilstaan vergast in de injectoren. Als je dan start, komt er geen benzine.
              Dus als eerste heb ik de druktester aangesloten, brandstofpomp aangezet en wachten maar.
              Nadat ik de warme druk op de meter had, pomp uitgezet, en wachtten of/hoe lang de restdruk blijft, nou al snel was duidelijk dat met een paar minuten de hele brandstofdruk weg was uit het systeem.

Adv. een handleiding online gelezen dat je als je de retourslang dan afknijpt, je kunt uitsluiten dat de pomp en/of accumulator het probleem zijn (Die zitten in de aanvoer). Dus zo gezegd, zo gedaan, en warempel, de druk bleef in het systeem.

De remedie zou een nieuwe o ring op het drukventiel van de distributor moeten zijn, dus zo gezegd, zo gedaan.

Test herhaald... maar de druk bleef nog steeds zakken, daarna van alles geprobeerd, maar alles wat ik met dit ventiel doe, heeft geen invloed.

Toen nog maar eens gaan zoeken, wat interessant is, is dat op onze 924 een soort 'solenoid' zit, dat is het ding wat je op het 2e plaatje ook ziet. Dit hebben de meeste CIS systemen niet. Hier kan de retourdruk ook ontsnappen is mijn vermoeden. Alleen is het zeer lastig om te vinden of/hoe dit ding werkt, te testen, of te reviseren is. Wat wel opviel, is dat 1 van de 2 draden naar dat ventiel los was, dus die in ieder geval weer aangesloten, maar dat bracht geen verandering qua druk.
              Ik ga dus nog maar even verder googlen, want dit is wel verdachte nummer 1. Mocht iemand een beschrijving/handleiding hebben van hoe de functie van deze klep in het systeem, hou ik mij van harte aanbevolen!

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1077

Ik ben voor je aan het rondneuzen geweest op een paar Duitse fora. Ik heb hier vermoedelijk wel enkele interessante draadjes gevonden. Er is daar al de wereld over de K-Jetronic geschreven. Ieder zo met zijn eigen probleempjes. Maar misschien was je hier zelf ook al geweest. Helaas heb ik er zelf totaal geen verstand van. Maar jij gaat het vast wel weer oplossen.

Transaxle Forum - Wir sind eine nette, stetig größer werdende Gemeinschaft die sich dem Erhalt der Transaxle Porsche 924, 944, 928 und 968 verschrieben hat.

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 111

Dag Riggard,
                  ik heb in een document gelezen dat er in dat ventieltje wat je toont aan de veerzijde er een afstandrondsel zit....waarschijnlijk om de juiste drukafstelling te doen die specifiek is voor de auto.
                  Zo komt er iets meer druk op het klepje en is de lekkage mischien hiermee verholpen.....
                  Men spreekt ook over drukverlies door het niet goed sluiten van de luchtklep die de verdeler activeert..
                  Die afstelling lijkt ook belangrijk te zijn.
                  Aangezien je de retour hebt afgesloten en de druk dan blijft, zou je kunnen stellen dat ,zelfs bij lekkage voor de retour, het logisch is dat de druk blijft.

Comment

• Riggard
                    924 Fan
                    • Jan 2021
                    • 574

Nou, na wat googlen ben ik iets verder. De klep zou de systeemdruk tijdens het starten met warme motor moeten verlagen, dus dat zou iets moeten helpen met warme starts. Heb de klep los gehad en ultrasoon gereinigd. Vandaag een mooi stukje gereden, maar helaas nog steeds issues met semi-warme start, moet tot wel 30 seconden starten, en dat voelt best spannend...

De restdruk kan eigenlijk via 3 manieren het systeem uit;
                    - Via eerder genoemde klep > deze tikt als je er stroom op zet, deze is echter gereinigd, dus zou kunnen dat het tóch stuk is, maar ik denk het niet.
                    - Via de systeemdruk-klep (14mm bout aan de zijkant van de distributeur) > ook deze is eruit geweest, gereinigd en voorzien van een nieuwe o-ring. Meer/dikkere spacers hielpen ook niet, dus ik ben vrij zeker dat deze het niet was.
                    - Via de WUR

Aan die laatste heb ik wel wat aanpassingen moeten doen ivm. de compressor (warme druk verlaagd tot ca. 45 psi) en volgens mij heb ik deze nooit open gehad/gereviseerd. Binnenkort ga ik wat nader uit zoeken hoe die WUR wat dit betreft dan werkt en waar het 'm precies in kan zitten. Ik kan me voorstellen dat ik met net wat te lage druk (of drukverschil warm/koud) rij. Andere mogelijkheid is dat ie gewoon vies is. To be continued....

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1077

Fascinerend om te volgen. Volgens mij krijgt elke 924 rijder er vroeg of laat een keer mee te maken. Misschien wordt het op deze manier een mooie leidraad. Ga vooral doorrrr!

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 111

Ik heb eens gezien in wheeler dealers dat die WUR omgebouwd werd, zodat hij de mogelijkheid kreeg om hem af te regelen.
                        Ze deden dat door er een regelschroef op te monteren....slim gevonden.
                        Is ook terug te vinden op het net hoe hij dit deed..
                        Wat ik ook heb gelezen, alhoewel ik dit nooit doe (denk ik,want ik let daar niet op....)is ,dat je een warme motor met het gaspedaal volledig ingedrukt moet starten.....vraag me af of dit inderdaad zo is.
                        Komt ook uit dat document dat ik gevonden heb.
                        Het is ook raar dat de systeemdruk verlaagd wordt bij warme start zoals je schrijft....die verlaagt toch altijd (dacht ik) bij starten...uiteraard kort om dan te normaliseren.
                        Ik probeer maar mee te denken hoor;-)

Comment

• Riggard
                          924 Fan
                          • Jan 2021
                          • 574

We zijn weer wat verder.

Mijn verdachte nummer 1 is de WUR. Dat is een kloteding om aan te sleutelen, want die zit echt op een lastige positie.
                          Ik had nog een reserve WUR, die ik gereviseerd heb. Die kreeg ik mijn vorige poging na een paar uur klooien niet goed afgesteld, de druk bleef te hoog. Toentertijd heb ik het er maar bij gelaten, omdat de WUR die erop zat wel werkte.... of leek te werken.

Gegeven dat ik toch met de WUR aan de slag moest, en opgeven niet echt in m'n aard zit, leek dit me een mooie kans om toch de reserve WUR werkend te krijgen.
                          Dus gisteravond eerst alle benzineleidingen eens los gehaald van de beugels, zodat ik de WUR gewoon los ergens in de motorruimte kan leggen. Dat sleutelt vele malen eenvoudiger en sneller.

Reserve WUR aangesloten, zoals verwacht, druk veel te hoog. Wat interessant was, is dat de koude(!) druk heel langzaam opliep, tot 70 psi (systeemdruk). Wat eigenlijk gek is, want de WUR zou een stabiele druk moeten hebben (De stekker was los, dus hij was niet an het opwarmen.)
                          Dat deed mij vermoeden dat de retour misschien deels geblokkeerd is en de druk die ik nu heb, vooral een gevolg is van een slechte retour, niet zozeer de WUR. Dus de retour onderzoeken.
                          - Retourslang naar de tank los gehad en in een jerrycan laten stromen, dat hielp niet.
                          - Alles doorgeblazen met de compressor, dat hielp ook niet.
                          - Toen alles aangesloten en een paar keer de retourslang ingeknepen zodat de druk flink opliep en dan weer losgelaten... magischerwijs ging hierna de druk omlaag, van 70 psi naar ca. 15 psi, en dat is in lijn met de specs. Blijkbaar dat dit een soort van blokkade heeft weggewerkt.

Daarna de warme druk getest, die liep op tot ca. 35 psi, dat is wat te laag, maar kan komen doordat ik de grote cilinder van de WUR iets naar buiten heb gedrukt in mijn vorige pogingen. Gegeven dat het toen al 23:30 was, het maar even gelaten. Vanavond ga ik verder, ik heb er goede hoop in.

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1077

Naar aanleiding van dit stukje ben ik me maar eens een beetje gaan verdiepen in de WUR van een 924. Ik begrijp dat er een dun plaatje in het apparaat zit wat door een bi-metaal en een veer kan worden "ingedrukt". Bij koude motor wordt dat dunne plaatje niet tot nauwelijks ingedrukt, waardoor meer brandstof doorgelaten wordt. Bij warme motor wordt dat dunne plaatje onder invloed van dat bi-metalen stripje ingedrukt waardoor er een kleinere doorstroom opening ontstaat. Eigenlijk een choke dus. Heb ik het zo goed begrepen? En wordt dan dat stripje bi-metaal aangestuurd met een stroompje dat wordt bepaald door een temperatuurzender? Want waar zijn anders die twee draden voor?
                            En dan was de retourleiding vanaf de wur geblokkeerd als ik het goed begrijp. En wat kun je aan zo'n wur nog afstellen? De stand van dat bi-metaal? Eigenlijk wel een slim apparaatje zon wup uhm wur....

Comment

• Riggard
                              924 Fan
                              • Jan 2021
                              • 574

Ja in de basis klopt dat. Het is een soort choke. Wat ook nog goed om te weten is, is dat de brandstof die door dit systeem gaat, bepaalt hoe eenvoudig de klep in de luchtweger omhoog of omlaag gaat, en daarmee indirect de inspuithoeveelheid bepaalt. Dus de brandstof die door de WUR gaat, is niet per se de brandstof die ook geïnjecteerd wordt, het is meer een stuursysteem van de injectie.

Dat bimetaal wordt aangestuurd door een stroompje en heeft een bepaalde tijd (met lopende motor) nodig om op te warmen en te vervormen. Dus het is eigenlijk gewoon een timing-switch. Daarnaast verwarmt de motor zelf ook de WUR dus de (rest)warmte van de motor helpt ook.
                              Als het vervormt, geeft het de veer in de WUR de ruimte om tegen het plaatje te drukken zeg maar.

Je kunt best veel aan de WUR afstellen;
                              De koude druk en dus mengsel, je kunt het bimetaaltje verder of dichterbij het plaatje zetten.
                              De warme druk en dus mengsel door de hele behuizing van het plaatje verder of minder ver in de WUR te drukken

Omdat ik met compressor rij, is het gewenst dat mijn stuurdruk wat lager is = meer brandstof.

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1077

Kijk dan snap ik nu dus redelijk hoe die WUR, waar iedereen altijd over spreekt als er startproblemen zijn met de 924. Trouwens ook bij andere motoren is zo'n WUT toegepast kwam ik achter. Maar dan nog een laatste vraag: Het is maar zo'n licht druk die tegen dat hele dunne plaatje wordt uitgeoefend. Je gaat me toch niet vertellen dat dat bi-metaal daarvan zo vervormd wordt/raakt dat daar iets aan verbogen wordt, waardoor de drukregeling niet meer goed functioneert? Dat is toch een standaard. Dat dat flinterdunne plaatje (heb ik het goed dat ze het over een soort diafragma hebben?) een keer zijn spanning verliest daar kan ik inkomen.

Comment

Working...