Maar jongens (en volgens mij nu ook meisjes) ik heb zmaar het idee dat al mijn werk niet voor niets is geweest. Gisteravond nog even met de uitlaat bezig geweest en iets beter gemonteerd. Ik heb op het punt waar die onder de asbuis doorloopt nog even een paar klappen op zijn kop gegeven om wat meer ruimte te krijgen. Mwah, het verdient geen schoonheidsprijs, maar zoals we in het oosten zeggen: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Gauw even geprobeerd of ie wilde starten en ja hoor, toen in het vooronder de benzine was aangekomen liep ie gelijk.
Vanmorgen de auto weer op zijn wieltjes gezet en naar buiten gereden. Richting de pomp om er wat benzine in te gooien. Het eerste dat me opviel was, dat de bak nu in alle versnellingen geluid maakte. Dat was even een tegenvaller. Zou ik het dan toch maar weer met mijn eigen bak moeten doen en het gezaag op de koop toe nemen? Eerst maar even getankt. Alle ramen en dak open en geen benzine lucht. Of toch wel? Ja toch wel een beetje. Uk u duk. Het zal toch niet? Maar het was slechts een lichte zweem. Thuis gekomen auto op de krik en eronder gekeken. Bleek dat één van de wartels aan de accumulator net nog lekte. Even de wartel gelost en opnieuw aangedraaid. Het zou zomaar gelukt kunnen zijn. Ik heb nog niet weer gekeken. Ook niet na de tweede rit.
En dan dat geluid van de bak. Ik realiseerde me, dat er nog geen bekleding in de kofferbak lag. Alles lag nog open. En ik herinnerde me, dat ik ooit een opmerking had gelezen over het geluid van de bak. Doordat die achterin ligt wordt het geluid van de bak niet overstemd door het motorgeluid. Nu hoor je het echte geluid van de bak dus.
Ik heb alle bekleding weer geplaatst evenals uiteraard de koker over de vulpijp. Daar had ik alle oude kit afgehaald en dus voorzien van nieuw kit. En dan weer rijden. En en en en? Je hoort de bak niet meer!!!!! Ook niet bij het uitrollen, wat mijn eigen bak wel erg deed. En, ook niet geheel onbelangrijk, het schakelt als boter en de synchromeshes werken gelukkig ook prima.
Wat mij verder opviel is dat het mechanisch gevoelsmatig soepeler loopt. Niet meer zo rauw. Ik ben natuurlijk niet geheel opjectief, maar ik denk dat de nieuwe versnellingsbakrubbers een hoop daaraan hebben bijgedragen.
Ging dan alles goed? Nee natuurlijk niet! In de rechter C-stijl zit de bevestiging van de achterbankleuningvergrendeling (1000 scrabblepunten). Dat is een profieltje met twee opgelaste moeren die in een plaatstalen houder wordt geplaatst en met een heel klein haakje wordt vastgehouden. Ik wilde de twee bouten erin draaien (iets te enthousiast natuurlijk) en toen kletterde dat ding bij mij dus naar beneden. Met veel pijn en moeite met spiegeltje en magneet dat ding weer opgevist. Weer wat geleerd. Vanavond nog een eer kijken of alles droog is. Anders moet de tank weer leeg en moet er een andere banjo aansluiting komen aan de accumulator. Tot zover maar weer. Van geluid kun je geen foto's maken, dus geen foto's dit keer.
Edit: Zojuist 19:00 uur nog even onder de auto gekropen en ook de aansluiting op de accumulator is nu na een keer losdraaien en weer opnieuw aandraaien helemaal dicht. En dat was ik nog vergeten te melden. Bij het losdraaien van de tankdop hoor ik nu een luid sissend geluid van lucht die de tankt wordt ingezogen. Of ik dat eerder ook had weet ik eigenlijk helemaal niet, maar het schijnt wel belangrijk te zijn voor de goeie werking van het beluchtingssysteem van de tank. Geeft een goed gevoel.
Vanmorgen de auto weer op zijn wieltjes gezet en naar buiten gereden. Richting de pomp om er wat benzine in te gooien. Het eerste dat me opviel was, dat de bak nu in alle versnellingen geluid maakte. Dat was even een tegenvaller. Zou ik het dan toch maar weer met mijn eigen bak moeten doen en het gezaag op de koop toe nemen? Eerst maar even getankt. Alle ramen en dak open en geen benzine lucht. Of toch wel? Ja toch wel een beetje. Uk u duk. Het zal toch niet? Maar het was slechts een lichte zweem. Thuis gekomen auto op de krik en eronder gekeken. Bleek dat één van de wartels aan de accumulator net nog lekte. Even de wartel gelost en opnieuw aangedraaid. Het zou zomaar gelukt kunnen zijn. Ik heb nog niet weer gekeken. Ook niet na de tweede rit.
En dan dat geluid van de bak. Ik realiseerde me, dat er nog geen bekleding in de kofferbak lag. Alles lag nog open. En ik herinnerde me, dat ik ooit een opmerking had gelezen over het geluid van de bak. Doordat die achterin ligt wordt het geluid van de bak niet overstemd door het motorgeluid. Nu hoor je het echte geluid van de bak dus.
Ik heb alle bekleding weer geplaatst evenals uiteraard de koker over de vulpijp. Daar had ik alle oude kit afgehaald en dus voorzien van nieuw kit. En dan weer rijden. En en en en? Je hoort de bak niet meer!!!!! Ook niet bij het uitrollen, wat mijn eigen bak wel erg deed. En, ook niet geheel onbelangrijk, het schakelt als boter en de synchromeshes werken gelukkig ook prima.
Wat mij verder opviel is dat het mechanisch gevoelsmatig soepeler loopt. Niet meer zo rauw. Ik ben natuurlijk niet geheel opjectief, maar ik denk dat de nieuwe versnellingsbakrubbers een hoop daaraan hebben bijgedragen.
Ging dan alles goed? Nee natuurlijk niet! In de rechter C-stijl zit de bevestiging van de achterbankleuningvergrendeling (1000 scrabblepunten). Dat is een profieltje met twee opgelaste moeren die in een plaatstalen houder wordt geplaatst en met een heel klein haakje wordt vastgehouden. Ik wilde de twee bouten erin draaien (iets te enthousiast natuurlijk) en toen kletterde dat ding bij mij dus naar beneden. Met veel pijn en moeite met spiegeltje en magneet dat ding weer opgevist. Weer wat geleerd. Vanavond nog een eer kijken of alles droog is. Anders moet de tank weer leeg en moet er een andere banjo aansluiting komen aan de accumulator. Tot zover maar weer. Van geluid kun je geen foto's maken, dus geen foto's dit keer.
Edit: Zojuist 19:00 uur nog even onder de auto gekropen en ook de aansluiting op de accumulator is nu na een keer losdraaien en weer opnieuw aandraaien helemaal dicht. En dat was ik nog vergeten te melden. Bij het losdraaien van de tankdop hoor ik nu een luid sissend geluid van lucht die de tankt wordt ingezogen. Of ik dat eerder ook had weet ik eigenlijk helemaal niet, maar het schijnt wel belangrijk te zijn voor de goeie werking van het beluchtingssysteem van de tank. Geeft een goed gevoel.
Comment