Fijn dat het gelukt is Beer. Succes met de revisie
Een perfecte 924 verder perfectioneren
Collapse
This topic has been answered.
X
X
-
-
Niet veel te melden, maar dan blijft het verhaal wel een beetje compleet.
Vóór alles eerst even de huidige afstandsmaten van de as opgemeten. Krukaszijde 15 cm. Bakzijde is uiteraard afhankelijk van wat je als brug gebruikt. Ik had even zo gauw geen stalen rei, maar een waterpas is ook recht. Dan loop ik straks niet het risico, dat ik met een voorhamer het hele spul weer moet monteren..........
De buis van de transaxle heb ik geschuurd, alle loszittende roest (lees stof) is eraf. Daarna ingesmeerd met Fertan. Dat is een bekend goedje wat verdere roestvorming tegengaat. Zeggen ze. Maar inderdaad, ik heb het al vaker gebruikt en het lijkt prima te werken. Na 24 uur afgespoeld met water en droog gemaakt. De buis staat nu in de primer. Het aluminium huis dat aan de versnellingsbak schoongemaakt met remmenreiniger. Ik zat even te denken om dat aluminium deel nog te spuiten, maar ik laat het zo. Schoon is schoon. Mooi genoeg. Je hoeft niet van de onderkant van de auto te eten.
Draadeind (2000x16 mm), moeren, onderlegschijven en een paar stalen platen (straks voor de liefhebber te koop!!!) om de lagers eruit te halen en weer in te zetten zijn ook binnen. Morgen nog even een buis van 19x1,5x2000 ophalen. Waarom die afmeting? Nou gewoon, omdat me dat werd aangeraden. Nee gekkigheid. Die buis pas precies over het as-eind en zit dan nog "ruim" binnen de spleen. En zo wordt de as uit de lagers getikt. Ik heb al begrepen, dat als je de as eerst met een kunststof hamer een tik op zijn kop geeft, het niet veel moeite meer kost om hem eruit te tikken. Jullie gaan het horen. Ryan heeft hier ook al het een en ander over gepost volgens mij.
Verder nog wat beugels van de uitlaat geel gepassiveerd gespoten. Hahahaha. Ik lijk wel gek.
Omdat foto's meer zeggen dan al mijn woorden, hier nog een paar plaatjes voor een ieder die ook aan zo'n avontuur willen beginnen
.
20251003_155630.jpg
20251003_155918.jpg
20251004_135931.jpg
20251005_112116.jpg
20251005_113208.jpg
20251005_114051.jpg
20251005_113242.jpg
Comment
-
Nou. Goed werk.
ik heb overigens verweerd alu in het verleden goed schoon gekregen met speciaal product dat ik van Frost uit uk had. Kan me de exacte naam nu niet herinneren. Fijn weekeinde.Comment
-
-
-
Vanmiddag de transaxle-as, alsmede de 4 lagers en de trillingsdemper uit de buis verwijderd. Was het moeilijk? Nee. Was het lastig? Ja.
Ik had een buis van 19x1,5x2000 gehaald. Die kan door zijn binnendiameter mooi over het eindstuk van de as aan de motorzijde en zit dan tegen de spleen aan. De buis was uiteindelijk iets te dunwandig, want zowel het uiteinde waar ik op sloeg, als het deel dat over de as schoof stroopten op. Op de plek waar je slaat is dat niet zo erg, maar waar die ook door de lagers moet, kun je dat eigenlijk niet gebruiken. Ik heb dus twee keer een stukje van de buis moeten afslijpen. Gaspijp van 19 is dikker en beter denk ik.
Daarna de lagers eruit getrokken door gebruik te maken van een draadeind van 16 mm. Medeforumlid Ryan had een paar platen voor mij vervaardigd. Helemaal top. Moeren en schijven erop en draaien maar. Helaas had ik een wat kort handvat aan de ratel en daardoor wat weinig hefboomwerking. Het kostte de nodige moeite, maar goed, het is gelukt. Vooral het laatste deel was wat lastig. Je trekt dan namelijk 4 lagers en een trillingsdemper tegelijk uit de buis en er moest geïmproviseerd worden met wat houten klossen. De schroefdraad op het draadeind heeft wat te lijden gehad. Die moet ik even wat opzuiveren voor de montage van de lagers.
Tja en dan heb je de lagers in je handen en hoor je eigenlijk niets vreemds. Maar de geluiden in gemonteerde staat lieten andere geluiden horen. Nu maar nieuwe bestellen.
20251007_142701.jpg
20251007_142713.jpg
20251007_154446.jpg
20251007_155919.jpg
20251007_162504.jpgComment
-
Mooi werk, maar ik dacht dat er alleen 4 lagers in zouden zitten? Wat is de functie van de dikke roestige bus?Comment
-
Dat is, naar ik heb horen vertellen, een trillingsdemper. Het is een behoorlijk zware metalen bus met aan weerszijden een rubber waarmee hij in de buis is geklemd. De as draait er vrij in rond. Ik denk dat dat ding door zijn gewicht en rubbers, trillingen van de buis moeten opvangen.Comment
-
Helemaal juist hoor.Er staat op youtube een filmpje en daarin wordt vertelt dat de eerste modellen een deinend gevoel gaven in de auto.
Daarop heet porsche dat tussenstuk gemonteerd om dat gevoel en dus de trillingen te neutraliseren.
Berend, ik vind dat de lagers er op zich nog vrij behoorlijk uitzien na al die kilometers....natuurlijk ,zicht zegt niet alles.
Sleet zal er wel op zitten.
Benieuwd naar je volgend verslag .
In ieder geval goed bezig !Comment
-
Ja Erke, de lagers zien er nog netjes uit. Klopt. Ook als je ze zo los laat draaien hoor je eigenlijk niets. Toen ik de transaxle eruit had en de as met de hand draaide hoorde je een geluid als van een koffiemolen. Uiteraard volgen er updates.
Ik had nog wat nattigheid ter hoogte van het inspectieluik van de koppeling. Ik heb dat luikje open gemaakt, maar gelukkig is daarachter alles droog. Ik vermoed, ook gelet op de druppel die er hing, dat de afdichting van de olietemperatuur zender te wensen over laat. Ik ga nog olie verversen en dan kan ik gelijk de koperen ring vervangen. Ik zag me ook alweer een keerring vervangen. Zucht......Comment
-
Ach weet je. Ik wilde graag een klusauto toen ik met pensioen ging. Maar ik wilde absoluut geen plaatwerk gedoe. Daar heb ik de ruimte niet voor en dat gestuif wil ik niet in de garage en rondom huis. Nou, ik denk dat dat helemaal is gelukt. Maar ik heb het hier al eerder opgemerkt. De titel dekt de lading allang niet meer. Ik ga gewoon stug door.Comment
Comment