Een perfecte 924 verder perfectioneren

Collapse
This topic has been answered.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beer924
    924 Gek
    • Aug 2021
    • 1403

Nee niet weer!! Dan hou ik de ramen en het dak wel dicht.

Comment

• 924ERKE
      924 Fan
      • Oct 2024
      • 333

Of je dierbaar reukorgaan laten verwijderen.....

Comment

• Beer924
        924 Gek
        • Aug 2021
        • 1403

Laten we dat maar niet doen. Maar even weer door met de transaxle. Vanmiddag de nieuwe lagers gekregen. De nieuwe lagers zijn pakweg zo'n 5 mm breder. Zouden dus meer steun moeten hebben. En ja, de nieuwe lagers lopen echt wel wat lekkerder dan de ouwe. De buis heb ik van binnen gereinigd. Er zijn een paar mensen die getuige willen zijn van het monteren van de lagers, dan wel willen helpen. Dus er moesten even agenda's getrokken worden. Wordt volgende week vrijdag.

20251009_154213.jpg
        20251009_160753.jpg
        20251009_161427.jpg 20251009_161439.jpg

Comment

• Riggard
          Moderator
          • Jan 2021
          • 736

Ah interessant, die zijn dus toch om de 1 of andere reden doorontwikkeld. En dan heb jij al een wat nieuwer model.
          Zie ik het goed dat de buitenkant van die behuizing van een soort rubber is?

Allicht zijn ze wat breder gemaakt om te voorkomen dat ze iets schuin geplaatst worden?

Comment

• Beer924
            924 Gek
            • Aug 2021
            • 1403

Ja, rondom aan de buitenzijde zit een getande rubberen band. Daarmee wordt het lager als het ware tegen de binnenwand van de buis gedrukt. En op deze manier wordt voorkomen dat het lager zich in de buis verdraait. Neem ik aan. De oude lagers zaten opgesloten tussen twee profielen die aan elkaar geklonken zijn. De nieuwe lagers zitten natuurlijk ook weer opgesloten, maar hoe die twee helften met elkaar verbonden zijn kan ik niet zien. Dat ze irts breder zijn is wellicht om een breder draagvlak, dus een stabielere montage te krijgen. Voor de 944 zijn er zelfs lagers verkrijgbaar, die twee keer zo breed zijn, hoewel de originele lagers vrijwel net zo breed zijn als die van een 924. Alleen is de diameter van de as van een 924 20 mm en voor een 944 25 mm.

Comment

• 924ERKE
              924 Fan
              • Oct 2024
              • 333

Berend.Is het mogelijk de bestelnummers te posten en de firma waar je ze gekocht hebt.
              Altijd nuttig en zo kunnen de 924 eigenaren zich niet vergissen bij een eventuele bestelling.
              Zitten die lagers niet ingegoten in een soort kunststof ?
              Nog iets.Het tussenstuk dat voor het wegblijven van de onbalans zorgt....zit dat ook geklemd ?of gewoon ergens in het midden...
              Ik zie dt er aan dat stuk geen ribbels zitten op de rubbers....
              Last edited by 924ERKE; 10-10-25, 19:05.

Comment

• Beer924
                924 Gek
                • Aug 2021
                • 1403

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden door het ook zoveel mogelijk te beschrijven.
                Ik heb me gek gezocht naar de onderdeelnummers van de lagers in de transaxlebuis. In de PET vind je ze niet terug. Dan wordt het lastig zoeken op internet. De complete transaxlebuis, waarbij ik er dan maar vanuit ga, dat dat compleet met lagers en de trillingsdemper vind je wel in de PET. Ik heb vele websites van Porsche onderdelenleveranciers bekeken, maar kom ze niet tegen. Ik heb niet geïnformeerd bij Porsche zelf.
                Opvallend vond ik, dat Rosepassion, doorgaans een bedrijf wat vrijwel alles kan leveren, die lagers ook niet vermeldt op zijn/haar (je weet het niet he....) site.

Als je bij www.Partworks.nl gaat zoeken, vind je ook geen onderdeelnummers voor die lagers. Je vindt ze slechts door te zoeken in de catalogus onder het item "aandrijflijn" van het betreffende voertuigtype. Let op. Er zijn twee verschillende diktes. De lagers van de 924 hebben, inclusief de kunststof bussen die erin zitten, een binnendiameter van 20 mm en de 944 en ik denk ook de 924S heeft een binnendiameter van 25 mm in de lagers.
                In feite zijn de lagers simpel. Van een medeforumlid hoorde ik dat de lagers €10 per stuk zouden kosten.........
                Het lager zit als het ware geklemd tussen twee metalen schaaldelen. In de oude lagers waren die twee delen met klinknagels aan elkaar verbonden. Bij de nieuwe lagers heb ik niet gezien hoe de twee schaaldelen aan elkaar verbonden zijn. Vermoedelijk onder het rubber dat om het lager heen zit, maar ik ben daar maar wijselijk vanaf gebleven. Voor mij is het voldoende te weten dat het in de basis dezelfde lagers zijn. Ik ben bang dat de hoge prijs die voor de complete set gevraagd wordt voornamelijk bepaald wordt door de exclusiviteit. Overigens heb ik ergens op een forum gezien (ik weet echt niet meer welk of bij Clark Garage) dat de twee schaaldelen van elkaar werden gesplitst en met nieuwe klinknagels weer aan elkaar werden gemaakt. En dan gingen de oude rubber ringen die er al 40 jaar omheen zaten er zo weer opgezet.

Dan de trillingsdemper.
                Om te beginnen weegt het ding ruim 2,5 kg. Aan weerszijden dit er een rubber overheen geschoven. Dit rubber is niet vorzien van een profiel. Maar ik denk dat het zo strak zit, dat het in de buis geen kant op kan. En er worden verder ook geen krachten op die demper uitgeoefend. Op het ijzeren deel staat het nummer 477521282. Ik heb 1 site gevonden die op dat nummer aansloeg, maar verder geen enkele duiding gaf. Op één van de rubbers aan het uiteinde stond het nummer 477521281. Ook van dit nummer vind je niets op het internet. De binnendiameter van de ijzeren bus is ongeveer 30 mm. Daar draait de transaxle-as dus ruimschoots vrij in rond. Ik heb een mooie tekening op A3 formaat waar de exacte posities van de lagers en de trillingsdemper op staan aangegeven. DE demper zit inderdaad ergens in het midden.

Resumé: Ik denk dat Porsche had bedacht , dat die lagers de auto's zouden overleven. Niet dus. De auto's gaan onverwacht lang mee. Ze gingen er ook vanuit dat sommige onderdelen gewoon niet kapot zouden gaan, anders kan ik niet verklaren waarom je soms een Houdini moet zijn om iets te kunnen vervangen. En Porsche heeft natuurlijk wel meer verkeerde inschattingen gemaakt. Denk maar aan de IMS lagers bij de 996 die het ook niet allemaal volhouden en de constructiefout in het blok van de eerste generatie 997 waardoor vele motoren al kapot zijn gelopen. Ik hoop hiermee het een en ander duidelijk te hebben gemaakt.

Tenslotte,
                Er zijn ook compleet gereviseerde transaxles te koop. De prijzen daarvoor lopen uiteen van een kleine €900 bij Wams in Eindhoven tot ruim €1200 bij Partworks. Reden waarom ik heb besloten om zelf het gevecht aan te gaan. Voordeel daarvan is dat het (veel) minder kost, maar ook dat je weet wat en hoe het gedaan is.
                En dat zijn volgens mij ook allemaal gereviseerde exemplaren. Men wil namelijk heel graag de oude als een soort statiegeld terug hebben. Wat moet je er anders mee dan reviseren? Als je eenmaal weet hoe het moet, is het zeker geen rocket-science. Ik laat het bij deze ene keer!!!!!!!

pagina Partworks.jpg

20251010_193350.jpg

20251010_193354.jpg

20251010_194125.jpg

20251010_194115.jpg
                Attached Files

Comment

• 924ERKE
                  924 Fan
                  • Oct 2024
                  • 333

Bedankt voor de mooie uitleg en de info die je na lang zoeken toch hebt kunnen vinden.
                  Ik ,zet alvast die info vast in mijn aangemaakte map 'alles over mijn 924', want ooit komt de dag dat ook ik bezoek krijg van de transaxle-gremlin....
                  Dat middenstuk is eigenlijk onverslijtbaar onafgezien van het rubber .
                  Denk dat dat nog wel jaren mee gaat.en wat kan er misgaan als die de geest geven ?De as loopt er gewoon vrij doorheen.
                  Zou ook zo niet direct weten hoe je dat rubber ook kan vervangen....heb ook geen idee van hoe lang dergelijk rubber mee gaat.
                  Het zal ook niet gewwon een natuurlijke rubber zijn maar iets ....anders en beter.
                  Tja, en als je het werk zelf doet, spaar je toch een flinke duit uit.
                  Nog eens bedankt !!

Comment

• Beer924
                    924 Gek
                    • Aug 2021
                    • 1403

Het rubber wordt gewoon aan weerszijden om het uiteinde van de trillingsdemper geschoven. Het heeft helemaal niets te lijden en het rubber zal ook niet slijten. Het zag er ook nog zeker "gezond" uit. Ik verwacht dat ik het straks gewoon weer in de buis pers

Comment

• 924ERKE
                      924 Fan
                      • Oct 2024
                      • 333

Prima , je komt steeds dichter bij de titel van dit verhaal !

Comment

• Beer924
                        924 Gek
                        • Aug 2021
                        • 1403

Haha. Dat hoop ik ook....

Comment

• 924ERKE
                          924 Fan
                          • Oct 2024
                          • 333

Heb vandaag voor de jaarlijkse update van de onderzijde van mijn auto, hem op verhoogde steunen gezet.
                          Door de perikelen van de transaxle hier heb ik dus ook al eens gekeken wat mij eventueel te wachten zou staan....
                          Ik rij een automaat en ik zag dat er best veel ruimte was om de buis uit te bouwen zonder de achteras te demonteren.
                          De automaatbak uitbouwen zou al voldoende moeten zijn om de buis er van onder uit te halen.
                          De uilaat moet er natuurlijk wel van onder.
                          Ik vermoed dat het vooral het schakelmechanisme is, bij niet automaten, dat zorgt voor te weinig ruimte .
                          Bij een automaat zijn het hoofzakelijk kabels die de boel bedienen en die vragen dus bijna geen ruimte.
                          Zijn er automaat eigenaren hier die er ervaring mee hebben met bovenstaand werk al eens hebben uitgevoerd ?
                          Zou nuttig zijn te weten of mijn idee klopt.
                          Last edited by 924ERKE; 14-10-25, 19:52.

Comment

• Beer924
                            924 Gek
                            • Aug 2021
                            • 1403

Heb jij deze klok niet aan het einde van de buis zitten, die de verbinding met de versnellingsbak vormt?

20250930_154023.jpg

Comment

• 924ERKE
                              924 Fan
                              • Oct 2024
                              • 333

Heujeu natuurlijk.....stom van me dat ik niet opmerkte dat om dat gedoe er van onder te halen ,je naar beneden moet.....en daarvoor zit de achteras in de weg natuurlijk....
                              Oliedom van mij om dat niet te zien maar ik zou het wel ervaren
                              Zoals al eerder gezegd hier ,heeft men er geen rekening mee gehouden dat die as er ooit eens zou uit moeten.
                              Die achteras losmaken is wel een hoop gedoe, denk ik.....zeker als ze nog nooit los is geweest.
                              Als jij dat allemaal alleen doet ben je toch een echte 'krak ' zoals ze dat hier zeggen Chapeau !!!
                              Benieuwd naar je verdere gang....

Comment

• Beer924
                                924 Gek
                                • Aug 2021
                                • 1403

Over het algemeen probeer ik waarheden te verkondigen Erke . En dan vooral gebaseerd op eigen ervaring hahha

Comment

Working...