Gele Porsche Targa 924 '81 - Richard

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 276

Ik heb ook een vroege uitvoering en dat zal dus uitgevoerd zijn zoals bij Riggard.
    Benzinegeur heb ik niet ...wel last van uitlaatgas als er een raam open staat, wat een gekend probleem lijkt te zijn.
    Daarvooer moet ik de dichting aan het raamdeksel achter nog eens vervangen.
    Ondertussen besef ik dat de brandstoftank best gecompliceerd in mekaar zit.
    Zou mooi zijn dat ik daar eens een uitvoerige beschrijving over vind.
    Mijn buurman had last van benzinegeur in zijn kever.....bleek gewoon de dichting te ontbreken aan zijn vuldop.......

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1337

Originally posted by Beer924

Zo dacht ik ook. Ben aan het informeren bij het doorgaans zeer goed geïnformeerde forum Transaxlegarage.de. Reuze benieuwd waar men daar mee komt. Vermoedelijk ook: is voor de ontluchting......
      Op een enkele, niet zo relevante opmerking na op het Duitse forum kwam er geen verdere uitleg over de functie van die kunststof pijp. Ja, dat ie voor de ontluchting is dat weten we wel. Ik ga er maar vanuit dat Riggard en Pierro het bij het rechte eind hebben.

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1337

Ik ben zo vrij om toch nog even een berichtje te plaatsen met betrekking tot die kunststof koker die bij vele 924 modellen boven op de tank ligt. Als er namelijk uitsluitsel gevonden wordt is het wel zo mooi om het omderwerp met een oplossing af te sluiten.
        Met medeforummer Jan Willem sprak ik vorige week tijdens een koffiepauze met cake bij de transaxleklus over de nevenfunctie van de transaxlebuis. Namelijk het veiligheidsaspect waarover ik op dit forum al eens iets geschreven had. Ik had die info niet van mezelf, maar uit het boek Porsche 924/944/968 van Jörg Austen. Ik liet het JW zien en hij merkte op dat hij hetzelfde boek had. Hij is daar, kennelijk nieuwsgierig geworden, uitgebreid in gaan lezen en het gevolg was dat ik een appje kreeg van hem met de afbeelding van pagina 56 van dat boek. En daar staat in het hoofdstuk modeljaar 1980 onder het kopje "Karroserie 924 und 924 Turbo" het volgende over die kunststof pijp en ik citeer letterlijk:

Das gesamte Tanksystem ist überarbeitet. Ein overhalb des Tanks angeordnerter Ausdehnungsbehälter verhindert bei heiss werdendem vollem Tank, das Überlaufen des Tankstutzens. Alle Fahrzeuge erhalten eine Tankklappe, hinter der sich erst der eigentliche verschliessbare Tankdeckel befindet. Ein Überrolventil verhindert ein Auslaufen von Kraftstof ab einer bestimmten Schräglage.

In goed Nederlands: Het volledige tanksysteem is herzien. Een expansievat boven de tank voorkomt verlopen via de tankopening wanneer de volle tank warm wordt. Alle voertuigen krijgen een tankklep, waarachter zich de eigenlijke afsluitbare tankdop bevindt. Een overloopventiel voorkomt het weglekken van brandstof vanaf een bepaalde hellingshoek.

Die tankklep vind je in de vulpijp en het overloopventiel is het witte ventiel dat je rechts naast de vulpijp vindt.

Ik denk dat hiermee dankzij JW het raadsel is opgelost.

Comment

• Vlaanderen
          924 Wannabe
          • Jun 2024
          • 59

Nee, niet ik, Jörg Austen heeft het probleem opgelost

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 276

Mooi dat je dit hebt opgezocht maareu...hoe zit het dan bij de modellen van voor 1980 ?
            Hebben die dat dan niet ?
            Bij mij zit er dus geen tankstop verborgen achter een tankklep maar is het dus (kennelijk) de schroefdop van de oude golf.
            Nu vul ik mijn tank bijna nooit helemaal vol, maar wat gebeurd er als die wel helemaal vol is .....waar loopt die benzine er dan uit..... langs onderen misschien.
            Tja , ze hebben het systeem veranderd en dat zal zeker wel zijn reden gehad hebben.
            Of dat plastic ding nu bij mij ook aanwezig is ,weet ik dus niet.Mijn tank is er nog niet uitgegaan.
            Weet ook niet of dat wit overdrukventiel daar zit.
            Ik heb wel een soort overdrukventiel zitten onderaan helemaal naar aan het achterste deel van de tank.
            Zal er eens een foto van posten....één dezer dagen.
            Het is ook nog een tank met een rond afdekplaatje langs de onderzijde.....een soort insectieluikje zeker.
            Riggard heeft ook een vroege en weet misschien meer.....
            Last edited by 924ERKE; 20-10-25, 19:03.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1337

Die klep zit aan het einde van de metalen vulpijp, vlak voor de overgang naar het dikke rubber dat de overgang vormt naar de tank. Ik ga er nu vanuit dat een 924 van vóór 1980 die kunststof pijp bovenop de tank niet heeft. Maar een nieuw modeljaar begon bij Porsche meestal in september, dus weer alle mogelijkheden voor verwarring. Ach zo komt Richard ook aan de 50 pagina's........

Comment

• 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 276

Zo zat het dus bij de vroege.....geen tussenstuk en een overdrukklep naar achterzijde onder de auto.
                Attached Files

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1337

Dan is dat ook weer opgelost

Comment

• Riggard
                    Moderator
                    • Jan 2021
                    • 712

Voor degenen die zich afvragen waarom het zo stil is; eigenlijk wilde ik de tank onder de 924 vandaan halen, maar er is een 911 op m'n pad gekomen.

Alhoewel het niet mijn intentie was om een 2e sleutelproject te hebben, is dat door wat opeenstapeling van pech wel het geval. Helaas blijkt de motor in minder goede staat dan ik verwacht had, en heeft de aankoopkeurder dat ook niet goed opgemerkt. Valt al met al mee, er moet een nieuwe cilinderkop op, maar dat houdt mij dezer dagen dus bezig. Als dat gefixt is kan de 924 weer de brug op foto's/project vinden jullie bij de buren:

Comment

• 924ERKE
                      924 Fan
                      • Oct 2024
                      • 276

Van harte proficiat met de nieuwe aanwinst !!!
                      Ziet er nog heel mooi uit en dat sleutelwerk zal ook wel in orde komen...

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 1337

We hadden natuurlijk via een andere weg al contact met elkaar, dus ik was al op de hoogte. Maar het blijft, ondanks de motorische tegenslag hoe dan ook een prachtige auto!

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 276

Vind ik ook enne ,
                          je hebt de microbe of je hebt ze niet .
                          En Riggard heeft ze blijkbaar.
                          Als zoiets op mijn pad komt zal ik er ook niet kunnen aan weerstaan.;-)))

Comment

• Steady Eddy
                            924 Fan
                            • Jul 2008
                            • 212

En moet je (zoals ongertekende) garages of stalling bijhuren...
                            Mijn eerste auto was een Porsche, mijn laatste ook...(en laat dat naast transaxle ook 911 zijn)...

Comment

Working...