Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    924 Fan
    • Jan 2021
    • 630

Als het goed is komt vandaag het ventiel binnen en de dynamo. Ook heb ik nog een extra WUR revisiesetje gekocht, zodat ik ook de andere WUR netjes kan reviseren. Hoop dat ik dan vanavond wat tijd kan vinden om alles te monteren en binnenkort weer eens een proefrit te doen. Ben heel benieuwd.

Ondertussen heb ik de 3d printer maar weer eens aangezet; de oliedop lekte wat, komt omdat de seal verhard is. Uiteraard kun je dan een nieuwe bestellen voor een paar euro, maar printen is natuurlijk veel leuker

Last edited by Riggard; 21-05-25, 08:52.

Comment

• Riggard
      924 Fan
      • Jan 2021
      • 630

Nou, vandaag stond de bezorger voor de deur met het nieuwe ventiel. De verkoper had al aangegeven dat hij het niet getest had, dus dat eerst gedaan. 12v erop en geen klik... Shit. Nouja, tik met de schroevendraaier erop en toen klikte die.

Daarna het ventiel gemonteerd...

Zelfde probleem, lek!

​​Nu had ik nog 1 hypothese. Het ventiel zit in de houder geschroefd, en die schroefdraad moet ook meteen het ventiel sealen. Mijn ventiel was al eens los geweest, toen heb ik de schroefdraad gesealed met hylomar, maar daar twijfelde ik toch wat over.

Dus mijn oude ventiel uit de behuizing gehaald en met teflon tape de draad gesealed. Toen gemonteerd... En warempel, het lekte niet meer!
      Ik had sowieso een probleempje met mn oude ventiel omdat de beugel een keer gebroken was, dus daarop heb ik hetzelfde gedaan met het nieuwe ventiel (en tussendoor nog ultrasoon gereinigd) en toen was ook dat ventiel dicht. De sproeier die in het gekochte ventiel zat, had al wat beschadigingen van een schroevendraaier, dus ongetwijfeld was die ook al eens open geweest en ook niet goed gesealed.

​​​​​Helaas geen foto's van de tape, maar denk dat het zichzelf redelijk wijst.

Als laatste heb ik de reserve wur die ik had ook meteen gereviseerd en afgesteld;

Toen heb ik alles in elkaar gezet en de restdruk getest, die bleef keurig op pijl. De warme start heb ik nog niet kunnen testen, maar daar heb ik alle vertrouwen in.

Als laatste was ik ook nog benieuwd hoe het nu zat met de accumulator. De specificaties zijn immers anders. Dus heb ik de oude accumulator teruggezet. Ook daarmee bleef de druk behouden. Wat wel interessant is, is dat de 1.2 bar variant de druk op ca 30 psi houdt, en de 1.8 bar variant de druk op 40 psi. Maar beide varianten hielden dit geruime tijd vast.

Dus korte samenvatting; als je de brandsrofdruk verliest, kan dit ook aan het warmestart ventiel liggen!
      Last edited by Riggard; 22-05-25, 14:16.

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1155

Had je dus misschien beter eerst naar kunnen kijken..... Grapjuh!!!! Fijn dat het nu voor elkaar lijkt te zijn. En het grote voordeel is, is dat nu vrijwel alles wat met het starten te maken heeft in het brandstofsysteem vernieuwd of gereviseerd is

Comment

• Riggard
          924 Fan
          • Jan 2021
          • 630

Originally posted by Beer924
          Had je dus misschien beter eerst naar kunnen kijken..... Grapjuh!!!! Fijn dat het nu voor elkaar lijkt te zijn. En het grote voordeel is, is dat nu vrijwel alles wat met het starten te maken heeft in het brandstofsysteem vernieuwd of gereviseerd is
          Hahaha, hetzelfde bedacht ik mij... achteraf. 400+ euro aan onderdelen en uiteindelijk een stukje teflon tape van <1 cent wat het probleem was.
          In alle eerlijkheid zit daar voor mij ook wel een les, ik heb gewoon aangenomen dat dit ventiel niet stuk kon zijn, en daarom ook niet de goedkope onderdelen eerst uitgesloten, maar ben met de duurdere delen begonnen. Foute hypothese en ook niet de meest economische strategie.
          Gelukkig hoeft het niet van de laatste centen.

De injectoren heb ik trouwens 0,0 spijt van, want de auto loopt daar echt veel mooier door. Dat had ik niet verwacht, want het sproeibeeld van de oude was goed en ze waren ultrasoon gereinigd, maar dit zou ik iedereen zo aanraden. De WUR vind ik ook wel de moeite waard; dat membraan slijt toch gewoon over de jaren, je ziet daarin ook een lichte afdruk, bovendien heb ik nu mooi geel gepassiveerde boutjes erop, blingbling.
          2 goede accumulatoren hebben... was minder noodzakelijk.

Zoals je zegt; ik heb nu wel echt alle delen van het injectiesysteem op orde, dus verwacht de komende wel gespaard te blijven... en mocht dat niet zo zijn, heb ik alle kennis, reserve-delen en testfittingen in huis om gericht te werk te gaan. (Denk dat ik letterlijk alle delen van het systeem nu reserve heb)
          Gisteravond heb ik alles in elkaar gezet en de auto gestart. Niet gereden, maar wel even laten afkoelen en weer gestart, dat ging goed, voorheen ging dat niet goed. Ik hoop ergens dit weekend in de praktijk te kunnen testen, heb daar alle vertrouwen in.

Het volgende hoofdstuk wordt de dynamo, ook die doet gek. Ik vermoed dat de diodeplaat stuk is; want als ik de auto net gestart heb dan staat het lichtje uit, maar na een minuut of 15 rijden gaat het dynamolampje langzaam branden. Diodes die stuk gaan hebben vaak een hekel aan warmte. Dat schijn je dan vast te kunnen stellen door wisselstroom op de accu te meten. Het nadeel is dat je dat echter alleen na enige tijd rijden kunt doen, dus dat kost wat tijd om vast te stellen.

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1155

Dat zijn toch gewoon hele mooie berichten. Top man. Wat betreft die injectoren. Ik denk dat ik die ook ga vervangen. Zeker ook gelet op mijn hoge co bij de laatste apk. En dan uiteraard opnieuw afstellen. Daar moet nog wel winst te behalen zijn lijkt me.

Comment

• Riggard
              924 Fan
              • Jan 2021
              • 630

Vanavond maar eens een proefritje gedaan, voor zover ik kan vaststellen is het probleem inderdaad opgelost, en de motor loopt nog een stuk mooier ook. Wel wat aan de arme kant nog (AFR rond de 14), maar ik ben heel blij met de voortgang. Zelfs de dynamo liet zich van z'n beste kant zien; geen laadlampje meer gehad.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1155

Conclusie: als de magneetklep voor het vasthouden van de benzinedruk niet met een beetje teflontape is vastgedraaid dan werkt de dynamo van een 924 ook niet goed.
                Rare auto's die 924's.......
                Gefeliciteerd. De aanhouder heeft gewonnen.

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 150

Proficiat met het resultaat en super bedankt om dit met ons allen hier te delen !!
                  In woord en in beeld .

Comment

• Riggard
                    924 Fan
                    • Jan 2021
                    • 630

Gister ben ik met de auto naar werk gereden en terug. Heerlijk dat alles nu warm- en koud weer goed start, geeft toch een wat comfortabeler gevoel. Acculampje ook nog steeds niet gezien.

... onderweg naar huis echter, viel de auto uit, uiteraard precies toen ik in een tunnel reed.

Koppeling ingetrapt, auto uit laten rollen en toen kon ik net na het einde van de tunnel op een breed stuk vluchtstrook staan. Shit.
                    Motorkap open, kijken... en toen was het al snel duidelijk, ik had een benzineslang vervangen, maar ik denk met een verkeerd type slang dat niet bedoeld was voor hoge druk. Die was gescheurd. Gelukkig heb ik altijd genoeg reservespul bij; dus uit de kofferbak een ander stuk slang gehaald en die erop geschroefd; met een minuut of 5 was ik de vluchtstrook weer af.

Wat ik ook opmerkte, is dat er op de motorkap weer roest aan het ontstaan is, word ik niet heel vrolijk van na alle spuitwerk, maar dat zal toch m'n eigen schuld (slechte voorbereiding) geweest zijn. Daar ga ik binnenkort maar eens naar kijken, ik hoop er een klein stukje in te kunnen lassen en er een soort spotrepair van te kunnen maken, die hele kap spuiten is nogal een gedoe.
                    Oja, en de APK komt eraan, maar de ruitensproeier doet het zeer onregelmatig, dus ik zal dat eens moeten onderzoeken, vermoed de hendel aan de stuurkolom, want het pompje werkt wel als ik er 12v op zet.

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1155

Het wordt onstuimig weer dit weekend. Misschien dat de 924 Gremlins daar op reageren. Hahahaha. Vooral de contacten bij de hendel aan de stuurkolom goed schoonmaken. En dan ook echt schoon en droogmaken en niet meer invetten of zo. Bekijk mijn ellende met de ruitenwissers nog maar eens. Succes maar weer. Ach en een beetje spuitwerk, daar draai jij je hand niet meer voor om. Toch?

Comment

Working...