Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Riggard
    Moderator
    • Jan 2021
    • 735

Volgens mij was dat de reden dat ie 'm naast de weg moest zetten en wat roadside repairs doen....

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1403

Haha dat zou je denken. Maar de foto geeft een vertekend beeld. Kijk maar naar de foto die ik net heb gemaakt. 20250724_103945.jpg

Comment

• Pierro
        924 Fan
        • Feb 2015
        • 405

Super, chapeau...
        Mercedes W124 1989 / Porsche 924 1983 restored / MG-Midget 1973 restored / Rover 1275 Mini 1992 restored
        Citroen 2CV6 1986 restored / Renault N72 restored/ Mazda MX-5 1.8 for the fun / Toyota Landcruiser Prado daily driver

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1403

Heel bijzonder. Nu komt er in een keer weer een dynamo bij die te weinig stroom levert. 13,06 v bij draaiende motor. Grrrrrrrrremlins!!!!!

Comment

• Vlaanderen
            924 Wannabe
            • Jun 2024
            • 64

13,1V is toch niet bijzonder? Bij mij is het tussen 13 en 14V afhankelijk van wat aanstaat of aangestaan heeft.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1403

Ik merkte dat de accu weer moeite had met starten. En ook als er niets aanstond, was het maar magertjes met de voltjes. Maar hier komt dan het vervolg.
              Dynamo met veel gepruts eruit. Je kunt immers nergens bij. Daar hadden ze bij de makers Porsche geen oog voor. Met de dynamo onder de arm naar een dynamo/startmotor/autoelektronicazaak. Ton Boerkamp. Een lekker ouderwets begrip hier in de stad. Toen ik zei dat ik problemen had met de dynamo van een Porsche werd de medewerker die Porscheliefhebber was erbij gehaald. Ondanks dat ie begon te zeuren dat het een Audi was heeft ie de dynamo gelijk getest en bleek alles oké. Na nog wat gezond geneuzel over Porsches kon ik zonder te betalen het pand weer verlaten. Mooie service, maar ja als je ook met een Audi komt...... Het hele spul weer ingebouwd met veel &^%&^$P&)(*%$##@. Want je kunt bij het inbouwen, geloof het of niet, ook nergens bij. Enfin, eind van het liedje is dat na veel gemier en gemartel en schaafwonden zo her en der de dynamo nu weer 13,6v levert zonder dat ik iets vernieuwd heb. Ja links en rechts zo'n gekartelde veerring vernieuwd om nog beter contact metaal-metaal te krijgen. Maar dat was het dan wel. Oh ja en de massakabel die bij mijn dynamo vanaf de dynamo naar het blok loopt heb ik vernieuwd, maar die had ik nog. Dussszzz een heleboel werk, geen kosten en wel resultaat. Idiote 924.
              Mooie bijkomstigheid was wel, dat ik een nieuw schoepenrad in de dynamo kon monteren. Mijn originele was naar de vaantjes gegaan. Ik heb er al lang geleden over verteld. Ik wilde weten waar een gierend geluid vandaan kwam en gebruikte een schroevendraaier als stethoscoop. Maar die viel uit mijn oor precies in de dynamo......... Gelukkig had ik nog een reserve. En dat gierende geluid kwam toen niet van de dynamo, maar van de spanrol van de distributieriem die ik verkeerd om had opgespannen. Zijn jullie weer helemaal bij. Morgenavond vermoedelijk weer een nieuw verhaal, al weet ik nog niet waar dat over zal gaan. Cliffhanger...............

20220424_122518.jpg

20220424_122612.jpg
              Last edited by Beer924; 24-07-25, 16:48.

Comment

• Ronaldbm
                924 Addict
                • Aug 2014
                • 1771

Ha mooi verhaal! Dynamo is wat prutsen inderdaad, op een brug heb je meer ruimte…. Maar goed, zou ook goed de spanning van de riem kunnen zijn waardoor je minder goede werking had. Ook gecheckt dat er niet een lampje in de auto blijft branden (kofferbak) oid? Lekstroom is ook funest!
                Project 924....and nice driving

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1403

Ik begrijp wat je zegt, maar lekstroom is er niet. Heb ik al gechecked. Het was opvallend dat er opeens weer meer stroom uit de dynamo kwam. Dat lijkt dus nu voor elkaar.
                  Wat betreft de cliffhanger moet ik jullie kwa spanning wel een beetje teleurstellen. Ik heb vandaag met een medeforummer op zijn brug allerlei klusjes kunnen doen aan de 924. Nog bedankt!!!

De prioriteit lag op het gebrom uit de achterkant. Na de escapades van een vallende uitlaat, eerst maar eens de focus daar op gelegd. Uitlaat in zijn geheel losgemaakt en opnieuw uiterst zorgvuldig gemonteerd. Het heeft even geduurd, maar het resultaat is dat ie nu zonder spanning en trillingvrij onder de auto hangt. Prima.
                  Ach en als dan de auto toch met al zijn wielen loshangt dan voel je eens wat en rommel je wat aan de wielen. Bleek dat de voorwielen "behoorlijke", maar toch in ieder geval teveel lagerspeling vertoonden. Dit gelijk verholpen.
                  Er zit nog een kleine brom in, maar dat schrijf ik weg onder het uitlaatgeluid.
                  Blijft over een irritant rammeltje dat lijkt op een metalen leiding die tegen de carrosserie trilt. Telkens rond de 3000 rpm. We hebben werkelijk alles onder de auto bekeken en gevoeld, maar kunnen daar de oorzaak nog niet van vinden. Zal vast ergens in de carrosserie een onzichtbaar stangetje of iets dergelijks rammelen. Ik laat het maar zo. Op een gegeven moment is het ook wel goed natuurlijk.
                  We hebben eigenlijk het differentieel definitief uitgesloten als schuldige van de brom.
                  Dus allemaal niet zo spannend, wel weer zinvol. Whats next?????????
                  Tot de volgende update.
                  Last edited by Beer924; 25-07-25, 19:40.

Comment

• 924ERKE
                    924 Fan
                    • Oct 2024
                    • 333

Je kan inderdaad gewoon goed kijken en nazien en, als je met twee bent zie je meer.
                    Er is niks gevonden onder de auto, dan zal het wel iets doms zijn ergens anders.Het komt vanzelf wel uit na een tijd.
                    Hopelijk niet te veel van next !!!!

Comment

• Ronaldbm
                      924 Addict
                      • Aug 2014
                      • 1771

Goed bezig geweest in ieder geval!

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 1403

Toen ik een paar jaar geleden begon aan het avontuur met de 924 wist ik nog niet van het bestaan van het Porsche924 forum af. Als ik toen had geweten, dat ik nu richting de 50 pagina's wetenswaardigheden ga, was ik er misschien niet aan begonnen. Maar, gedane zaken nemen geen keer en soms kun je ook niet terug. Zoals nu.

Huh? Weer wat aan de hand? Jep. Of eigenlijk nog steeds iets aan de hand.
                        Toen ik afgelopen vrijdag naar huis reed, dacht ik dat het gebrom minder was geworden. Maar diep van binnen was dat slechts wishfull thinking. Ik heb afgelopen zaterdag in een 944 Turbo kunnen rijden. En een flink stuk ook, want we gingen voor een paar ronde Nurburgring. Daar zal ik in het café over vertellen. Ik heb gemerkt, dat een 944 gewoon veel soepeler rijdt dan een 924. Begrijpelijk, maar belangrijker, trillingsvrij is. Ja, dat ligt natuurlijk aan de grotere motor, een iets ander onderstel, maar toch.
                        Ik heb gisteren nog maar weer eens een rondje gereden om vast te kunnen stellen wat het toch is en wilde dan doorrijden naar een garage hier in de buurt die aan meerdere transaxles onderhoud verricht. Maar zover kwam ik niet. Na een paar kilometer begon het zo te trillen en te brommen, dat ik voorzichtig naar huis ben gereden en onderweg de beslissing heb genomen om toch maar de reservebak eronder te hangen. Die is nog origineel, dus daar kan ik nog niets aan verprutst hebben (......). Dan kon ik in ieder geval vaststellen of het aan de bak of iets anders lag. Auto naar binnen, op bokken gezet en er maar weer onder gekropen.
                        Bij het loshalen van de rechter aandrijfas merkte ik dat de homokineet van de rechteras aan de wielzijde, niet of nauwelijks te verdraaien was. Dat had ik al een keer eerder gevoeld, maar eigenlijk nooit bij nagedacht. Ik weet dat aan de stand van de homokineet. Maar nu zat dat ding vrijwel vast. Ik heb beide assen verwijderd en ook aan de andere kant merkte ik een zwaar punt in één van de homokineten. Ik ben maar eens begonnen met het loshalen van de rechter.
                        Nou beoordeel de foto's zelf maar.
                        Weet je nog? Het begon met het brommen in een bocht naar links. Dus druk/kracht op het rechter achterwiel...... Zou ik het nu eindelijk gevonden hebben? Zou het rauwe lopen waar ik hier al zoveel over geschreven heb veroorzaakt zijn door de aandrijfassen die 40000 km geleden zogenaamd vernieuwd waren? Dat is ok de reden waarom ik er vanuit ging dat die dingen gewoon goed waren.
                        Ik heb een rekening van het vervangen van de aandrijfassen in 2006 bij km-stand 193300!!!! Nou, dit zijn geen nieuwe assen geweest hoor. Er is toen alleen al voor onderdelen €618 in rekening gebracht.
                        Ik koop nu homokineten van SKF voor €45 per stuk bij zowel Partworks als bij Transaxleworld. Opvallend trouwens, dat Rosepassion voor een zelfde homokineet €209 vraagt. Bizar prijsverschil. Waar zit hem dat in? Enfin, ik ben weer even van de straat. Volgende week krijgt de 997 een grote beurt, dus ik ben (nog wel even) lekker bezig.

20250728_195021 web.jpg
                        20250728_191805 web.jpg
                        20250728_191812 web.jpg
                        20250728_195021 web.jpg
                        20250728_195350 web.jpg

Comment

• Riggard
                          Moderator
                          • Jan 2021
                          • 735

Die heeft betere tijden gekend... Heel benieuwd hoe dit zo gelopen is, of nooit vervangen, of een productie / assemblage fout... Hopen dat dit het e.a. Verklaart/oplost!

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1403

Tja, zeg het maar. Ik ben bezig om de juiste homokineten te bestellen. Er zit verschil in dikte van het homokinetenhuis (zelf bedacht). Ze zijn er van 34 mm (die zit er bij mij onder) maar ook van 32 mm. Nu scheelt dat niet zoveel, maar toch. Stel nou dat ik eigenlijk te dikke homokineten heb en dat daardoor die ellende is veroorzaakt. Dat wil ik dan niet weer. Partworks geeft aan dat ik 34 mm moet hebben en gaan voorbij aan het set van 23 mm, overigens met hetzelfde onderdeelnummer. Ik heb ze gemaild om het even uit te leggen en gelijk het VIN meegestuurd. Ondertussen dat ouwe spul maar schoonmaken om te zien of ze er allemaal zo beroerd uitzien na 40000 km........

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 333

Waarschijnlijk zit je goed met de vondst.
                              Heel eerlijk gezegd heb ik ook al regelmatig zogezegde correcte wisselstukken gehad ..... die uiteindelijk niet goed bleken te zijn.
                              Soms zie je dat al bij het uitpakken als je geluk hebt maar 2mm verschil zie je dus zomaar niet.
                              Weer een mooie les voor de lezers ....maar jij zit er wel mee.
                              Benieuwd hoe dit weer afloopt.

Comment

• Ronaldbm
                                924 Addict
                                • Aug 2014
                                • 1771

Wel lekker bezig weer! Detail, maar soms net dat beetje dat het verschil maakt

Comment

Working...