Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1485

Bedankt voor de mooie foto's Pierro. Ik zie nu duidelijk hoe het zit. Ik heb alle koppelingen en verbindingen tussen pook en bak al vernieuwd, dus daar lijkt het me niet meer in te zitten. Maar de auto gaat (onvermijdelijk) toch weer op bokken en dan ga ik maar eens verder zoeken.

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1485

Door de brand op onze camping in Frankrijk waarbij onze stacaravan verloren is gegaan heb ik nu weer meer tijd voor de 924.
      Er staan nog een paar dingen op het to-do lijstje. Kleppen stellen, injectors vervangen en natuurlijk het gebrom dat ontstaat bij een bocht naar links, waarvoor ik ook nog de aandrijfassen wil demonteren, schoonmaken, voorzien van nieuw vet en dan links en rechts gewisseld monteren. Eigenlijk kan het daar niet in zitten, maar dan is dat ook maar vastgesteld.

Goed, ik wilde dus gisteren nog eens met iemand anders gaan rijden voor een oordeel. Bleek de accu leeg. Die was 3 weken losgekoppeld geweest en had ook niet aan de druppelaar gehangen. Dus terminaal overleden. Gelijk nieuwe besteld. Is net bezorgd.
      Ik had al nieuwe verstuivers gekocht en deze heb ik er vanmiddag ingezet. Ik ben benieuwd of ik verschil merk. Blijft over het kleppen stellen. Daarvoor wil ik de motor even laten lopen, zodat de motor op temperatuur is. Dat ga ik dus gelijk met een technisch luisteraar doen. Ik ben benieuwd.
      Ik had eerder geschreven dat ik een revisiebedrijf voor versnellingsbakken zou gaan raadplegen. Contact liep stroef. Ik ben afgehaakt.
      Kortom er is hier weer van alles gaande.

Comment

• Riggard
        Moderator
        • Jan 2021
        • 755

Leuk! Ik ben heel benieuwd hoe je de motor ervaart met de andere injectoren, keep us posted!

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1485

Om toch wat beweging te houden op het forum eerst de werkzaamheden omschrijven en dan straks, als die sukkels daarboven de kraan hebben dichtgedraaid de resultaten van de werkzaamheden.
          Zoals gezegd heb ik een nieuwe accu aangeschaft. Gisteravond gebracht en gelijk aan de druppelaar gelegd. Vanmorgen uiteraard starten lopen. Waarom starten? Ik wilde de kleppen stellen met warme motor zoals wordt aanbevolen/voorgeschreven. Toch nog even een rondje bochten naar links gemaakt. En........ man man wat een getwijfel. Het lijkt er steeds meer op dat het brommende geluid niets met het differentieel te maken heeft, maar dat het ergens in de achterwielophanging/uitlaat zit. Ik heb ergens een gerammel/geratel midden onder de auto wat ik niet thuis kan brengen, maar wat vanmorgen gelijktijdig met het brommen optrad en dat brommen nog eens versterkte. Volgende week ga ik naar een maatje met een brug en dan maar eens met zijn tweeën eronder kijken of we wat vinden. Er móet gewoon iets niet goed zitten.
          Enfin de motor was wel warm en ja, het lijkt erop alsof de motor "soepeler" loopt, maar misschien wil je dat ook wel horen als je weet dat je de verstuivers hebt vervangen.
          Enniewee, ik heb dus de kleppen gesteld. Dat was na de motorrevisie nog niet gebeurd. Daar moest zo links en rechts nog wel wat aan aangepast worden. Het is even een dingetje, maar als je het eenmaal gezien hebt dan heb je het ook door (Cruyffiaans hè). Met behulp van een kleine dop inbus (3mm) en een hele kleine ratel lukte het. Ik had nog twee klepdekselpakkingen en twee rubbers voor de klepdeksel liggen en die dus uiteraard ook vernieuwd. Nu eerst koffie.

Het was even droog, dus gelijk maar even geprobeerd. Motortje loopt heerlijk. Daar was dus nog wel wat winst te behalen. Ben er inmiddels ook achter dat dat gebrom en gerammel ook optreedt als ik wegrij en gelijk een bocht naar links maak. Dus vrijwel stapvoets. Jaja, het wordt spannend.
          Last edited by Beer924; 16-07-25, 15:58.

Comment

• 924ERKE
            924 Fan
            • Oct 2024
            • 394

Ik wou dat ik er bij was bij het kleppen stellen.Zou wel mooi zijn mocht er een beschrijving van staan hier op het forum....of bestaat dit al.
            In de haynes staat het ook wel ,denk ik maar dat is toch englisch spoken.....en geef mij maar makkelijk nederlands ;-)
            Mijn buurman had laatst ook last van een kloppend geluid....bleek een moersleutel te zijn die tegen het koetswerk klopte.....dus het kan ook best heel simpel zijn.
            Maar je vind de gremlin wel....ben ik zeker van.
            Last edited by 924ERKE; 17-07-25, 19:29.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1485

Ik zal proberen om een klepstelbeschrijving voor je te maken.

Comment

• 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 394

Dag Beer, super bedankt !
                Er is geen haast bij hoor....je hebt nu andere zaken waar je mee bezig bent .

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1485

Ik heb je een PB gestuurd.

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1485

Kleppen stellen 924 2.0 1984
                    Voor het kleppen stellen adviseert de fabrikant een warme motor. Dat kan al handwarm zijn. Even laten lopen, dan heb je al temperatuur genoeg. Het gaat om de temperatuur van de kop.
                    Zorg in de voorbereidingen voor de volgende spullen:
                    Klepdekselpakking (2 delen), 2 rubbers tussen het klepdeksel en de nokkenaslageringen, inbus 3mm, een Hazet 8501-3, of de equivalent van Gedore IN.20-3, e
                    en kleine ratel met een zo klein mogelijke “verspringing”. Ik heb dan ook wat blauwe vloeibare pakking van Loctite, SI 5926 om een heel dun laagje tussen de pakkingen aan te brengen. Hoeft niet, maar ik ben er wel van.

Verwijder de klem die de inspuitleidingen op zijn plaats houdt. Uiteraard draai je alle overige moeren van de klepdeksel los. Als de kleppendeksel al een tijdje op de kop heeft gezeten kan het zijn dat het deksel erg vast zit. Klop voorzichtig met een nylon hamertje tegen de nokken aan de lange zijden van de kleppendeksel. Of gebruik een plamuurmes dat je tussen het deksel en de kop schuift.
                    Nadat je het deksel hebt verwijderd kun je met een schraper de restanten van de pakkingen verwijderen van zowel de kop als het deksel. Verwijder ook de twee rubberen pakkingen op de nokkenas lagering.
                    Met een ringsleutel of steeksleutel 24 kun je de krukas zodanig verdraaien, dat de nok boven de klep die je wilt stellen omhoog wijst. Ik draaide zolang, dat de betreffende nok net iets voorbij de oliepijp was. LET OP. Draai niet aan de nokkenas!!
                    Het blok ligt onder een hoek, dus het is altijd even iets gokken. Desnoods verdraai je de krukas wat heen en weer en steek je de voelermaat tussen de volger en de nokkenas. Je voelt wel wanneer daar de meeste speling ontstaat. Dat punt moet je hebben.
                    Nok in de bovenste stand, speling meten met voelermaat. Inlaat 0.20, uitlaat 0.45.
                    En dan komt het eventuele bijstellen. In de volgers (bussen) die verbinding vormen tussen klep en nokkenas zit een stelbout. Die is aan één kant afgeplat. Deze bout kun je verdraaien met een inbussleutel 3. Ik ben erachter gekomen dat dat het makkelijkste gaat met een heel kleine ratel met fijne vertanding.

Dan kun je namelijk de inbusdop laten zitten. Gebruik je een losse inbussleutel dan moet je telkens het gat van de stelbout weer opzoeken. Gedoe. Aan beide zijden van de volgers zit een opening. Je kunt uiteraard maar van één zijde de inbusbout verdraaien. Als de bout niet zichtbaar is kun je de volger makkelijk verdraaien met je vingers. Je kunt er eigenlijk alleen goed bij als je werkt vanaf de zijde van het inlaatspruitstuk.
                    Maak een schema van de nokkenas en de kleppen en teken af welke klep je hebt gesteld.

1 is uitlaat, 2 is inlaat.
                    Om meer speling te krijgen verdraai je de inbus tegen de klok in.
                    Voor minder speling draai je de inbus met de klok mee.
                    Per hele toer (360°) verandert de speling + of – 0.05. Je voelt vanzelf wanneer je de hele toer verdraaid hebt. Het platte deel van de stelschroef “valt” weer op de volger.

Ik heb bij alle pakkingen een heel dun laagje (vliesje) vloeibare pakking gebruikt. Voor de zekerheid.

Hazet 8501-3.jpg

stelbout.jpg
                    Schema kleppen stellen.jpg

Kleine ratel.jpg

20250716_201602.jpg

Comment

• Duco Hidde
                      924 Wannabe
                      • Jul 2024
                      • 57

Goed verhaal Beer. Hoop dat ook te doen, maar dan voor de 2,5 motor van de S. Groet

Comment

• Riggard
                        Moderator
                        • Jan 2021
                        • 755

De 2.5 heeft hydraulische stoters toch?

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 394

Mooie uitleg die ik bewaar .
                          Weeral een mooi document waar iedereen hier wijzer van wordt !
                          Super bedankt.

Comment

• Ryan
                            924 Wannabe
                            • May 2024
                            • 75

Goed beschreven!

Ik heb pas m'n kleppen van mijn net gereviseerde motor gesteld en had alleen een normale inbussleutel. Ik was wel even bezig😅.

De inbus stel bouten zijn er in verschillende maten, voor als de speling te groot is en je deze niet meer gestelt krijgt dan moet je de inbus er helemaal uit draaien en de volgende er weer in.

Kijk ook uit dat je de bout er niet te ver in draait Hij kan aan de andere kant uitsteken.

Dit staat ook allemaal beschreven in de haynes.

Comment

• Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 1485

In het kader van de komkommertijd op het forum een klein berichtje. Morgen heb ik een brug ter beschikking en ga ik kijken of de oorzaak van het brommen gevonden kan worden. Ik ging vanavond even tanken en toch nog even een bochtig weggetje gereden om te horen of ie nog steeds bromde. Oh ja, het werd steeds erger en ik kreeg steeds meer het idee: zou het dan toch niet de uitlaat zijn? Of misschien de benzinetank die ligt te rammelen tegen de bodem, omdat ik die misschien niet helemaal goed gemonteerd heb. Je weet het niet hè. En op dat moment hoor ik een geratel en metalen geschuur onder de auto. Wat was dattan? Gestopt en de foto spreekt boekdelen. In de middle of nowhere. Mijn sleutelmaatje die in de buurt woont zit in Frankrijk. Razendsnel de gedachten laten gaan, want geen gereedschap want dat ligt in de 997! Gelukkig wel een "heel set" boordgereedschap, zijnde een kleine bahco, een kleine combinatietang, een spanningzoeker en bougiesleutel. Enfin het is gelukt om de uitlaat weer vast te zetten. Nee niet met de spanningzoeker! Ik had even de hoop dat het gebrom nu ook over was. IJdele hoop. Ben er wel achter dat ie alleen bromt als de aandrijving in werking is. Met ingetrapte koppeling hoor je namelijk niks geen gebrom. Nou dat was het wel weer.

Oh nee toch niet. Nu ik de injectoren heb vervangen en de kleppen heb gesteld loopt de motor als een zonnetje. Het rauwe is er vanaf. Echt een verbetering. Dat dan wel weer.

20250723_191535.jpg
                              Last edited by Beer924; 23-07-25, 20:27.

Comment

• Pierro
                                924 Fan
                                • Feb 2015
                                • 412

brakes and suspension 007.jpg steekt die uitlaat er niet erg ver uit, je hoort alleen de dunne ronde pijp te zien en niet de hele einde project (4).jpg grote pot......
                                Last edited by Pierro; 24-07-25, 08:50.
                                Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
                                Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

Working...