Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    Moderator
    • Jan 2021
    • 712

    Als ik het in de handen heb kan ik het wat beter inschatten, maar ik gok dat het iets van een labyrint is om ervoor te zorgen dat de brandstof niet zomaar uit de ontluchter loopt oid.

    Comment

    • Pierro
      924 Fan
      • Feb 2015
      • 400

      Originally posted by Beer924
      Het heeft te maken met de ontluchting. Maar ik ga eens navraag doen.
      het is inderdaad een breather pipe, dus zorgt voor de ontluchting van de tank.
      Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
      Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1337

        Maar dan nog Pierro. Waarom dan zo'n plastic buis ertussen. De overdruk komt via een uitgang boven op de tank, gaat over in een slang, dan die pijp, dan weer een slang en verdwijnt dan in het labyrint van slangen rondom de vulpijp. Die buis heeft kennelijk een specifieke functie binnen de ontluchting.

        Comment

        • Riggard
          Moderator
          • Jan 2021
          • 712

          Volgens de pet is het een 'expansion tank', heel apart. Ben ergens wel benieuwd wat er dan in zit, want ik zou denken dat een brandstofslang eenzelfde functie kan vervullen.

          Comment

          • Pierro
            924 Fan
            • Feb 2015
            • 400

            Originally posted by Beer924
            Maar dan nog Pierro. Waarom dan zo'n plastic buis ertussen. De overdruk komt via een uitgang boven op de tank, gaat over in een slang, dan die pijp, dan weer een slang en verdwijnt dan in het labyrint van slangen rondom de vulpijp. Die buis heeft kennelijk een specifieke functie binnen de ontluchting.
            Zoals Riggard al suggereerde heeft het ook de functie van dat de klotsende vloeistof (vooral bij volle tank) in de breather afgeremd wordt.
            ik heb zelf nooit ereen opengemaakt, want dan heb je een nieuwe nodig
            Last edited by Pierro; 02-10-25, 14:51.
            Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
            Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1337

              Originally posted by Riggard
              Volgens de pet is het een 'expansion tank', heel apart. Ben ergens wel benieuwd wat er dan in zit, want ik zou denken dat een brandstofslang eenzelfde functie kan vervullen.
              Zo dacht ik ook. Ben aan het informeren bij het doorgaans zeer goed geïnformeerde forum Transaxlegarage.de. Reuze benieuwd waar men daar mee komt. Vermoedelijk ook: is voor de ontluchting......

              Comment

              • 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 276

                Zou dat dan de voorloper zijn van die expansietank welke later achter de C-stijl werd ingebouwd ? Of is dat dan weer iets anders....
                Heb dat stuk ook nog niet nieuw kunnen vinden....gaat blijkbaar nooit kapot
                Last edited by 924ERKE; 02-10-25, 19:23.

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1337

                  Nee, die expansietank zit er ook nog. Althans bij mij loopt daar een slang naar toe. Daar heb ik niets aan gedaan. Je moet dan de bekleding loshalen en de vorige eigenaar heeft een strook van die bekleding over de velsnaad van het achterruit geplakt. Die ruit zit in nieuwe rubbers en ik heb gelezen wat een ongelooflijke moeite het hem heeft gekost omdat ruitje met dat nieuwe, dus stugge rubber erin te krijgen. Of ik had de bekleding moeten lossnijden met het gevaar dat dat plastic uitzet of krimpt en ik dan tegen metaal aan zit te kijken. Al met al blijft het ontluchtingsverhaal heel ingewikkeld. Kennelijk hebben ze iets bij de ontwikkeling niet goed gedaan, wat gedurende de tijd hersteld moest worden.

                  Comment

                  • Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 712

                    Die ontluchting in de c stijl heb ik geloof ik helemaal niet, vroeg model.

                    Comment

                    • Pierro
                      924 Fan
                      • Feb 2015
                      • 400

                      dit zit er in mijn c-stijl interieur overview 005.jpg
                      Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                      Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

                      Comment

                      • Riggard
                        Moderator
                        • Jan 2021
                        • 712

                        Ja, jij hebt dus een iets nieuwer/ander model dan de mijne. Dit is volgens mij ook veranderd in de nieuwere modeljaren. Hieronder de foto's van de setup van mijne.



                        Die 'goot' waar jouw vulhals in ligt, ontbreekt bij mij. Ook sluit bij mij het witte plastic dat erop gaat (wat anders is dan bij jou), niet goed aan, dus dat moet ik oplossen, want daar kan mogelijk vuile lucht de cabine in komen. Ik heb 477 201 347 C nodig, en jij hebt als het goed is 944 201 047 03


                        De 2 slangen naar de C stijl ontbreken ook bij mij.
                        Last edited by Riggard; 03-10-25, 08:40.

                        Comment

                        • Pierro
                          924 Fan
                          • Feb 2015
                          • 400

                          De mijne is van 04/1983 dus is dat een van de latere producties dan?
                          Wat mij wel opviel is dat de deksel die over dit geheel zit was af fabriek rondom met die zwarte kit helemaal luchtdicht afgedicht, mischien als voorzorg, maar ik heb geen last van benzinelucht in de cabine.
                          Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                          Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1337

                            Ik denk dat wij hetzelfde type hebben Pierro. Die van mij is van 1984. En dan ziet de slangenwirwar er anders uit dan bij de auto van Riggard.
                            En ook bij mij was er een laag kit aangebracht, kennelijk om het luchtdicht (althans naar binnen toe) af te sluiten. Ik weet van een medeforumlid dat die kit nog bij Porsche te koop is. Je moet dan wel een rol van pakweg 10 meter afnemen allen voor die afdekplaat.........

                            20240420_134734 web.jpg
                            Links boven de pijp zie je nog net de slang die naar het extra expansietankje in het rechter binnenscherm loopt.

                            Comment

                            • Riggard
                              Moderator
                              • Jan 2021
                              • 712

                              Dit lijkt dezelfde kit/butyltape als bij de achterlichten. Deze lijkt mij inderdaad bedoeld om het luchtdicht te krijgen. Kun je overigens voor een paar euro via aliexpress bestellen.

                              'Probleem' met deze auto's is dat ze onderdruk in de cabine hebben als je een raampje of dakje open zet, daardoor 'zuigt' de auto lucht via allerlei gaten naar binnen. Bij een lekkende kofferbakseal (of achterlichten zonder deze kit) betreft het dan uitlaatgas, en ik verwacht dat als de seal rond die tankslangen niet goed is, het benzinelucht betreft. Grote kans dat daar ook een deel van mijn probleem zit, want de achterlichten + kofferbak zijn inmiddels wel goed geseald.
                              Last edited by Riggard; 03-10-25, 11:26.

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1337

                                Ik ruik momenteel ook af en toe weer wat benzinelucht rondom de achterzijde van de auto. Dus aan de buitenzijde. Ik heb overal geroken direct bij de tank maar ruik daar nergens iets. Ik kan echt niet traceren waar het vandaan komt.

                                Comment

                                Working...