Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 898

    Maar jongens (en volgens mij nu ook meisjes) ik heb zmaar het idee dat al mijn werk niet voor niets is geweest. Gisteravond nog even met de uitlaat bezig geweest en iets beter gemonteerd. Ik heb op het punt waar die onder de asbuis doorloopt nog even een paar klappen op zijn kop gegeven om wat meer ruimte te krijgen. Mwah, het verdient geen schoonheidsprijs, maar zoals we in het oosten zeggen: als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Gauw even geprobeerd of ie wilde starten en ja hoor, toen in het vooronder de benzine was aangekomen liep ie gelijk.
    Vanmorgen de auto weer op zijn wieltjes gezet en naar buiten gereden. Richting de pomp om er wat benzine in te gooien. Het eerste dat me opviel was, dat de bak nu in alle versnellingen geluid maakte. Dat was even een tegenvaller. Zou ik het dan toch maar weer met mijn eigen bak moeten doen en het gezaag op de koop toe nemen? Eerst maar even getankt. Alle ramen en dak open en geen benzine lucht. Of toch wel? Ja toch wel een beetje. Uk u duk. Het zal toch niet? Maar het was slechts een lichte zweem. Thuis gekomen auto op de krik en eronder gekeken. Bleek dat één van de wartels aan de accumulator net nog lekte. Even de wartel gelost en opnieuw aangedraaid. Het zou zomaar gelukt kunnen zijn. Ik heb nog niet weer gekeken. Ook niet na de tweede rit.
    En dan dat geluid van de bak. Ik realiseerde me, dat er nog geen bekleding in de kofferbak lag. Alles lag nog open. En ik herinnerde me, dat ik ooit een opmerking had gelezen over het geluid van de bak. Doordat die achterin ligt wordt het geluid van de bak niet overstemd door het motorgeluid. Nu hoor je het echte geluid van de bak dus.
    Ik heb alle bekleding weer geplaatst evenals uiteraard de koker over de vulpijp. Daar had ik alle oude kit afgehaald en dus voorzien van nieuw kit. En dan weer rijden. En en en en? Je hoort de bak niet meer!!!!! Ook niet bij het uitrollen, wat mijn eigen bak wel erg deed. En, ook niet geheel onbelangrijk, het schakelt als boter en de synchromeshes werken gelukkig ook prima.
    Wat mij verder opviel is dat het mechanisch gevoelsmatig soepeler loopt. Niet meer zo rauw. Ik ben natuurlijk niet geheel opjectief, maar ik denk dat de nieuwe versnellingsbakrubbers een hoop daaraan hebben bijgedragen.
    Ging dan alles goed? Nee natuurlijk niet! In de rechter C-stijl zit de bevestiging van de achterbankleuningvergrendeling (1000 scrabblepunten). Dat is een profieltje met twee opgelaste moeren die in een plaatstalen houder wordt geplaatst en met een heel klein haakje wordt vastgehouden. Ik wilde de twee bouten erin draaien (iets te enthousiast natuurlijk) en toen kletterde dat ding bij mij dus naar beneden. Met veel pijn en moeite met spiegeltje en magneet dat ding weer opgevist. Weer wat geleerd. Vanavond nog een eer kijken of alles droog is. Anders moet de tank weer leeg en moet er een andere banjo aansluiting komen aan de accumulator. Tot zover maar weer. Van geluid kun je geen foto's maken, dus geen foto's dit keer.

    Edit: Zojuist 19:00 uur nog even onder de auto gekropen en ook de aansluiting op de accumulator is nu na een keer losdraaien en weer opnieuw aandraaien helemaal dicht. En dat was ik nog vergeten te melden. Bij het losdraaien van de tankdop hoor ik nu een luid sissend geluid van lucht die de tankt wordt ingezogen. Of ik dat eerder ook had weet ik eigenlijk helemaal niet, maar het schijnt wel belangrijk te zijn voor de goeie werking van het beluchtingssysteem van de tank. Geeft een goed gevoel.
    Last edited by Beer924; 15-08-24, 18:38.

    Comment

    • Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 898

      Speciaal voor degene die nog met de prangende vraag zit of de benzinelucht ook weg is na het voltanken. Ja dus. Vanmiddag de tank volgegooid tot aan de eerste afslag van de pomp. Alle ramen open, dak open en dan maar rijden. Een heerlijke tocht gemaakt door het Sallandse land. De versnellingsbak hoor ik niet. Ook niet na 100 km. Hij schakelt als boter. Het rauwige is uit de auto. Ik heb er al veel over geschreven. Het loopt nu lekker smooth. Anders kan ik het niet omschrijven. En de benzinelucht nu weg? Ja!!!!!!!!!! En gerommel bij het starten is ook in een keer weer verdwenen. Had ik een ander draadje (Motorisch) advies over gevraagd. Blijft over de vraag, waar werd die benzinelucht door veroorzaakt. Ik had natuurlijk één voor één dingen kunnen uitsluiten. Maar ik maakte de keuze om gelijk alles te vernieuwen. Voordeel is dat ik nu weet hoe het zit. Én dat ik de versnellingsbak er nu onderuit MOEST halen voor de benzinetank. Anders dan was dat misschien toch weer op de lange baan geschoven.
      Dus alle kosten en moeite zijn weer niet voor niets geweest. In september dus met een heerlijk rijdende 924 met de vriendenclub naar de Eifel. Kan nie wachten. Oh wacht, eerst nog even een paar weken naar Zuid-Frankrijk. Met de Tiguan. Moeten weer een hoop spullen mee..........

      Comment

      • captainfrasca
        Administrator
        • May 2007
        • 3577

        Kijk, dat zijn mooie berichten!!
        Porsche isn't just a car, but a way of life!
        1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
        Lees hier de regels van 924forum.nl

        Comment

        • Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 898

          Ik kom nog even terug op het vernieuwen van de benzineslangen van mijn auto. Het viel mij op, dat de slang die vanaf de brandstofpomp naar de accumulator loopt van een andere (sterkere????) soort is dan de overige slangen. Ik heb daar nu een gewone benzineslang gemonteerd. Dat geldt ook voor het stukje vanaf de accumulator naar de vaste benzineleiding. Waarom is daar een ander type slang gemonteerd? Heeft dat met de druk te maken of zo? Kan het kwaad dat daar nu een gewone slang zit? Dus eentje zonder ommanteling? Anders ga ik toch nog maar voor beiden zo'n originele slang aanschaffen.

          DSC04808.jpg DSC04811 gemarkeerd.jpg

          Comment

          • Riggard
            924 Fan
            • Jan 2021
            • 514

            Die met staal-ommantelde slang herken ik eigenlijk niet, allicht was dat al geen origineel? Anders is het een kwestie van de slangen die je nu hebt checken qua toegestane brandstofdruk vs. de pomp, volgens mij doet de pomp iets minder dan 7 bar, volgens mij moeten alle gewapende slangen dat wel aan kunnen.

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 898

              Ja, dat stukje slang met metalen ommanteling was naar mijn mening niet echt origineel. Maar die andere vanaf de pomp leek me wel origineel. Nou ik laat het maar zo. Heb inmiddels zo'n 350 km gereden en het lijkt echt helemaal voor elkaar.

              Comment

              • Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 898

                In het kader van mijn benzineperikelen wil ik jullie deze video niet onthouden. Het is een joeptroep filmpje van een garage die een 924 binnenkrijgt die onderweg is stilgevallen en naar de garage is gesleept. De eigenaar kreeg een prijsopgave van deze of gene (ik begreep niet deze garage) van pakweg €800 voor nieuwe pompen en dat soort zaken. Kijk vanaf minuut 08:30. Het is allemaal zeer herkenbaar, maar het einde van het verhaal is wel heel bizar. Het is in het Duits maar een beetje Porsche Fahrer verstaat dat wel.



                Heerlijk

                Comment

                • Marty
                  924 Fan
                  • Dec 2014
                  • 112

                  Wat betreft de zekeringen, gebruik alleen zekeringen met een messing of koper smeltdraad in een keramische behuizing.
                  De zekeringen met een aluminium smeltdraad in een plastic behuizing worden bros en vallen uitelkaar, zoals in het filmpje.
                  Bij mij bleek er geen verbinding van het faston contact van aan de buitenzijde van de in-tank pomp naar de soldering aan de binnenzijde te zijn.
                  Ik heb de schroefflens met de contacten vervangen. De pomp was prima. Als je de in-tank of externe brandstofpomp verdenk, beiden even loskoppelen en een voor een aan de 12V hangen. Dan hoor je of ze lopen.
                  Last edited by Marty; 28-08-24, 23:02.

                  Comment

                  • Riggard
                    924 Fan
                    • Jan 2021
                    • 514

                    Die schroefflens met de contacten Marty, kon je die los krijgen? ik heb namelijk een pomp die daar precies lekt.

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 898

                      Als laatste poging om de resonantie in de uitlaat te verminderen heb ik tussen de ophangband en de achterste demper een band gelegd van hittebestendig materiaal wat ook gebruikt wordt bij de afdichting van openhaarden (???) of gashaarden. Het wordt wel meer toegepast bij uitlaten. Zo probeer ik het directe metaal op metaal contact van de demper met die grote beugel van de versnellingsbak te voorkomen. Ik krijg het nog steeds niet goed tussen de oren om de huidige uitlaat, die op zich natuurlijk wel voldoet te vervangen door een nieuwe van pakweg €450, waarvan ik niet weet of dat de oplossing brengt. Ik weet het, ik heb met gemak al veel geld uitgegeven, maar dat waren echt noodzakelijke vernieuwingen. En dit, mwah, de tijd zal het leren. Na het Eifel weekend weet ik meer.

                      Comment

                      • Riggard
                        924 Fan
                        • Jan 2021
                        • 514

                        Je hebt het er maar druk mee! Ben benieuwd, weet wel dat ik niet achter die brulpijp van jou ga rijden in het weekend

                        Maarre... de kosten van die nieuwe pijp... kun je deels wegstrepen tegen het geld wat je krijgt. Ik heb mijn oude uitlaat al verkocht voor 75, dus verwacht dat er echt wel ergens een 18 jarig jongetje is met interesse in die prulpijp voor 200 euro.

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 898

                          Klopt (vermoedelijk) wat je zegt. Maar ik ben dan weer zo'n mazzelpik die dan straks met een overtollige uitlaat blijf zitten....

                          Comment

                          • Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 898

                            Uit de categorie: "je doet het wel, maar het is meer tijdsbesteding dan zinvol", ben ik toch heerlijk aan het prutselen geweest in mijn nimmer aflatende drang naar het perfectioneren van de 924.

                            Ik heb al jarenlang een paar kleine lichtarmatuurtjes liggen met van die kleine buislampjes. Het zijn oude kentekenverlichtingarmatuurtjes (12x woordwaarde en je wint scrabble). Maar ze zijn ook uitstekend te gebruiken in de auto als sfeerverlichting. Ik heb ze altijd al in de 993 willen monteren in de voetenruimte. Zou volgens mij sjiekerdepiep staan. Je begrijpt het al. Nooit iets van gekomen en dus zou de 924 er aan moeten geloven. Lang verhaal kort: die lampjes zijn er niet gekomen, want: alleen aan icm deurverlichting, of aan als de verlichting brandt, maar dan branden ze ook overdag. Kortom volstrekt overbodig en nutteloos. Ze liggen weer te rusten in een doosje om bij te komen van alle spannende plannen die niet doorgingen! Maar zo kwam ik wel aan de passagiersruimte in de voetenruimte te kruipen. En daar zag ik, dat er tegen de bovenzijde, boven/achter de bak van het dashboardkastje alleen maar een of ander dubieus isolatiemateriaal zat. Zag er niet uit. Ik had nog vloerbedekking van de 993 liggen. Niet helemaal dezelfde kleur, maar in dit geval is licht beige gelijk aan wat donkerder beige. Je ziet er toch niks van. Het zit compleet uit het zicht. Hahaha, ik zei toch al dat het om tijdbesteding ging . Geeft wel weer wat extra geluidsisolatie.
                            Ik heb daarbij gelijk een dubbele 12 volt aansluiting op de aflegplank gemonteerd. In deze tijden van navigatie, telefoons en camera's heb je meer nodig dan één simpele sigarenaansteker.

                            20240930_214817.jpg 20240930_214222.jpg 20240930_160415.jpg

                            Comment

                            • captainfrasca
                              Administrator
                              • May 2007
                              • 3577

                              Zoals altijd, lekker bezig!
                              Porsche isn't just a car, but a way of life!
                              1981 Porsche 924 50 Jahre Porsche Konstruktionen special edition!
                              Lees hier de regels van 924forum.nl

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 898

                                Beste forummers. De kogel is door de kerk. Na drie jaar met ongelooflijk veel plezier sleutelen aan mijn Robijn rode 924 heb ik de knoop doorgehakt. De 924 heb ik zojuist te koop gezet op MP. Ik zou niet weten, wat ik nog aan de 924 zou moeten reviseren/verbeteren/opleuken en weet niet wat al meer. Als je al begint met een stukje vloerbedekking te fabrieken uit het zicht onder het dashboardkastje dan begint het erop te lijken of er in mijn brein wat verkeerde draadjes aan elkaar zijn geknoopt. Het is ook gewoon een keer klaar. Ik zoek vooral een nieuwe uitdaging.

                                Ik weet ook wel wat het moet worden. Ik blijf maar koekeloeren naar een 944. Een zwarte of beige targa, type 2, (geen turbo of "S", liefst met airco en een automaat (ja ik weet het, ouwelullenbak, maar zo jong ben ik ook niet meer en ik hou nou eenmaal van automaten), geen rooie/bruine/paarse bekleding. Liefst een zo origineel mogelijke auto, NL geleverd, maar over dat laatste zet ik me gauw overheen als het een mooie is. Geen USA met die rare bumpers en zijlichten. Bouwjaar t/m 1987. En het is voor mij belangrijker dat de carrosserie en het lakwerk in goeie conditie zijn dan de techniek.
                                Waarom een 944? Ik vind het een waanzinnig mooi model. In het beige met de juiste velgen (S2) een chique plaatje en in het zwart lekker stoer. Ennuh, met welke andere auto zou ik hier nog kunnen meepraten? Ik zou het gaan missen. Hahahaha. Ik zal hem hier ook in de te koop rubriek zetten.

                                Comment

                                Working...