Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 995

En we zijn weer aan het knutselen geweest. Uit de categorie (te)veel geluid heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb de bodemplaat van de kofferbak geisoleerd met antidreunmat. Ik kon wat overnemen van een vriend die de hele binnenkant van zijn Hummer H1 ermee heeft bekleed. Het had niet mijn voorkeur want het is van dat grijs-glimmende spul. Het is echter prettig te verwerken. Met deze temperaturen helpt een föhn echter wel een beetje mee om het makkelijker te plooien. Ach en met de bekleding erover zie je er niks van. Ook de bak van het reservewiel is nu deels (want hoeft niet overal) bekleed met antdreunplaat dat ik nog had uit de tijd dat de motor eruit lag en ik het schutbord van een nieuwe isolatielaag had voorzien. Dat is alweer even geleden zag ik aan de foto's. Ik heb er geen idee van of het scheelt, maar als je het niet probeert weet je het helemaal niet.

Dan nog een leuk feitje. In mijn voortdurende zoektocht naar de geschiedenis van de auto heb ik via een omweg weer een voormalige eigenaar opgeduikeld. Hij heeft de auto 20 jaar geleden gehad en gekocht voordat Laurens de 924 had. Vanmorgen lang telefonisch met hem gesproken en hij heeft nog beeldmateriaal. Hij stuurt het naar me op. Prachtig.
    Foto's? Tuurlijk. Fijn weekend allemaal.

DSC04831.jpg DSC04833.jpg

Comment

• 924ERKE
      924 Wannabe
      • Oct 2024
      • 57

Mooi werk ,Berend.
      Zou dit veel schelen?Ik heb nog nergens zo'n materiaal geplaatst.
      Maar mocht het geluidsniveau echt dalen ,zou ik het toch overwegen.
      Hoe stel jij dit vast?Gewoon op gehoor of meet je dat met iets?
      Het is in ieder geval netjes en het beschermt ook nog eens tegen mogelijke beschadiging met roest als gevolg.
      Ondertussen nog even zoet met mijn electrisch probleempje.
      Groeten,peter

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 995

Ik heb er werkelijk geen idee van of het scheelt. Maar het is als bij het na-isoleren van een geïsoleerde spouwmuur. Je weet niet hoeveel het scheelt. Maar als je het niet doet heb je er zeker geen voordeel van. Ik ga er maar vanuit, dat hoe meer trilling je uit het pateriaal (staal) haalt, hoe stiller het wordt. En hoe ik dat vast stel? Gewoon, met mijn oren....... Ik heb er geen decibelmeter bij of zo hoor. Tegen beschadigingen helpt het niks, want het zit aan de binnenzijde en onder de bekleding. Daar kan nauwelijks wat mee gebeuren. Succes met je probleempje

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 995

Nu is het niet zo, dat ik met een nieuwe uitlaat en geluiddempend materiaal de 924 oorverdovend stil ga krijgen natuurlijk. Dus een uitgebreide hifi installatie voor een beetje muziek is niet noodzakelijk. Maar als er vier luidsprekers zijn en er zijn er maar drie die het doen, dan ga ik weer de garage in en probeer het euvel te verhelpen. Zo niet dit keer. De luidspreker linksachter vertikt het om geluid te geven. Filmpje gekeken, boeken doorgeworsteld en het leek me geen groot karwei. Schroeven uit de bekleding, bout van de bevestiging van de achterleuning verwijderd. Afwerkstrip rond de portieropeneng voor een deel los gehaald. En dan zou het paneel er zo uit moeten komen. Niet dus. Ik heb van alles geprobeerd, maar het lijkt erop, alsof het rubber van het zijraampje een klein strookje van de skai bekleding vasthoudt of dat die bekleding daar is vastgelijmd. Ik weet dat er nieuwe rubbers in zijn gekomen en ben her en der ook lijmresten tegengekomen. Helaas pindakaas, ik laat het erbij. (Deur) bekleding loshalen en ik gaan niet goed samen. Dat is in het verleden wel gebleken. Er gaat altijd wel iets kapot. Ik blijf er verder af. Dan maar een luidsprekertje minder. Dan nog dit. In de console zit ook een schakelaar waarmee je de luidsprekers voor en achter met een wieltje van geluid kunt voorzien. Hahaha, daar zitten helemaal geen draden aan! Staat wel mooi. Dit keer geen foto's. Er is niets kapot gegaan en niets vernieuwd.

Comment

• 924ERKE
            924 Wannabe
            • Oct 2024
            • 57

Dag Berend,
            Ik weet dat om de speaker achteraan te vervangen de ruit er uit moet.
            Eigenlijk vind ik dit echt stom gedaan door de makers....kon toch wel eenvoudiger.
            Nu ja , het is zo.Bij mij zijn de ruiten niet gelijmd en dat is een voordeel,alhoewel.
            De ruit er uit halen is niet zo erg maar terug plaatsen ,daarvoor ben je toch best met twee.Als de rubber buiten dan nog een sierstrip heeft, vergeet dan niet om die voor herplaatsen van het rubber te monteren.
            Achteraf lukt het niet meer, heb ik ondervonden en de sierstrip is nauwelijks nog vindbaar.
            Ook een voordeel van dat niet te hebben.
            Ik heb ook al gezien dat sommigen een gat maken in de bekleding en daar nieuwe niet originele speakers in monteren.
            Is een stuk makkelijker maar dan heeft de auto toch zijn originaliteit weg....niks voor mij .Ik heb mijn auto liefst zo origineel mogelijk, tenzij het gaat over toender tijd en later aangeboden optie's.
            Ik heb een vroeg model en daar waren de opties maar heel karig....maar gaande weg kon je toch een paar zaken updaten.
            Wat ze vandaag durven vragen voor sommige zaken.....vind ik er soms ook over, maar ja hier zegt men 'het is wat de zot er voor geeft'
            Zo ben ik al jaren op zoek naar een 'betaalbaar' knopje met logo voor het dashboard.....daar vragen ze nu al 200 euro voor.....sorry maar dat heb ik er niet voor over....
            Dan blijft het maar zo.
            Dat de regeling van de radio niet is aangesloten zal wel liggen aan vorige eigenaar zeker.
            Blijkbaar heb jij dat ook nog nooit gebruikt,want anders had je het al wel gemerkt.
            En is dit eigenlijk een nuttig iets....ik zou het zo direkt niet weten.
            Over radio en geluid gesproken.
            Ik heb een originele blaupunkt zitten met FM ,enz...
            Er zit ook een cassettespeler op.Alles werkt zoals het hoort maar ik heb hier een leuk extra dingetje aan toegevoegd.
            In het handschoenkastje heb ik een 12 V aansluiting gemaakt.Heel simpel een draad via een bestaand gat naar binnen getrokken ,daar een zekering tussen en dan de 12 V aansluiting.
            Ik heb een origineel knopje gemonteerd in de middenconsole om de stroom daar naartoe aan en uit te kunnen zetten.
            En nu komt het.
            In die aansluiting zit een FM transmitter waar ik een kaarje heb ingestoken met alle muziek van het jaar '77 en later
            Er zit ook een bijkomende USB stick bij met daarop alles wat ik vond op internet aangaande de 924.
            Het verhaal van het ontstaan, commercials uit amerika ....reportages,reviews, enz...allemaal leuke zaken.
            Als ik nu ergens naar een bijeenkomst ga speelt deze stick meteen gerelateerde 924 zaken af via de radio....niet altijd natuurlijk, maar soms toch wel eens ....ook mooi om naar teluisteren in de auto.
            Tja, misschien voor sommigen stom maar ik vind zoiets plezant....en zo heeft iederen wel een rare 924 kronkel 😀😉
            Mijn licht probleem is nog gaande .....en ...
            Groeten aan jou en elke lezer

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 995

Ik heb besloten om die luidspreker maar te laten voor wat het is. Net als de schakelaar. Ik vond het al heel bijzonder dat er bij het draaien aan die schakelaar niets gebeurde.

Comment

• 924ERKE
                924 Wannabe
                • Oct 2024
                • 57

Ja, soms moet je wel eens kunnen laten zoals het is.
                En de gelegenheid om het te maken komt wel eens op een andere manier op je pad.

Comment

• Ronaldbm
                  924 Addict
                  • Aug 2014
                  • 1727

Schakelaar aansluiten is een hele puzzel!
                  Project 924....and nice driving

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 995

Geen idee. Ik heb hier eigenlijk alleen een lege doos waar zelfs alle stukjes (draadjes) ontbreken.

Comment

• Riggard
                      924 Fan
                      • Jan 2021
                      • 532

ja... die speakers achter is wel een dingetje, dat raam moet eruit. Geen onoverzichtelijke klus (meermaals gedaan) maar het is veel werk, voor 1 speakertje.
                      Gegeven dat de knop ook niet is aangesloten, kun je in de middenconsole/dash niet al wat vinden wat niet klopt? Zou mij vreemd lijken als er geen draad naar de speaker achter loopt. Als je dan ook meeneemt dat de balans knop niet is aangesloten, zou ik de kans reëel achten, dat ie simpelweg 'voorin' niet is aangesloten?

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 995

De radio heeft 4 uitgangen. Alle 4 de uitgangen hebben een stekkertje met 2 draadjes. Alle uitgangen geven een signaal. Dat bleek toen ik de draden wisselde. Alleen naar de li achter speaker gaat vanaf de radio geen signaal. Ik had op joeptroep een filmpje gezien waarbij het paneel er zo uit was. Vandaar dat ik "even" dat paneeltje zou weghalen. Jaja. Probleem is dat vorige eigenaren behoorlijk aan het knippen zijn geweest tijdens het uitvoeren van " werkzaamheden" waardoor er niet veel lengte meer zit aan de originele bedrading. Ik vermoed dat het daar in de bedrading zit. Dat wordt weer een gekloot met een soldeerbout op een plek waar je niet bij kunt en waar je extra handjes voor nodig hebt. Dus weer een klusje.

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 995

Al lange tijd hielden de gasdrukveren de motorkap niet meer in een parmantige staat omhoog. Tijd om er wat aan te doen. Ik heb dus bij Partworks in Duitsland twee Stabilus gasveerdempers besteld en vanmiddag gemonteerd. Dat doej je natuurlijk eerst verkeerd om. Ik drukte eerst de onderkant op het kogelgewricht en probeerde daarna ht oog op de juiste plaats in de beugel van de motorkap te positioneren. Nou forget it. Dat ging dus niet lukken. Toen na veel geklooi, want je geeft niet gauw op hè, toch andersom geprobeerd. Dat lukte, maar je hebt behoorlijk kracht nodig om zo'n gasdrukveer, zonder fatsoenlijke bewegingsruimte in te drukken. Maar ze zitten en het resultaat is prima. Motorkap blijft omhoog staan en daar ging het om.
                          Geen foto's dit keer. Ik kan niet de werking van een gasveer fotograferen.

Comment

• 924ERKE
                            924 Wannabe
                            • Oct 2024
                            • 57

Bij mij zijn het nog stokken, de originele en ik heb er eentje bijgeplaatst aan de andere zijde.
                            Op deze manier blijft het kofferdeksel recht en hangt hij geopend niet scheef.
                            Vond ik toch een slecht punt door de makers....als je slechts één stok voorziet....laat hem dan ergens in het midden dragen....wie zou dat hebben beslist toen...
                            Heb ook al gedacht gasveren ter plaatsen maar dan moet ik wel het één en ander veranderen....nu ja, het werkt ....dus....

Comment

• Ronaldbm
                              924 Addict
                              • Aug 2014
                              • 1727

Toch fijn als de kap niet bij ieder klusje weer op je hoofd klapt!
                              Project 924....and nice driving

Comment

• 924ERKE
                                924 Wannabe
                                • Oct 2024
                                • 57

Zou ik niet graag tegenkomen....want die is best zwaar.....zou zo'n beetje zijn als een muizenval....brrr😀

Comment

Working...