Neeeeeee! De achteras hoeft er niet onderui!!
Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
Ik wil niet overkomen als een betweter, maar de ondersteuning van de auto aan de voorkant hoort gedaan te worden op de langsbalken. Daarvoor een dwarsbalk op de beide tafels leggen. tenminste zo doe ik het.
In een ander forum is een heftige discussie over de kwaliteit van brandstofslangen, die blijkbaar slechter is dan het origineel van 40 jaar geleden. Het standaard merk voor slangen is Cohline. Nu blijkt Cohline een probleem te hebben, wat ze ook toegegeven hebben in een mail naar mij. Wil je dus niet over drie jaar weer de hele boel los moeten halen, hierbij de brief en de aanbeveling voor welke slangkeuze te gaan:
Das Thema ist uns seit kurzem bekannt und wir arbeiten mit Hochdruck daran die Ursache herauszufinden. Diese Art Schläuche ist bereits seit vielen Jahren ohne Auffälligkeiten im Einsatz und es werden in regelmäßigen Intervallen Funktionsprüfungen durchgeführt. Bei diesen Prüfungen ist das von Ihnen geschilderte Problem noch nie aufgetreten. D.h. es müssen hier andere Mechanismen, die wir bisher nicht kennen ursächlich für das Schadensbild sein. Zudem stehen wir auch mit dem Schlauchhersteller in Kontakt und diskutieren das Thema, um das Schadensbild zu verstehen und eine Lösung herbeizuführen.
Können Sie uns bitte Bilder von der Bedruckung der Schläuche zukommen lassen? Ideal wäre, wenn wir die schadhaften Schläuche zur Analyse zurückbekommen können.
Mit Welchem Kraftstoff wurden die Fahrzeuge betrieben?
Ich vermute es handelt sich um den Schlauch 2192.0600. Als Alternative zu dem Schlauch kann ich Ihnen die Schlauchqualität 2240.0600 empfehlen. Der Schlauch ist zwar etwas teurer, aber auch qualitativ deutlich besser.
Comment
-
Waar ik al eerder aan dacht.
Als je nu weet hoe die tank er bovenaan uit ziet en je zou de coordinaten kennen vanaf een referentiepunt, in dit geval bijvoorbeeld daar waar de benzinemeter zit.
Dan zou je toch luikjes kunnen maken in de koffer (zoals er ook eentje zit boven de benzinemeter) ter hoogte van de aansluitingen van de betreffende slangen.
Die slangen zitten vast aan de tank met spanbanden.
Er lopen ,dacht ik een paar slangen bovenop de tank, telkens verbonden met spanbanden.
Je zou dan na ze te hebbben losgemaakt de slangen gewoon kunnen uit trekken .
Uiteraard aan het laatste stuk de niewe slang verbonden of eventueel een trekdraad er aan , zodat je de nieuwe slang opnieuw kan trekken.
Misschien een eenvoudig idee om de tank er niet vanonder te hoeven halen.
Onder voorwaarde dat de tank nog goed is en dat je de luikgaten veilig kan maken.
Achteraf doe je dan gewoon een groter beschermplaatje over het gemaakte gat .....uitgevoerd zoals bij de meter het geval is.
Ik denk niet dat de construktie hierdoor zijn stevigheid zal verliezen.
Belangrijk zijn uiteraard de juiste coordinaten.
Als je dat weet is een klokzaag voldoende om het gat de zagen.De centreerboor hiervan maar een mm of twee laten uitsteken zodat je niet in de tank zit.
Berend weet zeker of de tank ruimte heeft daar aan de slangen.en of dit zou kunnen ....
Op de foto te zien heb je wel degelijk ruimte....Attached FilesLast edited by 924ERKE; 25-09-25, 19:03.Comment
-
Er loopt "1" slang over de bovenzijde van de tank. Het zijn in feite twee korte delen die in het midden zijn verbonden door een kunststof koker. Aan de zijde van de vulopening zit er nog een rubber overheen en dat is het. De slang blijft op zijn plaats door de tank tegen de wagen vloer te drukken. Er zijn slechts 2 banden, maar die houden de tank op zijn plaats en zo ook de slang boven op de tank. Het idee van zo'n luik is wel slim. Maar ja daar hadden ze niet aan gedacht. En al helemaal niet dat de 924 50 jaar later nog zouden rijden. Helaas kun je de ontluchtingslang bovenop de tank niet anders weghalen dan door de tank te demonteren.Comment
-
Dat is dus spijtig nieuws.
Ik begrijp dus dat de slang vast zit wanneer de tank is geplaatst en ze dus niet kan worden losgemaakt.
Een nette leiding in de koffer naar die aansluiting onder is dus ook geen mogelijk optie ,denk ik.
Natuurlijk kan je als je de hele tank er vanonder haalt alles beter controleren, want die geur kan blijkbaar ook afkomstig zijn van kleine scheurtjes heb ik al eens gelezen.
Mocht ik een sloper staan hebben dan zou ik de proef van het idee met het luikje wel eens uitvoeren ....maar helaas (of gelukkig???) heb ik maar één 924.Last edited by 924ERKE; 25-09-25, 20:20.Comment
-
Vlaanderen, klopt wat je zegt over die chassisbalken, maar zo'n langsbalk heb ik (nog) niet. Heb je allicht wat info over de jouwe?
Heb hier op andere fora ook wat draadjes over gelezen, en alhoewel het niet 'mag', is mijn conclusie dat het wel kán. Meerdere mensen geven aan het al jaren te doen, en als je kijkt naar de carrosserie, dan komen op dit punt ook wat balken/structurele delen bij elkaar, dus ik maak me er niet zoveel zorgen over. Desalniettemin ga ik op termijn misschien nog wel een keer op zoek naar de 'juiste' oplossing.
Aangaande de tank; ja het zal even een klusje zijn om die los te halen, en het risico is dat het over X jaar weer moet. Realiteit is nu eenmaal dat benzineslangen een eindige levensduur hebben. E5 en E10 verergeren dat ook nog. Eigenlijk zijn er überhaupt niet echt slangen waar ik >10j vertrouwen in zou hebben.
Gelukkig is het met dit soort klusjes ook zo dat de 2e keer altijd in de helft van de tijd kan, omdat alles dan gangbaar is en je weet wat je doet.
Overigens monteer ik niet de originele slangen, maar een set die Beer924 toentertijd voor mij heeft meebesteld toen hij de zijne deed. Geen idee van het merk, maar Beer weet altijd wel wat ie doet, dus ik heb er wel vertrouwen in
En last but not least, deze tanks scheuren ook wel eens bovenop, dus de kans bestaat ook, dat de lekkende leidingen niet het probleem zijn, maar een gescheurde tank... we gaan het zien.Comment
-
Een paar foto's zeggen meer dan een paar woorden.
20240801_163211.jpg
20240801_163241.jpg
20240801_163146.jpg
Comment
-
Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driverComment
-
Comment