Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    Moderator
    • Jan 2021
    • 712

Je weet me wel te motiveren...
    'Goede' nieuws is dat mijn multimeter redelijk gaar lijkt te zijn, de ohm meting is, vergeleken met een andere, nogal onbetrouwbaar. Net met een betere meter getest en dan lijkt de weerstand tussen accu en dynamo toch in de buurt van 0 te liggen... Enige vraag is waar het dan wel ligt.

Tegelijkertijd is ohms meten niet altijd de meest nauwkeurige optie. Ik gooi vanavond alle verbruikers aan met draaiende motor en ga dan eens kijken tussen welk component het grootste voltageverlies zit. To be continued.

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1337

Ik zie bij mijn voltmeter van de auto zelf dat, zo gauw ik de verlichting inschakel, er een aardige wissel getrokken wordt op het stroomverbruik. Dan nog de ventilator er een beetje bij....... Ik heb wel begrepen, dat dit alles vooral te maken heeft met de interne weerstand in de inmiddels 40 jaar oude bedrading. Maar om voor die paar kilometer per jaar nou de hele bedrading te vernieuwen gaat me iets te ver. Wat heet, véél te ver. Alles werkt zoals het hoort. En het moet natuurlijk niet een soort "klusauto" worden .........................................😂😂😂😂😂

Comment

• Riggard
        Moderator
        • Jan 2021
        • 712

Weer een iteratie gemaakt op de asbak, klepje gaat wat soepeler en wat kleine verbeteringen. Nog een paar minieme tweaks en dan is het modelletje wel klaar om er een flink aantal van te produceren.

Zat te denken aan een prijs van 25 euro het stuk.

Zal mijzelf eerst tot zwart beperken, vooral omdat het lastig gaat zijn om een kleur draad te vinden die overeenkomt met het Porsche bruin. Daarnaast heb ik zelf volgens mij geen onderdelen in die kleur heb, dus ook is het lastig ijken. Een kilootje draad is al snel 20 euro, en eigenlijk alleen online te bestellen, dus de 'onderzoekskosten' zullen dan nogal uitdagend zijn, maar mocht iemand die op zich willen nemen, kunnen we vast ergens uit komen

Comment

• 924ERKE
          924 Fan
          • Oct 2024
          • 276

Mooi ontwerp !
          Zie ook een plastic covertje liggen op de foto.
          Ik vermoed dat dat afkomstig is van een zekering op een relais.
          Bij mij valt dit er ook steeds af....iemand een idee om dit loskomen te verhinderen ?
          In de vorige post las ik het gedoe van de kabels die zo ongelukkig liggen....kan je niet gewoon nieuwe kabels trekken die een makkelijker manier en de oude gewoon verwijderen ?
          Wat de afname van power betreft ,dacht ik er aan om dat op te lossen door zo veel mogelijk lampen te vervangen door led.
          De koplampen zijn een stuk moeilijker te vervangen door led en die kunnen blijven, maar al de rest omschakelen naar led zou het vermogen toch ook kunnen laten dalen.
          Of heb ik het verkeerd voor ....

Comment

• Riggard
            Moderator
            • Jan 2021
            • 712

Klopt idd, is het klepje van de zekering bovenop een relais. Blijft in wel zitten, tijdens wat werkzaamheden aan het brandstofpomp relais is deze eraf gestoten.
            Lampen zijn grotendeels al vervangen voor led, alleen de koplampen en het acculampje zijn nog gloeilampen. Het punt is niet zozeer dat de spanning terugvalt als gevolg van verbruikers, maar dat er weerstand zit in het laadcircuit, wat de hele dynamo minder efficient maakt.

Waar het in mijn geval mis lijkt te gaan is dat als ik de multimeter op volt-stand zet, 1 pen op de min van de accu, 1 pen op de behuizing van de dynamo, meet ik 0,85v spanningsverschil. Van wat ik online lees moet dit <0.5v zijn. Ik ben wel benieuwd hoe dit bij jullie is? (Dit is allemaal vanuit de motorkap/bovenkant te doen)
            Op de accu meet ik ook zo'n 13.05 volt, terwijl ik op de dynamo ca. 13.7v meet (met alle verbruikers aan...)

Ben vanavond een tijdje bezig geweest en heb in ieder geval de dynamo vervangen. Het probleem lijkt 'm echter te zitten in de aarde aansluiting tussen de dynamo en het blok, om de 1 of andere reden lijkt daar het spanningsverschil te ontstaan. Ik heb de aardepunten van de aardekabel tussen blok en dynamo al los gehad, schoongemaakt etc, maar dat helpt minimaal. Mogelijk is de kabel zelf niet goed, of ben ik toch verkeerd aan het zoeken. De aarde-aansluiting tussen het blok en de bobine zou ik ook nog kunnen aanpakken; maar tussen de minpool en het blok meet ik geen spanningsverschil.

Al met al heb ik met alle verbruikers aan nog wel 13.05 volt op de accu en ca. 13.7 op de dynamo, dus er wordt nog wel geladen, maar nu ik ermee bezig ben, wil ik het ook perfect hebben. Die 13.7v moet ook gewoon over de accu gaan lopen.

Hier wat sfeerbeelden, ik ben ook wel benieuwd naar foto's van anderen tav. hoe de aardekabel van de dynamo loopt; deze heeft bij mij nooit op de originele plek gezeten.

Last edited by Riggard; 27-08-25, 22:29.

Comment

• Pierro
              924 Fan
              • Feb 2015
              • 400

Zo zat het bij mij af fabriek,

moteur 006.jpg
              Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
              Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1337

Zo trof ik het aan. Maar ik weet dat de dynamo al eens vervangen was voordat ik de auto kocht. Dus of het zo origineel is weet ik niet. IK heb me wel altijd verbaasd over dat hele dunne massadraadje. Zou toch willen dat dat wat dikker/breder/in ieder geval groter zou zijn. Of maakt dat niet uit. Aan de ene kant is de draad bevestigd aan de luchtinlaat van de dynamo en de andere zijde van de draad bevestigd op één van de dynamosteunen.

DSC03850.jpg
                DSC03858.jpg

Comment

• Pierro
                  924 Fan
                  • Feb 2015
                  • 400

Er is een motorblok aardkabel die gaat van de achterkant vliegwheel housing en naar het speciale aard montage punt waar de bobine gemonteerd zit, see photo

DSCN1387.jpg
                  Last edited by Pierro; 28-08-25, 10:05.
                  Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                  Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1337

Pierro, ik zag dat je eerst dacht dat die aardkabel van de startmotor was. Uit de foto zou dat misschien zo lijken, maar de dynamo lag toen los. Daardoor ben je op het verkeerde jambe 😀 gezet.

Comment

• Pierro
                      924 Fan
                      • Feb 2015
                      • 400

Beer, jij ben een echte "quick-witted", snel opgemerkt voordat ik het abuis kon deleten, chapeau.

Op jouw photo zag de dynamo met die luchtcooling er een beetje uit als de startermotor

Comment

• Riggard
                        Moderator
                        • Jan 2021
                        • 712

Thanks voor de foto's, mijn kabel zat aangesloten zoals het hoort, maar ergens zit toch teveel weerstand, misschien is de kabel niet jofel. Ik ga denk ik gewoon een set nieuwe aardekabels bestellen en installeren.

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1337

Ja dat laatste ga ik ook nog doen. Gewoon omdat het kan en omdat het geen kwaad kan.

Comment

• 924ERKE
                            924 Fan
                            • Oct 2024
                            • 276

Ik heb ook eens gekeken en snap nu waarom er zo'n mooie foto's van zijn.
                            Als de onderplaat er uit is of de motor uit de auto is gehaald kan je dat op foto zetten.
                            Bij mij lukt dit dus niet maar ik zie wel dat het hetzelfde is als bij Berend.
                            een kleine massakabel naar de beugel en de dynamo mooi afgeschermd met een deksel.
                            Nergens zie ik trouwens het hitteschildplaatje dat onder de bougies zit.
                            Deze week heb ik dit toevallig gedemonteerd om het eens te behandelen....was een echte ramp.
                            De moeren waarmee het bevestigt was waren normaal sleutelwijdte 13....helaas door de jaren heen waren ze zo verroest dat ik noch sleutel 10 ,noch 11 er op kreeg.
                            Ik heb ze met een dremel open gezaagd en nu zitten er weer deftige moeren op.
                            Trouwens was het hitteschild behoorlijk dun geworden en is het niet meer nieuw te krijgen....
                            Over het nut van dat hitteschildje vond ik trouwens dit.

Een hitteschild voor bougies is niet direct een onderdeel van de bougie zelf, maar een externe bescherming die de bougies en bougiekabels beschermt tegen de hitte van de motoromgeving. De functie van zo'n schild is om oververhitting en hittegerelateerde problemen te voorkomen, zoals het sneller slijten van de bougie-elektroden door overmatige warmte, of het veroorzaken van een voortijdige, ongecontroleerde ontsteking. Door de bougies koeler te houden, kan het hitteschild de levensduur verlengen, de betrouwbaarheid van de ontsteking verbeteren en potentiële motorschade voorkomen.

Weet niet of dit correct is....maar ik zal het toch maar laten zitten ondanks de toestand...
                            Attached Files
                            Last edited by 924ERKE; 28-08-25, 19:23.

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 276

Correctie.Heb toch een nieuwe kunnen vinden.....283 eurootjes....voor dit speciaal plaatje.......toch te gek voor woorden en zeggen dat een 924 geen geld gaat ????

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1337

Tja, het blijft Porsche hè. Ik ben er inmiddels ook wel achter. Niet zozeer de enkele onderdelen, maar meer de hoeveelheid die ik inmiddels vervangen heb. Was er niet een goed gebruikt exemplaar te vinden bij een van de verkopers van gebruikte onderdelen?

Comment

Working...