Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1337

Ik heb zelf die spinnenkop nog nooit uit elkaar gehaald, dus vergeef me mijn misschien domme vragen hierover. Maar ik zie op de een na laatste foto een buisje omhoog steken met daarom heen allemaal groene afdichtringen waarvan ik de werking in zijn geheel niet kan inschatten..............Lijkt wel de afmeerpaal voor een boot van onervaren amateurs. En waar komt die roest aanslag vandaan op de pasvlakken en dat dunne plaatje? Toch een gevolg van E10?
    Waar heb jij die cruise-control zitten? Is die standaard of later ingebouwd? Die auto van jou zit vol geheimen man!

Comment

• Riggard
      Moderator
      • Jan 2021
      • 712

Die rechtopstaande cilinder is eigenlijk het hart van de brandstoverdeler, daarin beweegt een soort zuiger/duwpin op en neer dmv. De luchtweger waar deze normaal op gemonteerd is.
      Die zuiger verplaatst al naar gelang de hoogte de juiste hoeveelheid brandstof van de onderjant van de verdeler (komt vanuit je brandstofpomp) naar de 4 kamers in de bovenkant.
      Vanuit die 4 kamers... Gaat de brandstof naar de 4 cilinders.
      De afdichtingen die je ziet dichten de cilinder tov. De behuizing van de verdeler.

Het oogt op foto's allemaal best complex, maar als je het even in je handen hebt spreekt het redelijk voor zich.

Die roest ertussen is inderdaad wat vreemd. Kan capillair vocht zijn. Ik denk dat ik m nog even op een glasplaat met een velletje p2000 schuurpapier leg om wat te vlakken.

De cruise is een waeco ms50 die ik er zelf in heb gezet. Simpel en betaalbaar vacuum gestuurd systeem. Helaas niet meer te koop, maar heb deze 2e hands kunnen scoren. Gebruik m ook voor mn camper.

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 276

Tja, die spinnekop is een heel precies werkend ding.
        Berend, ik heb hierover een pracht van een document gemaakt ....ik zal het jou eens doorsturen.
        Er bestaan natuurlijk ook heel wat filmpjes over de werking en eventuele herstelling van het KJT systeem.
        Het is ook zoals Riggard zegt allemaal vrij logisch als je het eenmaal hebt gelezen.....

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1337

Dat is mooi. Ik zie het wel verschijnen.

Comment

• Riggard
            Moderator
            • Jan 2021
            • 712

Nou, we schieten nog niet heel erg op. De nieuwe injectoren hebben het warme startprobleem niet opgelost (motor loopt wel veel mooier!) en de spanningsregelaar + vernieuwde accu helpen het voltage ook nog niet echt omhoog. Heb wel vast kunnen stellen dat als ik de kraan op de drukmeter voor de brandstof dichtzet, alles goed op druk blijft. Dus probleem zit echt in de WUR.

Frustrerend, maar we gaan vol goede moed verder. Op het menu staat nu:
            - Andere warmloopregelaar reviseren & testen (eventueel ook de controledruk wat verhogen in de hoop dat dat wat oplost)
            - Bedrading naar dynamo controleren/nalopen (plan b: laten reviseren/vernieuwen van dynamo)

To be continued.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1337

Vervelend. Je hoopt toch na alle pogingen dat de problemen opgelost zijn. Maar er blijven nog mogelijkheden over, dat scheelt. Ik heb weleens gelezen, dat de bekabeling tussen accu en startmotor een factor kan zijn. Die kabel heeft nogal te lijden van de hitte afkomstig van de uitlaat. Dus misschien eerst die vervangen. Of misschien heb je dit al gedaan.........

Comment

• Riggard
                Moderator
                • Jan 2021
                • 712

Die kabel is inderdaad een verdachte en ook de goedkoopste optie. Dus die wordt zeker gecontroleerd. Tegelijkertijd was de laadspanning altijd al laag, meer dan 13 heb ik nooit op de meter gezien (en die lijkt best aardig overeen te komen met de multimeter direct op de accu). Dus ergens vertrouw ik de dynamo toch ook niet.

We geven niet op tot het is opgelost, dus het moet goedkomen, de enige vraag is hoe lang het duurt en hoeveel ik (we?) leren along the way. Jullie zullen de updates weer voorbij zien komen

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 276

Mooi, we kunnen er niet genoeg over weten.
                  Voor degene die het probleem heeft niet prettig....voor de anderen een nieuwe wetenschap, waarvoor dank trouwens !
                  Het moet toch eens goed komen en soms zie je op het eind van de rit dat soms een stom iets was.....
                  1 verbetering heb je alvast, hij draait mooier met de nieuwe injectoren.

Comment

• Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 712

Vanavond met de gereviseerde WUR getest, wederom problemen. Wel valt op dat de restdruk 35+ psi is, terwijl het wphb een stuk minder suggereert.

Dus... ik heb een nieuwe hypothese, once upon a time heb ik mijn accumulator vervangen. Niet voor de originele, maar 1 die er heel veel op lijkt, de BOSCH 0 438 170 040, dat scheelde flink in prijs, en ik hoefde maar 1 fitting te solderen. Nu zit ik wat te googlen op deze accumulator en daarbij staat een druk van '1,8 bar'. Zoek ik het originele nummer 0 438 170 024, dan kom ik op een druk van 1,2 bar.

Mijn hypothese is dat dit de druk is die de accumulator op het systeem uitoefent, en de mijne dus teveel druk uitoefent, waardoor de benzine door de WUR stroomt. (Bij andere auto's met CIS loopt de benzine vanuit de WUR vaak via de verdeler, waar dan nog een klep zit, bij ons loopt de druk direct terug de tank in, dus dat kan verklaren waarom wij minder nodig hebben).
                    Vermoedelijk heb ik dat toentertijd met het wisselen niet opgemerkt, omdat de retour vanuit mijn WUR redelijk dicht zat, dus allicht dat die combinatie de restdruk in stand hield. De retour heb ik echter op een later moment vrij gemaakt. Ik kan de stappen niet helemaal meer traceren, maar vermoed dat ergens daar de problemen ontstaan zijn.

Het toeval wil dat ik ooit bij een partijtje onderdelen ook een accumulator heb gekregen, die er nog zo goed als nieuw uitziet. Die ga ik morgen dus eens monteren om te kijken wat dat doet.... jullie horen van mij.

Comment

• Riggard
                      Moderator
                      • Jan 2021
                      • 712

Nou, alhoewel de reserve accumulator er nog goed uit zag, was die toch stuk. Er kwam benzine uit de onderkant. Wel getest, de druk lijkt iets minder snel weg te lopen, dus ergens denk ik dat dit het wel kan zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

Ik denk dat ik dan toch maar een originele ga kopen... 220 euro, slik... Maar als dat de problemen oplost, zou het mooi zijn.

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 1337

Oh oh oh oh. Wat een gedoe met die 924's. De een heeft wur problemen, de ander brommende geluiden achterin. Maar kennelijk zijn wij de enigen met sores aan de 924. De anderen hoor je niet.

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 276

Hoho,als ik problemen heb zal ik het ook wel laten horen hoor...en een gewone 924 heeft ook nukken......neen, alle gekheid op een stokje.
                          Ik denk dat Riggard op het goede spoor zit want hij vond toch iets dat niet in overeenstemming was met het originele.
                          Ikzelf zou ook gekozen hebben voor een goedkoper alternatief maar het moraal van het verhaal is, dat origineel in dit geval toch beter is.
                          Als het gaat over een doorsnee onderdeel kan je goedkoper weg ....maar sommige zaken zijn ,ook al zijn ze duur, beter origineel.
                          Het is ook lovenswaardig dat Riggard dit hier verteld want zo leren wij ook weer wat bij.
                          Mijn hoop is en ik ben er bijna zeker van ,dat het zal opgelost zijn.
                          En ja, die accumulator is best duur ...
                          Last edited by 924ERKE; 05-05-25, 20:18.

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1337

Ja das waar. Jij vertelt ook de sores met je 924 hier. Eigenlijk zou je al die stukjes van Richard over het startprobleem achter elkaar moeten zetten. Dan heb je een mooi overzicht van alles wat niet goed was, wat geprobeerd werd en niet hielp of slechts een beetje én wat uiteindelijk de oplossing zal blijken te zijn. Want dat het opgelost wordt daar ben ik vrij zeker van.

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 276

Trouwens nog een opmerking;
                              Bij mijn auto zitten er twee accumulators in.
                              Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat men dit origineel zo had aangepast om net de warmestartproblemen die men toen had op te lossen.
                              Tja, als er eentje kapot gaat heb je de andere nog ....of was 1 exemplaar ontoereikend....ik weet het niet....misschien weet iemand hier de juiste reden.

PXL_20240917_142439327.jpg

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1337

Waar haal je dat dan vandaan? Ik ben dit nog nooit tegengekomen.

Comment

Working...