Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 128

Volgens mij is de O-ring hier het zwakke punt en vervuiling.
    Electrisch kan het ook fout gaan
    Er staan mooie filmpjes op you tube o.a dit
    Working on a wur of a porsche 924
    Die man doet echt mooi werk.

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1113

Nou, daar haalde ik dus een deel van mijn wijsheid vandaan wat betreft de WUR. Ik had geen idee van de werking. Nu wel. Volgens mij is die wur, mits niet vervuild door oude brandstof en dergelijke een probleemloos onderdeel en kennelijk heel eenvoudig te reviseren.

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 128

Wat ik ook gezien heb is dat de restdruk daalt door het niet goed afsluiten van de membraam op het grondvlak.
        Ik zag dat toen iemand dit licht vlak zette en vervuiling wegnam de restdruk na 10 en 20 minuten stilstand weer volgens de veisten was.
        Zie foto.
        Naar het schijnt zou er ook een electronische versie bestaan van de wur ....wel nog niet gevonden.
        WUR vlakke kant.jpg

Comment

• Riggard
          924 Fan
          • Jan 2021
          • 598

Vanavond weer wat verder gegaan, heb nu de WUR afgesteld en koude + warme druk waar ik het wil. (17 en 46 psi)

Restdruk loopt nog steeds snel weg, alleen zit ik nu te denken; ik test met koude motor en de benzinepomp aan door het relais te overbruggen. Het element in de wur warmt dan electrisch op en zo ontstaat voldoende druk op het plaatje in de wur.

Bij uitzetten pomp komt er geen restwarmte van de motor, dus zal het bimetalen plaatje in de wur ook snel afkoelen. Als je na een paar minuten de pomp weer aanzet, is de 'warme' druk al snel onder de 30 psi. Dat zorgt voor minder druk op de plaat in de wur en dus kan de restdruk ontsnappen.

​​​​​Dus mogelijk moet ik die test toch eens met een echt warme motor uitvoeren.
          ​​Binnenkort ga ik de wur wisselen met het exemplaar wat er nu op zit en een testrit doen. Ik ben benieuwd wat het wordt.

​​​​​​​Plan B is de koude start injector aansluiten op een knop in de auto, zodat ik die indien nodig bij kan schakelen, maar dat is een pleister, geen oplossing.

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1113

Maar even een simpele vraag: waardoor worden de problemen met het starten veroorzaakt? Ouderdom, vervuiling, slijtage. Er wordt gerommeld met drukken, je kunt het zo gek niet verzinnen. Maar als je nergens aan hebt lopen schroeven of anderszins hebt zitten fröbelen dan zou het toch allemaal moeten zijn, ook na pakweg 40 jaar, zoals het spul uit de fabriek is gekomen. Zoveel kan zich toch niet vanzelf veranderen?

Comment

• Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 598

De problemen met het starten worden veroorzaakt doordat de brandstofdruk te snel wegvalt (deze moet minstens 30 minuten behouden blijven), dat leidt ertoe dat de brandstof in de leidingen van de injectoren bij warme motor opwarmt en vergast. Daardoor heb je bij het starten met warme motor eigenlijk geen brandstof in de cilinders.

De oplossing is ervoor zorgen dat de druk in het systeem blijft.
              De uitdaging is vaststellen waar in het systeem de druk verloren gaat. Eigenlijk alle componenten tussen waar de slangen de tank in- en uit gaan kunnen hier een rol in spelen. Accumulator, check-valve, lekkend leidingwerk etc. etc.

In mijn geval heb ik al veel uit kunnen sluiten. Ik weet dat de druk via de retour, en niet aanvoer verloren gaat. Dan sluit je o.a. de check valve en accumulator uit.
              De enige vraag is dus wat de druk via de retour doet wegvallen, daar zijn 3 mogelijke kandidaten (zoals ik het zie met de kennis van nu); WUR, Stuurdrukventiel en het warme-start-ventiel. De laatste 2 denk ik aardig uit te kunnen sluiten, waardoor de WUR overblijft.

Zoomen we in op de WUR dan kan dat o.a. zijn vanwege verkeerde systeemdruk, kapot verwarmingselement, vervuiling of verharde rubbers.
              In mijn geval is de WUR gereviseerd, dus schoon en nieuwe rubbers. Het verwarmingselement is getest. De systeemdruk is iets te laag (3psi onder de ondergrens), maar ik geloof niet dat dit een groot probleem moet zijn

In mijn huidige testprocedure verlies ik toch nog te snel druk. Ik vermoed echter dat mijn testprocedure verkeerd is; want ik warm de motor niet op, slechts het bimetaal in de drukregelaar. Dat werkt prima voor testen warme/koude druk, maar dat bimetaal koelt vrij snel af (= minder druk op het plaatje in de WUR), een warme motor niet (=langer druk op dat plaatje).
              Dus vooralsnog is mijn hypothese dat alles nu zou moeten werken als ik een échte warme motor heb... Het testen van deze hypothese, laat nog even op zich wachten ivm. een verbouwing waar ik nu ook toch echt mee aan de slag moet. Cliffhangertje.

p.s. zoals het uit de fabriek kwam... is niks meer aan deze auto, dus gefröbel is vrijwel altijd een (Deel) van het probleem 😂
              Last edited by Riggard; 14-03-25, 07:53.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1113

Daarom ben ik zo gek op zoveel mogelijk origineel. Helaas geeft dat bij een 924 met al zijn Gremlins echter ook geen garanties........................😏

Nu eerst dan maar verbouwen en dan verder sleutelen. Jij komt toch ook naar de Eifel? Dan moet ie het wel doen natuurlijk.

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 128

Wat Richard denkt is juist.
                  Ik heb een filmpje gezien waar dit werd uitgevoerd en daar deed hij zijn proeven inderdaad met draaiende motor....ook had ook eerst een andere veer geplaatst en afstandsrondsel....ook de regelschroef gemonteerd (maar dat gaf geen voldoening).
                  De ander veer en afstandsring gaf ook geen resultaat.
                  Uiteindelijk was het de zitting voor het afsluiten door het membraampje dat gegeroefd was en niet mooi vlak....langs daar lekte het.
                  Zoals Berend zegt kan er eigenlijk, als er niet gemorreld wordt, niet veel aan mis gaan....
                  Maar het zal wel goed komen ....ben ik vrijwel zeker van!
                  Succes
                  Last edited by 924ERKE; 14-03-25, 17:20.

Comment

• Riggard
                    924 Fan
                    • Jan 2021
                    • 598

Originally posted by Beer924
                    Daarom ben ik zo gek op zoveel mogelijk origineel. Helaas geeft dat bij een 924 met al zijn Gremlins echter ook geen garanties........................😏

Nu eerst dan maar verbouwen en dan verder sleutelen. Jij komt toch ook naar de Eifel? Dan moet ie het wel doen natuurlijk.
                    Jup, over een paar weken moet ik naar de eifel. Daarom wilde ik dit ook opgelost hebben, want 40s starten voelt toch wel spannend.

Plan B daarvoor is de koude start injector omlussen, dat moet sowieso wel werken.
                    Plam C is de chrysler crossfire van vrouwlief... Ook heel leuk speelgoed

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1113

Plan c lijkt me de allerslechtste, zoniet een no-go optie.
                      Wij zijn net aangekomen in Lauwersoog met de 924. Warm en koud, starten lopen. Ruitenwissers die het doen, koplampen die opkomen en zakken, mooi radiootje met usb muziek, een heerlijk aangenaam geluidje in het interieur, koelwatertemperatuur die mooi laag blijft, benzinemeter die amper zakt en heel belangrijk geen benzinelucht en een mooi stil differentieel. Ik kan nog wel even doorgaan, maar alle inspanningen van de afgelopen jaren worden nu toch wel beloond.

Comment

• Riggard
                        924 Fan
                        • Jan 2021
                        • 598

Na wat geklooi met verkeerde en niet passende fittingen, kreeg ik vandaag toch eindelijk de juiste set binnen, zodat ik mijn brug 'echt' kon gebruiken.
                        Dus ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en de porsche de lucht in gegooid, wat een gemak. Geen geklooi met een krik of assteunen positioneren. Gewoon eroverheen rijden en de lucht in.

Terwijl de porsche op hoogte stond, heb ik even een slinger aan het voorwiel gegeven, had ik niet moeten doen, want dat lager liep verre van soepel. Dus mooi excuus om de brug meteen te gebruiken waar die voor bedoeld is; sleutelen. Ik moet zeggen dat die werkhoogte, heel snel went;

Heb nu alles los, van de week zal ik het eronder zetten, daarna moet ik ook de WUR nog even netjes aansluiten en alle leidingen weer op de juiste plek doen.

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 128

Een echte aanwinst !

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1113

Gekmakend jaloers.

Comment

• Ronaldbm
                              924 Addict
                              • Aug 2014
                              • 1746

Top ding!
                              Project 924....and nice driving

Comment

• Riggard
                                924 Fan
                                • Jan 2021
                                • 598

ivm. het aanstaande weekend in de Eifel met de 924 vriendengroep ben ik gister ook begonnen met plan B, de koude start injector aanstuurbaar maken. Dit schijnt eenvoudig mogelijk te zijn door 1 van de draden ervan op naar aarde aan te sluiten.
                                Enige nadeel is dat dat impliceeert dat er geknipt moet worden in de bestaande kabelboom, daar ben ik absoluut geen fan van. Dus via Aliexpress heb ik een mannetjes & vrouwtjesstekker gekocht van het type dat op deze injector zit. Beetje solderen en een extra draad erin gemaakt die naar de aarde kan.
                                Draad ligt nu nog in de auto, maar zal ik aan een klein drukknopje ergens onder het dash vastmaken.

Hier de overbrugging, uiteraard moet de grijze kabel nog wat ingekort.

Uiteraard is het beter de oorzaak van de slechte warme start aan te pakken, maar aangezien tijd een luxe is die ik nu niet in overvloed heb, is dit wel goed voor de gemoedsrust.

Terwijl ik de foto's aan het maken was... bedacht ik me dat de injector volgens mij andersom zou moeten? dus met de stekker naar beneden wijzend, hoe zit dit bij jullie?

Comment

Working...