Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 924ERKE
    924 Fan
    • Oct 2024
    • 394

Mooi verhaal en weer goed om weten.
    Dat laatste vond ik ook wel goed ....die verontschuldigingen
    want het is toch een serieuze klus.
    Hopelijk blijf ik nog even gespaard maar ieder 924 rijder komt op een dag aan de beurt,Berend.
    En als jouw klus geklaard is ben je weer goed voor ruim 2 00000 km !

Comment

• Beer924
      924 Gek
      • Aug 2021
      • 1483

Vandaag maar weer even de ouwe kleren aangetrokken en het gereedschap ter hand genomen. De transaxle tube moet er toch onderuit hè. Ik had wel niet zo heel veel zin, maar ach, als je dan weer bezig bent, dan komt het plezier vanzelf weer. De versnellingsbak is er weer onderuit. Ik had mezelf een blinddoek voorgedaan en op de tast is het gelukt. Nee hoor geintjuh. Maar ik ben er wel veel te handig in geworden. Is een teken dat ik het al te vaak heb gedaan. En nog steeds liggend onder de auto. Eronderuit lukt wel alleen, alhoewel de bak nog wel een keer gekapseisd is want het krikje is eigenlijk net even te klein, alleen bij de montage heb ik wat handjes nodig en gebruik ik een grotere krik. Uiteraard is zo het laatste lager in de transaxle tube zichtbaar. Niks aan te zien. Maar ik hoop wel dat straks die transaxleas in zijn lagers rammelt en zo uit die buis dondert. Weet ik tenminste zeker dat ik dit niet allemaal voor niks doe. De hele achterbrug moet nog gelost worden, anders krijg je de buis er niet tussen uit. De remleidingen moeten los, handremkabel los (dus helaas trommels eraf en opnieuw vastzetten met die idiote 390 Nm met een momentsleutel waar je de IJsselbrug mee vast kan zetten. Ik heb al het een en ander ingespoten met WD40. Lekker laten inwerken. Mooie gelegenheid om de rubbers van de draagarmen te beoordelen en eventueel te vernieuwen. Misschien morgen weer verder.

20250823_160728.jpg

20250823_161945 web.jpg
      Attached Files

Comment

• Ryan
        924 Wannabe
        • May 2024
        • 75

Lekker bezig!

Zou jij voor mij op willen meten hoe ver de aandrijfas die in de transaxle zit in/uitsteekt t.o.v. de aluminium flens?
        Aan mij auto is zoveel geprutst en dus ook aan de transaxle waardoor ik deze maat die ik zelf heb gemeten niet meer vertrouw. En aangezien jouw auto pasgeleden nog reed zou het bij jouw goed moeten zitten.
        Attached Files

Comment

• Beer924
          924 Gek
          • Aug 2021
          • 1483

Je bedoelt aan de zijde van de versnellingsbak neem ik aan.

Comment

• Ryan
            924 Wannabe
            • May 2024
            • 75

Ja klopt. Het deel dat je ook op de foto hebt gezet die hierboven staat.

Comment

• Beer924
              924 Gek
              • Aug 2021
              • 1483

Ik heb een stuk tape over de behuizing geplakt. Zo had ik een strakke lijn.
              Als je de verwaarloosbare "dikte" van het tape niet meerekent, dan steekt mijn as 14 mm buiten de klok.

20250823_202833.jpg

20250823_202824.jpg

Comment

• 924ERKE
                924 Fan
                • Oct 2024
                • 394

Wat een mooie informatie weer, ondanks jouw brute pech.
                Dit is mooier dan de haynes.
                bedankt om het te delen !
                Last edited by 924ERKE; 24-08-25, 19:17.

Comment

• Beer924
                  924 Gek
                  • Aug 2021
                  • 1483

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte van de vorderingen. Zo ontstaat er dan weer een mooi stuk naslagwerk.

Comment

• Ryan
                    924 Wannabe
                    • May 2024
                    • 75

Heel erg bedankt voor de informatie Berend!

Comment

• Beer924
                      924 Gek
                      • Aug 2021
                      • 1483

Ik was een paar weken geleden al begonnen met de voorbereidingen voor het demonteren van de transaxle. Na een onderbreking van 3 weken voor een vakantie en "effe" een nieuwe stacaravan aanschaffen in Frankrijk, ben ik vanmiddag weer verder gegaan. Moet je dit willen doen zonder brug, liggend onder de auto op de betonvloer met slechts zo'n 40 cm ruimte. Neuh. Heb je als hobbyist zonder brug een keus. Neuh. Dus zoals we dat in het oosten gewoon maar d'r an met de lippe! (zoek zelf maar op wat dit betekent).
                      Alle bouten van de achterbrug gingen voorbeeldig los. Ook die twee lange van de draagarmen die aan weerszijden in de chassisbalk zit. Aan de voorzijde de hitteschilden boven de uitlaat weghalen, anders kun je de 4 bouten aan het koppelingshuis niet losdraaien. De voorste ophangbeugel van de uitlaat aan de voorzijde van de transaxle verwijderen, de twee constructies die de tunnel verstevigt verwijderen en dan moet alles los liggen. Jajaja. De kunststof mof die om de transaxle zit bij de versnellingspook moest er ook nog aan geloven. Was erg broos geworden en viel helemaal uit elkaar. Niet erg dus.
                      Maar toen maakte ik, achteraf gezien een foutje. Ik had de buis een kwart slag gedraaid om direct al bij het huis aan de achterzijde meer ruimte te krijgen. Had ik dat maar niet gedaan. De transaxlebuis liep vast in de tunnel. Heel raar natuurlijk. Maar niet als je weet (en daar dus te laat achter komt), dat de bevestiging aan de motorzijde niet vierkant is, maar rechthoekig. Uck. Daardoor wilde de buis dus niet verder naar achteren. Nou ja, een beetje met beleid wrikken en uiteindelijk had ik het hele spul in de handen. Weegt wel een paar kilootjes! Ik had eerst nog geprobeerd om de achterbrug slechts een aantal cm's te laten zakken maar dat werkt niet. Je moet echt de achterbrug een flink eind laten zakken tot bijna op de grond.
                      Dan komt natuurlijk het grote moment dat je kunt vaststellen of de lagers inderdaad aan het einde zijn. Nou, ik heb een zucht van verlichting geslaakt. Het leek wel een ouderwetse hand grasmaaimachine. Kortom, tot nu toe is het werk niet voor niks geweest. Komende dagen krijg ik een paar gereedschappen om de lagers te verwijderen en weer te monteren, bij de Hornbach een 2 meter draadeind van 18 of 19 mm halen en een buis van 2 meter die over het begin van de transaxleas kan zodat ik daarmee de as uit de lagers kan tikken.

20250930_154023.jpg
                      20250930_164208.jpg

20250930_173602.jpg

Comment

• 924ERKE
                        924 Fan
                        • Oct 2024
                        • 394

Al dat werk zal dan uiteindelijk wel lonen en straks heb je spiksplinternieuwe tranaxle.
                        Na alle 52 pagina's te hebben gelzen ,denk ik niet dat je nu nog veel pech kan hebben.....die 53 bladzijden hebben dus ook hun voordeel.
                        En wij leren hier enorm veel van !
                        Benieuwd wat er nog komen gaat in deze episode.
                        Succes!

Comment

• Beer924
                          924 Gek
                          • Aug 2021
                          • 1483

Iknsta nergens meer van te kijken. Maar dit zou dus gewoon het laatste moeten zijn. Maar een 924 is bijna onlosmakelijk verbonden met Gremlins. Geen idee waar ze vandaan komen, maar ze bestaan volgens mij echt

Comment

• Riggard
                            Moderator
                            • Jan 2021
                            • 755

Zo, lekker gewerkt weer. En dan inderdaad heel 'fijn' als je die lagers flink hoort. Dan weet je dat je op het juiste spoor zit. Succes met de revisie!

Comment

• Ryan
                              924 Wannabe
                              • May 2024
                              • 75

Als je de 2 meter lange buis niet kan vinden, dan heb ik die nog wel liggen. 19x1.5.

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1483

Dank voor het aanbod maar die ga ik hier wel ergens vinden Ryan.

Comment

Working...