Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    Moderator
    • Jan 2021
    • 712

Accumulator besteld; goedkoopste optie inclusief verzenden die ik kon vinden was 235 euro. Heel benieuwd of dit het oplost!

Originally posted by 924ERKE
    Trouwens nog een opmerking;
    Bij mijn auto zitten er twee accumulators in.
    Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat men dit origineel zo had aangepast om net de warmestartproblemen die men toen had op te lossen.
    Tja, als er eentje kapot gaat heb je de andere nog ....of was 1 exemplaar ontoereikend....ik weet het niet....misschien weet iemand hier de juiste reden.
    Geen idee van de exacte reden dat Porsche dit heeft gedaan, maar de vroege modellen hadden dit zo af-fabriek, de inhoud is ook kleiner (2x20cc) ipv 40cc. Grappig genoeg zijn deze ook 0,6 bar volgens de specificatie, maar allicht is 2x0,6 1,2 volgens de logica?

Comment

• Riggard
      Moderator
      • Jan 2021
      • 712

Hier nog een mooi draadje trouwens van wat mensen die 'm uit elkaar hebben gehaald, krijg je een wat beter beeld van hoe zo'n ding werkt.
      So I had occasion to cut mine open Don't plan on using it again . You can see how it works. There is a hat that sits on top of the spring and moves

Comment

• 924ERKE
        924 Fan
        • Oct 2024
        • 276

Ja Berend, blijkbaar was dit zo af fabriek.
        Mijn auto is van de tweede helft van 1977....dus model 78 en ik weet dat de eerste modellen veel warmestartproblemen hadden....
        Die specificatie van 0,6 bar zou dan zeggen dat mijn voordruk slechts 0,6 bar is.....vreemd want natuurlijk blijft de 0,6 bar instelling het zelfde....raar fenomeen dit.
        Ga er toch eens achter aan want ik wil hier meer over weten....
        Mooie foto's trouwens waar ook duidelijk verschil ziet in de gebruikte exemplaren.
        De kleiner hebben een kortere veer wat inderdaad op een lagere druk zou kunnen wijzen, alhoewel de uitvoering van de veer niet alles zegt....
        Toch weer een mooi opstekertje dit, van Riggard.
        Last edited by 924ERKE; 06-05-25, 19:18.

Comment

• Riggard
          Moderator
          • Jan 2021
          • 712

Nieuwe accumulator is binnen, maar lost het probleem niet op. Na 5 minuten is vrijwel alle restdruk nog steeds weg.

Dit moet echt in de WUR zitten, of het warme start ventiel, denk ik nu.
          Revisie setje voor de wur besteld (wil het nieuwe diafragma eens testen) en ook wat fittingen om wat gerichter de wur danwel warmestart ventiel uit te sluiten qua testen.
          Weet even wachten tot het binnen is en dan verder.

Baal er wel van zo, want kost veel tijd en geld, en nog niks verder gekomen, maargoed, als je nooit opgeeft lukt het vanzelf.
          ​​Heb nog wel een plan b; een electrische klep op de retourslang, maar dat is natuurlijk niet hoe het hoort.

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1337

Aj aj. Jammer dat die dure investering niet heeft geholpen. Maar je hebt de WUR troef nog.......

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 276

Toch niet te geloven dat het zo moeilijk op te lossen en te vinden is.
              De aanhouder wint natuurlijk wel maar het is toch balen....

Comment

• Riggard
                Moderator
                • Jan 2021
                • 712

Mijn laatste post sloot ik af met de wur of warmestart ventiel als laatste verdachten. Vandaag waren alle onderdelen binnen en kon ik op jacht naar de juiste verdachte.

WUR gereviseerd en gemonteerd. Geen verschil, met ca. 5 minuten alle restdruk verdwenen. Balen.

Dat bracht me bij mijn laatste verdachte, het warmestart ventiel. Dat is dit onderdeel, zit aan de zijkant van de mengverdeler:

Functie ervan is om bij het starten met warme motor de controledruk terug te laten vallen tot nagenoeg nul, zodat de luchtklep in de mengverdeler makkelijker omhoog gaat, waardoor er een rijker mengsel beschikbaar is om te starten.

De controledruk van de injectie, gaat vanaf de brandstoverdeler, naar dit onderdeel en dan de wur, waarna deze via de wur weer teruggaat naar de tank. Bij starten, gaat dit ventiel open, en vanaf dit ventiel loopt ook een slang naar de retour, zo wordt de WUR omzeild.

Is ook een uniek onderdeel, want in weinig andere autos met CIS is het toegepast. Dat maakt ook dat er weinig over te vinden is op het net.

Met de standaard druktest apparatuur kon ik dit onderdeel niet isoleren, dus ik ben creatief aan de slag gegaan met wat blindmoeren m8x1 en koude start ventiel als tijdelijke fitting. Zo heb ik het ventiel buiten het systeem kunnen plaatsen en de wur in isolatie kunnen testen....

En succes. Zonder dit onderdeel in het systeem blijft de druk 20+ minuten boven de 35 psi, waar het werkplaatshandboek een ondergrens van 26 psi beschrijft.

Dus ik ben heel blij, want denk dat we de oorzaak boven water hebben. Nu alleen nog op zoek naar een werkende variant. Mocht iemand zo'n ding hebben liggen... ik neem 'm graag over!
                Last edited by Riggard; 15-05-25, 22:37.

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1337

Nu maar hopen dat dit het probleem is geweest. Je hebt al zoveel tegenslag gehad. Ik ben benieuwd. Helaas heb ik niet zo'n ding voor je. Zijn ze nog nieuw te koop bij de diverse 924 verkopers, zoals Rosepassion, partworks of transaxleworld.de? Of misschien zelfs Alpo of nog gekker, een porschedealer?
                  oh. Ik zie net dat de foto van rosepassion is.....is.haha

Comment

• Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 712

Ja nieuw zijn ze nog te krijgen... 335 euro... Slik. Die heb ik al uitgegeven aan een accumulator en injectoren 😂

Heb via marktplaats contact gehad met Erik, die had er 1 liggen en vroeg daar een schappelijke prijs voor. Hij had ook nog een dynamo liggen met kapotte lagers, dus die ook meteen overgenomen; van 2 moet ik er vast 1 werkende kunnen maken.
                    Nu dus weer wachten tot het binnen is en allemaal in elkaar kan.

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1337

Fijne kerel die Erik. Heeft ook veel. Heb er zelf ook al het een en ander vandaan gehaald. Maar weet je dan of die werkt? Kun je hem bijvoorbeeld testen?

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 276

Knappe prestatie dit te vinden en uiteraard leerrijk voor ons allen.
                        Ga morgen eens kijken of dit bij mij ook aanwezig is, zit ergens in de buurt van de spinnekop of heb ik het mis.
                        Kan je het ding niet uit elkaar halen?
                        Lijkt op een gewoon electroventiel....of heb ik het mis.
                        Bij Erik heb ik ook al dingen gekocht....is beroemd bij de 924 rijders en co.
                        Last edited by 924ERKE; 16-05-25, 19:31.

Comment

• Duco Hidde
                          924 Wannabe
                          • Jul 2024
                          • 42

Even voor mij. Om welke Erik gaat dit? Waar kan ik meer over hem vinden?
                          met groet
                          Duco

Comment

• 924ERKE
                            924 Fan
                            • Oct 2024
                            • 276

Dag Duco,
                            Erik staat op marktplaats .Als je zoekt onder porsche 924 en je loopt het rijtje af, kom je hem zo tegen.
                            Ik heb het hier.Hij noemt Erik Verschoor .
                            Ik heb ook zijn mailadres maar ik weet niet of ik dit hier zo maar mag plaatsen.
                            Maar je zal hem wel vinden, De 924 en 944 zijn een hobby van hem
                            En anders kan je me prive een mail versturen , dan geef ik u per kerende het mailadres....
                            Last edited by 924ERKE; 18-05-25, 15:40.

Comment

• Riggard
                              Moderator
                              • Jan 2021
                              • 712

Ja, wist niet of ik z'n achternaam kon posten, maar vroeg of laat kom je m een keer tegen in je zoektocht naar onderdelen fijne kerel, eerlijke prijzen.

​​Hij adverteert op marktplaats met diverse onderdelen en heeft echt vrijwel alle 924 delen op voorraad.
                              Zoekt u een porsche 924 of 944 onderdeel vraag het gerust ik heb een heel hoop liggenPrijzen op aanvraag eventuele verzendkosten ookZie ook mijn andere

​​​​​​
                              Als je wat zoekt is het een kwestie van een berichtje sturen en dan kom je er wel uit.
                              Last edited by Riggard; 18-05-25, 16:27.

Comment

• Duco Hidde
                                924 Wannabe
                                • Jul 2024
                                • 42

Dank jullie wel. Ik heb dan al eens contact gehad, maar dat was wel even geleden. Ik ga hem weer vinden.
                                Groet
                                Duco

Comment

Working...