Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    924 Fan
    • Jan 2021
    • 598

Vanavond ben ik toch nog wat verder gegaan, de lekkende injectoren zitten/zaten mij niet lekker. Nu had ik gelezen dat dit zou kunnen komen doordat de luchtstelschroef te ver open staat, waardoor de plunjer van de spinnekop/verdeler niet goed terugkomt en benzine naar de injectoren blijft gaan.
    Om dat te testen kun je 1 van de banjobouten van de injectoren loshalen en de benzinepomp overbruggen. Er moet dan geen brandstof stromen. Als dat wel zo is, moet je de schroef terugdraaien. Zo gezegd, zo gedaan. De schroef terugdraaien heeft inderdaad invloed of op de benzine eruit stroomt of niet, maar er bleef toch een klein beetje benzine sijpelen.

En.... terwijl ik dat allemaal aan het doen was, kwam ik erachter dat er een gat in mijn luchtfilterhuis zat. Ik denk een keer te wild gesleuteld ofzo.

In overleg met Ciprian heb ik dat vanavond hersteld met een plastic plaatje en wat epoxy. Niet mooi, maar je ziet het niet en het werkt wel.

De sijpelende benzine laat ik voor nu even, mijn vermoeden is dat de spinnekop/verdeler z'n beste tijd gehad heeft. Nu had ik nog een reserve liggen, die ik gisteravond helemaal gereviseerd heb. Ik durf het alleen niet meer aan om deze voor het weekend, zonder drukmeter erop te zetten, dus dat ga ik na het weekend doen. Mocht dat het niet oplossen ga ik 4 nieuwe injectoren halen, maar het lijkt me sterk dat ze alle 4 zouden lekken.
    Last edited by Riggard; 08-04-25, 21:15.

Comment

• Riggard
      924 Fan
      • Jan 2021
      • 598

Nou, we hebben het weekend overleefd prachtig weer gehad en we zaten in de vulkaneifel, dus qua omgeving ook niks te klagen. Voeg daar nog de gezellige dames en heren van de 924 vriendenclub aan toe... En je hebt een prachtweekend.

De auto... Die liet zich niet van z'n beste kant zien. Op de heenreis viel de auto uit als ik m liet uitrollen en weer gas wilde geven. Startten ging dan ook zeer moeizaam, maar moest wel met grote regelmaat. Een brandend acculampje, dat ook niet echt meer uit ging tot gevolg. (gelukkig werd er nog wel iets geladen, maar het voltage kwam niet boven de 12 op de middenconsole)
      Het uitvallen heb ik opgelost door het stationaire toerental omhoog te stellen... Het moeizame starten en acculampje bleef.
      Maargoed, dat mocht de pret niet drukken... En we hebben weer wat te doen.

Bij thuiskomst heb ik zojuist de olie eruit laten lopen om die te wisselen, daarbij zag ik dat de beugel van mn cruise control unit was afgebroken en 2 wieldopjes waren verdwenen, dus ook die kunnen op het lijstje.
      ​​​
      ​​​​​​Daar staat nu op;
      - Olie en filter
      - Lekkende injectoren / moeizame start verhelpen (brandstofverdeler reviseren, WUR controleren, injectoren vervangen, gasklephuis nalopen)
      - Spanningsregelaar dynamo wisselen
      - beugel cruise herstellen
      - Naafkappen printen
      -.... Zal vast onderweg wel wat bijkomen

​​

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1113

Net thuis van hetzelfde weekend. Bij thuiskomst merkte ik dat de achteruirijlampen niet werkten. Oh ja, de switch van het dakje vooraan moet ik even bekijken, zodat het dakje weer probleemloos werkt. Maar dat was het dan wel. Hij heeft ongelooflijk fijn gereden.

Comment

• 924ERKE
          924 Fan
          • Oct 2024
          • 128

Plezant zo'n weekend en de grote afstand is toch wel een goede test over de toestand van de wagen.
          Heb het met mijn auto nog nooit gedaan , dergelijke reis en ik vermoed dat er bij mijn wagen ook wel wat lijkjes uit de kast zouden vallen....

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1113

Sterker nog. Ik denk dat ik zo naar Zuid-Frankrijk zou rijden met de 924. Al zal het dan wel warm worden in de auto, want daar hebben ze destijds niet zo goed over nagedacht met die grote voor- en achterruit.

Comment

• Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 598

Ja het is ook relatief, dit is nu denk ik m'n 5e buitenland trip met de 924 (4x Duitsland, 1x Luxemburg), en eigenlijk voor het eerst dat er echt mankementen opspelen die enigszins serieus zijn. Desalniettemin ben ik gewoon thuis gekomen

Bij elk dingetje denk ik altijd maar dat het na reparatie niet meer zo snel stuk kan gaan, dus in die zin wordt de auto steeds betrouwbaarder.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1113

Klopt helemaal

Comment

• Riggard
                  924 Fan
                  • Jan 2021
                  • 598

Vanavond had ik eindelijk weer tijd om wat aan de 924 te doen.
                  Ik ben begonnen aan de dynamo, mijn vermoeden is/was dat de spanningsregelaar achterop niet helemaal jofel meer is. Maar als ik er naar kijk kan ik er niet direct wat aan ontdekken. De nieuwe is al onderweg, dus vervangen wordt ie sowieso.

Er zit blijkbaar ook een ontstoringscondensator op. Weet iemand of die wel eens stuk gaan/vervangen zin heeft?

Na het loshalen ben ik begonnen met het brandstofsysteem. Allereerst heb ik de injectoren los gehad en de CO stelschroef op de luchtweger in alle posities gehad. Online las ik dat als die verkeerd staat, dat ervoor kan zorgen dat de injectoren lekken. Maar ook al draaide ik de schroef helemaal dicht... de injectoren bleven druppen.
                  Ik was toch al van plan de gereviseerde brandstofverdeler te monteren, dus dat heb ik daarna gedaan.

Met deze verdeler lekten de injectoren niet/heeel beperkt, dus dat is vooruitgang.

Daarna heb ik de restdruk getest. Ik heb wat verschillende testopstellingen gemaakt, zodat ik kon vaststellen of de druk via het koudestart-ventiel of de warmloopregelaar wegloopt. Die laatste is duidelijk de schuldige. Om de één of andere manier sluit die niet goed af als de motor uit staat. Deze dus open gemaakt en daarbij viel mij op dat 1 van de draden van het verwarmingselement los was geraakt (heb deze zelf ooit gesoldeerd, dus mijn fout). Dit verklaart niet dat de restdruk wegloopt, maar zal zeker niet bijdragen aan een goede start.

Toen was het inmiddels welweer tijd om naar binnen te gaan, dus hierbij heb ik het voor nu gelaten. De WUR moet ik dus verder gaan onderzoeken/repareren zodat de restdruk behouden blijft. Ik heb de volgende opties;
                  - Beide helften van de drukcilinder vlakken op een glasplaat met p2000 schuurpapier en opnieuw sealen
                  - Ook was dit een wat vreemde WUR, omdat er 2 metalen plaatjes in zaten ipv. 1. Dit heb ik nooit gezien en ook nooit verklaard gekregen, ik heb daarom slechts 1 plaatje teruggezet, maar zit nu te twijfelen of ik niet toch het andere plaatje ook eens test.
                  - Mocht dit niet werken zet ik misschien toch weer de andere WUR terug
                  ... To be continued!

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1113

Weer lekker bezig. En zo kom je stukje bij beetje verder. En ook heel belangrijk, doe je kennis op van het systeem en leren wij er ook weer van. Vooral doorgaan! Wat betreft die dynamo. Vervang je die in zijn geheel? Heb je getest (uiteraard toch) of ie voldoende stroom leverde? En of er een ontstoringscondensator op hoort te zitten weet ik niet. Maar gelet op de leeftijd van de auto zou me dat niet verbazen. In die tijd was dat heel gebruikelijk. Anders stoorde de radio als een gek.
                    Last edited by Beer924; 16-04-25, 22:11.

Comment

• Riggard
                      924 Fan
                      • Jan 2021
                      • 598

De dynamo is/was al eens gereviseerd (zit een sticker op) en er schijnt vrij weinig stuk aan te kunnen, dus voor nu begin ik met het eenvoudigste; de voltageregelaar achterop. We'll take it from there.

Viel me ook op dat de bekabeling wat los zat, dus die ga ik ook even nalopen, die loopt ook via de startmotor, dus allicht is daar wel wat mis mee ivm. het vele starten.

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 128

Twee plaatjes in de WUR is niet normaal,zoals je zegt.....aan dit exemplaar is toch iets niet koosjer.
                        Nu ja , je hebt er nog eentje.
                        Deze kan je ook regelbaar maken met een schroef ....staat op youtube.
                        De druk kan maar langs één manier weg en dat is aan het menbraam, dacht ik.
                        Er is wel al flinke vooruitgang geboekt met de gereviseerde spinnenkop....het komt wel goed .

Comment

• Riggard
                          924 Fan
                          • Jan 2021
                          • 598

Vanavond verder gegaan met beide WUR's, maar ik krijg ze beiden niet sluitend. De druk blijft een paar minuten behouden, en loopt dan toch echt weg, via de WUR, want als ik het kraantje op de drukmeter dichtzet, blijft de druk keurig behouden.
                          1 WUR heb ik niet aangeraakt, de andere helemaal gereviseerd, en zelfs de cilinder gevlakt, maar dat mocht niet baten.

1 injector druppelt nog wat, dus ik ga sowieso 4 nieuwe bestellen. Verder ben ik geneigd het hierbij te laten qua restdruk en door te gaan met de andere klusjes om de auto rijdend te krijgen. Ik denk dat het (warme) starten sowieso beter moet gaan met de gereviseerde spinnekop, wie weet zijn de problemen zelfs wel opgelost... En als dat niet zo is, kan ik altijd later weer verder.

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1113

Misschien een beetje rare opmerking: Maar als beide WUR's of Wurren hun druk niet vasthouden, is het dan niet zo, dat dat dan zo heurt? En dat jij op het verkeerde been wordt gezet? Geen idee hoor. Ik roep maar wat. Ik heb hier nog steeds geen verstand van. Zal wel komen als ik zelf met dit probleem te maken krijg.
                            Welke injectoren ga je aanschaffen? Zijn die gelijk aan die van mij of heb jij door alle verbouwingen aan de motor andere nodig?

Comment

• Riggard
                              924 Fan
                              • Jan 2021
                              • 598

Geen rare opmerking, ook mijn denkspoor voor nu. Een paar dingen die ik sowieso gevonden heb in mijn traject;
                              - Tijdens mijn allereerste analyse, kwam ik erachter dat het warmestart-ventiel niet was aangesloten, die is nu aangesloten (maar was ook tijdens het weekend aangesloten, zie alleen de volgende punten)
                              - De vorige verdeler deed de injectoren lekken (en allicht intern ook niet op orde) dat is opgelost
                              - Een aantal injectoren hadden een verkeerd sproeibeeld en/of druppelden, dat los ik op met nieuwe. (Dat zijn denk ik dezelfde die jij hebt, eindigend op 015)
                              - Een draadje van de WUR is losgeraakt (maar dat is vermoedelijk onderweg naar Duitsland gebeurd) dat is opgelost

Door bovenstaand kan het sowieso niet slechter worden en allicht is het zelfs verholpen, daarom laat ik de analyse voor nu even en ga ik verder met de andere klusjes zodat de auto weer rijdend wordt. Dan kan ik ook de dynamo testen.
                              Thermo time switch wil ik nog wel eens analyseren, want dat schijnt ook een beruchte te zijn, maar dat kan ook later.
                              Last edited by Riggard; 18-04-25, 10:49.

Comment

• Riggard
                                924 Fan
                                • Jan 2021
                                • 598

De afgelopen paar dagen heb ik weer wat uurtjes kunnen vinden om aan de auto te werken. De dynamo is voorzien van een nieuwe spanningsregelaar, de beugel van de cruise control is weer gelast en de wur heb ik nogmaals uit elkaar gehad, gevlakt en weer in elkaar/op druk gezet.
                                De druk loopt nog steeds uit het systeem, maar het gaat een stuk langzamer en de injectoren lekken niet / nauwelijks meer.

Ik wacht nog even op 4 nieuwe injectoren en een ring voor de olie aftap plug, en dan kunnen we weer voor een proefrit. Heel benieuwd hoe dat zal gaan.

Ook heb ik de oude brandstoverdeler uit elkaar gehaald om te inspecteren / reviseren / ultrasoon te reinigen. De shim/plaat ertussen ziet er sowieso niet goed uit, dus die moet vernieuwd. (tip van flip; op aliexpress.com kost een revisiesetje 20 euro inclusief verzenden, de rest van de onlineshops vraagt er vaak minimaal 50 voor)
                                Ook leken de o ringen wat verhard, dus waarschijnlijk zat daar ook een (deel) van het probleem.

Last edited by Riggard; 22-04-25, 10:55.

Comment

Working...