Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1403

Ondertussen heb ik nieuwe homokineten bij Motointegrator besteld. Er is een Nederlandse website, maar volgens mij wordt het vanuit Frankrijk geleverd. Duurt ook altijd een paar dagen voordat je de spullen hebt. Er zijn enorme prijsverschillen tussen de verschillende leveranciers. Bij Rosepassion kosten de homokineten (GKN) €209 per stuk. Bij Partworks (SKF) €45 per stuk en bij Motointegrator (SKF) €31 per stuk. Ik heb ze uiteraard bij Rosepassion besteld, want met die 100.000 km per jaar die ik met de 924 rij kan ik geen risico lopen...... Hahaha. Dat lijkt toch nergens op man!

Aangezien ik genoeg tijd heb, maakt het me niet zoveel uit wanneer het geleverd wordt. Daarom heb ik niet bij Alpo (snelle levering) geïnformeerd, want ik wil niet telkens daar alleen maar vragen wat iets kost en niets kopen. Alpo is zeker niet altijd de gunstigste kwa prijs, ook la zetten ze op de factuur giga kortingen.
    Eerdere bestellingen bij Motointegrator verliepen prima en waren ook gewoon merk onderdelen. Kortom met een paar dagen zal het wel binnen zijn en kan ik weer verder in de hoop dat daarmee een einde komt aan een al langer opspelende Gremlin.

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 333

Wat zou de uitleg zijn dat er bijna 180 euro verschil zit in eenzelfde artikel ???
      Moet toch een reden zijn ...zou GKN beter zijn dan SKF?
      Waar ik werkte ,op arcelor mittal ,gebruikte men altijd SKF....zal dus zeker niet slecht zijn.
      Nu ja , je hebt wel geluk dat er verschillende aanbieders zijn voor dit onderdeel....als er elders niks te rapen valt, wat ook gebeurd, is het hek pas volledig van de dam en betaal je je ....

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1403

Ik heb er werkelijk geen idee van. GKN en SKF zijn kwalitatief vergelijkbaar heb ik begrepen. Kennelijk iets van winstmarge of zo.

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1403

Ik zie trouwens dat ik de 50 pagina's heb gehaald . Woehaa 🤣
          En ik had nog wel zo'n goeie 924 gekocht. Nou ja, hij was wel heel mooi, dat dan wel weer. Maar inmiddels zijn de kosten ruim over de verantwoorde waarde limiet heen. Ach hobby mag wat kosten, toch?

Comment

• Riggard
            Moderator
            • Jan 2021
            • 735

Denk dat het ermee te maken heeft dat het een onderdeel is wat op verschillende merken gemonteerd wordt. Sommige partijen vragen 'porsche prijzen' , sommige partijen vnormale merken prijzen.

Zie je bv. Ook met volkswagen en seat, onderdelen zijn vaak uitwisselbaar, maar voor volkswagen delen betaal je meer.

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 333

Zou best kunnen .
              En wat die 50 bladzijden betreft....heb ik er heel veel van geleerd.....dus op naar de 100, maar dan liefst met zo weinig mogelijk kosten zeker.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1403

Haha. Ik zal het proberen. Maar fijn dat er gebruik gemaakt wordt van mijn verhalen. Daarvoor is een forum bedoeld toch?

Comment

• Duco Hidde
                  924 Wannabe
                  • Jul 2024
                  • 42

Nou Beer, gefeliciteerd! 50 pagina's En altijd leuk en goed om te lezen. Op naar de 100!

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1403

Nou daar heb ik zo mijn eigen gedachten over......

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1403

We gaan weer verder. Vanmorgen stond UPS voor de deur met een doos waar de nieuwe homokineten in zaten. Dus maar begonnen met montage. Het uit elkaar halen is een smerig werkje. Nou het invetten ook hoor. Wat een gedoe. Nadat ik alle homokineten vervangen had uiteraard de assen weer gemonteerd. Hierbij gelijk een waarschuwing voor degene die dit ook gaan doen. Gooi gelijk de meegeleverde inbusbouten weg. Voor je het weet is de de kop van de bout aan de binnenkant kapotgedraaid. Ik had eerder al een set nieuwe bouten gekocht met de oorspronkelijke vertanding, net iets meer als Torx. Die kun je tenminste gewoon aandraaien. Die dus maar gebruikt. Nadat alles weer gemonteerd zat uiteraard even een stukje rijden. Eerst heel voorzichtig. Ik hoor niks. Iets sneller, ik hoor nog steeds niks. Mensen het gebrom in de achteras is weg. Het is daar geruisloos. Dat is tenminste opgelost........................................................

Maar helaas, helaas, al met al heeft het niet gebracht wat ik wilde. Boven de 3000rpm begint de motor onbenullig te brommen wat alleen maar toeneemt naarmate het toerental stijgt. Dat deed ie ook al toen ik van "mijn maatje met brug" terug kwam rijden. Ik dacht dat het de uitlaat was, maar tussen de beugel waar de uitlaat achteraan aan hangt en de ophangband heb ik nu een rubber strip gelegd en nog is het niet over. Het enige wat ik gedaan heb aan de motor is verstuivers vernieuwen. Komende week maar eens kijken wat er gebeurt als ik de ouwe er weer in zet. Misschien dat ik op deze manier toch nog die 100 pagina's haal.........

Nieuwe homokineten 01.jpg
                      Nieuwe homokineten 02.jpg
                      Nieuwe homokineten 03 web.jpg

Comment

• Riggard
                        Moderator
                        • Jan 2021
                        • 735

Mooie onderzetters!

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1403

Beetje zwaar

Comment

• 924ERKE
                            924 Fan
                            • Oct 2024
                            • 333

Ik moet je toch echt bewonderen voor de manier hoe je er mee omgaat.
                            Bij mij zou de moed toch langzaam in de schoenen schuiven.
                            Een gebrom bij hoge toerentallen, of vanaf een bepaald toerental en hoger.....kan dat dan niet van iets komen waarvan het toerentale rechtstreeks een rol speelt ?
                            De homokineten zijn mooi vervangen en weer goed voor km's maar die draaien toch nooit hoge toerentallen.
                            Wat draait wel rond met zo'n hoge toerental ?
                            Daar zou misschien iets kunnen rare geluiden maken.
                            Echt vervelend en moeilijk te vinden....ik probeer maar mee te denken.
                            Je zou kunnen denken dat alles wat meedraaid boven de 3000 toeren mogelijks de oorzaak kan zijn.
                            De uitlaat heb je ook al uitgesloten.
                            Zouden de verstuivers kunnen zorgen dat de motor meer vibreert ?
                            Dat kan je door ze te wisselen ook al uitsluiten.
                            Hopelijk is het de verbindingbuis tussen de motor en de versnellingsbak.niet ...iets waar ik van huiver....
                            Ben benieuwd wat het zal zijn, want opgelost raakt het zeker....
                            Last edited by 924ERKE; 02-08-25, 19:39.

Comment

• Beer924
                              924 Gek
                              • Aug 2021
                              • 1403

De tijd dat ik me daar druk om maakte is allang voorbij. Heeft totaal geen zin en daarmee wordt het probleem niet opgelost.
                              De verstuivers heb ik pas geleden vervangen door gloednieuwe. Zou kunnen dat de afstelling van de motor aangepast moet worden aan de nieuwe verstuivers. Ik geloof daar zelf niet zo in, maar je weet maar nooit. Ik vrees echter met grote vreze, dat misschien een of meer lagers van de transaxle de geest hebben gegeven. Dat is misschien eigenlijk het enige wat het nog zou kunnen zijn. Alles is nu zo'n beetje vernieuwd in de aandrijving. Behalve dus......

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1403

Het weekend is weer achter de rug. Vanmorgen een stevige wandeling gemaakt en vanmiddag maar weer eens met de 924 aan de gang.
                                Ik heb eerst de injectoren gewisseld van nieuw naar oud. Verkeerde (of ongoede zoals mijn kleindochter zegt) injectoren kunnen ook een rauwe motorloop veroorzaken. Het leverde opvallend genoeg een betere stationaire loop op bij koude motor. Met die nieuwe injectoren liep ie zo'n beetje 1200 rpm en zakte dan heel langzaam af naar 1000/900. Nu met de oorspronkelijke injectoren liep ie met koude start gelijk weer 900/1000 om vervolgens vrij vlot af te zakken naar 800/900 rpm. Dat houdt volgens mij in, dat ie voor de nieuwe injectoren te rijk staat. Dat zou het hoge CO kunnen verklaren met die oude injectoren. Maar dat is iets van latere zorg. Daar heb ik nog wel even de tijd voor.

Want we gaan weer terug naar die vibratie en die herrie. De resultaten tijdens een testrit in de buurt waren vanmiddag niet bemoedigend. De garage uit gereden en stationair draaien. Koppeling ingetrapt geen geluid. Koppeling los, geruis midden onder de auto. Gas geven geeft meer gerommel. Achteruit de oprit af. Koppeling even iets happen en een ik hoor een metalen klunk. Voelbaar in de auto en pook. Hetzelfde als wat ik had toen ik de auto in de garage zette nadat ik vorige week bij mijn maatje vandaan kwam. Wegrijden gaf geen probleem. Maar eenmaal buiten de wijk optrekken, een hoop gerommel, sterke vibratie en lawaai. De hele auto trilt en bromt. Klein rondje gereden op het nabijgelegen industrieterrein. Bocht naar links nog steeds geruisloos! Maar zelfs het optrekken vanuit stilstand ook al niet meer. Dan begint nu gelijk de herrie al en het getril. Dus eigenlijk nu ook los van die 3000 rpm die ik eerder noemde. Dat was kennelijk een voorbode. Het wordt alleen maar erger. Dat is geen vibratie meer maar bijna schudden en rammelen. Uit diverse 924 fora die ik al langere tijd volg rees bij mij het vermoeden, dat het wel eens de lagers in de transale tube konden zijn.

Ik denk dat Mr. Murphy bij mij in de buurt heeft rondgestruind en is gaan kijken hoe hij kon toeslaan.
                                Murphy fluisterde: "Je dacht toch niet dat je alles al gehad had met je 924? Er broeide al langere tijd iets in mijn rugzak en dat haal ik er nu helemaal voor je uit. Je hebt vanaf het moment dat je de auto had al geklaagd over rauw lopen vibraties in de auto. Je reed niet veel met de auto daarom duurde het wat langer voor ik succes had. Ik heb namelijk heel langzaamaan, zonder dat jij dat wist, de lagers van je transaxle naar de knoppen geholpen. En daarmee ben ik begonnen toen je vorig jaar met de 924 Vriendenclub uit de Eifel terugkwam. Misschien ook al wel eerder, maar dat weet ik niet zo goed meer.
                                De eerste paar honderd kilometer heb ik je toen in de Eifel even met rust gelaten om je te laten genieten van je geruisloze differentieel. Je had met succes het differentieel gereviseerd. Man wat was je blij. Maar toen ben ik heel langzaamaan begonnen met je te pesten. Je had toen nog het idee, dat dat gebrom in een bocht naar links van het asfalt kwam. Geintjuh! Haha, je dacht het met het vernieuwen van de achterwiellagers te redden hè? Nou, mooi niet. Homokineten vervangen. Ja, was ook nodig en misschien wel slim, maar daarmee ben je er nog niet hoor! Je weet toch, ik heet Murphy! Al die vernieuwingen waren zeker zinvol, maar ik had dus nog iets wat ik al langere tijd heel langzaam losliet op jouw 924.

Je zult toch echt maar weer een keer de uitlaat, assen, bak, en weet ik al niet meer moeten loshalen om de transaxle tube te demonteren. Gelukkig zijn de bouten en moeren moeiteloos los te draaien. Die heb je toch allemaal al eens los gehad? Er is maar weinig wat vast geroest kan zitten. En je kunt het bijna met je ogen dicht. Ach en straks heb je een compleet nieuwe aandrijflijn. Lucky you…..."

Om te eindigen met positief nieuws:
                                Bak, differentieel, achterwiellagers en de aandrijfassen zijn muisstil. Dat dan wel weer. Ik zal de komende tijd nog wel wat uurtjes op mijn rug onder de auto liggen....En uiteraard internet afstruinen naar de financieel meest aantrekkelijke opties. Of ik ga de lagers vervangen of ik zie ergens een goeie transaxle tube op de kop te tikken. Dus als iemand nog ergens een goeie gebruikte transaxle heeft of weet dan hou ik me aanbevolen.

Ik kan nu wel een beetje boos zijn of sikkeneurig in een hoekje gaan zitten maar daar wordt het probleem niet mee opgelost. Dus we gaan de auto weer op bokken zetten, de boeken raadplegen en de transaxle tube uitbouwen. 100 pagina's???? Zou zomaar kunnen hahahaha

Comment

Working...