Een perfecte 924 verder perfectioneren
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
Is het eigenlijk nodig om die dingen te vervangen? Welke heb jij vervangen? Ze zijn wel wat aangetast, maar zo schrikbarend vond ik dat nou ook niet. Ze hebben toch niet echt een draaiende functie, of wel?
Ik zie nu trouwens dat die Paruzzi heel wat onderdelen heeft die ook voor de 924 te gebruiken zijn. (denk ik)Last edited by Beer924; 07-06-25, 15:51.Comment
-
Ik heb ze alledrie vervangen omdat ik wat speling hield. Ze waren niet heel erg ingesleten, hierna was de speling wel minder. Hiervoor had ik de lagers/astap (gebruikt excemplaar) en de remtrommels vervangen. Nog steeds een minimale speling 😫. Ik ga het nu opnieuw proberen met een nieuwe set lagers. De bussen draaien normaalgesproken gewoon mee.Comment
-
Wat ik wel heel bijzonder vond is, dat het buitenste lager vrijwel zonder moeite uit de naaf was te verwijderen. Je zou toch verwachten, dat zo'n lager gewoon vast in de passing zit, zodat alleen het binnenste deel van het lager draait. Het zou me niet verbazen, als het lager in zijn geheel in de naaf kan draaien. Lijkt me niet de bedoeling, toch? Ik zag op youtube een gele 924 kanarie voorbijkomen van een Australiër die ook dat buitenste lager er zo uit kon halen. Heel vreemd.Comment
-
924Board.org :: View topic - Rear wheel bearing play question
dit is maar een van de vele write-ups over dit fenomeen .
Het wiellager van de achterophanging gaat door de jaren heen van gebruik loszitten in de draagarm en dus heb je speeling op het achterwiel.
De speling zit dus niet in het lager, want een nieuwe plaatsen lost niets op, doordat het lager niet meer strak past in het huis doordat het ronde gat een egg shape heeft aangenomen door de dreunen die het te verwerken krijgt van het wiel en dit is vooral het meest voorkomend aan de rechterkant omdat het wegdek aan die kant het minst smooth is en dus veel meer dreunen te verwerken krijgt dan de linkerkant.
Dit was van een paar jaar geleden hier ter discussieMercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driverComment
-
Dankjewel Pierro. Duidelijke uitleg op 1 ding na. Ik lees in de uitgebreide uitleg, dat de kroonmoer helemaal niet met 300 Nm ofmeer aangedraaid zou moeten worden, omdat daarmee de astap uit zijn fatsoen zou kunnen worden getrokken. De seegerring aan de achterzijde zou de werkelijke opsluiting verzorgen. Dat staat dan haaks op wat de fabrieksopgave is. Ben wel blij, dat ik zie dat alles in de naaf gewoon meedraait en dat dat heel gewoon is. Kortom even wachten dat ik de lagers binnen heb en dan het spul weer lekker monteren.Comment
-
Sometimes you win. Sometimes you loose. In dit geval gewoon na een paar dagen werken een teleurstelling. Ik was echt in de veronderstelling dat de levensduur van het rechter achterwiellager aan zijn einde was. Dus dan maar gelijk aan beide kanten de lagers vervangen. Al met al nog wel een karweitje. Even oppassen, dat je de juiste lagers aan binnen en buitenzijde monteert en dat soort dingen.
Vanmiddag kreeg ik hulp van mijn maatje die een momentsleutel van pakweg 700 Nm heeft! De naven vastgezet met een pijp en twee wielbouten en stap voor stap de kroonmoer aangedraaid tot de vereiste 393 Nm. Vlak daarvoor was er aan beide zijden een passend gaatje voor de splitpen. De bouten die ik van de assen bij de homokineten had losgedraaid heb ik vervangen door nieuwe. Ik weet dat er aan de bakzijde 1 of 2 bouten niet meer helemaal fris zijn. Nog 1x losdraaien en dan is het gedaan. Dan heb ik nu wat reservebouten.
Vanavond een proefritje gemaakt maar al gauw was het me duidelijk dat dat vervelende gebrom in een bocht naar links niet over was!!!! %$#^%@#%$%@#$
Maar goed wat nu? Zijn het de homokineten aan de rechterkant? Daar zit een heel klein zwaar puntje in heb ik gevoeld bij de montage. De homokineet beweegt op een enkel punt niet soepel zoals je het zou verwachten. Of is het toch het differentieel wat dan toch niet helemaal goed afgesteld is na de revisie en wat nu na pakweg 1000 km de kop op steekt?
Nog iets waar ik aan zit te denken. Het geluid lijkt wel op een uitlaat die tegen de carrosserie aan vibreert. Maar de uitlaat hangt helemaal vrij en zit ook vast.
Eén van de motorsteunen die de geest heeft gegeven?
Wie komt er met een oplossing.Comment
-
Gisteren nog eens met een bevriende transaxle goeroe uitgebreid rondjes gereden op het lokale industrieterrein en dan vooral linker bochtjes. We komen al redenerend tot de conclusie dat het alleen maar de versnellingsbak, lees differentieel, kan zijn. Met nam onder belasting, dus met trekkende motor is het gebrom te horen. Ik heb contact gezocht met een transmissie revisiebedrijf. Die begonnen gelijk over nieuwe lagers (die zitten er nog geen 1000 km in!) en moesten van alles op zoeken. Ik denk dat ik de bak zelf maar weer uit elkaar haal en tijdelijk even de reservebak er weer onder hang, ook al jankt ie een beetje. Of de reservebak reviseren. Het kan alle kanten op. Mijn maatje rook benzine.......................... Ik was er kennelijk aan gewend. Hij opperde dat die lucht weleens bij de motor vandaan kon komen. Bleek de voorste verstuiver te lekken. Nou, gelijk maar nieuwe verstuivers bestellen. Afdichtrubbertjes komen via een forumlid. Dank!
Nog even een vraag: wordt de schakelstang nog ergens ondersteund tussen pook en bak? Dit in verband met een ondefinieerbaar geluid waar ook (zelfs) mijn vrouw zich aan ergert.Comment
Comment