Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 995

    [QUOTE=Beer924;n208491]Uit de categorie: "je doet het wel, maar het is meer tijdsbesteding dan zinvol", ben ik toch heerlijk aan het prutselen geweest in mijn nimmer aflatende drang naar het perfectioneren van de 924.

    Maar zo kwam ik wel aan de passagiersruimte in de voetenruimte te kruipen. En daar zag ik, dat er tegen de bovenzijde, boven/achter de bak van het dashboardkastje alleen maar een of ander dubieus isolatiemateriaal zat. Zag er niet uit. Ik had nog vloerbedekking van de 993 liggen. Niet helemaal dezelfde kleur, maar in dit geval is licht beige gelijk aan wat donkerder beige. Je ziet er toch niks van. Het zit compleet uit het zicht. Hahaha, ik zei toch al dat het om tijdbesteding ging . Geeft wel weer wat extra geluidsisolatie.



    Even terug naar dit onderwerp van enkele dagen geleden. Al surfend op Ebay Kleinanzeigen Porsche 924 (eerste levensbehoefte 😂) kwam ik een foto tegen van het interieur van een Zwitserse 924 turbo. Mijn oog viel op een afdekplaat onder het dashboardkastje. Een soort kniebescherming. Ikke zoeken.

    Onderzijde dashboardkastje 924 turbo.jpg
    Foto Kleinanzeigen

    Blijkt onderdeelnummer 477820412 te zijn. Voor mij zou dat dan in het bruin zijn. Maar in het zwart is het ook goed. Ik weet nu dat de kleur van mijn dashboard Cadbury Brown is (Ral8017 lijkt er het meeste op). Dus dat moet te kleuren zijn. Maar kent iemand dit? Heeft iemand toevallig nog zoiets in zijn ongebruikte voorraad liggen en waarvan hij niet weet wat ie er mee moet?

    Dit wordt te koop aangeboden vanuit USA. Maar daar komen dan weer die idiote invoerrechten bij.

    s-l1600 (2).jpg
    s-l1600 (1).jpg

    Comment

    • Riggard
      924 Fan
      • Jan 2021
      • 532

      Herken ik, de kniebeschermers, ik heb er 1 bij mijn 924 gehad. Uit mn geheugen gaat het wel ten koste van de beenruimte van de passagier.

      Zijn volgens mij redelijk, zeldzaam, dus ik hou mijne zelf. Ik ben benieuwd of het je lukt er 1 te vinden voor een schappelijke prijs. Ze komen zelden voorbij.

      Comment

      • Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 995

        Het exemplaar op de foto's vond ik op Ebay voor $35 of zoiets. Daar komen dan nog wel "wat" kosten bij denk ik. Altijd gedoe om spullen uit Amerika te bestellen. Mij vrouw is niet zo heel groot, dus die zal de beenruimte niet missen. En als het inderdaad beenruimte scheelt dan zal het een niet aantrekkelijk onderdeel zijn. Maar ja, om het nou te bewaren alleen maar omdat het zeldzaam is............................

        Even wat anders. Ik hoop binnenkort van mijn geze#k over de uitlaat af te zijn. Ik liep vanmorgen tegen een aanbieding aan van een Imasaf uitlaat op Ebay en dus de knoop maar doorgehakt. Mist alleen de voorste demper nog, maar die is, vreemd genoeg, nog volop hier verkrijgbaar voor een aanvaardbaar bedrag. We gaan het meemaken.
        Eerst de hele achteras bedoening eronderuit. Trommels eraf (voordat ik de achteras weg haal) , remvoering en lagerspeling beoordelen, alles schoonmaken, likje verf, indien nodig nieuwe ophangrubbers en rubbers van de draagarmen en dat soort zaken. Dan kan dat aan de achterkant ook uitgelijnd worden en kan het weer jaren mee.

        Comment

        • jimfrey944
          Administrator
          • Jan 2008
          • 4536

          deze zitten op de 924 van af 82/83 toen de 944 zijn intrede deed

          Originally posted by Beer924
          Even een printje van joeptroep gemaakt en gearceerd wat ik bedoel.

          Sierlijst boven gearceerd.jpg
          sigpic

          porsche 924 martini 1977
          porsche 924 50 Jahre edition 1982
          BMW X3 3.0 high exclusieve

          Comment

          • Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 995

            Bedankt voor de info Jimfrey. Mijn autobis van september 1984, dus bij het vernieuwen van de voorruit zal dit misschien een keer mis zijn gegaan. In ieder geval dus alle reden om alle meelezers van hier te vragen of iemand nog zoiets heeft liggen. Nu ik dit weet, moet ie er natuurlijk helemaal op!

            Comment

            • Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 995

              Ik kreeg vanmiddag een appje van een vriend om samen met onze 997's nog een leuk tochtje te maken langs de dreven van de IJssel. Prachtig weer. Hij moet zich dan in zijn turbo ernstig inhouden terwijl wij in onze cabrio dan zouden kunnen genieten van de mooie blauwe lucht en de zon. Maar, ik heb net gisteravond de 997 geschorst dus dat ging niet door. Er staat natuurlijk nog een 924 in de garage, die zeker met dit mooie weer uitgelaten had kunnen worden, maar daar heb ik die RVS schoorsteenpijp onder vandaan gehaald om er een nieuwe uitlaat onder te zetten.
              Die heb ik binnen. Met een mooi afgeschuinde eindpijp. Ook de eerste demper is binnen. Die moest ik apart ergens anders bestellen. Ik was er van de week al mee aan het kijken geweest en kwam erachter dat ik de ophangbeugel (hoefijzervorm) miste die net voor de 2e demper zit. Bij die RVS pijp was er een haak gelast die op die plek in het ophangrubber grijpt. Zaterdag onderweg naar de klassiekerbeurs in het Autotron een beugel kunnen ophalen bij Rick Burgers van Classic924 in Elst.
              Zo had ik voor vanmiddag gepland om de nieuwe uitlaat te monteren. Mooi zonnig weer dus als ik de 924 uit de garage zou rijden met een fluwelen sound dan kon de 997 buiten in het zonnetje even wachten tot ie weer naar binnen kon. Dus de 924 op 4 steunen gezet. Eerste demper met behulp van de krik eronder. Dan de tweede demper. Maar hoe zit dat eigenlijk. Als ik de nieuwe ophangbeugel in het rubber schuif dan klopt er geen reet van. Pfff. Nu blijkt dus, dat de ophangbeugel aan de uitlaat zelf aan de verkeerde kant van de tweede, kleine demper zit. Je verzint het niet! Nou moet ik weer wachten op mijn maatje die een las apparaat heeft. Ik laat hem eerst zelf even kijken zodat hij kan zien hoe het zit en dan kan hij de beugel losslijpen en op de goeie plek er weer aan lassen. Hij heeft helaas alleen maar een groot lasapparaat, dus dat moet bij hem thuis gebeuren. Maar ja, dat duurt weer even want maatje moest zonodig naar Tenerife...... Hahaha. Misschien dat ik nog iemand kan vinden met een klein lasapparaat die het bij mij thuis onder de auto kan doen. Dan zit de beugel zeker op de goeie plek. Foto's.....

              Tja nu zie je het pas.

              20241103_143251 bewerkt.jpg
              Ik heb het werkelijk niet in de gaten gehad. Mooie schuine eindpijp

              20241025_115149 bewerkt.jpg 20241025_115205.jpg
              Last edited by Beer924; 03-11-24, 16:08.

              Comment

              • Ronaldbm
                924 Addict
                • Aug 2014
                • 1727

                Dat is toch op zn zachtst gezegd een lullige ontdekking! Nu ja, de helft van de 924-s rijden volgens mij zonder de ophangbeugel in het midden….
                Project 924....and nice driving

                Comment

                • Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 995

                  Soms, heel soms wil je wel door de grond zakkken als je erachter komt dat je een gruwelijke vaut hebt gemaakt. Soms ja, maar vandaag had ik zo'n moment. Gisteren vertelde ik nog uitgebreid over de teleurstelling van het niet passen van de uitlaat. Een beugel zat gelemaal niet goed. Die zat achter de middelste demper en niet ervoo. Enfin, lees het verhaal hierboven maar. Ik heb gisteravond nog een mail naar de Duitse leverancier gestuurd met mijn verhaal. Ik kreeg vanmorgen direct al een reactie. Ze snapten er niets van, want het was toch echt de goeie uitlaat. Ze wilden graag mijn voertuiggegevens. Dus alle info doorgestuurd. Ze vertelden mij dat alle uitlaten zo waren. Huh???? Kortom ik verraste ze nogal met mijn ervaring. Maar het feit dat alle uitlaten zo waren begon met toch aan het denken te zetten. Ik de ouwe kleren aan en een extra vestje. Was nogal frisjes in mijn hok. En toen, toen beste mede forummers was het maar goed dat ik op beton lag en zo dus niet door de grond kon zakken. Wat bleek.
                  Ik was in de veronderstelling dat de ophangbeugel in het midden onder de auto vast zat aan de bodem. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Die ophangbeugel is verstelbaar bevestigd aan de transaxlebuis. Goeie genade, hoe dom kon ik zijn. Ik heb direct een mail naar Duitsland gestuurd en mijn nederige excuses aangeboden! In de situatie met de rvs schoorsteen was er een haak aan de pijp gelast en die kwam uiteindelijk midden onder de auto uit. Dat past natuurlijk altijd, want je kunt de beugel rond de transaxlebuis gewoon losdraaien en opschuiven.
                  Zo gezegd zo gedaan en de uitlaat zit nu keurig pas onder de auto. Sterker nog, ik heb er al mee gereden en ik ben tevreden. Het gehoopte verdwijnen van het dreunen door de uitlaat is weg. De hevige resonantie is ook vrijwel weg. Tot 120 km/h is de uitlaat mooi stil. Daarboven wil hij graag laten horen dat ie eronder zit. Prima.
                  Tjonge jonge, ik heb wel even zitten te balen hoor, dat ik zo dom heb kunnen zijn. Maar goed, eind goed al goed. Iemand nog belang bij een RVS uitlaat?

                  Comment

                  • 924ERKE
                    924 Wannabe
                    • Oct 2024
                    • 57

                    Weeral iets om te onthouden.
                    Over de 924 raak je nooit uitgepraat 😊
                    En zo'n uitlaat ...die gaat toch levenslang mee , of niet.
                    Zou wel moeten want hij is niet goedkoop.
                    Groeten

                    Comment

                    • Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 995

                      De uitlaat gaat inderdaad heel lang mee. En nee is niet goedkoop. Alhoewel, ik was pakweg €425 kwijt incl. 2x verzendkosten. Dat was ook de reden dat ik lang getwijfeld heb om de rvs pijp te vervangen. Maar het heeft gelukkig goed uitgepakt.

                      Comment

                      • Ronaldbm
                        924 Addict
                        • Aug 2014
                        • 1727

                        Gelukkig is de forum een goede uitlaatklep!
                        Project 924....and nice driving

                        Comment

                        • Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 995

                          Dat is een mooie metafoor! Maar je hebt wel gelijk. Lekker om af en toe je (kleine) frustratie aan het papier of in dit geval aan het scherm toe te vertrouwen.

                          Comment

                          • Riggard
                            924 Fan
                            • Jan 2021
                            • 532

                            fijn om te horen dat dat ellendige gedreun weg is! mooie upgrade weer.

                            Comment

                            • Vlaanderen
                              924 Wannabe
                              • Jun 2024
                              • 38

                              Originally posted by Beer924
                              Soms, heel soms wil je wel door de grond zakkken als je erachter komt dat je een gruwelijke vaut hebt gemaakt. Soms ja, maar vandaag had ik zo'n moment. Gisteren vertelde ik nog uitgebreid over de teleurstelling van het niet passen van de uitlaat. Een beugel zat gelemaal niet goed. Die zat achter de middelste demper en niet ervoo. Enfin, lees het verhaal hierboven maar. Ik heb gisteravond nog een mail naar de Duitse leverancier gestuurd met mijn verhaal. Ik kreeg vanmorgen direct al een reactie. Ze snapten er niets van, want het was toch echt de goeie uitlaat. Ze wilden graag mijn voertuiggegevens. Dus alle info doorgestuurd. Ze vertelden mij dat alle uitlaten zo waren. Huh???? Kortom ik verraste ze nogal met mijn ervaring. Maar het feit dat alle uitlaten zo waren begon met toch aan het denken te zetten. Ik de ouwe kleren aan en een extra vestje. Was nogal frisjes in mijn hok. En toen, toen beste mede forummers was het maar goed dat ik op beton lag en zo dus niet door de grond kon zakken. Wat bleek.
                              Ik was in de veronderstelling dat de ophangbeugel in het midden onder de auto vast zat aan de bodem. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo. Die ophangbeugel is verstelbaar bevestigd aan de transaxlebuis. Goeie genade, hoe dom kon ik zijn. Ik heb direct een mail naar Duitsland gestuurd en mijn nederige excuses aangeboden! In de situatie met de rvs schoorsteen was er een haak aan de pijp gelast en die kwam uiteindelijk midden onder de auto uit. Dat past natuurlijk altijd, want je kunt de beugel rond de transaxlebuis gewoon losdraaien en opschuiven.
                              Zo gezegd zo gedaan en de uitlaat zit nu keurig pas onder de auto. Sterker nog, ik heb er al mee gereden en ik ben tevreden. Het gehoopte verdwijnen van het dreunen door de uitlaat is weg. De hevige resonantie is ook vrijwel weg. Tot 120 km/h is de uitlaat mooi stil. Daarboven wil hij graag laten horen dat ie eronder zit. Prima.
                              Tjonge jonge, ik heb wel even zitten te balen hoor, dat ik zo dom heb kunnen zijn. Maar goed, eind goed al goed. Iemand nog belang bij een RVS uitlaat?
                              Waarom is dat dom en om voor te schamen?
                              Dit heet gewoon "voortschrijdend inzicht". Dat is ites waar je blij mee zou moeten zijn. Er zijn veel mensen die dat missen.

                              Comment

                              • Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 995

                                Mooi gesproken!

                                Comment

                                Working...